Beskæftigelsesudvalget 2014-15 (1. samling)
BEU Alm.del
Offentligt
1513290_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Christiansborg
1240 København K
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
EAN 5798000398566
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 24. februar 2015 stillet følgende spørgsmål nr.
174 (BEU alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
Joachim B. Olsen (LA).
Spørgsmål nr. 174:
26. marts 2015
J.nr. 2015-1328
”Ministeren bedes oplyse rådighedsbeløbet for enlige og par under 30 år på kon-
tanthjælp med hhv.1, 2, 3 og 4 børn.”
Endeligt svar:
Med kontanthjælpsreformen, der trådte i kraft 1. januar 2014, blev kontanthjælpen
afskaffet for alle unge under 30 år uden en kompetencegivende uddannelse og er-
stattet af uddannelseshjælp. I svaret er det forudsat, at både den enlige forsørger og
begge ægtefæller har en kompetencegivende uddannelse og således er berettiget til
kontanthjælp. Da kontanthjælpen afhænger af, om personerne er jobparate eller ak-
tivitetsparate foretages beregningerne særskilt for henholdsvis jobparate og aktivi-
tetsparate kontanthjælpsmodtagere.
Ifølge jobindsats.dk var der i 2014 ca. 6.900 fuldtidspersoner under 30 år, der mod-
tog kontanthjælp, mens ca. 42.400 fuldtidspersoner modtog uddannelseshjælp.
Blandt de 6.900 kontanthjælpsmodtagere under 30 år, var ca. 25 pct. jobparate,
mens 40 pct. af de 42.400 modtagere af uddannelseshjælp var uddannelsesparate
1
.
Det skal desuden bemærkes, at hovedparten af de enlige kontanthjælpsmodtagere
under 30 år ikke har børn. I 2014 var det således 86 pct. af de enlige kontant-
hjælpsmodtagere under 30 år, der ikke havde børn, mens alene 1 pct., eller ca. 50
fuldtidspersoner, havde 3 eller flere børn. Alene 11 fuldtidspersoner havde 4 eller
flere børn.
Kontanthjælpssatsen for en jobparat enlig forsørger under 30 år udgør i 2015
13.799 kr. pr. måned før skat. Er den enlige forsørger aktivitetsparat, ydes et aktivi-
tetstillæg på 637 kr. pr. måned før skat.
Kontanthjælpssatsen for et ægtepar, hvor begge antages at være jobparate, udgør i
2015 9.640 kr. pr. måned før skat pr. person. Er begge personer i parret i stedet ak-
1
66 pct. af kontanthjælpsmodtagerne var aktivitetsparate, og for 9 pct. af kontanthjælps-
modtagerene var visitationskategorien uoplyst. 59 pct. af uddannelseshjælpsmodtagerne var
aktivitetsparate, og for 1 pct. af uddannelseshjælpsmodtagerne var visitationskategorien
uoplyst.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
tivitetsparate, ydes et aktivitetstillæg på 4.776 kr. pr. måned før skat pr. person. I
svaret er det forudsat, at begge forsørgere er enten jobparate eller aktivitetsparate
Satserne for uddannelsesparate modtagere af uddannelseshjælp er generelt lavere
end satserne for modtagere af kontanthjælp under 30 år. For aktivitetsparate mod-
tagere af uddannelseshjælp er den samlede hjælp inkl. aktivitetstillæg den samme
som for kontanthjælpsmodtagere under 30 år.
I 2015 udgør uddannelseshjælpen for en enlig forsørger således 11.888 kr. pr. må-
ned før skat. Er den enlige forsørger aktivitetsparat, ydes et aktivitetstillæg på
2.528 kr. pr. måned før skat. Uddannelseshjælpen for et ægtepar, hvor begge anta-
ges at være uddannelsesparate, udgør i 2015 8.319 kr. pr. måned før skat pr. per-
son. Er begge personer i parret i stedet aktivitetsparate, ydes et aktivitetstillæg på
6.097 kr. pr. måned før skat pr. person.
Satserne for uddannelsesparate modtagere af uddannelseshjælp er således ca. 1.900
kr. lavere for enlige forsørgere og ca. 1.300 kr. lavere pr. person for ægtepar på ud-
dannelseshjælp end for jobparate kontanthjælpsmodtagere på ungesats. Rådigheds-
beløbene vil således også være lavere for uddannelsesparate modtagere af uddan-
nelseshjælp end for jobparate kontanthjælpsmodtagere på ungesats.
Nedenstående opgørelser baserer sig på gældende regler for boligsikring, tilskud til
dag- og fritidstilbud, børne- og ungeydelsen samt børnetilskud. For at kunne belyse
udbetalingernes størrelse til de nævnte familietyper, er det bl.a. påkrævet at gøre
antagelser om niveauet for boligudgifter og betaling for pladser i dag- og fritidstil-
bud. Disse udgifter og øvrige forhold kan variere fra familie til familie, hvorfor op-
gørelsen ikke vil være retvisende for alle kontanthjælpsmodtagere.
Det bemærkes endvidere, at der i de konkrete beregninger er taget udgangspunkt i,
at den enlige forsørger, foruden det ordinære og ekstra børnetilskud, som tildeles
enlige forsørgere, også modtager særligt børnetilskud (grundbeløb og tillæg), som
udbetales til børn, der kun har én forælder. Når barnet har to forældre, modtager
den enlige forsørger ikke særligt børnetilskud, men vil i mange tilfælde i stedet
modtage børnebidrag fra den anden forælder. I de fleste tilfælde vil der således ik-
ke blive udbetalt et særligt børnetilskud fra det offentlige, men alene det ordinære
og ekstra børnetilskud.
Det særlige børnetilskud (grundbeløb og tillæg) udgør i dag 15.468 kr. om året pr.
barn og er ligesom det ordinære og ekstra børnetilskud skattefrit og uafhængigt af
den enlige forsørgers indkomst. Børnebidrag, som betales af den anden forælder,
tager udgangspunkt i et normalbidrag på ligeledes 15.468 kr. om året pr. barn. Bi-
draget kan dog være højere afhængig af den anden forælders indkomst. Forældrene
kan i øvrigt aftale andre beløb end det nævnte.
Enlig forsørger med ét barn
En jobparat enlig forsørger under 30 år med et barn, der modtager kontanthjælp, vil
have et månedligt rådighedsbeløb på 9.700 kr., når der er fratrukket husleje, øvrige
boligudgifter samt betaling til daginstitution. En tilsvarende aktivitetsparat kon-
tanthjælpsmodtager vil have et månedligt rådighedsbeløb på 10.100 kr.
Det er forudsat, at barnet er 2 år og går i vuggestue.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Enlig forsørger med to børn
En jobparat enlig forsørger under 30 år med to børn, der modtager kontanthjælp,
vil have et månedligt rådighedsbeløb på 13.400 kr., når der er fratrukket husleje,
øvrige boligudgifter samt betaling til daginstitution. En tilsvarende aktivitetsparat
kontanthjælpsmodtager vil have et månedligt rådighedsbeløb på 13.800 kr.
Det er forudsat, at de to børn er hhv. 2 år og 4 år og går i vuggestue og børnehave.
Enlig forsørger med tre børn
En jobparat enlig forsørger under 30 år med tre børn, der modtager kontanthjælp,
vil have et månedligt rådighedsbeløb på 16.800 kr., når der er fratrukket husleje,
øvrige boligudgifter samt betaling til daginstitution. En tilsvarende aktivitetsparat
kontanthjælpsmodtager vil have et månedligt rådighedsbeløb på 17.200 kr.
Det er forudsat, at børnene er hhv. 1 år, 5 år og 10 år og går i vuggestue, børnehave
og SFO.
Enlig forsørger med fire børn
En jobparat enlig forsørger under 30 år med fire børn, der modtager kontanthjælp,
vil have et månedligt rådighedsbeløb på 20.400 kr., når der er fratrukket husleje,
øvrige boligudgifter samt betaling til daginstitution. En tilsvarende aktivitetsparat
kontanthjælpsmodtager vil have et månedligt rådighedsbeløb på 20.800 kr.
Det er forudsat, at børnene er hhv. 1 år, 3 år, 5 år og 10 år, og der er et barn i vug-
gestue, to i børnehave og et i SFO.
Ægtepar med ét barn
Et ægtepar på kontanthjælp med et barn, hvor begge er under 30 år og jobparate,
vil have et månedligt rådighedsbeløb på 10.800 kr., når der er fratrukket husleje,
øvrige boligudgifter samt betaling til daginstitution. Et tilsvarende ægtepar på kon-
tanthjælp, hvor begge er aktivitetsparate, vil have et månedligt rådighedsbeløb på
14.000 kr.
Det er forudsat, at barnet er 2 år og går i vuggestue.
Ægtepar med to børn
Et ægtepar på kontanthjælp med to børn, hvor begge er under 30 år og jobparate,
vil have et månedligt rådighedsbeløb på 12.400 kr., når der er fratrukket husleje,
øvrige boligudgifter samt betaling til daginstitution. Et tilsvarende ægtepar på kon-
tanthjælp, hvor begge er aktivitetsparate, vil have et månedligt rådighedsbeløb på
15.400 kr.
Det er forudsat, at de to børn er hhv. 2 år og 4 år og går i vuggestue og børnehave.
Ægtepar med tre børn
Et ægtepar på kontanthjælp med tre børn, hvor begge er under 30 år og jobparate,
vil have et månedligt rådighedsbeløb på 13.800 kr., når der er fratrukket husleje,
øvrige boligudgifter samt betaling til daginstitution. Et tilsvarende ægtepar på kon-
tanthjælp, hvor begge er aktivitetsparate, vil have et månedligt rådighedsbeløb på
17.000 kr.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1513290_0004.png
Det er forudsat, at børnene er hhv. 1 år, 5 år og 10 år og går i vuggestue, børnehave
og SFO.
Ægtepar med fire børn
Et ægtepar på kontanthjælp med fire børn, hvor begge er under 30 år og jobparate,
vil have et månedligt rådighedsbeløb på 15.200 kr., når der er fratrukket husleje,
øvrige boligudgifter samt betaling til daginstitution. Et tilsvarende ægtepar på kon-
tanthjælp, hvor begge er aktivitetsparate, vil have et månedligt rådighedsbeløb på
19.400 kr.
Det er forudsat, at børnene er hhv. 1 år, 3 år, 5 år og 10 år, og der er et barn i vug-
gestue, to børn i børnehave og et barn i SFO.
Tabel 1: Oversigt over rådighedsbeløb pr. måned for hhv. en enlig og et par på kon-
tanthjælp under 30 år med 1, 2,3 eller 4 børn. 2015.
Et barn
Enlig
Jobparat
Aktivitetsparat
Ægtepar
Jobparat
9.700
10.100
10.800
2 børn
13.400
13.800
12.400
3 børn
16.800
17.200
13.800
4 børn
20.400
20.800
15.200
Aktivitetsparat
14.000
15.400
17.000
19.400
Anm.: Det er forudsat, at familien bor i lejelejlighed på 100 m
2
med en månedlig husleje for en familie med børn
på 6.144 kr. mdr. Øvrige boligudgifter varierer afhængigt af familiens størrelse. Det bemærkes, at kontant-
hjælpsmodtagere under 30 år er undtaget fra ATP-indbetaling. ATP-indbetalingen er 90 kr. pr. mdr. før skat. Med
en gennemsnitlig skattesats giver det et efter skat på 56 kr. Det antages, at kommuneskat og kirkeskat svarer til
landsgennemsnittet. Tallene er afrundede til hele hundrede.
Kilde: Styrelsen for arbejdsmarked og Rekrutterings egne beregninger samt Økonomi- og Indenrigsministeriets
familietypemodel, december 2014
Det er min vurdering, at det danske velfærdssystem bidrager med støtte og tryghed
til personer, der har behov for hjælp, herunder til familier med børn, således at de
vil kunne opretholde en tryg hverdag.
Det skal ses i sammenhæng med, at der samtidig stilles krav til den enkelte. Der er
et klart fokus på ret og pligt i kontanthjælpssystemet, og at man skal stå til rådighed
for arbejdsmarkedet. Et vigtigt element i kontanthjælpsreformen er således, at
jobparate kontanthjælpsmodtagere skal arbejde for deres ydelse efter tre måneder
på kontanthjælp, fx i nyttejob.
Venlig hilsen
Henrik Dam Kristensen
4