Beskæftigelsesudvalget 2014-15 (1. samling)
BEU Alm.del
Offentligt
1494670_0001.png
TALE
15-01-2015
Beskæftigelsesministerens tale til samråd i Beskæf-
tigelsesudvalget den 29. januar
Sagsnr.
CAL
Anders Dupont
TALE:
Tak for invitationen til samråd om ATP’s administration af
skattenedslagsordningen, herunder særligt ATP’s generelle
praksis i forhold til borgere, der gør gældende, at de ikke har
modtaget den årlige opgørelse fra skattenedslagsordningen.
Lad mig indledningsvist gøre det helt klart, at alle spørgsmål
vedrørende selve skattenedslagsordningen er skatteministe-
rens område.
Alle spørgsmål vedrørende post og omdeling af breve med
videre er transportministerens område.
Mit område vedrører alene ATP’s rolle som myndighed.
Det fremsatte samrådsspørgsmål omhandler således, hvad
jeg som beskæftigelsesminister vil foretage mig i forhold til
ATP og deres praksis i forhold til borgere, der gør gældende,
at de ikke har modtaget et brev fra ATP.
****
Indledningsvis vil jeg bemærke, at jeg under dette samråd
ikke agter at forholde mig til konkrete sager. Som minister
hverken kan eller vil jeg forholde mig til konkrete sager.
ATP administrerer udover deres pensionsordning også en
lang række ordninger for flere forskellige myndigheder og
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
organisationer. En af de ordninger som ATP administrerer,
er som bekendt skattenedslagsordningen.
Loven om skattenedslag til seniorer var en del af Aftalen om
en Jobplan fra 2008, som blev gennemført af den tidligere
regering sammen med Dansk Folkeparti, De Radikale og Li-
beral Alliance.
Skattenedslagsordningen er indrettet sådan, at lønmodtage-
re, der i perioden fra de fylder 60 år til de fylder 65 år, ar-
bejder mindst 27 timer om ugen – i mindst 54 måneder –
har ret til et skattenedslag på op til 100.000 kr.
Beskæftigelsens omfang – også kaldet beskæftigelsesfre-
kvensen – opgøres på baggrund af arbejdsgiverens indbeta-
linger til ATP, der beløbsmæssigt afslører, hvor mange ti-
mer en person mindst har arbejdet.
ATP oplyser årligt alle medlemmer af ATP-ordningen om,
hvad der i løbet af året er indbetalt af ATP-bidrag. Oplys-
ningen fremgår desuden af årsopgørelsen fra SKAT. På
årsopgørelsen vejledes borgerne om, at de skal rette hen-
vendelse til ATP, hvis det oplyste ATP bidrag ikke er kor-
rekt.
Hertil kommer, at borgerne løbende kan se de indbetalte
bidrag på selvbetjeningsløsningen for ATP på Borger.dk.
Efter ATP-loven har borgeren mulighed for at gøre indsi-
gelser overfor fejlagtige registreringer og indbetalinger i op
til 3 år efter borgerens modtagelse af kontoudskrift fra
ATP.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Hvis borgeren retter henvendelse til ATP, anmoder ATP
borgeren om at fremsende dokumentation som for eksempel
lønsedler for det korrekte bidrag. Såfremt dokumentationen
er i orden, rettes bidraget og borgeren godskrives den even-
tuelt manglende indbetaling. ATP inddriver efterfølgende
eventuelt manglende bidrag hos arbejdsgiveren.
Da den tidligere regering indrettede skattenedslagsloven be-
stemte man at begrænse borgernes indsigelsesfrist til 3 må-
neder for denne ordning.
ATP udsender hvert år mellem 200.000 og 300.000 breve til
alle borgere omfattet af skattenedslagsordningen. I brevet
oplyser ATP, hvor meget arbejdsgiveren har indbetalt til
ATP, og hvad dette svarer til i beskæftigelsesfrekvens.
I brevet fremhæves det særligt, at borgeren skal protestere
inden 3 måneder over eventulle forkerte oplysninger om be-
skæftigelsens omfang og dermed beskæftigelsesfrekvensen.
Ligeledes fremgår det, at hvis borgeren ikke gør indsigelse i
rette tid, så vil oplysningen indgå i skattenedslagsordningen,
og at oplysninger ikke senere vil kunne ændres.
Lad mig her give et kort oprids af sagens forløb.
I 2012 og 2013 henvendte en række borgere sig til Folketin-
gets Ombudsmand og klagede over ATP’s administration af
skattenedslagsordningen. Klagerne vedrørte det forhold, at
borgerne gjorde gældende, at de ikke havde modtaget opgø-
relsen over deres beskæftigelsesfrekvens fra ATP, og derfor
ikke havde haft mulighed for at gøre rettidig indsigelse.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
På baggrund af en række drøftelser i efteråret 2013 mellem
ATP og Folketingets Ombudsmand valgte ATP ved årsskif-
tet 2013/ 2014 at gennemgå deres praksis for, hvornår man
anså et brev for at være kommet frem til borgeren.
Det fremgik af denne gennemgang, at ATP ikke systematisk
havde registreret returpost i årene 2009-2010. Da dette ele-
ment indgår i den samlede dokumentation for, at et brev er
kommet frem, har ATP konsekvent genoptaget alle sager fra
2009-2010, hvor borgerne har anført, at de ikke har modtaget
et brev.
ATP fremlagde en nærmere redegørelse og handlingsplan for
Ombudsmanden i slutningen af januar måned 2014. Denne
redegørelse blev i øvrigt fremsendt i samme tidsrum som af-
holdelsen af det tidligere samråd om skattenedslagsordnin-
gen.
På baggrund af ATP’s redegørelse og handlingsplan udtalte
Ombudsmanden den 3. februar 2014, at Ombudsmanden
ville afslutte sin undersøgelse af klagerne over ATP’s prak-
sis. Samtidigt udtalte Ombudsmanden, at han var tilfreds
med ATP’s håndtering af sagen.
Som jeg også oplyste i forbindelse med besvarelsen af BEU
almindelig del spørgsmål nr. 70 af 8. december 2015 valgte
ATP på baggrund af denne gennemgang derfor i 2014 at
genoptage 105 sager, hvor borgeren havde gjort gældende
overfor ATP, at de ikke havde modtaget et eller flere af skat-
tenedslagsbrevene.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Af de 105 genoptagne sager, der vedrører perioden fra 2009
til 2013, fandt ATP i 58 af sagerne, at man ikke kunne løfte
beviset for, at brevet var kommet frem. I 57 af de 58 sager
kunne ATP ikke dokumentere, at brevet ikke var kommet re-
tur. De 57 sager vedrører alle post, der er udsendt i årene
2009-2010, hvor ATP ikke registrerede returpost. Kun én sag
vedrører perioden efter 2010. Her var det andre årsager, der
medførte, at man ikke kunne løfte beviset for, at brevet var
kommet frem.
ATP har siden 2011 registreret al returpost.
Derfor realitetsbehandlede ATP beskæftigelsesgraden i disse
58 sager.
I 51 af disse sager er der blevet gennemført en ny beregning
af beskæftigelsesgraden, og det i disse sager vist sig, at be-
skæftigelsesgraden var over 90 pct. som skattenedslagsloven
stiller krav om.
Det er ikke muligt for mig at oplyse, hvorvidt dette har med-
ført, at borgerne i disse sager har opnået ret til skattenedslag.
Denne afgørelse træffes af SKAT.
ATP har nu – både for så vidt angår de gennemgåede klage-
sager og for fremtidige sager – lagt sig fast på en praksis, der
er i overensstemmelse med Folketingets Ombudsmands
overordnede retningslinjer, hvorefter myndighedens brev må
antages at være kommet frem.
En myndighed kan lægge til grund at et brev er kommet frem
såfremt myndigheden kan:
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1. Redegøre for myndighedens rutiner for postafsendelse.
2. Fremlægge kopi af det afsendte brev.
3. Fremlægge journalnotat eller postliste, hvor det frem-
går, hvornår brevet er afsendt.
4. Undersøge om – og i givet fald hvornår– eventuelle
andre parter eller myndigheder har modtaget deres ver-
sion af brevet.
5. Redegøre for, at brevet til borgeren ikke er returneret
til myndigheden.
6. Undersøge, om der i perioden omkring afsendelsen har
været uregelmæssigheder i postbesørgelsen i det områ-
de, hvor modtageren bor.
Jeg kan som ressortminister for ATP med tilfredshed notere
mig, at ATP nu har indrettet sin administrative praksis i
overensstemmelse med ombudsmandens retningslinjer. Det
er naturligvis ærgerligt, at ATP ikke i tilstrækkelig grad fik
registeret evt. returpost i årene 2009 og 2010. Dette problem
er imidlertid løst.
Jeg vil derfor gerne understrege min tilfredshed med ATP’s
håndtering af denne sag. ATP har sammen med Ombuds-
manden taget fat på problematikken, og har i fællesskab sør-
get for, at man har fået løst de enkelte sager.
Alt i alt er denne sag et udemærket eksempel på, hvordan en
myndighed i samarbejde med Ombudsmanden får håndteret
en administrativ udfordring, og jeg har ikke tænkt mig at fo-
retage mig yderligere i denne sag.
[SLUT]
6