Beskæftigelsesudvalget 2014-15 (1. samling)
BEU Alm.del
Offentligt
1431256_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Christiansborg
1240 København K
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
EAN 5798000398566
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 18. november 2014 stillet følgende spørgsmål
nr. 46 (BEU alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
ikkemedlem af udvalget (MFU) Peter Skaarup (DF).
Spørgsmål nr. 46:
5. december 2014
Sagsnr. 2014 - 7514
”Ministeren bedes redegøre for hovedindholdet i den dom, der er afsagt fra EU-
Domstolen i en sag om en rumænsk kvinde, der klagede over, at hun ikke kunne få
kontanthjælp i Tyskland. Ministeren bedes herunder redegøre for følgende spørgs-
mål:
• Vil ministeren redegøre for, om lignende tilfælde i Danmark behandles på samme
måde, dvs. at der ikke udbetales kontanthjælp, men i stedet ydes hjælp til en en-
keltbillet til hjemlandet, og vil ministeren oplyse, om der her i landet har været til-
fælde med udbetaling af kontanthjælp i tilfælde lignende det, som dommen om-
handler?
• Vil ministeren redegøre for, om dommens konsekvenser kan udstrækkes til at om-
fatte andre offentlige ydelser, som fx børnepenge/børnecheck?
• Vil ministeren redegøre for, om regeringen vil anlægge den holdning, at man som
EU-borger skal forsørges i det land, man er statsborger i, hvis man kommer i en si-
tuation, hvor man er nødt til at søge offentlig hjælp, og ikke i det land, man tilfæl-
digvis måtte befinde sig i og som man er rejst til, for fx at spekulere i en bedre of-
fentlig forsørgelse der?”
Endeligt svar:
Regeringen har den holdning, at man ikke skal kunne rejse rundt i EU med det
formål at søge sociale ydelser. Vi har et solidarisk velfærdssamfund i Danmark,
som vi skal passe på og bevare. Samtidig lægger regeringen vægt på, at Danmark
er en del af et indre marked, hvor der er fri bevægelighed for varer, tjenesteydelser
og arbejdskraft. Og det har vi store fordele af.
Sagen, der omtales i spørgsmålet, vedrørte en rumænsk kvinde, Elisabeta Dano,
som senest indrejste i Tyskland i 2010, og som i 2011 og 2012 fik afslag på ansøg-
ning om tildeling af grundsikringsydelser for arbejdssøgende i medfør af den tyske
sociallov. Dano var ikke erhvervsaktiv og heller ikke arbejdssøgende. Hun havde
gået i skole i Rumænien i 3 år. Hun forstod tysk og kunne udtrykke sig på tysk i
enkle vendinger, men havde begrænsede tyske læsefærdigheder og kunne ikke
skrive tysk. Hun havde hverken været erhvervsaktiv i Rumænien eller i Tyskland.
Hun var alenemor til et lille barn og boede hos sin søster i Tyskland, der forsørgede
hende. Det fremgår af sagen, at de tyske myndigheder havde givet hende et bevis
for EU-borgeres ret til tidsubegrænset ophold. Det fremgår dog samtidig, at den fo-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
relæggende ret vurderede, at Dano ikke havde ret til ophold i medfør af opholdsdi-
rektivet.
I dommen fastslås det, at en medlemsstat har mulighed for at afslå at give sociale
ydelser til ikke-erhvervsaktive EU-borgere, der udnytter deres ret til fri bevægelig-
hed alene med det formål at opnå social bistand, selv om de ikke råder over til-
strækkelige midler til at kunne gøre krav på en ret til ophold. For så vidt angår ad-
gangen til sociale ydelser kan en EU-borger således kun kræve ret til samme be-
handling som værtsmedlemsstatens egne statsborgere, hvis den pågældendes op-
hold overholder betingelserne i opholdsdirektivet.
Ud fra oplysningerne i dommen vil en person i Danos situation ikke have opholds-
ret i Danmark, fordi den pågældende ikke opfylder opholdsdirektivets betingelser
herfor. Da lovligt ophold i Danmark er en betingelse for at kunne få adgang til so-
ciale ydelser som f.eks. kontanthjælp og børnepenge, ville den pågældende således
ikke kunne kræve at få sådanne ydelser. Ved modtagelsen af en ansøgning om kon-
tanthjælp har kommunen bl.a. pligt til at sikre sig, at ansøgeren har lovligt ophold i
Danmark. I tilfælde af tvivl om en EU-borgers opholdsgrundlag kontakter kommu-
nen Statsforvaltningen for at få afklaret, om den pågældende har lovligt ophold.
Det bemærkes i øvrigt, at udover den grundlæggende betingelse om lovligt ophold,
gælder der en række yderligere betingelser for at få adgang til kontanthjælp i Dan-
mark. Det kræves således, at ansøgeren har været udsat for ”en social begivenhed”
i form af f.eks. mistet arbejde, sygdom eller samlivsophør. Desuden kræves det, at
ansøgeren udnytter sine arbejdsmuligheder, det vil sige står til rådighed for ar-
bejdsmarkedet og står tilmeldt jobcenteret. Ud fra oplysningerne i dommen ville en
person i Danos situation ikke umiddelbart opfylde disse betingelser.
Det bemærkes, at det er præciseret i lov om aktiv socialpolitik, at personer og deres
familiemedlemmer, som har ret til ophold her i landet i medfør af de EU-retlige
regler om ophold for førstegangsarbejdssøgende, og personer, der har ret til ophold
i op til 3 måneder uden administrative betingelser, alene kan få hjælp i forbindelse
med hjemrejse.
Venlig hilsen
Henrik Dam Kristensen
2