Beskæftigelsesudvalget 2014-15 (1. samling)
BEU Alm.del
Offentligt
1521311_0001.png
Beskæftigelsesudvalget
Sagsnr.
2015-2452
Doknr.
1289186
Dato
21-04-2015
Folketingets Beskæftigelsesudvalg har d. 25. marts 2015 stillet følgende spørgsmål
nr. 238 (alm. del) til økonomi- og indenrigsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Astrid Krag (S).
Spørgsmål:
”Ministeren bedes oplyse, hvor meget beskæftigelsesfradraget skal hæves for at alle
personer opnår en økonomisk gevinst på minimum 1.000 kr. per måned ved at være i
arbejde frem for at være på overførselsindkomst. Ministeren bedes endvidere oplyse
størrelsen af brugerbetaling på besøg hos almene læger, der er nødvendig for at ska-
be et provenu, der svarer til provenutabet ved den beskrevne forøgelse af beskæfti-
gelsesfradraget.”
Svar:
Den økonomiske gevinst ved at være i beskæftigelse kan opgøres ved det såkaldte
forskelsbeløb. Forskelsbeløbet angiver forskellen i disponibel indkomst i en situation,
hvor en person er beskæftiget (beskæftigelsesalternativet), og en situation, hvor per-
sonen er ledig eller efterlønsmodtager (overførselsalternativet).
Den disponible indkomst i de to alternativer beregnes under antagelse af, at personen
er beskæftiget hhv. overførselsindkomstmodtager i hele det pågældende kalenderår.
Der tages i opgørelsen højde for en række forhold, herunder aftrapning af indkomstaf-
hængige ydelser som boligstøtte og økonomisk friplads for børn i daginstitution.
Den disponible indkomst fratrækkes desuden skønnede udgifter til transport til og fra
arbejde og tillægges nettopensionsindbetalinger, dvs. den skønnede værdi af indbeta-
linger til arbejdsmarkedspensioner og ATP efter skat og modregning i andre ydelser,
når de kommer til udbetaling efter overgangen til pension.
Når nogle personer har relativt lave forskelsbeløb, fx under 1.000 kr. om måneden,
kan det blandt andet skyldes, at den umiddelbare indkomstfremgang ved at gå fra
overførselsindkomst til beskæftigelse bliver helt eller delvist opvejet af udgifter til
transport til og fra arbejde, lavere boligstøtte og bortfald af økonomisk friplads til børn i
daginstitution.
Tabel 1 viser to beregningseksempler, hvor beskæftigelsesfradraget forhøjes fra 10,65
pct. til henholdsvis 25 pct. og 50 pct. Loftet for det maksimale fradrag hæves parallelt.
Forhøjelser af beskæftigelsesdraget i den størrelsesorden vil medføre et betydeligt
provenutab. Henholdsvis i størrelsesordenen 19 mia. kr. og 53 mia. kr. efter automa-
tisk tilbageløb, men ekskl. adfærd.
BEU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 238: MFU spm. om, hvor meget beskæftigelsesfradraget skal hæves for at alle personer opnår en økonomisk gevinst på minimum 1.000 kr. per måned ved at være i arbejde frem for at være på overførselsindkomst, til økonomi- og indenrigsministeren
1521311_0002.png
Som det fremgår af tabel 1, vil forhøjelsen af beskæftigelsesfradraget i de to bereg-
ningseksempler – til trods for det betydelige provenutab – ikke være tilstrækkelig til at
sikre alle et forskelsbeløb på minimum 1.000 kr. om måneden. Der vil således stadig
være personer med et forskelsbeløb under 1.000 kr. om måneden.
Tabel 1. Beregningseksempler – forhøjelser af beskæftigelsesfradraget
Regler, når skatte- og
kontanthjælpsreformen
er fuldt indfaset
Fradragsprocent, pct.
Loft over fradrag, kr.
Skatteværdi af fradrag, kr. *
Provenutab
Umiddelbart
Efter tilbageløb (ekskl. adfærd)
10,65
34.100
8.700
Beregnings-
eksempel 1
25
80.100
20.500
Beregnings-
eksempel 2
50
160.100
41.000
-------------------------- mia. kr. --------------------------
-
-
25
19
70
53
------------------------ Personer ------------------------
Personer med forskelsbeløb
under 1.000 kr. om måneden
33.000
18.000
7.700
Note:*) Skatteværdi af beskæftigelsesfradraget ved maksimalt fradrag. Skatteværdien er beregnet ud fra en
gennemsnitlig kommune- og kirkeskat og afrundet til nærmeste hele hundrede kr.
Anm.: Beregningerne er foretaget på grundlag af registerdata for 2011, der er fremskrevet til pris- og lønni-
veauet i 2013 samt gældende regler, når skattereformen og kontanthjælpsreformen er fuldt indfaset. Der er
således regnet i 2013-pl, men det vil ikke have nogen nævneværdig betydning for størrelsesordenen, om
der regnes i 2013- eller 2015-pl. Med hensyn til beregningsforudsætningerne for så vidt angår kontant-
hjælpsreformen, henvises der til besvarelse af
BEU spørgsmål 342 og 343 (alm. del), 2012-13.
Beregnin-
gerne tager ikke højde for afskaffelsen af den gensidige forsørgerpligt for samlevende med finansloven for
2015 og er i øvrigt baseret på en række beregningstekniske antagelser og bl.a. som følge heraf behæftet
med usikkerhed.
Kilde: Egne beregninger på lovmodellen.
Det bemærkes, at en forhøjelse af beskæftigelsesfradraget, der løfter alle op på et
forskelsbeløb på minimum 1.000 kr., rent modelteknisk vil kræve, at den person, der i
udgangspunktet får beregnet det laveste forskelsbeløb, løftes op på dette niveau. Det
vil sige, at resultatet vil ”hænge på” ét enkelt individ med meget specielle indkomstda-
ta mv. Derfor tager beregningerne i stedet udgangspunkt i de to eksempler på forhø-
jelse af beskæftigelsesfradraget.
I den forbindelse skal man også være opmærksom på, at modellen, der ligger til grund
for beregningerne, er udviklet med et analytisk, og ikke et administrativt, formål for øje.
Modellen kan altså med en høj grad af statistisk sikkerhed – på grundlag af repræsen-
tative registeroplysninger – belyse økonomiske incitamenter til beskæftigelse på et
aggregeret niveau, fx hvor mange personer i befolkningen der har et forskelsbeløb
under 1.000 kr.
Der er spurgt til størrelsen af brugerbetaling på besøg hos almene læger, der er nød-
vendig for at skabe et provenu, der svarer til provenutabet ved den beskrevne forøgel-
se af beskæftigelsesfradraget.
2
BEU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 238: MFU spm. om, hvor meget beskæftigelsesfradraget skal hæves for at alle personer opnår en økonomisk gevinst på minimum 1.000 kr. per måned ved at være i arbejde frem for at være på overførselsindkomst, til økonomi- og indenrigsministeren
1521311_0003.png
En beregning af, hvor stor brugerbetaling på besøg hos almene læger ville skulle væ-
re, ville kræve en specifikation af den tænkte model for brugerbetaling på besøg hos
almene læger, herunder om der er tale om et fast beløb pr. besøg, om andre former
for kontakt til læge end besøg skal være omfattet af brugerbetaling, og om der skal
gøres eventuelle undtagelser, fx for kronisk syge mv.
Det kan oplyses, at der ifølge Danmarks Statistik var knap 4,9 mio. kontakter til almen
læge i 2013, jf. tabel 2.
Tabel 2. Personer med kontakt til almen læge, 2013
I alt
Mænd
Kvinder
------------------------ 1.000 personer ------------------------
Almen læge i alt
Almen læge, konsultation, dagtid
Almen læge, konsultation, aften
mv.
Almen læge, besøg, dagtid
Almen læge, besøg, aften mv.
Almen læge, telefonkonsultation,
dagtid
Almen læge, telefonkonsultation,
aften mv.
Almen læge, email-konsultation
Almen læge, kontakter, forebyg-
gelse mv.
4.871
4.430
680
150
189
3.213
978
1.255
552
2.267
2.025
319
58
85
1.357
423
454
215
2.604
2.405
361
92
103
1.856
555
801
338
Anm.: Summen kan afvige fra totalen som følge af afrunding.
Kilde: Danmarks Statistik.
Med venlig hilsen
Morten Østergaard
3