Beskæftigelsesudvalget 2014-15 (1. samling)
BEU Alm.del
Offentligt
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Christiansborg
1240 København K
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
EAN 5798000398566
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 25. marts 2015 stillet følgende spørgsmål nr.
236 (BEU alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
medlem af udvalget Eigil Andersen (SF).
23. april 2015
J.nr. 2015-1576
Spørgsmål nr. 236:
”Carsten Koch-udvalget har anbefalet, at der ydes et tillæg til kontanthjælpen på
250 kr. pr. uge for personer i visse former for aktiv indsats, og at kontanthjælpen
for personer på 30 år og derover sænkes med 110 kr. pr. måned. Der ønskes bereg-
ninger på hvilken udgift tillægget vil medføre, og hvilket provenu sænkningen af
kontanthjælpen vil give – begge dele umiddelbart, efter tilbageløb samt efter tilba-
geløb og ændret adfærd.”
Endeligt svar:
En satsnedsættelse på 110 kr. efter skat og tilbageløb (satsnedsættelse på 210 kr. pr.
måned før skat) vil isoleret set medføre en besparelse på ca. 235 mio. kr. før skat
og tilbageløb og ca. 110 mio. kr. efter skat og tilbageløb, jf. besvarelsen af BEU
spørgsmål (alm. del) 229.
Tilsvarende vil aktivitetstillægget medføre en merudgift på 235 mio. kr. før skat og
tilbageløb og ca. 110 mio. kr. efter skat og tilbageløb.
Adfærdsvirkningerne af en satsnedsættelse på 210 kr. før skat for kontanthjælps-
modtagere over 30 år, der ikke deltager i virksomhedsrettede indsatser, skønnes at
øge den strukturelle beskæftigelse med i størrelsesordenen 150 fuldtidspersoner
svarende til en styrkelse af de offentlige finanser på ca. 35 mio. kr. efter skat og til-
bageløb.
Tilsvarende skønnes adfærdsvirkningerne af et aktivitetstillæg på 2.000 kr. om må-
neden for kontanthjælpsmodtagere i virksomhedspraktik eller nyttejob at reducere
den strukturelle beskæftigelse med i størrelsesordenen 175 fuldtidspersoner sva-
rende til en svækkelse af de offentlige finanser på godt 40 mio. kr. efter skat og til-
bageløb. Samlet er adfærdsvirkningen af de foreslåede ydelsesændringer således
omtrent neutral.
I svaret er det beregningsteknisk lagt til grund, at omfanget af virksomhedsrettede
tilbud er uændret.