Beskæftigelsesudvalget 2014-15 (1. samling)
BEU Alm.del
Offentligt
1521701_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Christiansborg
1240 København K
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
EAN 5798000398566
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 27. marts 2015 stillet følgende spørgsmål nr.
242 (BEU alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
Eva Kjer Hansen (V).
22. april 2015
J.nr.20150028909
Spørgsmål nr. 242:
”Ministeren bedes redegøre for Arbejdstilsynets uddannelse af sine tilsynsførende
og herunder hvem der står for uddannelsen, uddannelsens varighed og indhold,
og i hvilken udstrækning der i uddannelsen indgår følgende elementer:
- kravene til virksomheder og borgeres retssikkerhed efter forvaltningsloven og
lov om retssikkerhed ved forvaltningens anvendelse af tvangsindgreb og oplys-
ningspligter
- virksomhedens vilje og evne til af egen drift at opfylde kravene i reglerne, som
grundlag for dialog og valg af reaktion
- dialog i mødet mellem virksomhed/borger og myndighed
- vurdering af væsentlighed i forhold til egnet valg af reaktioner over for virk-
somheden, herunder brug af henholdsvis bagatelgrænser, vejledning, indskærpel-
se, påbud og politianmeldelse
- proportionalitet i myndighedsudøvelsen i forhold til at sikre hensynet til lov-
givningens overordnede formål”
Endeligt svar:
Arbejdstilsynet har oplyst mig om, at Arbejdstilsynets tilsynsførende rekrutteres, så
de har faglige baggrunde, der favner arbejdsmarkedet i bred forstand.
For at kunne fungere som tilsynsførende i Arbejdstilsynet gennemgår nyansatte et
internt uddannelsesforløb bestående af fire grundmoduler fordelt på henholdsvis
fem og tre dage samt fire opfølgningsdage. Modulerne indeholder såvel jura som
arbejdsmiljøfaglige emner. Uddannelsen strækker sig over de fire første ansættel-
sesmåneder og varetages af erfarne jurister, tilsynsførende og faglige eksperter fra
Arbejdstilsynet og tilpasses i takt med, at der fx sker ændring af arbejdsmiljøreg-
lerne og på baggrund af de evalueringer, der foretages efter hvert modul.
BEU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 242: MFU spm. om Arbejdstilsynets uddannelse af sine tilsynsførende og herunder hvem der står for uddannelsen, uddannelsens varighed og indhold, til beskæftigelsesministeren
Den samlede uddannelse afsluttes med, at de nye tilsynsførende modtager et sven-
debrev, når de har gennemført et antal selvstændige tilsynsbesøg og har udarbejdet
flere afgørelser af høj kvalitet.
Om uddannelsen af de nye tilsynsførende kan det i øvrigt oplyses, at:
Fundamentet for uddannelsen af de tilsynsførende er at give en forståelse for de
retssikkerhedsgarantier, som virksomheder og borgere er sikret gennem forvalt-
ningsloven og retssikkerhedsloven, således at Arbejdstilsynet sikrer, at tilsyn
bliver udført indenfor lovens rammer.
Der undervises i dialogbaseret tilsyn, så de tilsynsførende bliver i stand til at
understøtte virksomhedernes arbejde med arbejdsmiljøet. Gennem såvel teori
som praksis trænes den tilsynsførende i at få den gode dialog med virksomhe-
derne. Der er tilknyttet en vejleder (en erfaren tilsynsførende) til den enkelte
nye tilsynsførende, som gennem sidemandsoplæring og sparring, bistår den nye
med læring og sikre det faglige niveau.
Der fokuseres under uddannelsen på det gode møde og den gode dialog med
virksomhederne bl.a. via øvelser, cases og når den nye tilsynsførende er med en
erfaren tilsynsførende på tilsyn.
Uddannelsen indeholder ligeledes oplæring i arbejdsmiljøfaglige emner, lige-
som der arbejdes med reaktionsniveauer (fx hvornår der skal gives forbud eller
påbud) inden for forskellige arbejdsmiljøproblematikker. På denne måde sikres
et ensartet niveau med hensyn til, hvordan der reageres på konstaterede over-
trædelser af arbejdsmiljølovgivningen, samt hvornår sagen skal overgives til ju-
ridisk vurdering med henblik på eventuel politianmeldelse.
Proportionalitetsprincippet indgår som en fast del af undervisningen af nye til-
synsførende. Proportionalitetsprincippet indebærer dels, at tilsynet ikke må væ-
re mere indgribende end nødvendigt, og dels at tilsynet skal stå mål med formå-
let med kontrollen. De nye tilsynsførende lærer også om de bagatelgrænser, som
blev indført med 2020-arbejdsmiljøstrategien fra 2011.
Endelig kan det oplyses, at Arbejdstilsynet deltager i EU-samarbejde om uddannel-
se af tilsynsførende.
Venlig hilsen
Henrik Dam Kristensen
2