Beskæftigelsesudvalget 2014-15 (1. samling)
BEU Alm.del
Offentligt
1513470_0001.png
MINISTEREN
Beskæftigelsesudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
27. marts 2015
2015-1079
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 4. marts 2015 stillet mig følgende spørgs-
mål (BEU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Lennart Damsbo-Andersen (S).
Spørgsmål nr. 162:
Vil ministeren redegøre for, hvor mange arbejdspladser, direkte såvel som af-
ledte, det skønnes vil blive skabt i forbindelse med Femern Bælt-projektet?
Svar:
Forligspartierne bag den faste forbindelse over Femern Bælt, det vil sige Soci-
aldemokraterne, Det Radikale Venstre, Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk
Folkeparti, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti, besluttede i juni
2011 at følge en indstilling fra Femern A/S om at placere produktionen af stan-
dardtunnelelementer ved Rødbyhavn. Dermed ligger det fast, at en meget stor
del af arbejdspladserne på projektet kommer til at ligge i dette område. Opga-
verne med at støbe, nedsænke og udstyre tunnelen under Femern Bælt sker
således i altovervejende grad med udgangspunkt i Rødbyhavn på Lolland.
Samlet set kommer projektet til at skabe mange tusinde nye arbejdspladser –
især i Danmark, men også i Nordtyskland. En beregning af den direkte og indi-
rekte beskæftigelse, som analysefirmaet Copenhagen Economics gennemførte
for Femern A/S, og som blev offentliggjort på Femern A/S’ hjemmeside i juni
2013, viser, at for hver eneste direkte beskæftiget hos hovedentreprenørerne på
byggeriet af tunnelen vil der være endnu en ny medarbejder hos de virksomhe-
der, der bliver underleverandører til projektet.
Copenhagen Economics skønner, at byggeriet af verdens længste sænketunnel
vil skabe en beskæftigelse svarende til 55.000 mandeår i alt. Heraf ligger de
25.000 mandeår hos hovedentreprenørerne på byggepladserne på og omkring
Femern Bælt, mens 30.000 mandeår er indirekte beskæftigelse hos de mange
underleverandører. Disse skøn er i sagens natur behæftet med usikkerhed.
Erfaringen fra de store anlægsprojekter på Storebæltsforbindelsen og Øre-
sundsforbindelsen viser, at op mod en tredjedel af kontraktsummen for de sto-
re kontrakter sendes videre til underleverandører, mange af dem i lokalområ-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1513470_0002.png
det og i regionen. Det vurderes, at der bliver brug for virksomheder og medar-
bejdere fra hele Danmark.
Femern A/S har derfor udarbejdet en vejledning til potentielle underleverandø-
rer. Vejledningen beskriver de konkrete opgaver, som kan være relevante for
underleverandørerne. Det kan for eksempel være inden for stål- og svejsearbej-
de, levering af maritimt materiel eller tjenester inden for vagtvirksomhed og
catering mm. Med vejledningen kan de mindre og mellemstore virksomheder
danne sig et overblik over deres muligheder, og samtidig får de direkte kontakt-
information til de store internationale hovedentreprenørkonsortier, der er i
gang med at udarbejde tilbud til Femern A/S.
Efter afslutning af anlægsfasen vil driften og vedligeholdelsen mm. af tunnelen
også skabe arbejdspladser. Femern A/S regner med omkring 300-350 fuldtids-
stillinger i alt, når tunnelen er taget i brug. Betalingsanlægget placeres på den
danske side af tunnelen.
Dertil kommer beskæftigelseseffekter efter åbningen, hvis virksomheder be-
slutter at lokalisere sig i lokalområdet eller regionen som helhed på grund af de
forbedrede internationale transportmuligheder. Der er ikke regnet nærmere på
sådanne effekter.
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Magnus Heunicke