Beskæftigelsesudvalget 2014-15 (1. samling)
BEU Alm.del
Offentligt
1497653_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Christiansborg
1240 København K
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
EAN 5798000398566
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 21. januar 2015 stillet følgende spørgsmål nr.
113 (BEU alm. del), som hermed besvares.
18. februar 2014
Sagsnr. 2015 - 605
Spørgsmål nr. 113:
”Ministeren bedes kommentere henvendelse af 16. december 2014 fra Bettina
Hansen, Ringsted om kommunernes håndtering af ressourceforløb og fleksjob,
jf. BEU alm. del - bilag 57.”
Endeligt svar:
Beskæftigelsesindsatsen skal tilbyde borgere en individuel og helhedsorienteret
indsats, som kan bringe dem tættere på arbejdsmarkedet.
Derfor har vi med reformen af førtidspension og fleksjob fastlagt, at alle kommu-
ner skal etablere et tværfagligt rehabiliteringsteam, som foretager en vurdering af
borgerens samlede situation og herudfra indstiller til kommunen, hvilken indsats,
der kan hjælpe vedkommende i job.
Teamet består af repræsentanter fra beskæftigelses-, social- og sundhedsområdet i
kommunen samt en sundhedskoordinator fra klinisk funktion.
Sundhedskoordinatoren har blandt andet til opgave at skabe en klar og entydig ind-
gang til sundhedsvæsenet, da kommunerne herefter ikke længere kan rekvirere
sundhedsfaglig rådgivning fra kommunalt ansatte lægekonsulenter eller eksterne
lægekonsulenter uden for klinisk funktion.
Med henblik på at sikre en uafhængig sagsbehandling, fastlægger reformen af før-
tidspension og fleksjob desuden klare regler for kommunernes anvendelse af sund-
hedsfaglig rådgivning og vurdering, som blandt andet indebærer, at sundhedskoor-
dinatoren/lægekonsulenten ikke kan foretage undersøgelse eller behandling efter
sundhedslovgivningen og således heller ikke kan ændre eller stille nye diagnoser.
Samtidig må den sundhedsfaglige rådgivning og vurdering heller ikke omhandle,
hvilken forsørgelsesydelse borgeren har ret til.
Det er således altid kommunen, der træffer afgørelse om, hvilken ydelse og indsats
borgeren skal have på beskæftigelsesområdet. Kommunen vil som led sin afgørelse
skulle foretage en samlet vurdering af oplysninger om beskæftigelsesmæssige, so-
ciale, sundhedsmæssige forhold m.v.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Kommunernes sagsbehandling skal selvfølgelig være i orden og ikke tage længere
tid end nødvendigt. Såfremt man ikke er tilfreds med sagsbehandlingen, kan man,
som det også fremgår af henvendelsen, klage over kommunens sagsbehandling til
borgmesteren eller få efterprøvet selve sagsafgørelsen hos Ankestyrelsen.
Det er en vigtig del af reformen af førtidspension og fleksjob at sikre en mere
rummelig fleksjobordning, hvor også personer med en meget lille arbejdsevne får
mulighed for at deltage på arbejdsmarkedet gennem fleksjob af få timers ugentlig
varighed – de såkaldte ”minifleksjob”. Det sikrer, at personer, som før reformen
var overladt til passiv forsørgelse på førtidspension, nu har mulighed for at få en
plads på arbejdsmarkedet. Af samme årsag har vi ikke indført en nedre grænse for
timetallet i fleksjob.
Det er imidlertid ikke formålet med reformen, at kommunerne skulle tælle minutter
i forhold til den enkeltes arbejdsevne i fleksjob.
Det står samtidig klart i reglerne, at der skal være en velbegrundet og realistisk mu-
lighed for, at arbejdsevnen kan forbedres inden for en rimelig periode, i de tilfælde,
hvor kommunen visiterer borgere med meget begrænset arbejdsevne til et fleksjob
på få timer om ugen.
Personer, der er så syge eller har så betydelige funktionsnedsættelser, at arbejdsev-
nen ikke vil kunne forbedres skal, som hidtil, tilkendes førtidspension, såfremt be-
tingelserne herfor i øvrigt er opfyldt.
De regler er også blevet understreget i det brev, som ministeren for børn, ligestil-
ling, integration og sociale forhold sendte til landets kommuner den 11. september
2014.
Jeg kan desuden henvise til svaret på BEU alm. del spm. nr. 22 af 27. oktober
2014.
Venlig hilsen
Henrik Dam Kristensen
2