Beskæftigelsesudvalget 2014-15 (1. samling)
BEU Alm.del
Offentligt
1495068_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Christiansborg
1240 København K
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
EAN 5798000398566
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 15. januar 2015 stillet følgende spørgsmål nr.
102 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Mette
Hjermind Dencker (DF).
Spørgsmål:
9. februar 2015
J.nr. 2015-0000811
”Idet henvises til ministerens svar på L58 spørgsmål 3 bedes ministeren uddybe,
hvor man som kommune kan se, at de sparede statslige udgifter til jobrotationsord-
ningen har forøget den samlede ramme, der udlægges til kommunerne i 2015?
Endeligt svar:
Med beskæftigelsesreformen sænkes statsrefusionen på jobrotationsordningen fra
de nuværende 100 pct. til 60 pct. Jeg kan oplyse, at de økonomiske konsekvenser
for kommunerne også fremgår af det fremsatte lovforslags afsnit 3 vedr.
økonomi-
ske og administrative konsekvenser for det offentlige.
Af nedenstående tabel 1 fremgår det, at reduktionen fra 100 pct. til 60 pct.
refusion for udgifterne til jobrotation forventes at medføre statslige mindre-
udgifter for 345 mio. kr. i 2015. Samtidig forventes den reducerede refusi-
onssats at øge de kommunale udgifter med et tilsvarende beløb (345 mio.
kr.). Denne tilsvarende merudgift for kommunerne kompenseres de for via
budgetgarantien, der udmøntes via bloktilskuddet. Den reducerede refusion
forventes desuden at reducere aktiviteten på ordningen, hvilket ligeledes
forventes at reducere de statslige udgifter til jobrotation.
Tabel 1
Økonomiske konsekvenser som følge af reduceret refusionssats for udgifter til jobrotation
Mio. kr. 2015-priser
Stat
Jobrotationsydelse
Kommune
Heraf beskæftigelsestilskud
Heraf budgetgaranti
Heraf DUT
I alt
2015
-345
-345
345
0
345
0
0
2016
-359
-359
359
0
359
0
0
2017
-359
-359
359
0
359
0
0
2018
-359
-359
359
0
359
0
0
Kilde: Tabellen stammer fra forslaget til lov om ændring af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, lov om arbejdsløs-
hedsforsikring mv. og flere andre love (L58),
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Dermed er der lagt op til en omfordeling af midlerne fra staten til kommunerne, og
kommunerne vil under ét blive fuldt ud kompenseret for disse udgifter til jobrotati-
on, da budgetgarantien opgøres med udgangspunkt i kommunernes faktiske udgif-
ter. Som det fremgår af lovforslag L58 som fremsat, skal de økonomiske og admi-
nistrative konsekvenser forhandles med kommunerne. Det vil ikke ændre på prin-
cippet om, at kommunerne under ét vil blive fuldt ud kompenseret.
Venlig hilsen
Henrik Dam Kristensen
2