Beskæftigelsesudvalget 2014-15 (1. samling)
BEU Alm.del
Offentligt
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Christiansborg
1240 København K
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
EAN 5798000398566
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 16. marts 2015 stillet følgende spørgsmål nr.
211 (BEU alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
Finn Sørensen (EL).
Spørgsmål nr. 211
13. april 2015
J.nr. 2015-0002785
”Vil ministeren redegøre for, om en offentlig forvaltning må træffe en bebyr-
dende forvaltningsakt, som f.eks. en afgørelse om samliv, med tilbagevirkende
kraft, og i givet fald med tilbagevirkende kraft fra hvilket tidspunkt?”
Endeligt svar:
I svaret forudsættes det, at spørgsmålet tager udgangspunkt i afgørelser om gensi-
dig forsørgelsespligt for samlevende i kontanthjælpssystemet, hvor det har været
fremme, at nogle kommuners manglende overholdelse af forvaltningsretlige regler
har haft den retsvirkning, at en del af afgørelserne er ugyldige.
Det er et grundlæggende princip i forvaltningsretten, at en sag oplyses i tilstrække-
ligt omfang, inden der træffes afgørelse. Bestemmelsen i § 10, i lov om retssikker-
hed og administration på det sociale område bygger på dette princip (Officialmak-
simen). Ansvaret herfor ligger hos forvaltningsmyndigheden. I sagens oplysning
indgår partshøring efter forvaltningslovens § 19 som et væsentligt led med henblik
på at sikre, at sagens parter får lejlighed til at gøre sig bekendt med og kommentere
det faktiske afgørelsesgrundlag, inden sagens afgørelse.
Tilsidesættelse af regler om partshøring medfører i almindelighed, at afgørelsen
bliver ugyldig, medmindre myndigheden i den konkrete sag kan godtgøre, at en hø-
ring af parten ikke ville have kunnet føre til et andet resultat, eller dog kan påvise,
at beslutningen i tilfælde af konkret høring ikke ville have fået et andet indhold.
En afgørelse, om at et par skal anses for samlevende og derfor har gensidig forsør-
gelsespligt efter lov om aktiv socialpolitik, skal, for at have retslig virkning be-
kendtgøres for dens adressater - dvs. til både ansøgeren og samleveren. Afgørelsen
har derfor ikke virkning, før den er meddelt til begge parter, hvilket vil sige, at den
ikke kan håndhæves, og at der i kontanthjælpssystemet ikke kan beregnes uddan-
nelses- eller kontanthjælp med gensidig forsørgelsespligt for samlevende, før såvel
ansøger som samlever har fået afgørelsen meddelt.
Lovgivningen om gensidig forsørgelsespligt trådte i kraft pr. 1. januar 2014 og ud-
gangspunktet var, at kommunerne skulle have truffet afgørelse i forhold til de da-
værende kontanthjælpsmodtagere pr. denne dato med henblik på udbetalingen af
den korrekte kontanthjælp for januar måned 2014. Det fremgår således af lov-