Beskæftigelsesudvalget 2014-15 (1. samling)
BEU Alm.del
Offentligt
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Christiansborg
1240 København K
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
EAN 5798000398566
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 13. februar 2015 stillet følgende spørgsmål nr.
140 (BEU alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
ikke-medlem af udvalget Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Spørgsmål nr. 140
20. februar 2015
J.nr. 2015-0001981
”Er det lovligt, at kommunen trækker i kontanthjælpen, når man har fået udbetalt
erstatning for tabte værdier som følge af indbrud? I bekræftende fald bedes mini-
steren redegøre for, om han finder dette rimeligt og forklare, hvorfor man ikke selv
skal kunne beholde erstatningsbeløbet, så man kan erstatte de tabte værdier? Der
henvises til artikel i avisen.dk: ”Haps! Familie trækkes i kontanthjælp efter ind-
brud”, jf.
http://www.avisen.dk/haps-familie-traekkes-ikontanthjaelp-efter-
indbrud_308326.aspx.
Ministeren bedes redegøre for, om han vil ændre loven, så
man kan beholde en erstatning i tilfælde af indbrud uden træk i kontanthjælp.”
Endeligt svar:
Kontanthjælpssystemet udgør det underste økonomiske sikkerhedsnet, og grund-
princippet er derfor, at man ikke kan modtage kontanthjælp, hvis man selv har mid-
ler til sin forsørgelse.
Derfor er udgangspunktet også, at kommunen ikke kan yde kontanthjælp, hvis an-
søgeren eller ægtefællen/samleveren har formue, der kan dække det økonomiske
behov. Kommunen ser dog bort fra formue op til 20.000 kr. for et ægtepar.
Det, synes jeg, grundlæggende er et rigtigt princip, så vi målretter kontanthjælpen
til de borgere, der ikke har alternative muligheder for at forsørge sig selv.
Det gælder samtidig også, at der skal ses bort fra formålsbestemt formue, det vil si-
ge den del af en formue, der er nødvendig for at kunne bevare eller opnå en nød-
vendig boligstandard, eller som bør bevares af hensyn til familiens erhvervs- eller
uddannelsesmuligheder.
Kommunen kan derfor ikke stille krav om, at sædvanligt indbo skal realiseres, når
man søger om kontanthjælp, og kommunen skal derfor også se bort fra en indboer-
statning eller den del af erstatningen, som er nødvendig for genanskaffelse af sæd-
vanligt indbo.
Ankestyrelsen traf således i 1994 en principafgørelse (O- 31-94), hvor det i en
konkret sag blev vurderet, at kommunen burde have set bort fra en erstatning og
udbetalt kontanthjælp.