2014-15 (1. samling)
Alm.del Beretning 6
Offentligt
Beretning nr.
6
Folketinget 2014-15
Beretning afgivet af Udvalget for Forretningsordenen den 26. februar 2015
Beretning
om ministres ansvar over for Folketinget
1. Indledning
Præsidiet har i løbet af efteråret 2014 på baggrund af en
intensiveret offentlig debat om emnet drøftet mulighederne
for, hvordan man på et politisk grundlag kan skærpe be-
vidstheden om ministres ansvar over for Folketinget. Præsi-
diet har herunder navnlig overvejet, hvordan det kan sikres,
at Folketinget og dets enkelte medlemmer og udvalg kan ud-
øve deres politiske arbejde i tiltro til altid at kunne modtage
korrekte, retvisende og fyldestgørende oplysninger fra mini-
stre.
Et enigt Præsidium har på grundlag af drøftelserne indstil-
let til Udvalget for Forretningsordenen, at der udarbejdes en
beretning om ministres ansvar over for Folketinget, som kan
medvirke til at opnå dette formål.
2. Generelt om ministeransvar i dansk statsstyre
Begrebet ministeransvar benyttes i en dansk sammenhæng
i to forskellige betydninger, nemlig det såkaldt politiske og
det såkaldt retlige ministeransvar. De to former for ansvar
kan efter de nærmere omstændigheder være relevante i den
samme situation, men må som en principiel betragtning hol-
des adskilt.
Ved det politiske ministeransvar forstås i almindelighed
det ansvar, som en minister befinder sig i over for Folketin-
get i kraft af det parlamentariske princip, som siden 1953
har fundet udtryk i grundlovens § 15. Ved det retlige mini-
steransvar forstås i almindelighed det ansvar, som en minis-
ter efter lov om ministres ansvarlighed kan ifalde for sin em-
bedsførelse, og som i yderste konsekvens kan føre til tiltale
ved Rigsretten og straf af bøde eller fængsel.
2.1. Retligt ministeransvar
Ministrenes ansvarlighed for regeringens førelse er fore-
skrevet i grundloven, hvis § 13, 2. pkt., har følgende ordlyd:
»Ministrene er ansvarlige for regeringens førelse; deres an-
svarlighed bestemmes nærmere ved lov«.
En nærmere lovregulering af ministrenes ansvarlighed
blev først i 1964 gennemført med den endnu gældende mini-
steransvarlighedslov.
Lovens centrale bestemmelse om ministres retlige ansvar
er dens § 5, i hvis stk. 1 det foreskrives, at en minister straf-
fes, hvis han forsætligt eller af grov uagtsomhed tilsidesæt-
ter de pligter, der påhviler ham efter grundloven eller lov-
givningen i øvrigt eller efter hans stillings beskaffenhed. I
stk. 2 er det bestemt, at bestemmelsen i stk. 1 finder anven-
delse, såfremt en minister giver Folketinget urigtige eller
vildledende oplysninger eller under Folketingets behandling
af en sag fortier oplysninger, der er af væsentlig betydning
for Tingets bedømmelse af sagen.
En nærmere beskrivelse af ministres retlige ansvar efter
ministeransvarlighedsloven falder uden for denne beretnings
formål, hvorfor der generelt henvises til den statsretlige lit-
teratur herom, bl.a. til nuværende højesteretsdommer, dr.
jur. Jens Peter Christensens disputats »Ministeransvar« fra
1997.
2.2. Politisk ministeransvar
Som nævnt ovenfor er det politiske ministeransvar en føl-
ge af det parlamentariske princip, som har fundet sit udtryk i
den nuværende grundlovs § 15. I denne bestemmelses stk. 1
foreskrives, at ingen minister kan forblive i sit embede, efter
at Folketinget har udtalt sin mistillid til vedkommende.
Dette ansvar er retligt ubundet i den forstand, at der ikke
kan opstilles nogen retlige krav til grundlaget for Folketin-
gets mistillid. Folketingets mistillid til en minister behøver
således ikke bero på nogen konkret handling eller undladel-
se fra ministerens side, som kan siges at stride mod ministe-
rens pligter i embedet.
Ud over den formelle reaktion, at Folketinget udtaler sin
mistillid til en minister med den retsvirkning, at ministeren
ikke kan forblive minister, omfatter begrebet politisk mini-
steransvar i almindelighed også den mildere og mindre
formbundne reaktion, at Folketinget – eller eventuelt blot en
del heraf – udtaler en politisk kritik af ministeren.
3. Præsidiets og Udvalget for Forretningsordenens over-
vejelser
3.1. Baggrund for overvejelserne
DokumentId
Journalnummer