Beskæftigelsesudvalget 2014-15 (1. samling)
BEU Alm.del
Offentligt
1504650_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Christiansborg
1240 København K
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
EAN 5798000398566
9. marts 2015
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 20. februar 2015 stillet følgende spørgsmål nr.
156 (BEU alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
ikke-medlem af udvalget (MFU) Finn Sørensen (EL).
J.nr. 2015-002205
Spørgsmål nr. 156:
”Udvalget anmoder om ministerens kommentar til henvendelse af 11. februar 2015
fra 3F om kommunernes anvendelse af sygedagpengelovens § 7, jf. BEU alm. del –
bilag 92. Ministeren bedes i denne forbindelse redegøre for sin holdning til 3F’s
forslag om, at sygedagpengene forlænges til borgeren er rask nok til at bestride et
fuldtidsarbejde.”
Endeligt svar:
Jeg vil indledningsvist understrege, at hvis man er syg og berettiget til det, skal
man selvfølgelig have sygedagpenge.
For at der ikke skal være tvivl om, hvordan reglerne om uarbejdsdygtighed skal
forstås og anvendes i kommunerne, har jeg iværksat, at Ankestyrelsen gennemfører
en praksisundersøgelse af kommunernes anvendelse af reglerne om uarbejdsdyg-
tighed. Samtidig har jeg bedt Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering om at
sende en orientering til kommunerne om reglerne i sygedagpengelovens § 7.
Vi kan selvfølgelig ikke have, hvis der er mennesker, som bliver raskmeldt og får
stoppet deres sygedagpenge, selv om de fortsat er syge og i øvrigt opfylder betin-
gelserne for at være berettiget til sygedagpenge.
Det skal i den sammenhæng bemærkes, at de opgørelser over ankesager, som Be-
skæftigelsesministeriet har fået af Ankestyrelsen, jf. svar på BEU spørgsmål nr.
157, ikke på nuværende tidspunkt vidner om, at antallet af indkomne klagersager til
Ankestyrelsen vedrørende § 7 er steget efter sygedagpengereformens ikrafttræden.
Der kan endvidere endnu ikke konkluderes, hvorvidt Ankestyrelsen i højere grad
ændrer de afgørelser om ophør af udbetaling af sygedagpenge, som kommunerne
har truffet efter, at sygedagpengereformen trådte i kraft. Jeg har dog også hørt,
hvad fx fagforbundene siger, og derfor har jeg valgt allerede nu at igangsætte den
nævnte praksisundersøgelse samt en orientering af kommunerne om regelsættet.
Det skal ligeledes bemærkes, at vi med sygedagpengereformen ikke ændrede på
reglerne om uarbejdsdygtighed.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Det fremgår af sygedagpengelovens § 7, at retten til sygedagpenge er betinget af, at
man er uarbejdsdygtig på grund af egen sygdom. Vurderingen af om der er tale om
uarbejdsdygtighed, er en samlet vurdering af sygdommen og dens betydning for
den sygemeldtes arbejdsevne. Det betyder, at kommunen ikke kun skal lægge syg-
dommen til grund ved vurderingen af den sygemeldtes uarbejdsdygtighed, men og-
så skal se på, hvordan sygdommen påvirker den sygemeldtes arbejdsevne.
I starten af sygeforløbet skal kommunen - som udgangspunkt - vurdere den syge-
meldtes uarbejdsdygtighed i forhold til beskæftigelsen før sygemeldingen. Senere i
sygeforløbet skal kommunen foretage en bredere vurdering af uarbejdsdygtighe-
den. Her skal kommunen vurdere uarbejdsdygtighed i forhold til den sygemeldtes
uddannelse- og beskæftigelsesområde.
Kommunen skal standse udbetalingen af sygedagpenge den dag, hvor kommunen
vurderer, at den sygemeldte igen er arbejdsdygtig enten i den samme beskæftigelse
som før sygemeldingen, eller i en anden type beskæftigelse inden for den syge-
meldtes uddannelses- og beskæftigelsesområde.
Dernæst er der tilfælde, hvor udbetalingen af sygedagpenge standses, fordi den sy-
gemeldtes lidelse er blevet stationær. Før sygedagpengene i disse sager kan stand-
ses, skal kommunen have foretaget en individuel, konkret vurdering af den syge-
meldtes arbejdsevne, og det skal være afklaret, om den sygemeldte er berettiget til
revalidering, ressourceforløb eller visitation til fleksjob eller førtidspension.
Er man uenig i kommunens vurdering af ens arbejdsevne, kan man altid klage til
Ankestyrelsen, som udover at være klageinstans, også har en praksiskoordinerende
funktion.
Hvad angår 3F’s forslag, mener jeg grundlæggende, at alle, som har evnen, viljen
og kræfterne til at arbejde, bør stå til rådighed for arbejdsmarkedet. Samtidig er det
både ulykkeligt og uhensigtsmæssigt, når borgere oplever at komme i klemme mel-
lem flere systemer, fordi der mangler en sammenhæng imellem regelsæt. Jeg me-
ner derfor, som den tidligere minister også har foreslået, at vi fremfor at ændre på
reglerne i sygedagpengeloven skal se på samspillet mellem sygedagpenge og dag-
penge.
Som bekendt har regeringen nedsat en dagpengekommission, som skal komme
med anbefalinger til, hvordan dagpengesystemet kan fremtidssikres. Kommissio-
nen skal blandt andet analysere, hvorvidt der i relation til dagpengesystemet er sær-
lige problemstillinger vedrørende specifikke grupper på arbejdsmarkedet, herunder
hvordan dagpengesystemet kan understøtte en imødekommelse af forskellige be-
hov for forskellige grupper på arbejdsmarkedet.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Jeg mener, at samspillet mellem de to regelsæt er relevant at drøfte i forbindelse
med, at kommissionen kommer med sine anbefalinger til et nyt og mere tidssva-
rende dagpengesystem.
Venlig hilsen
Henrik Dam Kristensen
3