Beskæftigelsesudvalget 2014-15 (1. samling)
BEU Alm.del
Offentligt
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Christiansborg
1240 København K
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
EAN 5798000398566
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 20. januar 2015 stillet følgende spørgsmål nr.
109 (BEU alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
Leif Lahn Jensen (S).
10. marts 2015
J.nr. 2015-476
Spørgsmål nr. 109:
”Vil ministeren oplyse, hvor stor skattelettelsen vil blive pr. måned for en kasseas-
sistent på mindsteløn, hvis provenuet fra en genindførsel af det gamle kontant-
hjælpsloft bruges til at hæve beskæftigelsesfradraget?”
Endeligt svar:
Skatteministeriet er anmodet om bidrag til besvarelse af spørgsmålet og har svaret
følgende:
”Det lægges til grund, at en isoleret genindførelse af kontanthjælpsloftet vil forbed-
re den strukturelle saldo med ca. 80 mio. kr. efter tilbageløb og adfærd, jf. beskæf-
tigelsesministerens svar af 11. oktober 2013 på BEU alm. del. spm. 449.
En lempelse af beskæftigelsesfradraget med ca. 80 mio. kr. efter tilbageløb og ad-
færd skønnes at svare til en lempelse på ca. 130 mio. kr. før tilbageløb og adfærd,
jf. tabel 1.
Tabel 1. Provenumæssige konsekvenser ved en forhøjelse af beskæftigelsesfradraget
Mio. kr.
Umiddelbar provenuvirkning
Provenu efter tilbageløb
Provenu efter tilbageløb og adfærd
130
100
80
Anm: Forudsat en selvfinansieringsgrad på 20 pct.
Efter gældende regler udgør beskæftigelsesfradrag 8,05 pct. af arbejdsindkomsten,
dog højst 26.800 kr. (2015). Frem til og med 2022 forhøjes beskæftigelsesfradraget
gradvist. I 2022, når forhøjelsen er fuldt indfaset, udgør satsen 10,65 pct. og det
maksimale beskæftigelsesfradrag 35.300 kr.