Beskæftigelsesudvalget 2014-15 (1. samling)
BEU Alm.del
Offentligt
1513684_0001.png
MINISTEREN
Beskæftigelsesudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
27. marts 2015
2015-1079
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 4. marts 2015 stillet mig følgende spørgs-
mål (BEU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Lennart Damsbo-Andersen (S).
Spørgsmål nr. 167:
Vil ministeren redegøre for, hvorvidt hovedentreprenørerne på Femern Bælt-
forbindelsen vil blive stillet til ansvar, hvis de ikke lever op til kravene om løn-
vilkår, sikkerhed og ansættelse af lærlinge?
Svar:
Hovedentreprenørerne på Femern Bælt-projektet vil løbende skulle dokumen-
tere over for Femern A/S, at de kontraktmæssige og lovgivningsmæssige krav
er overholdt – både hos hovedentreprenøren selv og dennes underleverandø-
rer.
For at sikre at hovedentreprenørerne er i stand til at monitorere deres under-
entreprenører og rapportere tilfredsstillende herom til Femern A/S, stiller sel-
skabet derfor som krav i kontrakterne, at entreprenørerne skal have implemen-
teret ledelses- og informationssystemer af høj kvalitet i deres organisation.
Femern A/S skal godkende disse systemer.
Femern A/S vil løbende kunne stille krav om yderligere dokumentation samt
kræve en hurtig planlægningsindsats med henblik på at få alle forhold bragt i
overensstemmelse med lovgivningen og de kontraktuelle krav. Samtidig kan
selskabet pålægge hovedentreprenøren at bringe uoverensstemmelser i orden
med det samme.
Derudover vil selskabet selv foretage risikobaserede stikprøvekontroller hos
udvalgte entreprenører og leverandører.
Femern A/S vil reagere omgående, såfremt selskabet skulle blive gjort bekendt
med kritisable forhold og direkte kan spore arbejdet tilbage til en given leve-
randør.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1513684_0002.png
Endelig vil det i henhold til udbudsmaterialet være muligt at tilbageholde beta-
ling til en entreprenør i tilfælde af, at denne – af årsager som entreprenøren
selv er herre over – ikke lever op til selskabets krav.
Femern A/S har løbende været i tæt dialog med arbejdsmarkedets parter i for-
bindelse med forberedelsen af projektet.
For en uddybning af Femern A/S’ brug af sociale klausuler henvises til trans-
portministerens besvarelse af 27. september 2013 af spørgsmål 716-720 (alm.
del) fra Transportudvalget.
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Magnus Heunicke