Beskæftigelsesudvalget 2014-15 (1. samling)
BEU Alm.del
Offentligt
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Christiansborg
1240 København K
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
EAN 5798000398566
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 16. januar 2015 stillet følgende spørgsmål nr.
103 (BU alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
Hans Andersen (V).
4. februar 2015
J.nr. 2015-0000850
Spørgsmål nr. 103:
”Ministeren svarede den 14. januar 2015 i artikel i BT s. 18: ”Integrations-flop
skal stoppes”, på spørgsmålet om der er plads til flere folk i støttet beskæftigelse
ude på arbejdspladserne og om ministeren ikke mener, at det forhindrer
folk i at få arbejde, at "Jo, det gør det måske nok, men hvad så?" Ministeren
bedes uddybe sit svar og redegøre for, hvor stor fortrængning ministeren forventer
på det ordinære arbejdsmarked, samt hvor mange flygtninge ministeren forventer
kommer i nyttejob?”
Endeligt svar:
Det nævnte citat er taget ud af et længere citat i artiklen. Resten af citatet lyder:
”Jeg
synes, at nyttejob og anden støttet beskæftigelse udgør en meget lille andel
(1.500, red.) af de over 700.000 offentlige arbejdspladser. Der er ikke mange, der
kan gå fra kontanthjælp direkte ind i et job på helt normale vilkår. Vi skal ikke ba-
re give op over for så stor en gruppe mennesker. Derfor vil jeg ikke afskrive mig
nogen af de muligheder, vi har i værktøjskassen i dag. Men der bliver heller ikke
ændret på de betingelser, der er knyttet til aftalen om nyttejob, bl.a. at tillidsrepræ-
sentanterne skal ind over.”
Der skal altså ikke herske tvivl om, at min holdning er, at nytteindsats ikke må vir-
ke fortrængende eller konkurrenceforvridende. Det er derfor, jeg i det fulde citat
lægger vægt på de betingelser, vi har for etablering af nytteindsats, og som bl.a.
skal modvirke fortrængning. Nytteindsats må ikke fortrænge ordinær arbejdskraft
eller virke konkurrenceforvridende.
I forhold til integrationsindsatsen er mit fokus, at vi i langt højere grad sikrer en
indsats på virksomhederne, som vi ved, har den bedste effekt i forhold til at få den
enkelte i job.
Det afgørende i den sammenhæng er ikke, hvilket redskab i beskæftigelseslovgiv-
ningen kommunerne anvender, men at vi med udgangspunkt i den enkelte ledige,
får givet en indsats på virksomhederne. Nytteindsats er en mulighed. Virksom-