Beskæftigelsesudvalget 2014-15 (1. samling)
BEU Alm.del
Offentligt
1497659_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Christiansborg
1240 København K
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
EAN 5798000398566
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 21. januar 2015 stillet følgende spørgsmål nr.
114 (BEU alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
Christian Juhl (EL).
18. februar 2015
J.nr. 2015-625
Spørgsmål nr. 114:
”I svar på BEU alm. del – spørgsmål 456 (2013-14) oplyser ministeren, at der på
tidspunktet for besvarelsen – den 7. oktober 2014 – var afsat følgende midler til de
midlertidige ordninger, der har lappet på dagpengeforringelserne:
Tabel 1. Midler afsat til at afbøde konsekvenserne af afkortning af dagpengeperio-
den, 2012-2016.
Politisk initiativ:
a)Aftale om forlængelse af dagpengeperioden med �½ år (finanslovsaftalen for
2012): 552 mio. kr.
b) Aftale om særlig indsats for ledige, som risikerer at opbruge deres ret til dag-
penge (akutpakken, august 2012) 332 mio. kr.
c) Aftale om akutjob (oktober 2012): 115 mio. kr.
d) Aftale om uddannelsesløft for ledige i 2013 (finanslovsaftalen for 2013): 480
mio. kr.
e) Aftale om midlertidig arbejdsmarkedsydelse (maj 2013): 1.852 mio. kr.
I alt 3.331 mio. kr.”
Der oplyses endvidere i svar på BEU alm. Del – spørgsmål 456 (2013-14), at ”der
er således tale om midler, der er afsat til indsatsen, ikke en endelig opgørelse over
de midler, der er forbrugt.”
Ministeren bedes oversende er parallel opgørelse over de beløb, der nu er brugt på
ovenstående aktiviteter.
Endeligt svar:
Det er ikke muligt at udarbejde en samlet forbrugsopgørelse for de midler, der ind-
går i opgørelsen af de 3,3 mia. kr., der er afsat til de forskellige områder. Det skyl-
des følgende forhold:
De angivne beløb er efter skat og tilbageløb.
I udgiftsskønnene i de politiske aftaler er der modregnet for modgående udgifter
til fx kontanthjælp. Der er fx regnet med modgående besparelser på kontant-
hjælp i forbindelse med indførelsen af den særlige uddannelsesordning og den
midlertidige arbejdsmarkedsydelse. Det er ikke muligt at opgøre det faktiske
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
omfang af disse modgående mindreudgifter, fordi de ikke kan udskilles fra de
samlede udgifter til kontanthjælp.
En del af bevillingerne til indsatsen i de politiske aftaler er indbudgetteret på
eksisterende finanslovskonti, hvor forbruget ikke efterfølgende kan udskilles
separat. Det gælder fx udgifterne til forlængelsen af dagpengeperioden med �½
år i 2012 og merbevillingerne til jobrotation i akutpakken fra august 2012.
Der kan i stedet oplyses følgende om forbruget på de relevante ordninger, hvor det
er muligt at opgøre forbruget. Det drejer sig om dele af akutpakken, akutjobpræ-
mie, den særlige uddannelsesydelse og arbejdsmarkedsydelse. I de følgende opgø-
relser er der ikke modregnet for modgående mindreudgifter til kontanthjælp mv.
Udgiftsopgørelserne er baseret på regnskabstal for så vidt angår 2013, det seneste
udgiftsskøn i den løbende udgiftsopfølgning for 2014 og for skøn for 2015 og frem
er anvendt budgetteringen på finansloven for 2015.
Særlig indsats for ledige, som risikerer at opbruge deres ret til dagpenge (akutpak-
ken)
Akutpakken blev aftalt i august 2012 mellem regeringen og en række organisatio-
ner. Som led i aftalen blev kommunerne tilført ekstra 18,5 mio. kr. til kontakt og
samtaler med ledige samt 113 mio. kr. til personlig jobformidler. Midlerne er an-
vendt til en særlig indsats i 2012 og 2013 for ledige, der var i risiko for at falde ud
af dagpengesystemet. Det er ikke muligt at opgøre forbruget på de øvrige initiativer
i akutpakken, herunder udgifterne til jobrotation.
Jobpræmie for akutjob til ledige
Jobpræmien til akutjob blev indført ved aftale om akutjob i oktober 2012. Der blev
afsat 90 mio. kr. i 2013 og 25 mio. kr. i 2014 til akutjobpræmier.
Der var i 2013 udgifter på 3,7 mio. kr. til akutjobpræmie. Ved seneste udgiftsskøn
skønnes udgifter i 2014 til akutjobpræmie på ca. 9,7 mio. kr. Der skønnes således i
perioden 2013 til 2014 udbetalt i alt 13,4 mio. kr. i akutjobpræmie.
Den særlige uddannelsesordning
Den særlige uddannelsesordning blev indført i forbindelse med finanslovsaftalen
for 2013 og aftalt forlænget i Aftale om midlertidig arbejdsmarkedsydelse i maj
2013.
Det fremgår af lovforslagene, der udmønter aftalen, at der samlet afsættes 1.328
mio. kr. i 2013 og 347 mio. kr. i 2014 til bruttoudgifter til uddannelsesydelse, in-
klusive aktiveringsudgifter til de personer, der modtager uddannelsesydelse. Der er
således afsat i alt 1.675 mio. kr. til uddannelsesydelse inklusive aktivering i 2013
og 2014.
Der er i 2013 anvendt i alt 1.256 mio. kr. til særlig uddannelsesydelse og 218 mio.
kr. til aktivering af personer, der modtager særlig uddannelsesydelse. Ved seneste
udgiftsskøn for 2014 skønnes der udgifter på ca. 497 mio. kr. i 2014 til særlig ud-
dannelsesydelse og ca. 103 mio. kr. til aktivering af personer, der modtager særlig
uddannelsesydelse.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Der skønnes således udgifter på i alt ca. 2.074 mio. kr. i 2013-2014 til særlig ud-
dannelsesydelse og aktivering til personer omfattet af den særlige uddannelsesord-
ning. Der er ingen udgifter til ordningen fra 2015 og frem.
Alle tal er i 2015-prisniveau.
Den midlertidige arbejdsmarkedsydelse
Den midlertidige arbejdsmarkedsydelse blev indført ved aftale om midlertidig ar-
bejdsmarkedsydelse i maj 2013 og trådte i kraft i 2014. Det fremgår af lovforslaget,
der udmønter aftalen, at der afsættes 869 mio. kr. i 2014, 1.067 mio. kr. i 2015 og
226 mio. kr. i 2016 til bruttoudgifter til arbejdsmarkedsydelse, inklusive aktive-
ringsudgifter til de personer, der modtager arbejdsmarkedsydelse. Der er således
afsat i alt 2.162 mio. kr. til arbejdsmarkedsydelse inklusive aktivering i årene 2014,
2015 og 2016.
Ved seneste udgiftsskøn for 2014 skønnes der udgifter på ca. 1.057 mio. kr. i 2014
til arbejdsmarkedsydelse og ca. 187 mio. kr. til aktivering af personer, der modta-
ger arbejdsmarkedsydelse.
På finansloven for 2015 skønnes der udgifter til arbejdsmarkedsydelse på ca. 1.371
mio. kr. i 2015 og ca. 272 mio. kr. i udgifter til aktivering af personer, der modta-
ger arbejdsmarkedsydelse. For 2016 skønnes udgifter på ca. 298 mio. kr. til ar-
bejdsmarkedsydelse og ca. 58 mio. kr. til aktivering af personer, der modtager ar-
bejdsmarkedsydelse.
Der skønnes således samlet udgifter til arbejdsmarkedsydelse og aktivering på ca.
3.243 mio. kr. i perioden 2014 til 2016. Der er ingen udgifter til arbejdsmarkeds-
ydelse fra 2017 og frem.
Alle tal er i 2015-prisniveau.
Det skal i øvrigt bemærkes, at regeringen som led i finanslovsaftalen for 2015 har
indgået aftale med Enhedslisten og SF om indførelse af en midlertidig kontantydel-
se, som kan udgøre forsørgelsesgrundlaget og sikre en aktiv indsats for ledige uden
anden mulighed for offentlig forsørgelse, når retten til dagpenge og arbejdsmar-
kedsydelse er opbrugt. Der er bevilget i alt 980 mio. kr. til dette initiativ. Dette er
midler, som ligger ud over de ca. 3,3 mia. kr., som fremgår af besvarelsen af
spørgsmål 456.
Venlig hilsen
Henrik Dam Kristensen
3