Beskæftigelsesudvalget 2014-15 (1. samling)
BEU Alm.del
Offentligt
1511166_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Christiansborg
1240 København K
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
EAN 5798000398566
23. marts 2015
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 24. februar 2015 stillet følgende spørgsmål nr.
170 (BEU alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
Eigil Andersen (SF).
J.nr. 2015-0002322
Spørgsmål nr. 170:
”Hvis man, som modtager af arbejdsmarkedsydelse, er begyndt i nyttejob i form af
flere virksomhedspraktikker, men undervejs opnår at få et vikariat til almindelig
løn i f.eks. 3 uger, er det så korrekt, at kommunen kræver, at man efter de 3 uger
med almindelig løn starter forfra på en ny nyttejob-periode på 13 uger efter vikaria-
tet, og hvad er i bekræftende fald begrundelsen for dette?
Mener ministeren, at der i givet fald er tale om, at systemet er forkert indrettet, idet
opnåelsen af et almindeligt arbejde til almindelig løn ”straffes” med, at de 13 ugers
nyttejob skal påbegyndes helt forfra i stedet for, at der var samme antal uger i nyt-
tejob tilbage ved ophøret af vikariatet til normal løn, som der var, da man påbe-
gyndte de 3 ugers vikariat?”
Endeligt svar:
Personer, der modtager midlertidig arbejdsmarkedsydelse, har senest efter 4 ugers
sammenlagt ledighed ret og pligt til at påbegynde en virksomhedsrettet indsats i
form af privat løntilskud, offentligt løntilskud, virksomhedspraktik, nytteindsats el-
ler ansættelse som jobrotationsvikar. Den samlede varighed af tilbud og jobrotation
skal være på mindst 13 sammenhængende uger.
Formålet med indsatsen er at styrke mulighederne for at vende tilbage til arbejds-
markedet.
Når jobcenteret har givet et tilbud på 13 ugers virksomhedsrettet indsats til en le-
dig, der modtager midlertidig arbejdsmarkedsydelse, så har jobcenteret levet op til
kravene i lovgivningen, uanset om tilbuddet afbrydes af f.eks. en periode med or-
dinær beskæftigelse. Der er således ikke krav om hverken genoptagelse af det først
givne tilbud, eller krav om, at jobcenteret skal give et nyt tilbud, såfremt personen
bliver ledig igen.
Jobcenteret har dog altid mulighed for at give ekstra tilbud, som den ledige har
pligt til at tage imod, hvis jobcenteret vurderer, at det giver personen bedre mulig-
heder for at komme nærmere ordinær beskæftigelse.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Ret og pligt er et grundelement i vores beskæftigelsesindsats, hvilket jeg bakker
fuldt ud op om. Også i denne sammenhæng.
Venlig hilsen
Henrik Dam Kristensen
2