Beskæftigelsesudvalget 2014-15 (1. samling)
BEU Alm.del
Offentligt
1514111_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Sagsnr.
2015 - 2090
Doknr.
1264536
Dato
27-03-2015
Folketingets Beskæftigelsesudvalg har d. 13. marts 2015 stillet følgende spørgsmål
nr. 205 (alm. del) til økonomi- og indenrigsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål:
”Ministeren bedes redegøre for hvor mange, der ikke får en konkret økonomisk ge-
vinst ved at gå på arbejde?”
Svar:
Den økonomiske gevinst ved at være i beskæftigelse kan opgøres ved det såkaldte
forskelsbeløb. Forskelsbeløbet angiver forskellen i disponibel indkomst i en situation,
hvor en person er beskæftiget (beskæftigelsesalternativet), og en situation, hvor per-
sonen er ledig eller efterlønsmodtager (overførselsalternativet).
Den disponible indkomst i de to alternativer beregnes under antagelse af, at personen
er beskæftiget hhv. overførselsindkomstmodtager i hele det pågældende kalenderår.
Forskelsbeløbsberegningerne tager blandt andet højde for aftrapning af indkomstaf-
hængige ydelser som boligstøtte og økonomisk friplads til børn i daginstitution samt
modregning i ægtefælles eller samlevers overførselsindkomst mv.
Beregningerne tager også højde for skønnede udgifter til transport til og fra arbejde
samt nettopensionsindbetalinger, dvs. den skønnede værdi af arbejdsgiveradministre-
rede pensionsindbetalinger og ATP efter skat og modregning i andre ydelser, når de
kommer til udbetaling efter overgangen til pension.
Det lægges til grund for besvarelsen, at der ønskes en opgørelse af antallet af perso-
ner med negative forskelsbeløb (forskelsbeløb under 0 kr.).
De ønskede oplysninger fremgår af tabel 1, der også viser antallet af personer med
månedlige forskelsbeløb under hhv. 1.000 kr. og 2.000 kr. samt det gennemsnitlige
forskelsbeløb.
Når det gælder personer med forholdsvis lave forskelsbeløb, har de økonomiske mini-
sterier – analytisk – traditionelt haft fokus på følgende to grupper:
Personer med et månedligt forskelsbeløb under 1.000 kr.
Personer med et månedligt forskelsbeløb under 2.000 kr.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1514111_0002.png
At der traditionelt er set på flere forskellige grupper, skyldes, at der ikke kan peges på
en eksakt grænse for en ”svag” økonomisk tilskyndelse til at arbejde (i andre sam-
menhænge ses på personer med en såkaldt nettokompensationsgrad over 80 pct.
hhv. over 90 pct.). Personer med et månedligt forskelsbeløb under 1.000 kr. eller un-
der 2.000 kr. kan dog siges at have en
relativt
svag økonomisk tilskyndelse sammen-
lignet med andre personer.
Tabel 1
Forskelsbeløb, 2013 og med skattereformen fuldt indfaset
Månedligt forskelsbeløb
Gnsn.
Kr.
2013
Skattereform
9.900
10.600
18
14
< 0 kr.
< 1.000 kr.
< 2.000 kr.
< 0 kr.
< 1.000 kr.
< 2.000 kr.
------ 1.000 pers. ------
49
35
139
100
0,8
0,6
------ Andel, pct. ------
2,1
1,5
6,0
4,3
Anm.: Beregningerne er foretaget på registerdata for 2011, der er fremskrevet til priser og lønninger i 2013
samt gældende regler i 2013, og når skattereformen er fuldt indfaset. Beregningerne er baseret på en
række beregningstekniske antagelser og bl.a. som følge heraf behæftet med usikkerhed.
Kilde: Egne beregninger på lovmodellen.
Når nogle personer overhovedet kan komme i den situation, at deres forskelsbeløb
bliver negativt, skyldes det blandt andet, at deres umiddelbare økonomiske gevinst
ved at være i job i nogle tilfælde bliver mere end opvejet af udgifter til transport til og
fra arbejde.
Man skal i den forbindelse være opmærksom på, at forskelsbeløbsberegningerne
giver et øjebliksbillede. Det danske arbejdsmarked er således kendetegnet ved stor
dynamik. Det betyder blandt andet, at der er gode muligheder for at få et nyt og bedre
lønnet job, i takt med at man får mere erfaring eller flere kvalifikationer på arbejdsmar-
kedet.
Det er også værd at hæfte sig ved, at størstedelen af de ca. 18.000 personer med et
negativt forskelsbeløb i 2013 er i beskæftigelse. Som det fremgår af tabel 2, er ca. 60
pct. af personerne i gruppen således fuldt beskæftigede, dvs. beskæftiget i et helt
kalenderår.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1514111_0003.png
Tabel 2
Personer med negative forskelsbeløb opdelt efter beskæftigelsesstatus, 2013
Personer
Fuldt beskæftigede
Delårsbeskæftigede
Fuldt ledige m.fl.
Efterlønsmodtagere
Alle
10.900
4.800
2.200
200
18.100
Andel, pct.
60,1
26,7
12,3
1,0
100
Anm.: Beregningerne er foretaget på registerdata for 2011, der er fremskrevet til priser og lønninger i 2013
samt gældende regler i året. Fuldt beskæftigede er lønmodtagere, som er i ustøttet beskæftigelse, her-
under beskæftigede på deltid, hele året. Delårsbeskæftigede er personer, der i en eller flere perioder i
løbet af året er i ustøttet beskæftigelse som lønmodtagere, men som også i perioder modtager over-
førselsindkomst. Fuldt ledige m.fl. er personer, der hele året er i støttet beskæftigelse eller modtager
overførselsindkomst, herunder dagpenge, kontanthjælp, sygedagpenge og orlovsydelser mv. Efter-
lønsmodtagere omfatter personer, der modtager efterløn hele året. Beregningerne er baseret på en
række beregningstekniske antagelser og bl.a. som følge heraf behæftet med usikkerhed.
Kilde: Egne beregninger på lovmodellen.
Andre forhold end økonomiske incitamenter – fx opgjort ved forskelsbeløbet – vil spille
en rolle for, om en person er i beskæftigelse eller ej. Det gælder blandt andet rådig-
hedsforpligtelsen i dagpenge- og kontanthjælpssystemet, der indebærer, at man ikke
uden videre kan vælge at modtage dagpenge eller kontanthjælp som alternativ til be-
skæftigelse.
Samtidig vil tilfredsstillelsen ved at bidrage aktivt på arbejdsmarkedet, fællesskabet
med arbejdskollegaer og betydningen af at kunne forsørge sig selv og sin familie spille
en vigtig rolle for mange menneskers tilskyndelse til at være i beskæftigelse.
Med venlig hilsen
Morten Østergaard
3