Beskæftigelsesudvalget 2014-15 (1. samling)
BEU Alm.del
Offentligt
1505741_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Christiansborg
1240 København K
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
EAN 5798000398566
11. marts 2015
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 19. februar 2015 stillet følgende spørgsmål nr.
148 (BEU alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
Eigil Andersen (SF).
J.nr. 2015-878
Spørgsmål nr. 148:
”Idet henvises til artikler i avisen.dk 16. februar 2015:
http://www.avisen.dk/jobkonsulent-flovt-at-kalde-ledige-til-
meningsloese_308078.aspx
og
http://www.avisen.dk/amanda-20-nyt-it-system-
skaber-vildt-kaos-paa-jobce_308077.aspx
bedes ministeren redegøre for, om mini-
steren er tilfreds med, at hjælpen til arbejdsløse og jobcentermedarbejdernes effek-
tivitet forringes på grund af et nyt it-system i jobcentrene, som kun virker delvis?
Hvad er ministerens begrundelse for svaret?”
Endeligt svar:
Jeg er af den klare holdning, at det selvfølgelig ikke nytter noget, hvis udrulningen
af et nyt kommunalt it-system giver så mange problemer, at det tager tid fra ledige.
It-understøttelsen skal grundlæggende fungere, for jobcentrenes vigtigste opgave er
ikke at rette fejl i it-systemerne, men at hjælpe ledige hurtigt tilbage i job og at
hjælpe virksomhederne med at få den arbejdskraft, som de har brug for.
Der er altid en risiko forbundet med udvikling og udrulning af it-systemer, især når
det er til alle landets kommuner. Når det er sagt, er det selvfølgelig ikke acceptabelt
for jobcentrene, at it-understøttelsen ikke har været tilfredsstillende.
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering har oplyst mig om, at der dels er tale
vanskeligheder internt i de kommunale it-systemer, og dels er der tale om vanske-
ligheder for jobkonsulenterne med at arbejde videre med oplysninger, der er kon-
verteret fra jobcenter-fagsystemerne til det it-baserede fælles datagrundlag i styrel-
sen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering har desuden oplyst mig om, at styrel-
sen siden releasen i begyndelsen af januar har ydet maksimal støtte i forhold til at
få løst problemerne, hvilket selvfølgelig fortsætter fremadrettet, indtil de sidste
problemer løst.
Venlig hilsen
Henrik Dam Kristensen
2