Beskæftigelsesudvalget 2014-15 (1. samling)
BEU Alm.del
Offentligt
1511754_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Christiansborg
1240 København K
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
EAN 5798000398566
24. marts 2015
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 24. februar 2015 stillet følgende spørgsmål nr.
173 (BEU alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
Hans Andersen (V).
J.nr. 2015-1044
Spørgsmål nr. 173:
”Ministeren bedes oplyse hvor meget en familie bestående af to kontanthjælpsmod-
tagere over 30 år med tre børn, på hhv. 1 år, 5 år og 10 år samlet modtager i offent-
lige ydelser, herunder kontanthjælp (før skat), børnepenge, boligstøtte, tilskud til
dagtilbud, særlige tilskud mv. pr. år, forudsat at ingen af kontanthjælpsmodtagerne
finder beskæftigelse i den pågældende periode.”
Endeligt svar:
Opgørelsen baserer sig på gældende regler for boligsikring, tilskud til daginstituti-
on samt børne- og ungeydelsen. For at kunne belyse udbetalingernes størrelse til
den nævnte familietype, er det bl.a. påkrævet at gøre antagelser om niveauet for bo-
ligudgifter og daginstitutionsbetaling. Disse udgifter og øvrige forhold kan variere
fra familie til familie, hvorfor opgørelsen ikke nødvendigvis vil være retvisende for
andre familier på kontanthjælp.
Et par på kontanthjælp over 30 år med tre børn i alderen 1, 5 og 10 år vil samlet
modtage 345.984 kr. årligt i kontanthjælp før skat (2015-pl), svarende til ca.
252.800 kr. årligt efter skat i en gennemsnitskommune. Derudover antages den
valgte familietype, på baggrund af konkrete forudsætninger omkring huslejeniveau
mv., årligt at kunne modtage offentlige skattefrie ydelser (i 2015-pl) i form af bo-
ligsikring på ca. 22.600 kr., særlig støtte på ca. 7.000 kr., tilskud til dagtilbud på ca.
48.800 kr. og børne- og ungeydelse på 42.924 kr. Det skal bemærkes, at særlig
støtte til ægtepar på kontanthjælp med børn blev udbetalt til godt 300 helårsperso-
ner, svarende til ca. 2 pct. af alle ægtepar på kontanthjælp med børn i 2013 (opgjort
i helårspersoner).
Det skal understreges, at boligsikring, tilskud til dagtilbud samt børne- og unge-
ydelse er ydelser der tilbydes alle børnefamilier og således ikke er knyttet til kon-
tanthjælp. Alle beskæftigede med en relativt lav arbejdsindtægt vil - med undtagel-
se af særlig støtte - have adgang til de samme typer supplerende ydelser og tilskud,
som den ovennævnte familietype.
De ovenævnte beløb knytter sig til den valgte familietype, og er dermed ikke direk-
te sammenlignelige med besvarelsen vedrørende ydelsesniveauet for en nyankom-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
met flygtningefamilie på kontanthjælp, jf. besvarelse af Udvalget for Udlændinge-
og Integrationspolitiks spørgsmål nr. 62 (alm. del) af 23. oktober 2014 og spørgs-
mål nr. 391 (alm. del) af 18. februar 2015. Forskellen er, at det er lagt til grund, at
en nyankommet flygtningefamilie ikke betaler ATP-bidrag, og ikke er berettiget til
at modtage særlig støtte, modsat forudsætningerne i nærværende besvarelse.
Det er min vurdering, at det danske velfærdssystem bidrager med støtte og tryghed
til personer, der har behov for hjælp, herunder til familier med børn, således at de
vil kunne opretholde en tryg hverdag.
Det skal ses i sammenhæng med, at der samtidig stilles krav til den enkelte. Der er
et klart fokus på ret og pligt i kontanthjælpssystemet, og at man skal stå til rådighed
for arbejdsmarkedet. Et vigtigt element i kontanthjælpsreformen er således, at
jobparate kontanthjælpsmodtagere skal arbejde for deres ydelse efter tre måneder
på kontanthjælp, fx i nyttejob.
Venlig hilsen
Henrik Dam Kristensen
2