Beskæftigelsesudvalget 2014-15 (1. samling)
BEU Alm.del
Offentligt
1517874_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Christiansborg
1240 København K
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
EAN 5798000398566
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 16. marts 2015 stillet følgende spørgsmål nr.
216 (BEU alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
Finn Sørensen (EL).
13. april 2015
J.nr. 2015-0002785
Spørgsmål nr. 216:
”Mener ministeren, at det er i overensstemmelse med gældende lovgivning, at
kommunerne har bedt kontanthjælpsmodtageren om at fremsende personfølsomme
oplysninger om samboens indtægt og formue?
Endeligt svar:
Jeg skal indledningsvis præcisere, at oplysninger om økonomiske forhold som ind-
tægter og formue som udgangspunkt er ikke-følsomme oplysninger omfattet af per-
sondatalovens § 6.
Lov om retssikkerhed og administration på det sociale område gælder, når kommu-
nalbestyrelsen behandler og afgør sager efter lov om aktiv socialpolitik. Efter den-
ne lovs § 10 har kommunen ansvaret for, at sager, der behandles efter loven (rets-
sikkerhedsloven), er oplyst i tilstrækkeligt omfang til, at myndigheden kan træffe
afgørelse. Bestemmelsen i retssikkerhedslovens § 10 om oplysning af sociale sager
bygger på det forvaltningsretlige officialprincip, der har været gældende i mange
år.
Når kommunen behandler sager efter lov om aktiv socialpolitik, kan indhentelse af
oplysninger bl.a. ske efter reglerne i retssikkerhedsloven.
Som udgangspunkt vil oplysninger om en borgers samlevers forhold, der har be-
tydning for tildeling og udmåling af hjælp, tilgå kommunen i forbindelse med an-
søgningen om hjælp. Kommunen vil endvidere kunne indhente økonomiske op-
lysninger om en samlever fra andre offentlige myndigheder og fra arbejdsløsheds-
kasser uden samtykke efter § 11 a, stk. 2, i retssikkerhedsloven. Hvis de nødvendi-
ge oplysninger findes i eIndkomstregisteret, skal kommunen hente oplysningerne
der.
Med indførelsen af gensidig forsørgelsespligt mellem samlevende gælder reglerne
om formue og indtægter for ægtefæller også for samlevende med halv virkning i
2014 og 2015 (herefter er reglerne afskaffet med Finanslovsaftalen for 2015). Op-
lysninger om en samlevers økonomiske forhold er derfor nødvendige for kunne
træffe afgørelse om tildeling og udmåling af uddannelseshjælp eller kontanthjælp.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Hvis en ansøger i en konkret sag ikke ønsker at medvirke til at oplyse en sag, skal
ansøgerens ønske respekteres. Drejer det sig fx om oplysninger om økonomiske
forhold, som er afgørende for, om hjælpen kan bevilges, kan resultatet være et af-
slag på ansøgningen om kontanthjælp.
Borgeren skal have skriftlig besked om konsekvenserne, hvis borgeren ikke med-
virker, eller ikke giver samtykke til, at myndigheden kan indhente de nødvendige
oplysninger. Konsekvenserne er, at kommune skal behandle sagen om hjælp på det
foreliggende grundlag (processuel skadesvirkning), medmindre oplysninger kan
indhentes uden samtykke.
Endelig kan jeg oplyse, at der i kapitel 8 i bekendtgørelse nr. 1509 af 13. december
2013 om statsrefusion og tilskud samt regnskabsaflæggelse og revision er regler
om dokumentations- og registreringssystemet i kommunerne og regionerne, herun-
der for hvilken dokumentation, der skal være i de enkelte personsager, og i hvilke
tilfælde dokumentation kan undlades.
Det fremgår blandt andet af bekendtgørelsens § 29, at grundlaget for tildeling af
ydelsen skal fremgå af hver enkelt sag, og at der skal foreligge dokumentation her-
for. Af bekendtgørelsens § 41 fremgår, at årsagen til en manglende dokumentation
skal fremgå af sagen, hvis der undtagelsesvis ikke foreligger ”sædvanlig dokumen-
tation i form af udskrifter eller lignende fra folkeregistre, skatteforvaltninger, andre
myndigheder, skoler, arbejdsgivere, udbydere af danskuddannelse eller udlejere
mv. samt kopi af oplysninger om økonomiske forhold i øvrigt”.
Venlig hilsen
Henrik Dam Kristensen
2