2014-15 (1. samling)
Alm.del Beretning 5
Offentligt
1493682_0001.png
Beretning nr.
5
Folketinget 2014-15
Beretning afgivet af Udvalget for Forretningsordenen den 4. februar 2015
Beretning
om
Statsrevisorernes og Rigsrevisionens arbejde med regeringens lovforberedelse
1. Baggrund for nedsættelse af et underudvalg
Ved brev af 22. oktober 2013 rettede regeringen ved fire
ministre – statsministeren, den daværende økonomi- og in-
denrigsminister, den daværende social-, børne- og integra-
tionsminister og finansministeren – henvendelse til Folketin-
gets formand i forbindelse med Rigsrevisionens på det tids-
punkt planlagte undersøgelse af statens støtte til solcellean-
læg. Med brevet ønskede ministrene at gøre formanden op-
mærksom på, at den planlagte undersøgelse efter deres op-
fattelse gav anledning til meget væsentlige principielle over-
vejelser om forholdet mellem regeringen og Folketinget og
om, hvilken rolle Statsrevisorerne og Rigsrevisionen skal
have i den forbindelse.
Konkret problematiserede ministrene i brevet, at der med
den planlagte undersøgelse var lagt op til en vidtgående un-
dersøgelse af det lovforberedende arbejde i ministerierne.
Ministrene anførte i den forbindelse bl.a., at der – til forskel
fra de for Rigsrevisionen sædvanlige undersøgelser af, om
der er udøvet lovmæssig forvaltning i ministerierne – ikke
findes lovregler eller andre bindende normer om det lovfor-
beredende arbejde.
Præsidiet drøftede sagen på møder den 6. november 2013
og den 20. november 2013, og i forlængelse heraf drøftede
Udvalget for Forretningsordenen sagen på et møde den 27.
november 2013. Udvalget besluttede på mødet at nedsætte
et underudvalg under sig til belysning af de generelle
spørgsmål, som regeringens henvendelse af 22. oktober
2013 gav anledning til.
2. Underudvalgets kommissorium
Underudvalget blev nedsat ved følgende kommissorium af
2. december 2013:
»1. Regeringen rettede ved brev af 22. oktober 2013 hen-
vendelse til Folketingets formand, da der efter regeringens
opfattelse var anledning til at foretage principielle overvejel-
ser om forholdet mellem regeringen og Folketinget og om,
hvilken rolle Statsrevisorerne og Rigsrevisionen skal have i
den forbindelse.
Statsrevisorerne oplyste ved brev af 1. november 2013 til
Folketingets formand, at Statsrevisorerne er åbne over for en
dialog, hvis der i Folketinget er et ønske om at drøfte disse
principielle spørgsmål.
Folketingets formand meddelte ved brev til statsministe-
ren af 6. november 2013, at han og det øvrige Præsidium vil
tage initiativ til en sådan drøftelse.
2. Ifølge grundlovens § 47, stk. 2, vælger Folketinget et
antal revisorer, der gennemgår det årlige statsregnskab og
påser, at samtlige statens indtægter er opført deri, og at in-
gen udgift er afholdt uden hjemmel i finansloven eller anden
bevillingslov. De kan fordre sig alle fornødne oplysninger
og aktstykker meddelt. De nærmere regler for revisorernes
antal og virksomhed fastsættes ved lov.
De nærmere regler for statsrevisorerne er fastsat i lov om
statsrevisorerne. Det fremgår bl.a. af loven, at statsrevisorer-
ne kontrollerer, at regnskabet er rigtigt, og at de dispositio-
ner, der er omfattet af regnskabsaflæggelsen, er i overens-
stemmelse med meddelte bevillinger, love og andre forskrif-
ter samt med indgåede aftaler og sædvanlig praksis. De vur-
derer, om der er taget skyldige økonomiske hensyn ved for-
valtningen af de midler og driften af de virksomheder, der er
omfattet af regnskabet.
Desuden fremgår det af folketingsbeslutning om statsrevi-
sorernes valg og virksomhed, at statsrevisorerne ved udar-
bejdelse af bemærkninger og foretagelse af supplerende un-
dersøgelser navnlig bør efterprøve og vurdere, om der i for-
bindelse med givne bevillinger og andre beslutninger er
meddelt Folketinget og dettes udvalg de fornødne oplysnin-
ger.
Rigsrevisor bistår ifølge rigsrevisorloven statsrevisorerne
ved deres gennemgang af statsregnskabet. Rigsrevisor fore-
tager bl.a. undersøgelser og afgiver beretning vedrørende
forhold, som statsrevisorerne ønsker belyst.
3. Overvejelserne om Statsrevisorernes og Rigsrevisio-
nens rolle skal bl.a. ses i lyset af regeringsprærogativet i
grundlovens § 21, hvorefter regeringen kan lade forslag til
AX017026
Beretning af almen art - 2014-15 (1. samling) nr. 5
1493682_0002.png
2
love og andre beslutninger fremsætte for Folketinget. Rege-
ringen har anført, at dette indebærer, at Rigsrevisionens og
Statsrevisorernes undersøgelse og bedømmelse af det lov-
forberedende arbejde må ske med respekt for regeringens
muligheder for at fremsætte eller undlade at fremsætte lov-
forslag på grundlag af en selvstændig politisk stillingtagen.
Endvidere er det anført, at overvejelserne bør ses i lyset af
Folketingets centrale rolle i lovgivningsprocessen og andre
kontrolmuligheder over for regeringen, både i forbindelse
med selve lovgivningsprocessen og mere generelt i form af
spørgsmål, samråd, forespørgsler osv.
Den statslige revision har henvist til grundlovens § 47,
stk. 2, vedrørende Statsrevisorernes kompetence og til be-
stemmelsen i ovennævnte folketingsbeslutning om, at Stats-
revisorerne skal vurdere, om der er givet Folketinget fornød-
ne oplysninger.
Det fremgår endvidere af rigsrevisorloven, at rigsrevisor
af enhver offentlig myndighed kan forlange sig meddelt alle
sådanne oplysninger og forelagt alle sådanne aktstykker,
som efter rigsrevisors skøn er af betydning for udførelsen af
rigsrevisors hverv.
Ydermere er det anført, at rigsrevisor ifølge rigsrevisorlo-
ven er uafhængig ved udførelsen af sit hverv og at det derfor
er rigsrevisor, der bestemmer, hvilke forhold der skal frem-
drages i rapporteringen til Statsrevisorerne.
Endelig bemærkes det, at det i forhold til Rigsrevisionens
konkrete undersøgelser allerede er således, at de reviderede
myndigheder i vidt omfang inddrages i revisionsprocessen,
herunder om revisionskriterierne.
4. Der nedsættes på den baggrund et underudvalg under
Folketingets Udvalg for Forretningsordenen, som skal bely-
se, hvilken rolle Statsrevisorerne og Rigsrevisionen skal ha-
ve i forhold til regeringens lovforberedende arbejde. Under-
udvalget sammensættes af et medlem fra hver folketings-
gruppe. Formand for underudvalget bliver Folketingets for-
mand. Udvalget udarbejder beretningsudkast til Udvalget
for Forretningsordenen.
Underudvalget skal foretage denne vurdering på baggrund
af en beskrivelse af de gældende regler for Statsrevisorernes
og Rigsrevisionens kompetence og deres nuværende praksis
samt de gældende regler for det lovforberedende arbejde.
Underudvalget vil kunne indhente udredninger og syns-
punkter fra regeringen og fra Statsrevisorerne og Rigsrevisi-
onen. Underudvalget vil endvidere kunne inddrage eksterne
eksperter.
Underudvalget forventes ikke at afgive sit beretningsud-
kast til Udvalget for Forretningsordenen, før Rigsrevisionen
og Statsrevisorerne har afsluttet den konkrete undersøgelse
af statens støtte til solcelleanlæg.
Sekretariatsbetjeningen ledes af chefen for Folketingets
Lovsekretariat, og der indgår i sekretariatet herudover en
embedsmand fra henholdsvis regeringsside og revisionsside.
De pågældende kan til konkrete opgaver inddrage andre kol-
legaer, der vil kunne deltage i de relevante møder i underud-
valget.
Der henvises til UFO alm. del (2013-14) – bilag 6 (rege-
ringens brev af 22. oktober 2013 til Folketingets formand),
bilag 7 (Statsrevisorernes brev af 1. november 2013 til Fol-
ketingets formand) og bilag 8 (Folketingets formands brev
af 6. november 2013 til statsministeren med to notater om
fortilfælde af undersøgelser fra Rigsrevisionen, som har ind-
draget regeringens lovforberedelse).«
3. Grundlaget for underudvalgets overvejelser
Der er til brug for underudvalgets overvejelser udarbejdet
følgende notater:
Finansministeriets notat af 1. juli 2014 om det lovforbe-
redende arbejde.
Finansministeriets notat af 12. november 2014 om pro-
blemstillinger ved revisionsundersøgelser af det lovforbe-
redende arbejde.
Notat fra Statsrevisorerne og Rigsrevisionen af 4. decem-
ber 2014 om den statslige revisions bemærkninger til Fi-
nansministeriets notat af 12. november 2014.
Notat fra Statsrevisorerne og Rigsrevisionen af 4. decem-
ber 2014 om den statslige revisions kompetence i forhold til
at undersøge det lovforberedende arbejde. Lovsekretariatets
notat af 5. november 2013 om fortilfælde af undersøgelser
fra Rigsrevisionen, som har inddraget regeringens lovforbe-
redelse, er vedlagt som bilag til dette notat.
Finansministeriets notat af 14. januar 2015 med bemærk-
ninger til Statsrevisorerne og Rigsrevisionens notat af 4. de-
cember 2014.
3.1. Regeringens generelle synspunkter
Finansministeriet har i sit notat om problemstillinger ved
revisionsundersøgelse af det lovforberende arbejde anført, at
kernen i den rejste problemstilling er, hvorvidt en revisions-
undersøgelse bør omfatte en vurdering af kvaliteten af det
lovforberedende arbejde, dvs. en bedømmelse af det arbejde
og den proces, hvorved et lovforslag udarbejdes. Hertil
knytter sig problemstillingen om, hvilket bedømmelses-
grundlag Rigsrevisionen i givet fald skal anvende, og om
Rigsrevisionen selv skal kunne opstille krav til lovforbered-
elsens kvalitet.
Det handler således ifølge Finansministeriet ikke om revi-
sionens kompetence til at foretage sædvanlig revision af det
lovforberedende arbejde, dvs. undersøgelser af, om de øko-
nomiske dispositioner, der kan være foretaget i forbindelse
med udarbejdelsen af et lovforslag, er i overensstemmelse
med meddelte bevillinger og gældende regler, og om der er
taget skyldige økonomiske hensyn.
Det handler ifølge Finansministeriet heller ikke om revi-
sionens kompetence til at undersøge, hvorvidt Folketinget
har fået rigtige og fyldestgørende oplysninger i forbindelse
med behandlingen af et lovforslag.
Derfor handler det heller ikke om, hvilket materiale der
skal udleveres til Rigsrevisionen i forbindelse med en under-
søgelse. En vurdering af, om Folketinget har fået rigtige og
fyldestgørende oplysninger i forbindelse med behandlingen
af et lovforslag, kan f.eks. klarlægges, ved at revisionen i
fornødent omfang har adgang til lovforberedelsens doku-
Beretning af almen art - 2014-15 (1. samling) nr. 5
1493682_0003.png
3
menter og dermed kan sammenholde de oplysninger, Folke-
tinget modtog, med de oplysninger, ministeriet var i besid-
delse af. Finansministeriet har i den forbindelse påpeget, at
regeringen har tilkendegivet, at alt relevant materiale udle-
veres til revisionen.
Regeringens hovedsynspunkt er dermed ifølge Finansmi-
nisteriet, at der kan foretages sædvanlig revision af lovfor-
beredelsens økonomiske konsekvenser m.v., ligesom revisi-
onen kan se på oplysningerne, der er videregivet til Folke-
tinget i forbindelse med et lovforslags behandling, men at
revisionen herudover bør være varsom med at gå ind i un-
dersøgelser og vurderinger af selve lovforberedelsen.
Til støtte for sin opfattelse af problemstillingen har Fi-
nansministeriet i samme notat henvist til, at en minister
overordnet set har to funktioner som henholdsvis regerings-
medlem og forvaltningschef. I rollen som forvaltningschef
skal ministeren administrere på grundlag af love og bevillin-
ger, som er vedtaget af Folketinget. Det er dette, der
samtidig er revisionens kerneområde.
En minister udøver i sin egenskab af regeringsmedlem,
hvad der kan betegnes som regeringsfunktioner. I disse
funktioner har ministeren bl.a. til opgave at søge at realisere
regeringens politik, således som den f.eks. kommer til ud-
tryk i et regeringsgrundlag eller et lovprogram. En minister
– og dermed ministeriet – laver således politik i form af
f.eks. »policyoplæg«, reformprogrammer, handlingsplaner
og idékataloger.
Finansministeriet har endvidere påpeget, at lovforslag er
politik. De lovforslag, som regeringen fremsætter – som en
del af lovgivningsmagten – er resultatet af regeringens inter-
ne politiske overvejelser eller politiske drøftelser med parti-
er i Folketinget. Et lovforslag er ofte fremkommet på bag-
grund af et forudgående arbejde, hvor ideer drøftes, politiske
initiativer iværksættes og forskellige politiske alternativer
overvejes. Det lovforberedende arbejde er således i høj grad
politisk.
Finansministeriet har i forlængelse heraf henvist til, at re-
geringens beføjelse til at fremsætte lovforslag er et rege-
ringsprærogativ, dvs. en kompetence, der i almindelighed
ikke kan begrænses af Folketinget eller andre organer. Det
forhold, at det lovforberedende arbejde finansieres af mini-
steriernes almindelige bevilling, indebærer ikke en ind-
skrænkning i grundlovens § 21 om regeringens lovgivnings-
initiativ. Det er således i almindelighed også regeringens
prærogativ at skønne over, hvorvidt der skal udarbejdes et
lovforslag, og i givet fald hvornår et lovforslag skal udarbej-
des, og hvornår det har en tilstrækkelig kvalitet til, at det
kan fremsættes for Folketinget – en kvalitet, der herefter bli-
ver vurderet af Folketinget.
Det daglige arbejde for Folketinget giver ifølge Finansmi-
nisteriet rig mulighed for at tage stilling til regeringens for-
beredelse af lovforslag, bl.a. under lovforslags tre behand-
linger i Folketinget. Lovforslaget bliver også behandlet in-
tenst i Folketingets udvalg, hvor der er lejlighed til at stille
spørgsmål til ministeren. Hvis et medlem finder, at lovfor-
slaget ikke er blevet ordentligt forberedt i ministeriet, kan
den pågældende stille spørgsmål til ministeren, indtil even-
tuelle uafklarede forhold er belyst.
Det er Folketinget, der tager stilling til lovforslag og søger
disse belyst gennem udvalgsbehandling og spørgsmål til mi-
nistre m.v. Det synes ifølge Finansministeriet ikke at være
forudset i den gældende parlamentariske praksis, at revisio-
nen efterfølgende skal foretage vurderinger af lovforberedel-
sens kvalitet. Kun i helt særlige tilfælde kan det være nød-
vendigt at udrede et konkret forløb under lovforberedelsen.
Ifølge Finansministeriet er der kun, for så vidt angår
spørgsmålet om oplysninger til Folketinget, med § 5, stk. 3,
i folketingsbeslutning om statsrevisorernes valg og virksom-
hed givet revisionen (Statsrevisorerne) hjemmel til at efter-
prøve og vurdere, om der er meddelt Folketinget de fornød-
ne oplysninger. En sådan vurdering forudsætter dog ikke
ifølge Finansministeriet, at lovforberedelsens tilrettelæggel-
se underkastes en undersøgelse – det er tilstrækkeligt, at
man ser på, hvilke oplysninger ministeriet havde, og hvilke
der blev videregivet til Folketinget.
Finansministeriet har anført, at spørgsmålet herefter er,
hvilket vurderingsgrundlag revisionen skal anvende, såfremt
den vil vurdere lovforslags kvalitet revisionsmæssigt.
Kernekompetencen for revisionen er kontrol af gennemfø-
relsen af lovgivningen og bevillinger, hvor det efterprøves,
om regnskabet er rigtigt, og om de dispositioner, der er om-
fattet af regnskabsaflæggelsen, er i overensstemmelse med
meddelte bevillinger, love og andre forskrifter samt med
indgåede aftaler og sædvanlig praksis. Endvidere foretages
der ved revision en vurdering af, hvorvidt der er taget skyl-
dige økonomiske hensyn ved forvaltningen af de midler og
driften af de virksomheder, der er omfattet af regnskabet.
Det er ifølge Finansministeriet vanskeligt at se, hvordan
revisionen skal bedømme det lovforberedende arbejde. Det
skal ses i sammenhæng med, at der ikke findes lovregler el-
ler andre bindende normer for det lovforberedende arbejde.
Lovforberedelsen er reguleret af sparsomme regeringsinter-
ne retningslinjer, som er af relativt blød karakter, og som så-
ledes efter omstændighederne kan fraviges i lyset af bl.a.
politiske vilkår og parlamentariske hensyn, hvilket afspejler
lovforberedelsens politiske karakter.
Hvis Rigsrevisionen i videre omfang skal vurdere det lov-
forberedende arbejdes kvalitet, vil der ifølge Finansministe-
riet være en risiko for, at revisionen kan komme i en situa-
tion, hvor revisionen implicit (eller eksplicit) opstiller nye
normer, som den interne lovforberedende regeringsproces
vurderes op imod, eller at revisionen kommer til at tillægge
de regeringsinterne retningslinjer for lovforberedelsen en for
stor vægt, således at sædvanlig revisionsmetode kan anven-
des på lovforberedelsen (dvs. således at lovforberedelsen
kan undersøges ud fra det kriterium, at dispositionerne skal
være i overensstemmelse med gældende regler).
Herved kan revisionen ifølge Finansministeriet komme til
at begrænse det råderum, som regeringer har til at fremsætte
lovforslag, bl.a. under hensyn til politiske og parlamentari-
ske forhold. Finansministeriet har i den forbindelse henvist
til, at det i brevet af 22. oktober 2013 til Folketingets for-
Beretning af almen art - 2014-15 (1. samling) nr. 5
1493682_0004.png
4
mand påpeges, at Folketingets eventuelle ønsker til lovfor-
beredelsens tilrettelæggelse bør søges fremmet gennem
drøftelser med regeringen og ikke indirekte gennem iværk-
sættelse af revisionsundersøgelser af lovforberedelsen.
Finansministeriet har videre anført, at der som også nævnt
i regeringens brev af 22. oktober 2013 til Folketingets for-
mand kan være helt særlige tilfælde, hvor udredning af et
forløb under lovforberedelsen kan være nødvendigt for at gi-
ve en tilstrækkelig belysning af det administrative område
eller den problemstilling, der er genstand for den revisions-
mæssige undersøgelse. I så tilfælde bør revisionen imidlertid
afstå fra at bedømme forløbet.
Regeringen var ifølge Finansministeriet i brevet opmærk-
som på, at der findes enkelte eksempler på, at Rigsrevisio-
nen i forbindelse med en undersøgelse af en sag er kommet
ind på spørgsmål, der har at gøre med det lovforberedende
arbejde i ministerierne. Finansministeriet har i den forbin-
delse konkret henvist følgende sager: nr. 2/2011 om ulovlig
opkrævning af ejendomsskatter, nr. 18/2007 om udbetaling
af uhævede feriepenge til efterlønsmodtagere, nr. 15/2007
om viden om effekter af de sociale indsatser og nr. 8/1997
om telesektorens udvikling og statens salg af aktier i Tele
Danmark A/S. Finansministeriet har i den forbindelse hen-
vist til, at det i Lovsekretariatets notat af 6. november 2013
om overordnede konklusioner om eksempler på Rigsrevisio-
nens undersøgelser, som har inddraget regeringens lovforbe-
redelse, bl.a. fremgår, at der, for så vidt angår de tre af be-
retningerne, har været tale om, at Rigsrevisionen har taget
stilling til og i den forbindelse også undersøgt tilblivelsen af
ganske specifikke bestemmelser i regeringens lovforslag,
som senere viste sig at få utilsigtede konsekvenser eller ska-
be unødvendig tvivl om retstilstanden.
Regeringen fandt ifølge Finansministeriet på baggrund af
den påtænkte – og som udgangspunkt væsentlig bredere –
undersøgelse af lovforberedelsen på solcelleområdet, at der
kunne være grund til de principielle overvejelser, som kom
til udtryk i brevet af 22. oktober 2013 til Folketingets for-
mand.
Finansministeriet har anført, at det – uden at foregribe Kli-
ma-, Energi- og Bygningsministeriets ministerredegørelse til
Statsrevisorerne – er vurderingen, at Rigsrevisionens faktisk
gennemførte undersøgelse er væsentlig snævrere og kun i
mindre omfang berører de ovennævnte principielle problem-
stillinger omkring revisionens rolle.
Det skal navnlig ses, på baggrund af at undersøgelsen
konkret er blevet tilrettelagt sådan, at den, for så vidt angår
lovforberedelsens kvalitet, alene har fokus på spørgsmålet
om kvaliteten af Klima-, Energi- og Bygningsministeriets
vurderinger af de direkte økonomiske konsekvenser.
Finansministeriet har i den forbindelse henvist til, at det
fremgår af beretning nr. 25/2013 om ændringen af støtten til
solcelleanlæg, at Rigsrevisionen besvarer følgende hoved-
spørgsmål i beretningen:
»Har kvaliteten af Klima-, Energi- og Bygningsministeri-
ets vurderinger af de økonomiske konsekvenser i lovarbej-
det vedrørende støtten til solcelleanlæg været tilfredsstillen-
de?
Har klima-, energi- og bygningsministeren rigtigt og fyl-
destgørende oplyst Folketinget om de økonomiske konse-
kvenser af lovgivningen om støtten til solcelleanlæg? «
Finansministeriet har endelig påpeget, at det andet spørgs-
mål – altså om oplysninger til Folketinget – var et af de
punkter i Statsrevisorernes anmodning, som regeringen ikke
havde bemærkninger til i sit brev af 22. oktober 2013. Det
forhold, at Rigsrevisionen fortrinsvis har søgt at besvare
spørgsmålet ved at sammenholde de oplysninger, som Kli-
ma-, Energi- og Bygningsministeriet havde adgang til, med
de oplysninger, som ministeren har givet til Folketinget, er
ifølge Finansministeriet i overensstemmelse med sædvanlig
praksis, jf. det tidligere anførte.
I sit notat om det lovforberedende arbejde har Finansmini-
steriet foretaget en gennemgang og beskrivelse af indholdet
af forskellige normer med betydning for regeringens lovfor-
berende arbejde. Det drejer sig om følgende:
– Grundloven, navnlig dens § 21 og § 41, stk. 1.
– Ministeransvarlighedsloven, navnlig dens § 5.
– Folketingets forretningsorden, navnlig dens § 10.
– Statsministeriets cirkulære nr. 159 af 16. september
1998 om bemærkninger til lovforslag og andre rege-
ringsforslag og om fremgangsmåden ved udarbejdelse af
lovforslag, redegørelser, administrative forskrifter m.v.
– Justitsministeriets vejledning om lovkvalitet fra juni
2005.
Finansministeriet har sammenfattende anført, at reglerne
og normerne for det lovforberedende arbejde kan beskrives
således, at der i lovgivningen – herunder i grundloven – ikke
findes bestemmelser om selve lovforberedelsen som sådan.
Det lovforberedende arbejde er behandlet i et cirkulære og
en vejledning, der i sagens natur efter omstændigheder vil
kunne fraviges. Retningslinjerne for det lovforberedende ar-
bejde har desuden generelt fokus på lovtekniske problem-
stillinger.
3.2. Rigsrevisionens og Statsrevisorernes generelle syns-
punkter
Rigsrevisionen og Statsrevisorerne har i deres notat af 4.
december 2014 om den statslige revisions kompetence i for-
hold til at undersøge det lovforberedende arbejde foretaget
en kort gennemgang af retsgrundlaget for den statslige revi-
sionsordning efter grundloven, lov om statsrevisorerne
(statsrevisorloven), lov om revisionen af statens regnskaber
m.m. (rigsrevisorloven) og folketingsbeslutningen om stats-
revisorernes valg og virksomhed. Herunder har revisions-
myndighederne gennemgået reglerne om revisionsmyndig-
hedernes mandat og uafhængighed, revisionens område og
revisionsmyndighedernes opgaver og adgang til oplysnin-
ger.
Vedrørende spørgsmålet om den statslige revisions kom-
petence i forhold til at undersøge det lovforberedende arbej-
de har revisionsmyndighederne anført, at den statslige revi-
sion har adgang til at undersøge det lovforberedende arbej-
Beretning af almen art - 2014-15 (1. samling) nr. 5
1493682_0005.png
5
de, når det sker som et led i revisionen og regnskabsgen-
nemgangen af statsregnskabet og andre regnskaber.
I den forbindelse har revisionsmyndighederne henvist til,
at Statsrevisorernes særlige opgave med at efterprøve og
vurdere, om der i forbindelse med givne bevillinger og an-
dre beslutninger er meddelt Folketinget og dettes udvalg de
fornødne oplysninger, kan gøre det relevant at undersøge det
lovforberedende arbejde. For at belyse oplysningerne i og
konsekvenserne af et lovforslag kan det f.eks. være nødven-
digt, at revisionen ser på, om ministeriet har indhentet de re-
levante oplysninger eller foretaget de relevante beregninger.
Dette var f.eks. tilfældet i beretning nr. 18/2007 om udbeta-
ling af uhævede feriepenge til efterlønsmodtagere, hvor mi-
nisteriet havde forsømt at vurdere det potentielle omfang af
dobbeltforsørgelse af efterlønsmodtagere. Relevansen af at
undersøge det lovforberedende arbejde gælder både for
Statsrevisorerne og Rigsrevisionen, da Statsrevisorerne kan
lægge Rigsrevisionens arbejde til grund og har mulighed for
at anmode Rigsrevisionen om at foretage undersøgelser.
Løsningen af Rigsrevisionens revisionsopgaver (uden en
statsrevisoranmodning) kan også ifølge revisionsmyndighe-
derne gøre det nødvendigt at undersøge det lovforberedende
arbejde.
Revisionsmyndighederne har i den forbindelse henvist til,
at når Rigsrevisionen vurderer, om der er taget skyldige
økonomiske hensyn, jf. rigsrevisorlovens § 3, ved forvalt-
ningen af de midler og driften af de virksomheder, der er
omfattet af regnskabet, omfatter det bl.a. en vurdering af,
om lovgivningen har den økonomiske effekt, der var tilsigtet
ved vedtagelsen af loven. I de tilfælde, hvor den tilsigtede
effekt er udeblevet, kan det således være nødvendigt at un-
dersøge, om den manglende effekt skyldes forvaltningen el-
ler skal henføres til fejl og mangler i det lovforberedende ar-
bejde.
Når Rigsrevisionen udfører bevillingskontrol og bliver op-
mærksom på store afvigelser mellem finanslovsbevilling og
regnskab, kan det endvidere være relevant at undersøge, om
afvigelserne kan skyldes fejl og mangler i det lovforbered-
ende arbejde.
Undersøgelser af det lovforberedende arbejde vil ifølge
revisionsmyndighederne kun være relevant begrundet i revi-
sionens opgaver, efter at en lov er trådt i kraft og der forelig-
ger et regnskab og der har vist sig uhensigtsmæssige konse-
kvenser af lovgivningen.
Revisionsmyndighederne har anført, at revisionen kun har
adgang til at undersøge det lovforberedende arbejde, hvis
det er konkret begrundet i revisionens opgaver.
Revisionens uafhængighed betyder imidlertid, at det i
første omgang er revisionen selv, der afgør relevansen – re-
visionen kan således ikke på forhånd afskæres adgang til op-
lysninger. Det kommer bl.a. til udtryk i forhold til adgangen
til oplysninger, hvor det ifølge revisionsmyndighederne
fremgår af grundlovens § 47, stk. 2, 3. pkt., statsrevisorlo-
vens § 4, stk. 3, og rigsrevisorlovens § 12, stk. 1, 1. pkt., at
det er revisionen, der vurderer, hvilke oplysninger der er re-
levante.
Revisionsmyndighederne har i den forbindelse påpeget, at
Folketinget fortsat i forhold til såvel Statsrevisorerne som
Rigsrevisionen efterfølgende vil have mulighed for at kriti-
sere, hvis revisionen skulle være gået uden for sit mandat.
Revisionsmyndighederne har henvist til fem konkrete sag-
er, hvor den statslige revision har undersøgt det lovforbered-
ende arbejde, nemlig de fire sager, som Finansministeriet
også har omtalt, og beretning nr. 25/2013 om ændringen af
støtten til solcelleanlæg.
Revisionsmyndighederne har anført, at det gælder for alle
fem beretninger, at Rigsrevisionen forholdsvis indgående
har undersøgt det arbejde, som centraladministrationen har
udført i forbindelse med udarbejdelse af lovforslag. Beret-
ning nr. 15/2007 om viden om effekter af de sociale indsat-
ser er anderledes end de øvrige, fordi Rigsrevisionen mere
overordnet undersøgte, om det daværende Velfærdsministe-
rium baserede sine lovgivningsinitiativer på viden om effek-
ter af de sociale indsatser. I de øvrige fire beretninger har
Rigsrevisionen undersøgt tilblivelsen af specifikke bestem-
melser i regeringens lovforslag, som senere viste sig at få
utilsigtede konsekvenser eller skabe unødvendig tvivl om
retstilstanden.
Revisionsmyndighederne har bemærket, at Statsrevisorer-
ne efterfølgende i alle fem sager i varierende grad har afgi-
vet kritiske bemærkninger om regeringens lovforberedelse.
Endelig har revisionsmyndighederne bemærket, at fire af de
fem beretninger er udarbejdet efter anmodning fra Statsrevi-
sorerne.
Revisionsmyndighederne har anført, at det, som Lovsekre-
tariatet også har påpeget, er vanskeligt ud fra disse sager at
uddrage nogen konkret »målestok« eller noget detaljeret sæt
af normer, som Rigsrevisionen har anvendt til at bedømme
regeringens lovforberedende arbejde. De tre seneste sager
har dog det tilfælles, at de angår tilfælde, hvor udformnin-
gen af lovforslag har haft utilsigtede økonomiske konse-
kvenser for det offentlige. Det har været baggrunden for, at
Statsrevisorerne har anmodet Rigsrevisionen om at undersø-
ge baggrunden for de pågældende lovforslags nærmere ud-
formning.
De fem beretninger er endvidere udarbejdet i overens-
stemmelse med den lovbestemte og sædvanlige praksis for
høring af bl.a. udkast til beretninger og dialog mellem Rigs-
revisionen og ministerierne undervejs i et undersøgelsesfor-
løb og med Statsrevisorerne, efter at beretningen er afgivet
til Folketinget, hvor ministeren afgiver en redegørelse for de
foranstaltninger og overvejelser, som beretningen har givet
anledning til. Det er en veletableret praksis, som giver såvel
revisor som den reviderede part mulighed for at drøfte de
anvendte metoder og målestokke og mulighed for at respon-
dere på den kritik, som revisor måtte rejse.
Revisionsmyndighederne har afslutningsvis kort beskrevet
det sædvanlige forløb for udarbejdelse af og opfølgning på
revisionsberetninger.
3.3. Statsrevisorerne og Rigsrevisionens bemærkninger til
regeringens synspunkter om problemstillinger ved revisions-
undersøgelse af det lovforberende arbejde
Beretning af almen art - 2014-15 (1. samling) nr. 5
1493682_0006.png
6
Rigsrevisionen og Statsrevisorerne har i deres notat med
bemærkninger til Finansministeriets notat om problemstil-
linger ved revisionsundersøgelser af det lovforberedende ar-
bejde givet udtryk for tre synspunkter over for regeringens
opfattelse.
Revisionsmyndighederne har for det første fastholdt, at de
har mulighed for at undersøge det lovforberedende arbejde,
sådan som det fremgår af deres tidligere notat om den stats-
lige revisions kompetence. Revisionsmyndighederne har i
den forbindelse bemærket, at revisionen siden 1998 kun har
bragt denne mulighed i anvendelse i 5 ud af 279 undersøgel-
ser, hvoraf beretning nr. 25/2013 om ændringen af støtten til
solcelleanlæg er den seneste. Fire ud af disse fem undersø-
gelser af det lovforberedende arbejde er udarbejdet efter an-
modning fra Statsrevisorerne og omhandler tilblivelsen af
specifikke bestemmelser i regeringens lovforslag, som efter
lovens vedtagelse viste sig at få utilsigtede konsekvenser el-
ler skabe unødig tvivl om retstilstanden. Undersøgelserne
har endvidere omhandlet den særlige opgave, som Statsrevi-
sorerne har med at vurdere, om Folketinget har modtaget de
fornødne oplysninger i forbindelse med givne bevillinger og
andre beslutninger.
Revisionsmyndighederne har for det andet anført, at de
konstaterer, at regeringen anerkender, at revisionen har ad-
gang til at foretage sådanne undersøgelser, men at regerin-
gen dog har stillet en række principielle spørgsmål ved må-
den, hvorpå revisionen måtte foretage sådanne undersøgel-
ser. Det er bl.a. påpeget fra regeringens side, at revisionen
skal være varsom med at bedømme det lovforberedende ar-
bejde på grund af fraværet af bindende normer og regler.
Revisionsmyndighederne har hertil bemærket, at revisionen
ikke har til formål at opstille normer for regeringens lovfor-
beredende arbejde, og at det heller ikke er sket i de fem gen-
nemførte undersøgelser. Endvidere er det fra regeringens si-
de påpeget, at der i det lovforberedende arbejde kan være
processer og dokumenter, som er så regeringsinterne og po-
litiske, at det ikke synes relevant, at de skulle undersøges af
den statslige revision. Revisionsmyndighederne har anført,
at de anerkender dette principielle synspunkt. Revisions-
myndighederne har dog også anført, at det sjældent ses, at
det er den kontrollerede, der afgør, hvilke oplysninger kon-
trollanten skal have, og at det ikke er hensigtsmæssigt på
forhånd og generelt at udelukke, at bestemte dokumenter og
processer indgår i en undersøgelse. I udgangspunktet skal
revisionen have adgang til de oplysninger, som revisionen
anser for nødvendige for udførelse af hvervet, og eventuelle
undtagelser herfra afgøres bedst i den konkrete sag og – som
hidtil praktiseret – i en dialog mellem revision og den revi-
derede part.
Revisionsmyndighederne har for det tredje anført, at den
statslige revision ser sig selv som en bidragyder til Folketin-
gets parlamentariske kontrol af regeringsførelsen, og peget
på, at Folketinget har haft og fortsat kan have behov for re-
visionsundersøgelser af det lovforberedende arbejde. Det
gælder særlig, når staten har lidt et tab eller en lov har util-
sigtede virkninger, der skyldes fejl eller mangler i det lov-
forberedende arbejde. Revisionsmyndighederne ser derfor
ikke noget behov for at ændre revisionslovgivningen.
3.4. Regeringens bemærkninger til Statsrevisorerne og
Rigsrevisionens synspunkter
Finansministeriet er i sit notat med bemærkninger til notat
om den statslige revisions kompetence fremkommet med re-
geringens bemærkninger til revisionsmyndighedernes syns-
punkter.
Finansministeriet har heri vurderet, at der er principiel
enighed om en række hovedpunkter:
Der er således enighed om, at den statslige revision har
mulighed for at undersøge det lovforberedende arbejde, i det
omfang det følger af § 5, stk. 3, i folketingsbeslutning om
statsrevisorernes valg og virksomhed. En vurdering af, om
Folketinget har fået rigtige og fyldestgørende oplysninger i
forbindelse med behandlingen af et lovforslag, kan foreta-
ges, ved at revisionen i fornødent omfang har adgang til lov-
forberedelsens dokumenter og dermed kan sammenholde de
oplysninger, Folketinget modtog, med de oplysninger, mini-
steriet var i besiddelse af. Rigsrevisionen kan i den forbin-
delse forlange sig meddelt alle sådanne oplysninger og fore-
lagt alle sådanne aktstykker, som efter rigsrevisors skøn er
af betydning for udførelsen af rigsrevisors hverv, jf. rigsre-
visorlovens § 12, stk. 1, 1. pkt. En vurdering af, om Folke-
tinget har fået rigtige og fyldestgørende oplysninger i for-
bindelse med behandlingen af et lovforslag, fordrer derimod
ikke, at der foretages mere omfattende undersøgelser af lov-
forberedelsens tilrettelæggelse og gennemførelse.
Der er endvidere ifølge Finansministeriet enighed om, at
Rigsrevisionen tidligere kun har anvendt kompetencen til at
undersøge det lovforberedende arbejde i ganske få tilfælde,
og at det også fremover må forventes, at det lovforbereden-
de arbejde kun helt undtagelsesvis indgår i revisionens un-
dersøgelser.
Endelig er der ifølge Finansministeriet enighed om, at det
er vanskeligt på baggrund af Rigsrevisionens praksis at ud-
lede en konkret målestok, som Rigsrevisionen hidtil har an-
vendt til at bedømme det lovforberedende arbejde.
Finansministeriet har i den forbindelse bemærket, at det
sidstnævnte forhold skal ses i sammenhæng med, at der – til
forskel fra sædvanlige undersøgelser af, om der er udøvet
lovmæssig forvaltning i ministerierne – ikke findes lovregler
eller andre bindende normer om det lovforberedende arbej-
de. Det er derfor også fremover afgørende, at Rigsrevisionen
ikke opstiller normer for det lovforberedende arbejde.
Finansministeriet har endvidere anført, at det i øvrigt kan
konstateres, at Rigsrevisionens faktisk gennemførte under-
søgelse af solcelleområdet viste sig at være snævrere af-
grænset end antaget i regeringens brev af 22. oktober 2013,
som var udformet på baggrund af navnlig Rigsrevisionens
notat af 1. oktober 2013 om tilrettelæggelsen af undersøgel-
sen. Undersøgelsen er konkret blevet tilrettelagt sådan, at
den, for så vidt angår lovforberedelsens kvalitet, alene har
fokus på spørgsmålet om kvaliteten af Klima-, Energi- og
Bygningsministeriets vurderinger af de direkte økonomiske
konsekvenser. På den baggrund vedrører den faktisk gen-
Beretning af almen art - 2014-15 (1. samling) nr. 5
1493682_0007.png
7
nemførte undersøgelse kun i mindre omfang principielle
problemstillinger omkring revisionens rolle.
Et andet spørgsmål er ifølge Finansministeriet, i hvilke til-
fælde den statslige revision kan undersøge det lovforbered-
ende arbejde som led i den almindelige revision, dvs. især
revisionen efter rigsrevisorlovens § 3.
Finansministeriet har derom anført, at revisionens hoved-
opgave som afspejlet i dens lovgrundlag, herunder § 3 i rigs-
revisorloven, er kontrol med regeringens administration af
vedtagne bevillinger og love og ikke kontrol med regerin-
gens rolle i lovgivningsprocessen. Som nævnt i regeringens
brev af 22. oktober 2013 til Folketingets formand kan der
være helt særlige tilfælde, hvor udredningen af et forløb
under lovforberedelsen kan være nødvendig for at give en
tilstrækkelig belysning af et administrativt område. Det af-
gørende for regeringen er, at revisionen i så tilfælde bør af-
stå fra at bedømme forløbet og opstille standarder for kvali-
teten af det lovforberedende arbejde.
Der vil ellers ifølge Finansministeriet være en risiko for,
at revisionen kommer til implicit (eventuelt eksplicit) at op-
stille nye normer, som den interne lovforberedende rege-
ringsproces fremover vil blive vurderet op imod. Herved
kan revisionen komme til at begrænse det råderum, som re-
geringer hidtil har haft til at fremsætte lovforslag, bl.a. under
hensyn til politiske og parlamentariske forhold.
Om det af revisionsmyndighederne anførte i notatet om
den statslige revisions kompetence om anledninger til at un-
dersøge det lovforberedende arbejde har Finansministeriet
oplyst, at det forhold, at Rigsrevisionen har kompetence til
at undersøge, hvorvidt der er taget skyldige økonomiske
hensyn, ikke i sig selv giver en hjemmel til at undersøge det
lovforberedende arbejde. Endvidere har Finansministeriet
bemærket, at en manglende effekt kan – og formentlig ofte
vil – skyldes forhold, der ikke efter almindelig samfundsvi-
denskabelig opfattelse kan kategoriseres som »fejl og mang-
ler«, hvilket understreger, at revisionen bør være yderst for-
sigtig med at foretage bedømmelser af lovforberedelsens
kvalitet.
For så vidt angår det af revisionsmyndighederne i samme
notat nævnte om »uhensigtsmæssige konsekvenser af lov-
givningen« som eksempel på en situation, hvor den statslige
revision kan iværksætte undersøgelser af lovforberedelsen,
har Finansministeriet anført, at der efter regeringens opfat-
telse ikke er belæg for at opstille dette kriterium. Finansmi-
nisteriet har endvidere anført, at der ikke kan opstilles et ob-
jektivt (og ikkepolitisk) kriterium for, hvornår en lovbestem-
melse har haft »uhensigtsmæssige« konsekvenser.
Vedrørende det af revisionsmyndighederne anførte om, at
det, at »staten har lidt et tab« og at der er »store afvigelser
mellem finanslovbevilling og regnskab« kan være anlednin-
ger til at inddrage det lovforberedende arbejde i en revisi-
onsundersøgelse, har Finansministeriet anført, at det er rege-
ringens opfattelse, at en konstatering af sådanne eller andre
utilsigtede forhold ikke i sig selv kan være en anledning for
revisionen til at undersøge lovforberedelsen. Revisionen bør
afstå fra at bedømme lovforberedelsen, og en faktuel udred-
ning af et forløb under lovforberedelsen bør kun sættes i
værk i helt særlige tilfælde. Det må her ifølge Finansmini-
steriet være en afgørende yderligere betingelse, at der er en
særligt underbygget formodning for, at årsagen til den util-
sigtede virkning ved loven skal søges i det lovforberedende
arbejde og ikke er fremkommet som følge af andre – herun-
der udefrakommende – faktorer.
4. Underudvalgets overvejelser
Underudvalget konstaterer, at regeringens lovforbereden-
de arbejde alene har været inddraget i meget få undersøgel-
ser, og at det på nær et enkelt tilfælde er sket efter anmod-
ning fra Statsrevisorerne.
Underudvalget konstaterer endvidere, at Rigsrevisionens
faktisk gennemførte undersøgelse af solcelleområdet kon-
kret blev tilrettelagt sådan, at den, for så vidt angår lovforbe-
redelsens kvalitet, alene har fokus på spørgsmålet om kvali-
teten af Klima-, Energi- og Bygningsministeriets vurderin-
ger af de direkte økonomiske konsekvenser.
Underudvalget anerkender, at der ikke i lovgivningen er
fastsat bestemmelser om lovforberedelsen som sådan, og at
det lovforberedende arbejde således er reguleret ved et cir-
kulære og vejledninger, der efter omstændighederne vil kun-
ne fraviges. Endelig ligger det i sagens natur fast, at en rege-
ring har kompetence til at fremsætte lovforslag, og at der
heri ligger, at det i almindelighed er op til regeringen alene
at foretage vurderingen af, hvorvidt og hvornår der skal ud-
arbejdes et lovforslag, og også, hvornår lovforslaget har en
tilstrækkelig kvalitet til, at det kan fremsættes.
Underudvalget har tillid til, at den statslige revision og re-
geringen i praksis i det samarbejde, der foregår i forbindelse
med revisionsundersøgelser, vil kunne finde den rette balan-
ce mellem de forskellige hensyn, herunder hensynet til, at
den statslige revision tilbundsgående kan foretage sine un-
dersøgelser, og hensynet til, at revisionen ikke herved bliver
normskabende, for så vidt angår regeringens lovforbereden-
de arbejde. Det er således sammenfattende underudvalgets
vurdering, at der ikke er anledning til at foretage præciserin-
ger i lovgivningen vedrørende den statslige revision.
P.u.v.
Mogens Lykketoft
formand