Beskæftigelsesudvalget 2014-15 (1. samling)
BEU Alm.del
Offentligt
1513678_0001.png
MINISTEREN
Beskæftigelsesudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
27. marts 2015
2015-1079
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 2. marts 2015 stillet mig følgende spørgs-
mål (BEU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Lennart Damsbo-Andersen (S).
Spørgsmål nr. 169:
Vil ministeren redegøre for udviklingen i beskæftigelsen i Øresundsregionen
efter etableringen af Øresundsforbindelsen? Og om man vil kunne forvente at
etableringen af Femern-tunnelen vil få en positiv effekt på beskæftigelsen i
Femern Bælt-regionen efter åbningen?
Svar:
Öresundskomiteen og Øresund Direkt vurderer i rapporten ”Broeffekter og
muligheder i Øresundsregionen”, at Øresundsbron i perioden 2000-2012 har
skabt en samfundsøkonomisk gevinst for Danmark på i alt 57 mia. kr. Bereg-
ningen af de samfundsøkonomiske effekter er foretaget af Øresundsinstituttet
og Copenhagen Economics og er alene beregnet som et resultat af pendling og
reducerede rejseomkostninger.
Siden åbningen af den faste forbindelse over Øresund i 2000 er der som følge
af den kortere rejsetid skabt et fælles arbejdsmarked i regionen. Det ses blandt
andet af den store stigning i pendlingen over Øresund. For dansk økonomi har
øresundspendlingen isoleret set betydet en værditilvækst på 43 mia. kr. i perio-
den. Øresundspendlingen giver et nettotilskud af arbejdskraft på 8.500 perso-
ner til det danske arbejdsmarked, som i 2012 alene skabte en værditilvækst på
5 mia. kr. De reducerede rejseomkostninger beløber sig til 14 mia. kr. i hele
perioden 2000-2012.
I alt anslår Øresundskomiteen, at beskæftigelsen er steget med 76.000 perso-
ner i Øresundsregionen i perioden fra 2000 til 2010. Beskæftigelsen er steget
mere i Øresundsregionens to dele end i de øvrige dele af Sverige og Danmark
efter åbningen af Øresundsbron.
En del af denne stigning er en mervækst, som Danmark og Sverige ikke ville
have fået uden Øresundsbron. Det gælder eksempelvis tilfælde, hvor Øresunds-
regionens attraktivitet tiltrækker virksomheder eller privatpersoner til regio-
nen, der ellers ikke ville etablere sig i Danmark eller Sverige.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1513678_0002.png
En anden del af denne beskæftigelseseffekt er forårsaget af ændringer i virk-
somheders og privatpersoners lokaliseringsmønstre i Danmark og Sverige. Ek-
sempelvis åbner IKEA sit nye hovedkontor i Malmø i 2015.
Med den faste forbindelse over Femern Bælt vil rammebetingelserne for øko-
nomisk vækst i Femern Bælt-regionen blive tilsvarende forbedret. Sammenlagt
har Femern Bælt-regionen en befolkning på ca. 9 mio. mennesker, som med
Femern Bælt-tunnelen vil få nye muligheder for at pendle, handle og bosætte
sig.
For Femern Bælt-regionen vil Femern Bælt-tunnelen skabe en tæt forbindelse
mellem de økonomiske centre og vigtige havne i Hamborg, Lübeck og metro-
polregionen København-Malmø. Tyskland og i særdeleshed Nordtyskland er et
af de største og vigtigste eksportmarkeder for de nordiske lande, herunder ikke
mindst Danmark. Med vej- og jernbanetunnelen under Femern Bælt får virk-
somheder og privatpersoner således en markant forbedring af rejsemulighe-
derne, som kan bidrage til positive effekter for beskæftigelsen i regionen.
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Magnus Heunicke