Beskæftigelsesudvalget 2014-15 (1. samling)
BEU Alm.del
Offentligt
1510589_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Christiansborg
1240 København K
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
EAN 5798000398566
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 27. februar 2015 stillet følgende spørgsmål nr.
182 (BEU alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
Beskæftigelsesudvalget.
20. marts 2015
Sagsnr. 2015-1030
Spørgsmål nr.182:
”Ministeren bedes oversende det notat om EU-retlige aspekter af
arbejdsklausuler, som ministeren refererede til på samrådet den 26.
februar 2015, jf. BEU alm. del - samrådsspørgsmål E og F.”
Endeligt svar:
Beskæftigelsesministeriets notat med overvejelser om EU-retlige aspekter vedrø-
rende klarhedskrav, hvis der skulle ses på lovgivning om obligatorisk brug af ar-
bejdsklausuler fra november 2014, som jeg refererede til under samrådet den 26.
februar 2015, er vedlagt.
Det fremgår af notatet, at der ikke er noget EU-retligt til hinder for lovgivning om
brug af arbejdsklausuler. Der henvises i øvrigt til tidligere svar på spørgsmål 1 til
beslutningsforslag B93 af 26. maj 2014.
Jeg skal for god ordens skyld gøre opmærksom på, at den sag om mindsteløn efter
udstationeringsdirektivet, som omtales i notatet i mellemtiden er blevet afgjort ved
EU-domstolen. EU-Domstolen traf den 12. februar 2015 afgørelse i sagen C-
396/13, Sähöalojen ammattilitto.
Tvisten i sagen vedrører spørgsmålet om, hvorvidt finske lønregler kan finde an-
vendelse på en gruppe arbejdstagere, der er udstationeret fra et selskab med hjem-
sted i Polen til at udføre arbejde i Finland. Det centrale i sagen handler blandt andet
om, hvordan ”mindsteløn” i udstationeringsdirektivets artikel 3, stk. 1, skal forstås.
Den danske regering afgav indlæg i sagen. Indlægget argumenterede for, at det er
op til den enkelte medlemsstat selv at fastlægge, hvad der skal anses for mindsteløn
i medlemsstaten. Folketingets Europaudvalg er orienteret om det danske indlæg
den 29. november 2013.
Det anerkender dommen fra EU-domstolen. Den fastslår, at det er op til den enkel-
te medlemsstat selv at fastlægge, hvad der skal anses for mindsteløn i en medlems-
stat under forudsætning af, at reglerne er bindende og gennemsigtige.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Sagsøgeren, altså den finske fagforening, får medhold i sagen.
Dommen har ikke direkte betydning i forhold til spørgsmålet om lovgivning om
brug af arbejdsklausuler. Men dommen understøtter, at de krav, der stilles overfor
udenlandske tjenesteydere skal være gennemsigtige, altså klare, og det krav vil en
lov på dette område i givet fald også skulle leve op til.
Venlig hilsen
Henrik Dam Kristensen
2