Beskæftigelsesudvalget 2014-15 (1. samling)
BEU Alm.del
Offentligt
1517872_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Christiansborg
1240 København K
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
EAN 5798000398566
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 18. marts 2015 stillet følgende spørgsmål nr.
224 (BEU alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
Christian Juhl (EL).
13. april 2015
Sagsnr. 2015 - 1532
Spørgsmål nr. 224:
”Af lov om fleksydelse fremgår bl.a. af § 2, at
”Retten til fleksydelse er betinget af, at modtageren
1) har nået fleksydelsesalderen, jf. § 1 a,
2) før overgang til fleksydelse er visiteret til fleksjob, jf. kapitel 13 i lov om en
aktiv beskæftigelsesindsats, eller er omfattet af §§ 4 a eller 4 b,
3) betaler fleksydelsesbidrag,
4) senest fra det 30. år har indbetalt fleksydelsesbidrag eller været medlem af
en anerkendt arbejdsløshedskasse og har indbetalt efterlønsbidrag, som ikke
senere er tilbagebetalt, i sammenlagt mindst 30 år, jf. dog § 2 a,
5) har fået indberettet værdien af pensionsformuen, jf. § 18, og
6) har bopæl her i riget eller i et andet EU/EØS-land.”
Ministeren bedes redegøre for, om dette betyder, at mennesker der overgår til
fleksydelse (der er en erstatning for efterløn) fortsat skal betale ydelsesbidrag?
Eller betyder det, at de (som efterlønnere der ikke skal betale efterlønskontingent
efter de er overgået til efterløn) heller ikke længere skal betale fleksydelsesbi-
drag?”
Endeligt svar:
Fleksydelse er en tilbagetrækningsordning for personer, som er visiteret til et fleks-
job og tilmeldt fleksydelsesordningen. Fleksydelsen sikrer således, at personer med
nedsat arbejdsevne – i lighed med personer i ordinær beskæftigelse – har mulighed
for at trække sig tilbage fra arbejdsmarkedet, inden de når pensionsalderen.
Fleksydelse svarer i vid udstrækning til efterlønsordningen. Der er dog også visse
forskelle, som er begrundet i de to ordningers forskellige målgrupper.
For
efterlønsmodtagere
stilles således krav om et længerevarende forudgående
medlemskab af en a-kasse samt betaling af medlemskontingent, administrations-
bidrag og efterlønsbidrag i perioden.
Efter overgangen til efterløn eller efter udstedelse af efterlønsbevis skal medlem-
met fortsat betale medlemskontingent og administrationsbidrag, men ikke efter-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
lønsbidrag. A-kassen kan desuden bestemme, at medlemmet også fritages for at be-
tale administrationsbidrag.
For personer, der er
visiteret til fleksjob,
stilles imidlertid ikke krav om medlem-
skab af en a-kasse, og de er dermed fritaget for at betale medlemsbidrag og admini-
strationsbidrag i perioden forud for overgangen til fleksydelse.
Disse personer skal alene betale et fleksydelsesbidrag.
Til gengæld skal personer, som er visiteret til fleksjob, fortsætte indbetalingen af
fleksydelsesbidraget efter overgangen til fleksydelse og indtil retten hertil ophører
– typisk indtil folkepensionsalderen, som det fremgår af § 7, stk. 2, 2. pkt., i lov om
fleksydelse.
Betalingen af fleksydelsesbidrag efter overgangen til fleksydelse kan således side-
stilles med den fortsatte betaling af medlemsbidrag og administrationsbidrag for ef-
terlønsmodtagere.
Samlet set vil personer i fleksjobordningen inden overgangen til fleksydelse betale
et væsentligt lavere månedligt bidrag end personer i efterlønsordningen for at være
berettiget hertil. Efter overgangen vil personer på fleksydelse som udgangspunkt
betale nogenlunde det samme månedlige bidrag som personer på efterløn.
Venlig hilsen
Henrik Dam Kristensen
2