Beskæftigelsesudvalget 2014-15 (1. samling)
BEU Alm.del
Offentligt
1517826_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Christiansborg
1240 København K
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
EAN 5798000398566
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 16. marts 2015 stillet følgende spørgsmål nr.
210 (BEU alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
Finn Sørensen (EL).
Spørgsmål nr. 210
13. april 2015
J.nr. 2015-0002785
”Vil ministeren redegøre for Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekrutterings
(STAR) ageren i sager vedrørende kommunernes lovbrug i sager om gensidig for-
sørgerpligt for samlevende kontanthjælpsmodtagere og herunder for, på hvilken
måde STAR har vejledt kommunerne, jf. STAR's skrivelse til kommunerne af 2.
marts 2015? (https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=168889)”
Endeligt svar:
Det er kommunerne, der har ansvaret for at træffe afgørelse om gensidig forsørgel-
sespligt efter lov om aktiv socialpolitik, herunder at reglerne i forvaltningsloven
overholdes.
En kommunes manglende overholdelse af forvaltningsloven ved behandlingen af
en sag kan indebære, at en afgørelse bliver ugyldig og dermed ikke får retsvirkning
efter sit indhold. I forbindelse med reglerne om gensidig forsørgelsespligt for sam-
levende er konsekvensen, at kommunen først kan pålægge gensidig forsørgelses-
pligt, når kommunen har truffet en ny afgørelse herom, jf. Ankestyrelsens princip-
afgørelse 49-14.
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering har oplyst mig følgende om vejled-
ningen og orienteringen af kommuner vedrørende reglerne om gensidig forsørgel-
sespligt mellem samlevende:
”Hovedorienteringen af kommunerne fra Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekrutte-
rings (STAR) fandt sted ved lovens vedtagelse i juli 2013. Den 8. juli udgik der
mail til samtlige kommuner indeholdende links til de vedtagne love (lov om aktiv
socialpolitik og lov om en aktiv beskæftigelsesindsats) samt til lovforslagene, hvor
bemærkningerne er vejledningsstof for myndighederne. Et ministerium har over-
ordnet ikke til opgave at vejlede om forvaltningsloven ved hver lovændring, hvor
en myndighed skal træffe afgørelse efter nye regler. Men da lovgivningen om gen-
sidig forsørgelsespligt for samlevende omfattede principper, der ikke var kendt af
kommunerne, fandt ministeriet anledning til at henvise til forpligtigelserne om
partshøring i forvaltningsloven. Bemærkningerne til ændringen af lov om aktiv so-
cialpolitik omfatter af den grund flere sider om gensidig forsørgelsespligt. Der er
særligt henvist til forvaltningslovens § 19 om partshøring og § 24 om begrundelse.
BEU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 210: Spm. om, redegørelse for Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekrutterings (STAR) ageren i sager vedr. kommunernes lovbrud i sager om gensidig forsørgerpligt for samlevende kontanthjælpsmodtagere, til beskæftigelsesministeren
Endvidere blev de nye regler om gensidig forsørgelsespligt omtalt på Arbejdsmar-
kedsstyrelsens daværende hjemmeside, hvor der henvistes til links til orienterings-
materiale om gensidig forsørgelsespligt. På Arbejdsmarkedsstyrelsens daværende
hjemmeside var der en række spørgsmål/svar på jævnligt stillede spørgsmål.
Derudover sendte STAR den 2. marts 2015 et uddybende orienteringsbrev om reg-
lerne om samlivsvurdering mv. i forbindelse med behandling af sager om gensidig
forsørgelsespligt for samlevende i overgangsåret 2015 i forlængelse af Ankestyrel-
sens afgørelse fra 2014 og regelændringerne som følge af finanslovsaftalen for
2015.”
Jeg kan endvidere henvise til besvarelsen af 19. september 2014 til Socialudvalget
på spørgsmål nr. 508 - alm. del (2013-14) om ovennævnte principafgørelse, svaret
af 9. februar 2015 på S 662 og svaret af 27. februar 2015 på spørgsmål 132 til Be-
skæftigelsesudvalget.
Venlig hilsen
Henrik Dam Kristensen
2