Beskæftigelsesudvalget 2014-15 (1. samling)
BEU Alm.del
Offentligt
1429001_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Christiansborg
1240 København K
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
EAN 5798000398566
2. december 2014
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 5. november 2014 stillet følgende spørgsmål
nr. 34 (BEU alm. del), som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 34:
Sagsnr. 2014 - 7282
”Ministeren bedes i forlængelse af henvendelse fra Stilladsarbejdernes Branche-
klub af 1920, jf. BEU alm. del – bilag 11, redegøre for, hvilke muligheder
der er for at etablere en overgangsløsning, indtil leverandørerne/producenterne
har udviklet anvendeligt stilladsmateriel. Kan ministeren bekræfte, at branchen
p.t. ikke har mulighed for at leve op til de skærpede krav, idet der ikke
findes brugbart stilladsmateriel til udførelsen af en såkaldt ”fuld fysisk sikring”??”
Endeligt svar:
Til brug for besvarelsen har jeg indhentet en udtalelse fra Arbejdstilsynet, som op-
lyser følgende:
”Fra juni 2014 har Arbejdstilsynet håndhævet kravet om, at der skal være fuldt fy-
sisk sikret mod nedstyrtning ved opstilling, ændring og nedtagning af rammestil-
ladser fx med opskydelige rækværker eller faldsikringsudstyr, som erstatning for
den såkaldte
ramme-hegn
metode. Branchen har haft knap tre og et halvt år til at
tilpasse sig til de eksisterende regler.
Som det fremgår af video fremsendt af stilladsbranchen, mener stilladsbranchen, at
kravet om effektiv sikring mod nedstyrtning uanset højden med de sikkerhedsfor-
anstaltninger, det forudsætter, vil øge nedslidningen i branchen.
Det er Arbejdstilsynet vurdering, at der ikke er tale om en yderligere belastning ved
brug af opskydelige, midlertidige rækværker i forhold til belastningen ved anven-
delse af ramme-hegn princippet. Dette understøttes af en uvildig undersøgelse, Ar-
bejdstilsynet fik foretaget af COWI A/S i 2010, som er udleveret til branchens par-
ter. Undersøgelsen konkluderer, at brugen af opskydelige rækværker samlet set ik-
ke øger nedslidningen i branchen, men tværtimod reducerer den daglige tid, hvor
de ansatte udsættes for sundhedsskadelige manuelle håndteringer af tunge stillads-
dele, selvom der samtidigt flyttes noget rundt på typen af belastninger.
I forhold til reglerne i øvrige EU-lande, hvor stilladsbranchen mener, at reglerne er
mere lempelige, bemærkes det, at implementeringen af byggepladsdirektivets be-
stemmelser betyder, at de grundlæggende regler på området er de samme i hele
EU.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Arbejdstilsynet vurderer, at direktivet ikke kan implementeres korrekt ved et lavere
beskyttelsesniveau, end det, der fremgår af de danske regler om fuld fysisk sikring.
Det kan ikke afvises, at enkelte EU-lande har implementeret direktivet med et min-
dre beskyttelsesniveau eller håndhæver reglerne anderledes, men det vurderes i så
fald at være i strid med direktivet.
Det er samlet set Arbejdstilsynets vurdering, at der findes brugbare metoder til sik-
ring mod nedstyrtning ved opstilling, ændring og nedtagning af stilladser, som stil-
ladsbranchens parter også har redegjort for i en revideret branchevejledning om op-
stilling og nedtagning af stilladser udgivet af Branchearbejdsmiljørådet for bygge-
og anlæg i juni 2014. Ligeledes kan det oplyses, at Arbejdstilsynet har besøgt de
fleste leverandører af systemstilladser i Danmark og fået vished for, at deres brugs-
anvisninger er bragt i overensstemmelse med gældende regler på dette område.
Der vurderes således ikke at være grundlag for yderligere udskydelse af håndhæ-
velsen af de gældende regler”
Jeg kan henholde mig til Arbejdstilsynets oplysninger.
Venlig hilsen
Henrik Dam Kristensen
2