Beskæftigelsesudvalget 2014-15 (1. samling)
BEU Alm.del
Offentligt
1420592_0001.png
TALE
27. oktober 2014
Beskæftigelsesministerens tale i forbindelse med
samråd i beskæftigelsesudvalget om ledige, ikke-
vestlige indvandrere og efterkommere
J.nr. 2014-0030173
AFA/MNI
(Det talte ord gælder)
Ad spørgsmål A:
Ministeren bedes redegøre for udviklingen
i antallet af indvandrere og efterkommere fra ikke-vestlige
lande på overførselsindkomst, jf. Mandag Morgens analyse
fra 15. september 2014, s. 6: ”Udgifterne til indvandrere er
eksploderet”.
[Introduktion]
De danske arbejdspladser udgør rammen om et af de væsent-
ligste sociale fællesskaber i det danske samfund. At blive en
del af en dansk arbejdsplads er derfor en af hovedvejene til
at blive godt integreret i samfundet.
Gennem de seneste 15 år er flere indvandrere og efterkom-
mere blevet en del af arbejdsmarkedet og flere er kommet
ind i uddannelsessystemet.
Den økonomiske krise har naturligvis også ramt beskæftigel-
sen for ikke-vestlige indvandrere hårdt.
Det betyder, at mange ikke-vestlige indvandrere og efter-
kommere fortsat står uden for arbejdsmarkedet. Næsten hver
anden indvandrer med ikke-vestlig baggrund er i dag ikke i
beskæftigelse – ligesom indvandrere generelt er overrepræ-
senterede på offentlige forsørgelsesydelser. Det gælder sær-
ligt kontanthjælp og førtidspension.
Det er et stort tab for samfundet, at så mange står udenfor
arbejdsfællesskabet og en stor udfordring for integrationen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
[Udviklingen
i antallet på overførselsindkomst]
Der spørges specifikt til
antallet
af ikke-vestlige indvandrere
på overførselsindkomst. Til det kan jeg oplyse:
Antallet af ikke-vestlige indvandrere og efterkommere på
overførselsindkomst var faldende under højkonjunkturen fra
2006 til 2008. Siden er antallet steget i alle år frem til i dag.
Den kraftigste stigning ser vi i perioden fra 2008 til 2010.
Stigningen siden 2008 skyldes især den økonomiske krise.
Konkret faldt antallet af ikke-vestlige indvandrere og efter-
kommere på overførselsindkomst fra ca. 78.000 i 2006 til ca.
71.000 i 2008 svarende til et fald på knap 10 procent. Deref-
ter steg antallet kraftigt fra ca. 71.000 i 2008 til ca. 84.000 i
2010, svarende til en stigning på godt 19 procent. Stigningen
fortsatte fra ca. 84.000 i 2010 til ca. 96.000 i 2013, svarende
til en stigning på cirka 13,5 procent.
[Førtidspension]
Vi ser så småt, at regeringens reformer begynder at virke.
Også for ikke-vestlige indvandrere og efterkommere.
Med reformen af førtidspension og fleksjob, som trådte i
kraft 1. januar 2013 har vi standset udvikling og fået tilgan-
gen af ikke-vestlige indvandrere og efterkommere til førtids-
pension til at falde markant. Således faldt tilgangen til før-
tidspension for ikke-vestlige indvandrere og efterkommere
fra ca. 2.200 i 2012 til knap 1.200 i 2013. Samtidig er antal-
let af påbegyndte ressourceforløb for ikke-vestlige indvan-
drere og efterkommere stigende. I første og andet kvartal
2013 blev der igangsat 97 ressourceforløb for denne gruppe.
I første og andet kvartal 2014 var det tal steget til 525 res-
sourceforløb.
Dette illustrerer, at regeringens reformer på beskæftigelses-
området også er integrationsreformer.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Ad spørgsmål B:
Ministeren bedes redegøre for, hvor langt
regeringen er nået med at opfylde 2020-målet fra regerings-
grundlaget om, at 10.000 flere indvandrere og efterkommere
skal i arbejde?
Regeringen har sat et ambitiøst mål om, at beskæftigelsen for
indvandrere og efterkommere fra ikke-vestlige lande skal
øges med 10.000 personer frem mod 2020.
Et beskæftigelsesløft på 10.000 personer er imidlertid ikke så
nemt at måle, som man skulle tro. Eksempelvis vil større
indvandring i sig selv øge antallet af beskæftigede indvan-
drere uden, at det nødvendigvis er et udtryk for bedre ar-
bejdsmarkedstilknytning blandt indvandrere generelt.
Konjunkturudsving har også væsentlig indflydelse på ind-
vandreres beskæftigelse. Således er indvandreres beskæfti-
gelse ofte mere konjunkturfølsom end for personer med
dansk oprindelse. Det kan blandt andet hænge sammen med
forskelle i uddannelses- og kvalifikationsniveau, forskelle i
branchetilknytning og i graden af fast tilknytning til den en-
kelte virksomhed.
Konjunkturfremgang kan i sig selv levere et markant bidrag
til opfyldelsen af et simpelt mål om 10.000 flere indvandrere
i beskæftigelse.
Regeringen har derfor valgt at anvende den strukturelle be-
skæftigelsesfrekvens for indvandrere og efterkommere, da
denne indikator korrigeres for konjunktur og demografi.
Opgørelsesmetoden betyder således, at målet ikke påvirkes
af antallet af indvandrere, som kommer til Danmark, eller
hvordan det generelt går med økonomien i Danmark. Men
dermed kan målet også afvige fra den faktiske beskæftigel-
sesfrekvens for indvandrere og efterkommere.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Udviklingen i den strukturelle beskæftigelsesfrekvens for
indvandrere og efterkommere fra ikke-vestlige lande opgøres
én gang årligt af Finansministeriet. Den seneste opgørelse
kom her i oktober.
Finansministeriet har på den baggrund oplyst, at den struktu-
relle beskæftigelsesfrekvens for indvandrere og efterkomme-
re er steget med 1 procent point fra 2011 til 2012, svarende
til en stigning på cirka 2.500 personer.
Finansministeriet har ligeledes oplyst, at stigningen i den
strukturelle beskæftigelsesfrekvens indtil videre skal tolkes
varsomt, da det vil kræve oplysninger for flere år, før man
med større sikkerhed kan vurdere, om tendensen er robust og
varig.
Ad spørgsmål C:
Ministeren bedes redegøre for, hvilke
konkrete initiativer regeringen har taget for at få de mange
indvandrere og efterkommere fra ikke-vestlige lande i arbej-
de?
Det er et helt åbenlyst problem, at kun omkring halvdelen af
ikke-vestlige indvandrere i dag er i beskæftigelse. Alt for
mange står uden for arbejdsmarkedet, og det kan vi som
samfund ikke være bekendt. Det går ud over den enkelte, det
går ud over deres børn, og det går ud over samfundsøkono-
mien.
Der findes ikke snuptagsløsninger på problemet, men hoved-
landevejen til at få forbedret integrationen er netop reformer,
der understøtter at flere får en uddannelse og kommer i ar-
bejde, og færre hænger fast i offentlig forsørgelse. Og derfor
er regeringens mange reformer i høj grad også integrations-
reformer.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Reformerne af folkeskole- og erhvervsuddannelsesområdet
sikrer, at børn og unge, herunder indvandrere, bliver bedre
rustet til at klare sig på fremtidens arbejdsmarked.
Reformerne på beskæftigelsesområdet sætter massivt ind i
forhold til at investere i bedre hjælp – ikke mindst til de ud-
satte borgere, der i dag befinder sig på kanten af arbejdsmar-
kedet.
For indvandrere som for alle andre er det regeringens ud-
gangspunkt, at dem, som kan, skal i arbejde eller i uddannel-
se, og at dem, som ikke kan endnu, skal have den rette hjælp
til at komme videre.
Under den tidligere regering fik mange kontanthjælp, uden at
de fik tilstrækkelig hjælp til at komme i arbejde. Det har vi
ændret.
Med kontanthjælpsreformen sikrer vi, at ingen skal overlades
til sig selv. Alle kontanthjælpsmodtagere skal arbejde for de-
res kontanthjælp, og unge skal i gang med en uddannelse. Og
endelig skal alle udsatte borgere – uanset herkomst – have en
tværfaglig, helhedsorienteret og individuel indsats, der kan
hjælpe dem videre. Et nyt og bedre kontanthjælpssystem vil
give et markant bidrag til bedre integration.
Mange ikke-vestlige indvandrere har komplekse udfordrin-
ger. Nogle er traumatiserede på grund af forfærdelige ople-
velser i det land, som de er flygtet fra, nogle har vanskelige
psykiske eller fysiske udfordringer, mens andre igen har
svært ved at læse og forstå den danske kultur.
Med reformen af førtidspension og fleksjob giver vi nye mu-
lighed for, at de mest udsatte også får en chance på arbejds-
markedet. Nye muligheder for et fleksjob med få timers
ugentlig varighed eller et ressourceforløb med et sammen-
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
hængende og helhedsorienteret aktivt forløb i stedet for -
som tidligere - en passiv førtidspension.
Og vi kan se, at reformen virker. Antallet af nytilkendelser til
førtidspension er faldet markant. Det gælder også ikke-
vestlige indvandrere og efterkommere. Til gengæld oprettes
der nye fleksjob, herunder på få timer, og nye ressourcefor-
løb med en tværfaglig og helhedsorienteret indsats.
Et centralt omdrejningspunkt for indsatsen i både kontant-
hjælpsreformen og reformen af førtidspension og fleksjob er
en markant forbedret indsats for mennesker på kanten af ar-
bejdsmarkedet med udgangspunkt i den enkeltes individuelle
behov og individuelle udfordringer.
[Fremadrettede
initiativer
]
Vi har langt fra set den fulde virkning af reformerne. Der
skal arbejdes hårdt i kommunerne på at etablere det tværfag-
lige samarbejde og koordinere indsatsen endnu bedre. Det er
ikke nogen nem opgave, og derfor vil ændringerne først slå
fuldt igennem på den lidt længere bane.
Jeg er meget optaget af, at vi når i mål med reformerne, og
der er sat mange initiativer i gang for at støtte og hjælpe
kommuner.
Et eksempel er integrationspålægget, som vi har lavet et for-
søg med i kontanthjælpsreformen.
Integrationspålægget handler om ret og pligt. Ret til at mod-
tage kontanthjælp, og pligt til at integrere sig på det danske
arbejdsmarked og lære dansk.
Med integrationspålægget stiller vi krav om at påbegynde et
ordinært arbejde eller et virksomrettet tilbud på en arbejds-
plads inden for 4 uger og krav om at lære dansk, hvis det er
nødvendigt.
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Samtidig får indvandrerne tilknyttet en mentor og intensiv
støtte gennem et samtaleforløb i jobcentret. Jeg ser meget
frem til at se resultaterne af integrationspålægget.
Det er helt afgørende, at vi fremadrettet bygger indsatsen på
viden og sætter ind der, hvor vi ved, at det gør en forskel.
Derfor glæder jeg mig også til at se anbefalingerne fra ek-
spertgruppen under ledelse af Carsten Koch.
Eksperterne har i en anden fase af deres arbejde fokus på at
skabe en bedre beskæftigelsesindsats for de ”ikke-
arbejdsmarkedsparate”, der kan understøtte, at flest muligt
kommer i job og uddannelse.
Da indvandrere og efterkommere fra ikke-vestlige lande ud-
gør en betydelig del af de ikke-arbejdsmarkedsparate, er de
naturligvis en vigtig del af målgruppen for dette arbejde.
[Afslutning]
Jeg vil gerne slutte af med at understrege, at regeringen er
meget optaget af, at så mange indvandrere og efterkommere
som muligt bliver en del af arbejdsfællesskabet. Det er den
bedste vej ind i det danske samfund.
Derfor er jeg også altid åben for at kigge på, om der eventu-
elt kan igangsættes yderligere tiltag, der kan styrke indvan-
dreres tilknytning til det danske arbejdsmarked.
Denne invitation gælder alle gode kræfter såvel blandt Fol-
ketingets partier, som andre der har en rolle at spille i forhold
til at få forbedret integrationen.
7