Beskæftigelsesudvalget 2014-15 (1. samling)
BEU Alm.del
Offentligt
1512067_0001.png
Administrationsafdelingen
Folketinget
Beskæftigelsesudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
25. marts 2015
Budget- og planlægnings-
kontoret
Sagsbeh: Ane Røddik Christensen
Sagsnr.: 2015-0032/01-0005
Dok.:
1526441
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 194 (Alm. del), som Folketin-
gets Beskæftigelsesudvalg har stillet til justitsministeren den 4. marts 2015.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Anni Matthiesen (V).
Mette Frederiksen
/
Johan Kristian Legarth
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
BEU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 194: MFU spm. om ministeren har planer om at gøre en indsats for en mere håndholdt indsats for at sikre nylig løsladtes adgang til arbejdsmarkedet, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 194 (Alm. del) fra Folketingets Beskæftigelsesudvalg:
”Nogle medarbejdere i Kriminalforsorgen ser det som nødven-
digt med en håndholdt indsats og især for den tunge målgruppe,
der er langt fra arbejdsmarkedet. Det gælder f.eks. personer, der
lider af ADHD, hvor det er vigtigt med et løsladelsesmøde med
hjemkommunen med henblik på at aftale, hvem der gør hvad,
og hvem der er kontaktperson ved løsladelsen. Det er typisk her,
der anmodes om en mentor eller støtte kontaktperson i det videre
forløb. Har ministeren planer om at gøre en indsats for en mere
håndholdt indsats – og i givet fald hvornår?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse fra Di-
rektoratet for Kriminalforsorgen, der har oplyst følgende:
”Når en person starter sin afsoning i et fængsel, påbegyndes øje-
blikkeligt et systematisk arbejde med at afdække den pågælden-
des behov i relation til at standse den kriminelle adfærd. Inden-
for de første to uger skal der således udarbejdes en afsonings-
plan, som udstikker retningslinjerne for den nødvendige indsats
under afsoningen. Planen detaljeres sidenhen yderligere i hand-
leplanen, som justeres efter behov, men prioriteringerne i afso-
ningsplanen ligger som altovervejende hovedregel fast.
Som et led i udarbejdelsen af afsoningsplanen afdækkes den
indsattes belastningsniveau, hans eller hendes tidligere tilknyt-
ning til psykiatrien m.m. På baggrund af denne afdækning vil
nogle klienter kunne identificeres som en ”tung målgruppe”, om
end en sådan kategorisering ikke finder sted. Kriminalforsor-
gens klienter inddeles derimod i fem kategorier ud fra graden af
risiko for recidiv til ny kriminalitet. Denne identificering sker
ved hjælp af et risiko- og behovsvurderingsredskab, det såkaldte
LS/RNR-skema. Udover risiko- og behovsniveauet bruges red-
skabet til at identificere relevante indsatsområder ud fra den en-
keltes behov samt måden, hvorpå denne indsats mest hensigts-
mæssigt ydes.
Ved hjælp af ovennævnte fremgangsmåde kan der eksempelvis
peges på, at der bør tilknyttes en mentor eller lignende ved løs-
ladelsen eller eventuelt allerede under afsoningen. De forskel-
lige indsatser koordineres i handleplanen, som under hensynta-
gen til klientens belastningsgrad i større eller mindre grad invol-
verer kommunen i det efterfølgende arbejde; jo større belast-
ningsgrad, jo højere grad af inddragelse af kommunen.
2
BEU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 194: MFU spm. om ministeren har planer om at gøre en indsats for en mere håndholdt indsats for at sikre nylig løsladtes adgang til arbejdsmarkedet, til justitsministeren
Denne systematiske fremgangsmåde er påbegyndt i 2014, og er
således relativt ny. Der er planlagt en evaluering af arbejdet med
afsoningsplaner, som forventes at foreligge ultimo 2016.”
3