Beskæftigelsesudvalget 2014-15 (1. samling)
BEU Alm.del
Offentligt
1419217_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Christiansborg
1240 København K
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
EAN 5798000398566
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 27. oktober 2014 stillet følgende spørgsmål
nr. 22 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Finn
Sørensen (EL).
12. november 2014
Sagsnr.: 2014 - 6855
Spørgsmål nr. 22:
”Mener ministeren, at det er i overensstemmelse med lovgivningen, når borgere
får afslag på førtidspension selvom de har en arbejdsevne på under 1 time om
ugen? Der henvises bl.a. til artikel i Politiken den 26. oktober 2014: ”Styrtdyk
i antallet af nye førtidspensioner”, hvor en borger med en arbejdsevne på
3x13 minutter ugentligt fik afslag på førtidspension.”
Endeligt svar:
Intentionerne bag reformen af førtidspension og fleksjob er, at færre personer skal
ende på førtidspension med henblik på i stedet at tilbyde en længerevarende, tvær-
faglig og sammenhængende indsats i et ressourceforløb eller et fleksjob.
Personer, som før reformen var overladt til passiv forsørgelse, får i stedet mulighed
for at deltage i arbejdsfællesskabet og for at udvikle deres arbejdsevne. På denne
måde kan selv en lille arbejdsevne have stor betydning for den enkelte og for sam-
fundet.
Ved at give personer med en meget lille arbejdsevne mulighed for at blive tilkendt
et fleksjob på få timer, har reformen bidraget til at skabe en langt mere rummelig
fleksjobordning.
Dette understøttes af en ny tilskudsmodel, hvor de største tilskud er målrettet per-
soner med de laveste lønninger og den mindste arbejdsevne, så det bedre kan betale
sig for virksomheder at ansætte personer i et fleksjob, selvom de kun kan arbejde få
timer om ugen.
Der er således siden reformens ikrafttrædelse den 1. januar 2013 blevet oprettet ca.
8.000 fleksjob på under 10 timer ugentligt – de såkaldte mini-fleksjob.
Lovgivningen fastsætter ikke en time eller minutgrænse for, hvornår der skal tilde-
les fleksjob. Jeg synes dog, at fleksjob på under en time om ugen lyder som meget
kort tid, og som den tidligere beskæftigelsesminister har tilkendegivet, var det ikke
formålet med reformen, at kommunerne skulle tælle minutter.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Det afgørende forhold er, hvorvidt det er muligt at udvikle arbejdsevnen hos borge-
ren. Det betyder, at der skal være en velbegrundet og realistisk mulighed for, at ar-
bejdsevnen kan forbedres inden for en rimelig periode, i de tilfælde hvor kommu-
nen visiterer borgere med meget begrænset arbejdsevne til et fleksjob på få timer
om ugen.
I principafgørelse 25-14 slog Ankestyrelsen på denne baggrund fast, at borgere
med meget beskeden arbejdsevne skulle tilkendes fleksjob og ikke førtidspension
med begrundelsen om, at det var muligt at udvikle arbejdsevnen.
Ankestyrelsen præciserede samtidig, at hvis personens arbejdsevne ikke kan for-
bedres, og den pågældende kun kan arbejde få timer om ugen, skal kommunen
vurdere, om den skal indlede en sag om førtidspension.
Dermed skal personer, der er så syge eller har så betydelige funktionsnedsættelser,
at arbejdsevnen ikke vil kunne forbedres – som hidtil – tilkendes førtidspension,
såfremt betingelserne herfor i øvrigt er opfyldt. Dette blev også understreget i det
hyrdebrev, som ministeren for børn, ligestilling, integration og sociale forhold
sendte til landets kommuner den 11. september 2014.
Der henvises desuden til svar på S 172 og S 173.
Med venlig hilsen
Henrik Dam Kristensen
2