Beskæftigelsesudvalget 2014-15 (1. samling)
BEU Alm.del
Offentligt
1500696_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Christiansborg
1240 København K
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
EAN 5798000398566
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 2. februar 2015 stillet følgende spørgsmål nr.
123 (BEU alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
Finn Sørensen (EL).
17. februar 2015
J.nr. 2015-0001467
Spørgsmål nr. 123:
”Ministeren bedes kommentere phd-afhandling v./ Iben Nørup: "Arbejde og syg-
dom og om at være en del af fællesskabet" (jf. http://vbn.aau.dk/files/
207555674/Iben_N_rup_EPUB.pdf), hvori det bl.a. konkluderes, at evt. manglende
arbejdsdeltagelse ikke er årsagen til den sociale eksklusion, som kronisk syge og
mennesker med handicap er udsat for, ligesom arbejdsmarkedsdeltagelsen i sig selv
heller ikke er løsningen på den sociale eksklusion. Ministeren bedes samtidig gøre
rede for, om afhandlingen giver anledning til at genoverveje reformerne af førtids-
pension, fleksjob, kontanthjælp og sygedagpenge, der alle bygger på den forudsæt-
ning, at arbejdsmarkedsdeltagelse er forudsætningen for bedre helbred for og social
inklusion af denne samfundsgruppe”
Endeligt svar:
Jeg vil gerne understrege, at det grundlæggende mål med reformerne af førtidspen-
sion og fleksjob, kontanthjælp og sygedagpenge er, at flest muligt kommer i arbej-
de og uddannelse. Borgere skal ikke unødigt fastholdes i passiv offentlig forsørgel-
se.
Det er på tværs af reformerne samtidig udgangspunktet, at en beskæftigelsesrettet
indsats ikke kan stå alene, når det gælder borgere med komplekse problemer. Der-
for har vi styrket mulighederne for en tværfaglig indsats.
Selvom reformerne har haft kort tid til at virke, kan vi se, at de på flere punkter be-
gynder at virke, som de var tænkt. Færre unge modtager uddannelseshjælp, og flere
overgår i stedet til ordinær uddannelse. Tilgangen til førtidspension – særligt for de
unge - er reduceret væsentligt. Flere borgere tilbydes en tværfaglig indsats i et res-
sourceforløb eller jobafklaringsforløb. Fleksjobordningen er blevet målrettet til
dem med størst behov, hvilket ser ud til at have styrket adgangen til fleksjob for
mennesker med en begrænset arbejdsevne.
Afhandlingen, der henvises til i spørgsmålet, konkluderer, at eksklusion fra ar-
bejdsmarkedet ikke i sig selv medfører øget social eksklusion, og omvendt, at del-
tagelse på arbejdsmarkedet ikke i sig selv medfører social inklusion.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Samtidig hæfter jeg mig imidlertid også ved, at det i afhandlingen anføres, at det
ville være en forkert konklusion at drage, at det ikke er nødvendigt at lave en be-
skæftigelsesindsats generelt eller specifikt over for kronisk syge og handicappede.
Det konstateres også i afhandlingen, at der er rigtig mange begrundelser for såvel
samfundet som den enkelte, til at der fortsat skal føres en aktiv arbejdsmarkeds- og
beskæftigelsespolitik, og at afhandlingens konklusion derfor ikke er, at beskæfti-
gelse ikke er vigtig.
Afhandlingen giver mig derfor heller ikke anledning til at genoverveje reformerne,
og jeg er tilfreds med reformernes foreløbige resultater, selvom vi ikke er i mål
endnu.
Venlig hilsen
Henrik Dam Kristensen
2