Beskæftigelsesudvalget 2014-15 (1. samling)
BEU Alm.del
Offentligt
1423050_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Christiansborg
1240 København K
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
EAN 5798000398566
20. november 2014
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 23. oktober 2014 stillet følgende spørgsmål
nr. 17 (BEU alm. del), som hermed besvares.
J.nr. 2014-0034313
Spørgsmål nr. 474:
”Ministeren bedes kommentere henvendelse af 11. september 2014 fra Skander-
borg Kommune om den kommunale beskæftigelsesreform, jf. BEU alm. del (2013-
2014) bilag 305 samt PowerPoint præsentationen om beskæftigelsesindsatsen, jf.
BEU alm. del – bilag 9.”
Endeligt svar:
Jeg vil gerne starte med at sige, at jeg til fulde anerkender, at rigtig mange kommu-
ner gør en stor indsats for at få deres ledige i arbejde. Der er dog også behov for
markante forbedringer på flere områder. Med forliget om reform af beskæftigelses-
indsatsen mener jeg, at vi har skabt grundlaget for en mere individuel aktiv beskæf-
tigelsesindsats, der giver kommunernes større muligheder for at tilpasse indsatsen
efter de lediges behov.
Det er et af de helt klare mål med reformen, at der skal ske en afbureaukratisering
af arbejdsprocesserne i kommunerne, så kommunernes arbejdsgange bliver lettere.
Reformen indeholder derfor flere forskellige initiativer, der tilsammen skal bidrage
til at sikre, at dette mål lykkes.
Vi afskaffer eksempelvis gentagen aktivering. Det betyder, at der fremover kun
stilles krav om ét aktivt tilbud til den enkelte ledige. Kommunerne får dermed flere
frihedsgrader til at fokusere indsatsen mod de ledige, der har størst behov. Samtidig
skal digitale værktøjer medvirke til mere effektive arbejdsgange i kommunerne, og
en kommende gennemskrivning af de centrale love for den aktive beskæftigelses-
indsats skal gøre det nemmere for både kommuner og borgere at forstå og bruge
lovgivningen.
Desuden vil jeg i forhold til reformens nye puljer understrege, at det selvfølgelig er
helt centralt, at puljemidlerne bliver brugt på en måde, som giver så meget værdi i
beskæftigelsesindsatsen som muligt. I Beskæftigelsesministeriet tilstræber vi derfor
at udmønte og administrere puljerne på en så ubureaukratisk måde som muligt.
I forhold til beskæftigelsesreformens to store puljer kan jeg oplyse, at det i de al-
mindelige bemærkninger til Forslag til Lov om ændring af lov om en aktiv beskæf-
tigelsesindsats fremgår, at der for den regionale uddannelsespulje vil blive fastsat
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
nærmere regler om udmøntning og administration af puljen. Det foreslås desuden,
at der bl.a. kan fastsættes administrative regler om, at midlerne i puljen fordeles og
udmeldes til kommunerne ved årets start ud fra objektive kriterier på baggrund af
kommunernes andel af berørte dagpengemodtagere, fordelt på uddannelsesbag-
grund. Der udmeldes ikke et minimumsbeløb til kommunerne.
I forhold til puljen til uddannelsesløft er det i de almindelige bemærkninger til For-
slag til Lov om ændring af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats fremgår det lige-
ledes, at der vil blive fastsat nærmere regler om udmøntning og administration af
puljen. Det foreslås herunder, at puljen fordeles til kommunerne efter deres objek-
tive andel af ledighedsberørte ufaglærte dagpengemodtagere. Det forudsættes, at
alle kommuner får udmeldt et minimumsbeløb på 100.000 kr. for at sikre, at alle
kommuner kan iværksætte forløb. Det foreslås endvidere, at puljen udmeldes en
gang årligt ved årets start i overensstemmelse med den fastlagte fordelingsnøgle.
Hvad angår offentligt løntilskud, bliver ordningen gjort enklere for kommunerne at
administrere, da løn- og timetalsberegningen forenkles, så begge dele bliver lettere
for arbejdsgiverne at beregne, når de skal ansætte en ledig i offentligt løntilskud.
Herudover reducerer vi risikoen for at ledige fastholdes i offentlige løntilskudsfor-
løb ved netop at reducere den maksimale varighed af offentligt løntilskudsforløb
fra nuværende seks til fire måneder. Det skal, sammen med karensperioden på seks
måneder, bidrage til i gennemsnit mere positive effekter af offentligt løntilskud.
I forhold til jobrotationsordningerne vil jeg gerne fremhæve, at der i de seneste år
har været en betydelig stigning i kommunernes brug af ordningerne. I lyset af den
stigende aktivitet og de deraf stigende udgifter mener jeg, at det er fornuftigt at
målrette jobrotationsordningerne til de ledige, der har størst behov for et jobrotati-
onsforløb, og blandt andet sænke statsrefusionen fra de nuværende 100 procent til
60 procent.
Det skal bemærkes, at kommunerne under ét vil blive fuldt kompenseret for udgif-
terne som følge af reduktionen af statsrefusionen via budgetgarantien. Samtidig vil
kommunerne, trods reduktionen af statsrefusionen, fortsat have incitament til at
igangsætte jobrotationsforløb sammenholdt med øvrige aktive indsatser, eksempel-
vis løntilskud eller at lade den ledige gå passiv.
Et centralt element i reformen er desuden, at alle ledige tidligt i deres ledighedspe-
riode skal i gang med et forløb, som kan bringe dem tilbage i beskæftigelse. Dette
indebærer dels, at de ledige skal have et intensivt samtaleforløb over de første seks
måneders ledighed, hvor der både er samtaler med a-kassen, jobcentret samt fælles
samtaler, og dels at de ledige skal have et aktivt tilbud tidligere end i dag.
I forhold til samtaler er det veldokumenteret, at et intensivt forløb med individuelle
samtaler tidligt i ledighedsperioden har markante positive effekter i forhold til at
forkorte ledighedsperioden. Samtaler kan blandt andet være med til at afstemme
den lediges forventninger til arbejdsmarkedet og samtidig medvirke til at skabe et
bedre jobmatch. Det er desuden vigtigt for mig at understrege betydningen af de
nye fælles samtaler, som både jobcenter og a-kasse skal deltage i, da de skal bidra-
ge til at sikre, at den ledige oplever et sammenhængende og koordineret beskæfti-
gelsessystem, som samarbejder om at hjælpe vedkommende videre i beskæftigelse.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Derudover skal der tidligere end i dag igangsættes en indsats for den ledige, hvor
fokus især skal være på virksomhedsrettede tilbud, så den ledige får mulighed for
at opnå relevante arbejdserfaringer. Begge dele skal være med til at forebygge, at
ledige ender i langvarige ledighedsforløb, som de får svært ved at komme ud af.
Vedrørende den foreslåede refusionsomlægning har Økonomi- og Indenrigsmini-
steriet oplyst følgende:
”Der er endnu ikke indgået en endelig aftale om en refusionsreform. Det indgår
dog i Forliget den 18. juni 2014 om reform af beskæftigelsesindsatsen, at der skal
gennemføres den fremlagte refusionsomlægning.
Formålet med refusionsomlægningen er at understøtte en effektiv beskæftigelses-
indsats ved at give kommunerne større økonomisk ansvar. Sigtet er at opnå, at fær-
re personer mister tilknytningen til arbejdsmarkedet. Omlægningen skal således
understøtte, at kommunerne i højere grad tilbyder ledige den indsats, som hjælper
den enkelte tættere på arbejdsmarkedet og i job.
Det fremgår endvidere af forliget, at der samtidig skal gennemføres de fremlagte
tilpasninger i det kommunale tilskuds- og udligningssystem med henblik på at imø-
degå de byrdefordelingsmæssige forskydninger som følge af refusionsomlægnin-
gen, og som tager hensyn til kommunernes forskellige befolkningssammensætning.
Uden tilpasninger i tilskuds- og udligningssystemet vil refusionsomlægningen med-
føre væsentlige byrdefordelingsmæssige forskydninger mellem de enkelte kommu-
ner.
Tilpasningerne, som er fremlagt af regeringen, omfatter tre elementer. For det før-
ste en initial tilpasning af udligningssystemet fra 2016. For det andet en midlerti-
dig kompensationsordning. For det tredje en yderligere tilpasning af tilskuds- og
udligningssystemet, som håndterer de langsigtede byrdemæssige ændringer fra
2018, som skal baseres på et arbejde i Økonomi- og Indenrigsministeriets Finan-
sieringsudvalg.
Den initiale tilpasning af udligningen øger udligningsniveauet, hæver overudlig-
ningsgrænsen og forstærker udligningen for kommuner med højt strukturelt under-
skud. Der er således tale om en tilpasning på de overordnede stilleskruer, som
overordnet giver anledning til en væsentlig reduktion i de fordelingsmæssige kon-
sekvenser mellem de enkelte kommuner.
En nærmere tilpasning af udligningen, der f.eks. bl.a. kan omfatte tilpasninger af
de kommunale udgiftsbehov kan først gennemføres, når der er gennemført det
nævnte arbejde i Finansieringsudvalget.
Det er også baggrunden for, at der samtidig er foreslået etableret en overgangs-
ordning, der yderligere begrænser de enkelte kommuners tab i 2016 og 2017.
Konkret i forhold til Skanderborg Kommune bemærkes, at der med den planlagte
overgangsordning maksimalt kan blive tale om tab på henholdsvis 0,1 pct. og 0,2
pct. af beskatningsgrundlaget i 2016 og 2017. Fra 2018 vil der som nævnt efter
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
planen ske yderligere tilpasninger i udligningssystemet, som skal imødegå de byr-
defordelingsmæssige forskydninger ved refusionsomlægningen.”
Venlig hilsen
Henrik Dam Kristensen
4