Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2014-15 (1. samling)
UUI Alm.del Bilag 95
Offentligt
1516052_0001.png
Udlændingeafdelingen
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
01. april 2015
Asyl og visumkontoret
Thomas Tordal-Mortensen
2014-969-0190
1558921
Forslag
til
Lov om ændring af udlændingeloven
(Gennemførelse af den reviderede Eurodac-forordning af 26. juni 2013)
§1
I udlændingeloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1021 af 19. september 2014,
som ændret senest ved lov nr. [ ] af [ ], foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 40 a, stk. 1,
indsættes efter ”optages”: ”omgående”.
2.
I
§ 40 a, stk. 1, nr. 2,
indsættes efter ”eller”: ”som forbliver her i landet
uden at være frihedsberøvet i hele tidsrummet mellem pågribelsen og
vedkommendes udsendelse på grundlag af en afgørelse om afvisning, jf. §
28, eller”.
3.
I
§ 40 a
indsættes efter stk. 12 som nyt stykke:
”Stk.
13.
Optages der fingeraftryk i medfør af stk. 1, nr. 1 eller 2, eller stk.
2, nr. 1, som skal videregives til det centrale Eurodac-system i medfør af §
58 i, stk. 1, gør politiet skriftligt udlændingen bekendt med sine rettigheder
efter § 28, stk. 1, i lov om behandling af personoplysninger samt pligten til
at lade sine fingeraftryk optage.”
4.
§ 58 b
affattes således:
Ӥ
58 b.
Ved Eurodac-forordningen forstås i denne lov Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 603/2013 af 26. juni 2013 om
oprettelse af »Eurodac« til sammenligning af fingeraftryk med henblik på
en effektiv anvendelse af forordning (EU) nr. 604/2013 om fastsættelse af
kriterier og procedurer til afgørelse af, hvilken medlemsstat der er
ansvarlig for behandlingen af en ansøgning om international beskyttelse,
der er indgivet i en af medlemsstaterne af en tredjelandsstatsborger eller en
statsløs og om medlemsstaternes retshåndhævende myndigheders og
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
UUI, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 95: Udkast til forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Gennemførelse af den reviderede Eurodac-forordning af 26. juni 2013).
Europols adgang til at indgive anmodning om sammenligning med
Eurodacoplysninger med henblik på retshåndhævelse og om ændring af
forordning (EU) nr. 1077/2011 om oprettelse af et europæisk agentur for
den operationelle forvaltning af store it-systemer inden for området med
frihed, sikkerhed og retfærdighed (omarbejdning) med senere ændringer.
Stk. 2.
Ved det centrale Eurodac-system forstås i denne lov den centrale
enhed i agenturet for den operationelle forvaltning af store it-systemer
inden for området frihed, sikkerhed og retfærdighed, som er ansvarlig for
driften af den centrale database som omhandlet i Eurodac-forordningens
artikel 3, stk. 1, litra a.”
5.
I
§ 58 c
indsættes efter stk. 2 som nyt stykke:
”Stk.
3.
Personoplysninger, som modtages fra det centrale Eurodac-system
i medfør af Eurodac-forordningen, må ikke videregives eller stilles til
rådighed for internationale organisationer, private institutioner eller lande,
der ikke er tilsluttet Den Europæiske Union.”
Stk. 3 bliver herefter stk. 4.
6.
I
§ 58 d
ændres ”stk. 1 og 2” til: ”stk. 1-3”.
7.
I
§ 58 d, § 58 i og § 58 j
ændres ”den centrale Eurodac-enhed” til: ”det
centrale Eurodac-system”.
8.
I
§ 58 i, stk. 1,
indsættes efter 2. pkt.: ”1. og 2. pkt., finder ikke
anvendelse, hvis udlændingen er statsborger i et andet EU-land eller et
tredjeland om hvilket, der er fastsat nærmere regler i medfør af § 58 e.”
9.
I
§ 58 i, stk. 2, nr. 3,
ændres ”referencenummer og” til:
”referencenummer,”.
10.
I
§ 58 i, stk. 2, nr. 4,
ændres ”.” til: ”,”.
11.
I
§ 58 i, stk. 2,
indsættes efter nr. 4 som nye numre:
”5) operatørens brugernavn og
6) datoen for udlændingens ankomst, såfremt der er tale om en overførsel
efter artikel 22 i Dublinforordningen.”
12.
I
§ 58 i, stk. 3, nr. 2,
ændres ”4” til: ”5”.
2
UUI, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 95: Udkast til forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Gennemførelse af den reviderede Eurodac-forordning af 26. juni 2013).
13.
I
§ 58 j, stk. 1,1. pkt.,
ændres ”§ 7, stk. 1” til: ”§ 7, stk. 1–3”, og efter 1.
pkt. indsættes: ”Det samme gælder, såfremt en opholdstilladelse som
nævnt i 1. pkt., inddrages, bortfalder eller nægtes forlænget.”
14.
I
§ 58 j, stk. 1,2. pkt.,
som bliver til 3. pkt., ændres ”er blevet anerkendt
som flygtning i overensstemmelse med flygtningekonventionen af 28. juli
1951” til: ”har opnået beskyttelse, ikke længere har en sådan beskyttelse”.
15.
I
§ 58 j
indsættes efter stk. 1 som nyt stykke:
”Stk.
2.
Såfremt Rigspolitiet bliver bekendt hermed, videregiver
Rigspolitiet følgende oplysninger til det centrale Eurodac-system om en
udlænding, der i medfør af § 40 a, stk. 1, nr. 1, har fået optaget
fingeraftryk, der er videregivet til det centrale Eurodac-system efter § 58 i,
stk. 1, 1. pkt.:
1) udlændingens ankomstdato, for så vidt angår udlændinge, der er
overført her til landet i medfør af artikel 25 i Dublinforordningen,
2) udlændingens udrejsedato, for så vidt angår udlændinge, som er blevet
udsendt af EU-landenes område eller har forladt dette, og
3) datoen for registreringen af udlændingen som asylansøger, såfremt
Udlændingestyrelsen træffer afgørelse om, at udlændingen kan opholde sig
her i landet under asylsagens behandling, jf. herved § 48 e, stk. 2, og denne
afgørelse træffes efter artikel 17, stk. 1, i Dublinforordningen.”
Stk. 2 bliver herefter stk. 3.
16.
I
§ 58 j, stk. 2, 4. pkt.,
som bliver til stk. 3, 4. pkt., ændres ”2 år” til:
”18 måneder”.
§2
Loven træder i kraft den 20. juli 2015.
§3
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, men kan ved kongelig
anordning helt eller delvis sættes i kraft for Færøerne og Grønland med de
ændringer, som de færøske og grønlandske forhold tilsiger.
3
UUI, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 95: Udkast til forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Gennemførelse af den reviderede Eurodac-forordning af 26. juni 2013).
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. INDLEDNING
1.1. Lovforslagets indledning og baggrund
2. DEN NYE EURODAC-FORORDNING
2.1. Pligten til at optage fingeraftryk og videregive oplysninger til det centrale Eurodac-
system
2.1.1. Gældende ret
2.1.2. Den nye Eurodac-forordnings artikel 9,10 og 14
2.1.3. Justitsministeriets overvejelser
2.2. Personer under international beskyttelse
2.2.1. Gældende ret
2.2.2. Den nye Eurodac-forordnings artikel 18
2.2.3. Justitsministeriets overvejelser
2.3. Information til den registrerede om rettigheder
2.3.1. Gældende ret
2.3.2. Den nye Eurodac-forordnings artikel 29, stk. 1, om den registreredes rettigheder
2.3.3. Justitsministeriets overvejelser
2.4. Forbud mod videregivelse af oplysninger til tredjelande, internationale
organisationer eller private enheder
2.4.1. Gældende ret
2.4.2. Den nye Eurodac-forordnings artikel 35 om forbud mod videregivelse til
tredjelande, internationale organisationer eller private enheder
2.4.3. Justitsministeriets overvejelser
2.5. Øvrige ændringer
3. ØKONOMISKE OG ADMINISTRATIVE KONSEKVENSER FOR
DET OFFENTLIGE
4. ØKONOMISKE OG ADMINISTRATIVE KONSEKVENSER FOR
ERHVERVSLIVET MV.
5. ADMINISTRATIVE KONSEKVENSER FOR BORGERNE
6. MILJØMÆSSIGE KONSEKVENSER
4
UUI, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 95: Udkast til forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Gennemførelse af den reviderede Eurodac-forordning af 26. juni 2013).
7. FORHOLDET TIL EU-RETTEN
8. HØRTE MYNDIGHEDER MV.
9. SAMMENFATTENDE SKEMA
5
UUI, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 95: Udkast til forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Gennemførelse af den reviderede Eurodac-forordning af 26. juni 2013).
1.
Indledning
1.1. Lovforslagets indledning og baggrund
1.1.1.
Lovforslaget har til formål at gennemføre de nødvendige
lovændringer som følge af Danmarks gennemførelse af Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 603/2013 af 26. juni 2013 om
oprettelse af »Eurodac« til sammenligning af fingeraftryk med henblik på
en effektiv anvendelse af forordning (EU) nr. 604/2013 om fastsættelse af
kriterier og procedurer til afgørelse af, hvilken medlemsstat der er
ansvarlig for behandlingen af en ansøgning om international beskyttelse,
der er indgivet i en af medlemsstaterne af en tredjelandsstatsborger eller en
statsløs og om medlemsstaternes retshåndhævende myndigheders og
Europols adgang til at indgive anmodning om sammenligning med
Eurodacoplysninger med henblik på retshåndhævelse og om ændring af
forordning (EU) nr. 1077/2011 om oprettelse af et europæisk agentur for
den operationelle forvaltning af store it-systemer inden for området med
frihed, sikkerhed og retfærdighed (omarbejdning) (herefter den nye
Eurodac-forordning).
Forordningen erstatter Rådets forordning (EF) nr. 2725/2000 af 11.
december 2000 om oprettelse af »Eurodac« til sammenligning af
fingeraftryk med henblik på en effektiv anvendelse af Dublin-
konventionen. Forordning nr. 2725/2000 blev gennemført i dansk ret ved
lov nr. 323 af 18. maj 2005 om ændring af udlændingeloven (Tilknytning
til Eurodac-forordningen og Dublinforordningen på mellemstatsligt
grundlag m.v.), som trådte i kraft den 1. april 2006.
De væsentligste ændringer i den nye Eurodac-forordning vedrører 1)
udvidelse af forordningens anvendelsesområde til også at omfatte ansøgere
om subsidiær beskyttelse og personer, der er berettiget til subsidiær
beskyttelse, 2) klarere regulering af tidsfrister for optagelse af fingeraftryk
samt videregivelse af oplysninger til det centrale Eurodac-system, 3)
højere grad af informationsudveksling ved søgning i Eurodac-databasen,
4) udvidelse af medlemsstaternes forpligtigelse til at informere de
registrerede personer om deres rettigheder samt 5) indførelse af en ny
ordning, hvorefter visse oplysninger skal mærkes med henblik på, at
oplysningerne fortsat kan stilles til rådighed for sammenligning også efter,
at udlændingen har fået international beskyttelse.
6
UUI, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 95: Udkast til forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Gennemførelse af den reviderede Eurodac-forordning af 26. juni 2013).
Hertil kommer, at formålet med Eurodac-systemet er udvidet, idet det i
den nye Eurodac-forordning er bestemt, at de af medlemsstaterne
udpegede myndigheder og Europol med henblik på retshåndhævelse i
visse tilfælde kan anmode om at sammenligne fingeraftryksoplysninger
med fingeraftryksoplysninger i Eurodac-systemet, jf. herved forordningens
artikel 1, stk. 2.
Hensigten er at tillade udpegede retshåndhævende myndigheder at foretage
søgninger i Eurodac-systemet med henblik på forebyggelse, opdagelse og
efterforskning af terrorhandlinger og andre alvorlige lovovertrædelser, når
en sådan sammenligning er nødvendig i en konkret sag, og en række
nærmere veldefinerede omstændigheder gør sig gældende.
1.1.2.
Den nye Eurodac-forordning er omfattet af det danske forbehold om
retlige og indre anliggender (retsforbeholdet), og Danmark deltog således
ikke i vedtagelsen, ligesom forordningen ikke er bindende for eller finder
anvendelse i Danmark.
Danmark har en mellemstatslig aftale med EU (parallelaftale) i forhold til
den gældende Eurodac-forordning, der giver Danmark ret til fortsat at
være tilsluttet retsakten med ændringer på mellemstatsligt grundlag,
såfremt Danmark inden 30 dage efter vedtagelsen heraf giver meddelelse
til Kommissionen om, at Danmark vil gennemføre indholdet af
ændringerne i national lovgivning, jf. herved aftale mellem Det
Europæiske Fællesskab og Kongeriget Danmark om fastlæggelse af
kriterier og procedurer til afgørelse af, hvilken medlemsstat der er
ansvarlig for behandlingen af en asylansøgning, der er indgivet i Danmark
eller en anden EU-medlemsstat, og om ”Eurodac” til sammenligning af
fingeraftryk med henblik på en effektiv anvendelse af Dublin-
konventionen.
Kommissionen anførte i sit ændrede forslag til den nye Eurodac-
forordning, at de bestemmelser i den nye forordning, som vedrører
proceduren for sammenligning og videregivelse af oplysninger med
henblik på retshåndhævelse, ikke kan antages at udgøre en ændring af
forordningen i den gældende parallelaftales forstand. Der vil derfor være
behov for en supplerende parallelaftale med henblik på at sikre, at
Danmark kan deltage i denne del af forordningen.
1.1.3.
Den 18. juni 2013 gav Folketingets Europaudvalg regeringen
mandat til, at regeringen over for Kommissionen kunne meddele, at
7
UUI, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 95: Udkast til forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Gennemførelse af den reviderede Eurodac-forordning af 26. juni 2013).
Danmark vil gennemføre ændringerne i dansk ret, og til at indlede
forhandlinger med Kommissionen om en supplerende aftale om adgang til
Eurodac-oplysninger med henblik på retshåndhævelse.
Den 5. juli 2013 oplyste Danmark over for Kommissionen, at Danmark
havde truffet beslutning om at gennemføre den nye Eurodac-forordning i
dansk ret, og anmodede samtidig Kommissionen om at træffe de
nødvendige foranstaltninger med henblik på, at der snarest muligt ville
kunne indledes forhandlinger om en supplerende parallelaftale, der giver
Danmark ret til også at være tilsluttet den del af retsakten, der angår
adgang til Eurodac med henblik på retshåndhævelse, på et mellemstatsligt
grundlag.
Kommissionen har meddelt Danmark, at man gerne vil forhandle herom.
Det er forventningen, at Kommissionen i løbet af første halvår 2015 vil
forelægge en henstilling til Rådet om indledning af forhandlinger med
Danmark, hvorefter der vil kunne indledes forhandlinger om indgåelse af
en supplerende parallelaftale. Der foreligger ikke på nuværende tidspunkt
noget aftaleudkast.
På den baggrund indeholder lovforslaget alene de bestemmelser, som er
nødvendige for at gennemføre den del af Eurodac-forordningen, som er
omfattet af den eksisterende parallelaftale.
1.2. Lovforslagets hovedelementer
Med lovforslaget foreslås det, at definitionen af Eurodac-forordningen
ændres. Desuden præciseres tidsfristerne for optagelse af fingeraftryk og
videregivelse af oplysninger til det centrale Eurodac-system. Herudover
udvides de oplysninger, som skal videregives til det centrale Eurodac-
system, ligesom det foreslås, at udlændinge, der får optaget fingeraftryk,
skriftligt skal informeres om deres rettigheder efter persondataloven og om
deres pligt til at afgive fingeraftryk. Det bestemmes endvidere, at
oplysninger modtaget fra det centrale Eurodac-system ikke må stilles til
rådighed for internationale organisationer, private institutioner eller lande,
som ikke er tilsluttet den Europæiske Union.
8
UUI, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 95: Udkast til forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Gennemførelse af den reviderede Eurodac-forordning af 26. juni 2013).
2. Den nye Eurodac-forordning
2.1. Pligten til at optage fingeraftryk og videregive oplysninger til det
centrale Eurodac-system
2.1.1. Gældende ret
Reglerne om optagelse af fingeraftryk af udlændinge i udlændingeretlig
sammenhæng findes i udlændingelovens § 40 a.
Efter udlændingelovens § 40 a, stk. 1, nr. 1 og 3, optages der fingeraftryk
af en udlænding, som søger om opholdstilladelse efter § 7, stk. 1-3, (asyl)
eller om forlængelse af en opholdstilladelse meddelt efter § 7 eller § 8
(opholdstilladelse som kvoteflygtning), jf. dog stk. 11.
Det følger af udlændingelovens § 40 a, stk. 11, at der ikke optages
fingeraftryk efter stk. 1, nr. 1 eller 3, til eventuel brug for udstedelse af et
opholdskort, hvis ansøgeren af fysiske grunde ikke er i stand til at afgive
fingeraftryk. Hvis udlændingen er under 18 år, optages der alene
fingeraftryk efter stk. 1, nr. 1 eller 3, til eventuel brug for udstedelse af et
opholdskort, hvis ansøgeren er uledsaget og er fyldt 6 år.
Efter udlændingelovens § 40 a, stk. 1, nr. 2, optages der fingeraftryk af en
udlænding, som pågribes i forbindelse med forsøg på ulovligt at indrejse
her i landet fra et land, der ikke er tilsluttet EU, og som ikke afvises, jf.
§ 28.
Efter udlændingelovens § 58 i, stk. 1, videregiver Rigspolitiet straks
fingeraftryk, der er optaget af udlændinge over 14 år i medfør af § 40 a,
stk. 1, til den centrale Eurodac-enhed. Rigspolitiet kan endvidere
videregive fingeraftryk, der er optaget af udlændinge over 14 år i medfør
af § 40 a, stk. 2, nr. 1, til den centrale Eurodac-enhed med henblik på at
kontrollere, om udlændingen tidligere har indgivet ansøgning om asyl i et
andet EU-land.
For så vidt angår fingeraftryk optaget i medfør af udlændingelovens § 40
a, stk. 1, nr. 1 og 2, videregiver Rigspolitiet foruden
fingeraftryksoplysningerne
oplysninger om udlændingens køn,
udlændingenummer eller andet referencenummer samt dato for optagelse
af udlændingens fingeraftryk, jf. udlændingelovens § 58 i, stk. 2 og 3.
9
UUI, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 95: Udkast til forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Gennemførelse af den reviderede Eurodac-forordning af 26. juni 2013).
Er der tale om fingeraftryk optaget i medfør af udlændingelovens § 40 a,
stk. 1, nr. 1, videregiver Rigspolitiet desuden efter § 58 i, stk. 2,
oplysninger om sted og dato for udlændingens indgivelse af ansøgningen
om opholdstilladelse efter § 7, mens Rigspolitiet efter § 58 i, stk. 3,
videregiver oplysning om sted og dato for pågribelsen af udlændingen,
såfremt der er tale om fingeraftryk optaget i medfør af lovens § 40 a, stk.
1, nr. 2.
2.1.2. Den nye Eurodac-forordnings artikel 9,10 og 14
Efter den nye Eurodac-forordning skal der optages fingeraftryk af
henholdsvis udlændinge, som søger om international beskyttelse (artikel
9), og tredjelandsstatsborgere eller statsløse, der pågribes i forbindelse
med ulovlig passage af en ydre grænse (artikel 14). Denne opdeling svarer
grundlæggende til den gældende forordnings opdeling.
Herudover kan en medlemsstat optage og videregive fingeraftryk optaget
af en tredjelandsstatsborger eller statsløs, der er fyldt 14 år, og som
opholder sig ulovligt på medlemsstatens område, til det centrale system,
for at kontrollere, om den pågældende tidligere har indgivet en ansøgning
om international beskyttelse i en anden medlemsstat, jf. herved den nye
Eurodac-forordnings artikel 17, stk. 1.
2.1.2.1. Optagelse og videregivelse af fingeraftryk af ansøgere om
international beskyttelse
Efter den nye Eurodac-forordnings artikel 9, stk. 1, 1. afsnit, skal
medlemsstaterne omgående optage fingeraftryk af samtlige fingre af alle
ansøgere om international beskyttelse, der er fyldt 14 år, og snarest muligt
og senest 72 timer efter, at vedkommendes ansøgning om international
beskyttelse er indgivet, videregive disse sammen med de i artikel 11, litra
b-g, omhandlede oplysninger til det centrale system.
Disse oplysninger omhandler oprindelsesmedlemsstat samt sted og dato
for indgivelse af ansøgningen om international beskyttelse (litra b), køn
(litra c), det referencenummer, oprindelsesmedlemsstaten bruger (litra d),
dato for henholdsvis optagelse af fingeraftrykkene (litra e) og for
videregivelse af oplysningerne til det centrale system (litra f) samt
operatørens brugernavn (litra g).
10
UUI, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 95: Udkast til forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Gennemførelse af den reviderede Eurodac-forordning af 26. juni 2013).
Efter den nye Eurodac-forordnings artikel 2, stk. 1, litra a, skal der ved en
ansøger om international beskyttelse forstås en tredjelandsstatsborger eller
en statsløs, der har indgivet en ansøgning om international beskyttelse som
defineret i artikel 2, litra h, i direktiv 2011/95/EU, og som der endnu ikke
er truffet endelig afgørelse om.
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2011/95/EU af 13. december 2011
(om fastsættelse af standarder for anerkendelse af tredjelandsstatsborgere
eller statsløse som personer med international beskyttelse, for en ensartet
status for flygtninge eller for personer, der er berettiget til subsidiær
beskyttelse, og for indholdet af en sådan beskyttelse) definerer en
ansøgning om international beskyttelse som en anmodning, der indgives af
en tredjelandsstatsborger eller statsløs om beskyttelse fra en medlemsstat,
når der er grundlag for at antage, at ansøgeren søger om flygtningestatus
eller subsidiær beskyttelsesstatus, og vedkommende ikke udtrykkeligt
anmoder om anden form for beskyttelse, der ikke er omfattet af dette
direktiv, og som kan søges særskilt.
Ved oprindelsesmedlemsstat forstås med hensyn til en person, som er
omfattet af artikel 9, stk. 1, den medlemsstat, der videregiver
personoplysningerne til det centrale system og modtager resultaterne af
sammenligningen, jf. herved forordningens artikel 2, stk. 1, litra b, nr. i.
Som det fremgår ovenfor, skal medlemsstaterne omgående optage
fingeraftrykkene, ligesom de snarest muligt og senest 72 timer, efter der er
søgt om international beskyttelse, skal videregive disse til det centrale
Eurodac-system. Manglende overholdelse af denne tidsfrist fritager
imidlertid ikke medlemsstaterne for deres pligt til at optage og videresende
fingeraftrykkene til det centrale system.
Når fingerspidsernes tilstand ikke gør det muligt at optage fingeraftryk af
en kvalitet, der kan bruges til hensigtsmæssig sammenligning i medfør af
artikel 25, optager oprindelsesmedlemsstaten på ny ansøgerens
fingeraftryk og sender dem igen snarest muligt og senest 48 timer efter
vellykket fingeraftryksoptagelse, jf. forordningens artikel 9, stk. 1, 2.
afsnit.
Når det ikke er muligt at optage fingeraftryk for en ansøger om
international beskyttelse på grund af foranstaltninger truffet af hensyn til
ansøgerens helbred eller til beskyttelsen af folkesundheden, optager og
videresender medlemsstaterne som en undtagelse fra stk. 1 disse
11
UUI, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 95: Udkast til forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Gennemførelse af den reviderede Eurodac-forordning af 26. juni 2013).
fingeraftryk snarest muligt og senest 48 timer efter, at disse
sundhedsmæssige hensyn ikke længere er nødvendige, jf. herved
forordningens artikel 9, stk. 2, 1. afsnit.
I tilfælde af alvorlige tekniske problemer kan medlemsstaterne forlænge
tidsfristen på 72 timer i stk. 1 med op til 48 timer med henblik på at
gennemføre deres nationale beredskabsplaner, jf. herved forordningens
artikel 9, stk. 2, 2. afsnit.
Efter den nye Eurodac-forordnings artikel 10 skal en række yderligere
oplysninger om den registreredes status sendes til det centrale system. Det
drejer sig bl.a. om oplysninger, der knytter sig til Dublinforordningen.
Det følger således af den nye forordnings artikel 10, litra a, at den
medlemsstat, der er ansvarlig efter Dublinforordningen, skal ajourføre sit
datasæt, som er registreret i overensstemmelse med artikel 11, ved at
tilføje vedkommendes ankomstdato, når en ansøger om international
beskyttelse eller en anden person, der er omhandlet i Dublinforordningens
artikel 18, stk. 1, litra d, ankommer til den ansvarlige medlemsstat som
følge af en overførsel i medfør af en afgørelse efter anmodning om
tilbagetagelse som omhandlet i Dublinforordningens artikel 25.
Er der derimod tale om en overførsel efter anmodning om overtagelse som
omhandlet i Dublinforordningens artikel 22, følger det af artikel 10, litra b,
at den ansvarlige medlemsstat skal sende et datasæt, der er registreret i
henhold til artikel 11, vedrørende den pågældende person med angivelse af
ankomstdato. Det bemærkes, at der i den danske oversættelse af den nye
Eurodac-forordning står tilbagetagelse som omhandlet i artikel 22 i
Dublinforordningen. Denne bestemmelse angår imidlertid overtagelse.
Efter artikel 10, litra c, skal oprindelsesmedlemsstaten, så snart den kan
fastslå, at en person, hvis data er registreret i Eurodac i henhold til artikel
11, har forladt medlemsstaternes område, opdatere sit datasæt ved at tilføje
det tidspunkt, hvor den pågældende forlod medlemsstaternes område.
Det samme gælder efter artikel 10, litra d, så snart
oprindelsesmedlemsstaten sikrer, at en person, hvis data er registreret i
Eurodac i henhold til artikel 11, har forladt medlemsstaternes område, i
overensstemmelse med den afgørelse om tilbagesendelse eller afgørelse
om udsendelse, den traf efter tilbagetrækningen eller afvisningen af
12
UUI, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 95: Udkast til forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Gennemførelse af den reviderede Eurodac-forordning af 26. juni 2013).
ansøgningen om international beskyttelse, jf. Dublinforordningens artikel
19, stk. 3.
Endelig følger det af artikel 10, litra e, at den medlemsstat, der bliver
ansvarlig i henhold til Dublinforordningens artikel 17, stk. 1, skal opdatere
sit datasæt, som er registreret i henhold til artikel 11, for den pågældende
ansøger om international beskyttelse ved at tilføje det tidspunkt, hvor
afgørelsen om at behandle ansøgningen blev truffet.
2.1.2.2. Optagelse og videregivelse af fingeraftryk af udlændinge, der
pågribes i forbindelse med forsøg på ulovlig indrejse
Efter den nye Eurodac-forordnings artikel 14, stk. 1, skal medlemsstaterne
omgående optage fingeraftryk af samtlige fingre af alle
tredjelandsstatsborgere eller statsløse, der er fyldt 14 år, og som pågribes
af de kompetente kontrolmyndigheder i forbindelse med ulovlig passage af
grænsen til den pågældende medlemsstat ad land-, sø- eller luftvejen efter
at være kommet fra et tredjeland, og som ikke afvises, eller som fysisk
forbliver på medlemsstaternes område uden at være varetægtsfængslet,
indespærret eller på anden vis frihedsberøvet i hele tidsrummet mellem
pågribelsen og udsendelsen på grundlag af afgørelsen om afvisning.
Efter den nye Eurodac-forordnings artikel 14, stk. 2, skal den pågældende
medlemsstat snarest muligt og senest 72 timer efter datoen for pågribelsen
til det centrale system videregive visse oplysninger vedrørende de i stk. 1
omhandlede tredjelandsstatsborgere eller statsløse, som ikke afvises.
De oplysninger, som skal videregives, er 1) fingeraftryksoplysninger,
oplysning om 2) oprindelsesmedlemsstat, sted og dato for pågribelsen, 3)
køn, 4) det referencenummer, oprindelsesmedlemsstaten bruger, 5) dato
for optagelse af fingeraftrykkene, 6) dato for videregivelse af
oplysningerne til det centrale system og 7) operatørens brugernavn.
Med hensyn til en person, som er omfattet af artikel 14, stk. 1, forstås ved
oprindelsesmedlemsstat
den
medlemsstat,
der
videregiver
personoplysningerne til det centrale system, jf. herved den nye Eurodac-
forordnings artikel 2, stk. 1, litra b, nr. ii.
Som en undtagelse fra artikel 14, stk. 2, er det i den nye Eurodac-
forordnings artikel 14, stk. 3, fastsat, at videregivelsen af de oplysninger,
der er nærmere angivet i stk. 2 for så vidt angår personer, der pågribes som
13
UUI, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 95: Udkast til forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Gennemførelse af den reviderede Eurodac-forordning af 26. juni 2013).
beskrevet i stk. 1, og som fysisk forbliver på medlemsstaternes område,
men er varetægtsfængslet, indespærret eller frihedsberøvet efter deres
pågribelse længere end 72 timer, foretages inden deres løsladelse fra
varetægtsfængsling, indespærring eller anden frihedsberøvelse.
Det følger af artikel 14, stk. 4, at manglende overholdelse af den i
bestemmelsens stk. 2 omhandlede tidsfrist på 72 timer ikke fritager
medlemsstaterne for deres pligt til at optage og videresende
fingeraftrykkene til det centrale system. Når fingerspidsernes tilstand ikke
har gjort det muligt at optage fingeraftryk af en kvalitet, der har kunnet
bruges til hensigtsmæssig sammenligning i medfør af artikel 25, vil
oprindelsesmedlemsstaterne skulle optage fingeraftryk på ny og sende dem
igen snarest muligt og senest 48 timer efter vellykket
fingeraftryksoptagelse.
Når det ikke er muligt at optage fingeraftryk for en pågreben person på
grund af foranstaltninger truffet af hensyn til den pågældendes helbred
eller til beskyttelsen af folkesundheden, optager og videresender den
berørte medlemsstat som en undtagelse fra artikel 14, stk. 1, sådanne
fingeraftryk snarest muligt og senest 48 timer efter, at disse hensyn ikke
længere er nødvendige, jf. herved artikel 14, stk. 5, 1. afsnit.
Efter artikel 14, stk. 5, 2. afsnit, kan medlemsstaterne i tilfælde af alvorlige
tekniske problemer forlænge tidsfristen på 72 timer i stk. 2 med op til 48
timer med henblik på at gennemføre deres nationale beredskabsplaner.
2.1.3. Justitsministeriets overvejelser
2.1.3.1. Ansøgere om international beskyttelse
Efter udlændingelovens § 40 a, stk. 1, nr. 1, skal der optages fingeraftryk
af en udlænding, som søger om opholdstilladelse efter § 7, og efter § 58 i,
stk. 1, videregives disse til den centrale Eurodac-enhed.
Efter den nye Eurodac-forordning skal der optages fingeraftryk og
videregives oplysninger om tredjelandsstatsborgere eller statsløse, der
søger om international beskyttelse. Det præciseres hermed i den nye
Eurodac-forordning, at det alene er asylansøgende statsløse og
asylansøgende udlændinge i øvrigt, som er statsborgere i et land, som ikke
er omfattet af samarbejdet, som medlemsstaterne er forpligtet til at optage
14
UUI, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 95: Udkast til forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Gennemførelse af den reviderede Eurodac-forordning af 26. juni 2013).
fingeraftryk af og videregive oplysninger om til det centrale Eurodac-
system.
Det bemærkes i forlængelse heraf, at det i dag ikke er teknisk muligt at
videregive oplysninger til den centrale enhed om statsborgere i lande, der
er omfattet af samarbejdet, og at der således ikke i dag videresendes
oplysninger til den centrale Eurodac-enhed om personer, som er
statsborgere i et land, der er omfattet af samarbejdet.
Justitsministeriet finder imidlertid, at det klart bør fremgå af
udlændingelovens § 58 i, at der ikke kan ske videregivelse af oplysninger
til det centrale Eurodac-system om udlændinge fra lande, som er omfattet
af Eurodac-samarbejdet.
Det foreslås derfor, at det af udlændingelovens § 58 i, stk. 1, fremgår, at
reglerne i § 58 i, stk. 1, 1. og 2. pkt., ikke finder anvendelse, hvis
udlændingen er statsborger i et andet EU-land eller et tredjeland om
hvilket, der er fastsat nærmere regler i medfør af § 58 e.
En sådan ændring vil også omfatte de lande, som ikke er med i EU, men
som deltager i Dublin- og Eurodac-samarbejdet, dvs. Island, Liechtenstein,
Norge og Schweiz, jf. herved bekendtgørelse nr. 1419 af 22. december
2011 om anvendelse af visse regler i udlændingeloven over for Island,
Liechenstein,
Norge
og
Schweiz
(Eurodac-forordningen
og
Dublinforordningen), som er udstedt i medfør af udlændingelovens § 58 e.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 8 (forslag til ændring af
udlændingelovens § 58 i, stk. 1), og bemærkningerne hertil.
2.1.3.2. Udlændinge, der pågribes i forbindelse med forsøg på ulovlig
indrejse
Efter den gældende bestemmelse i udlændingelovens § 40 a, stk. 1, nr. 2,
optages der alene fingeraftryk af en udlænding, som pågribes i forbindelse
med et forsøg på ulovligt at indrejse her i landet fra et land, der ikke er
tilsluttet Den Europæiske Union, og som ikke afvises, jf.
udlændingelovens § 28.
Efter den nye Eurodac-forordnings artikel 14, stk. 1, skal der også optages
fingeraftryk af udlændinge, som afvises, men som ikke frihedsberøvet i
15
UUI, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 95: Udkast til forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Gennemførelse af den reviderede Eurodac-forordning af 26. juni 2013).
hele perioden mellem pågribelsen og udsendelsen på baggrund af
afgørelsen om afvisning.
Det foreslås derfor, at bestemmelsen i udlændingelovens § 40 a, stk. 1, nr.
2, udvides til også at omfatte denne gruppe af udlændinge.
Det bemærkes i den forbindelse, at en udlænding, som afvises efter
udlændingelovens § 28, typisk vil være frihedsberøvet indtil
vedkommende sendes ud. Den foreslåede udvidelse af udlændingelovens §
40 a, stk. 1, nr. 2, forventes således alene at få et begrænset
anvendelsesområde.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 2 (forslag til ændring af
udlændingelovens § 40 a, stk. 1, nr. 2), og bemærkningerne hertil.
2.1.3.3. Nye frister for optagelse og videregivelse af fingeraftryk
Et af hovedformålene med den nye Eurodac-forordning er at indføre
klarere frister for videregivelse af fingeraftryk til det centrale Eurodac-
system. Det gælder både i forhold til ansøgere om international beskyttelse
og i forhold til udlændinge, der pågribes i forbindelse med forsøg på
ulovlig indrejse.
Det bestemmes således, at der skal ske videregivelse snarest muligt og
senest 72 timer efter indgivelsen af ansøgningen om international
beskyttelse eller pågribelsen. Fristen kan forlænges i tilfælde af alvorlige
tekniske problemer, jf. henholdsvis artikel 9 og 14.
I de tilfælde, hvor det ikke er muligt omgående at optage fingeraftryk på
grund af fingerspidsernes tilstand eller af hensynet til udlændingens
helbred eller beskyttelsen af folkesundheden, er fristen for videregivelse
48 timer regnet fra vellykket fingeraftryksoptagelse eller fra det tidspunkt,
hvor de sundhedsmæssige hensyn ikke længere gør sig gældende, jf.
artikel 9 og 14.
For så vidt angår selve optagelsen af fingeraftryk gentager den nye
forordning den gældende forordnings krav om, at det skal ske omgående.
Udlændingelovens § 40 a, stk. 1, indeholder ikke i dag nærmere frister for,
hvornår der skal optages fingeraftryk. Det forudsættes dog, at det i
overensstemmelse med den gældende forordnings krav skal ske omgående.
16
UUI, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 95: Udkast til forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Gennemførelse af den reviderede Eurodac-forordning af 26. juni 2013).
I modsætning hertil bestemmer udlændingelovens § 58 i, stk. 1, at
videregivelse af oplysninger skal ske straks, hvilket svarer til den
gældende forordnings krav.
Justitsministeriet finder det på den baggrund hensigtsmæssigt, at det
udtrykkeligt kommer til at fremgå af udlændingelovens § 40 a, stk. 1, at
fingeraftryk skal optages omgående. Heri ligger også, at optagelse skal ske
omgående efter ophøret af de sundhedsmæssige hensyn, som er årsagen til,
at optagelsen ikke har kunnet ske omgående. Der tilsigtes ingen ændring af
retstilstanden i øvrigt.
For så vidt angår fristerne for videregivelse bemærkes, at det efter
Justitsministeriets opfattelse må antages, at den gældende bestemmelse i
udlændingelovens § 58 i opfylder den nye forordnings frister for
videregivelse.
Det bemærkes i den forbindelse, at Rigspolitiet har oplyst, at videregivelse
af fingeraftryk i dag sker inden 72 timer efter optagelsen.
Justitsministeriet finder derfor ikke, at der er behov for at ændre
bestemmelsen i udlændingelovens § 58 i, stk. 1.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 1 (forslag til ændring af
udlændingelovens § 40 a, stk. 1), og bemærkningerne hertil.
2.1.3.4. Oplysninger, som skal videregives
Efter den nye Eurodac-forordning skal der videregives flere oplysninger
end efter den gældende forordning. Der henvises i den forbindelse til afsnit
2.1.2 om den nye Eurodac-forordnings artikel 9, 10 og 14.
Med henblik på at gennemføre den nye Eurodac-forordning foreslås
udlændingelovens § 58 i, stk. 2, ændret, så den også omfatter de nye
yderligere oplysninger.
Foruden de oplysninger, som allerede i dag skal videregives til den
centrale Eurodac-enhed, foreslås det, at udlændingelovens § 58 i, stk. 2,
ændres således, at det af bestemmelsen fremgår, at der sammen med
fingeraftrykkene også skal videregives oplysning om 1) operatørens
brugernavn samt 2) oplysning om datoen for udlændingens ankomst her til
17
UUI, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 95: Udkast til forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Gennemførelse af den reviderede Eurodac-forordning af 26. juni 2013).
landet, såfremt der er tale om en overførsel i medfør af en anmodning om
overtagelse som omhandlet i artikel 22 i Dublinforordningen.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 11 (forslag til ændring af
udlændingelovens § 58 i, stk. 2), og bemærkningerne hertil.
På baggrund af artikel 10 i den nye Eurodac-forordning foreslås det
endvidere, at der i udlændingelovens § 58 j indsættes en ny bestemmelse
om, at der – udover de i § 58 i, stk. 2, opregnede oplysninger – i visse
tilfælde skal gives yderligere oplysninger til det centrale Eurodac-system.
For det første foreslås det, at der skal gives oplysning til det centrale
Eurodac-system om en udlændings ankomstdato, såfremt udlændingen er
overført her til landet i medfør af artikel 25 i Dublinforordningen, jf.
herved forordningens artikel 10, litra a.
For det andet foreslås det, at der gives oplysning til det centrale Eurodac-
system om en udlændings udrejsedato, for så vidt udlændingen er blevet
udsendt af EU-landenes område eller har forladt dette, jf. herved
forordningens artikel 10, litra c og d.
For det tredje foreslås det, at der efter artikel 10, litra e, gives oplysning til
det centrale Eurodac-system om datoen for registreringen af udlændingen
som asylansøger, såfremt der træffes afgørelse om, at udlændingen kan
opholde sig her i landet under asylsagens behandling. Dette skal dog kun
gælde, såfremt det besluttes at behandle asylansøgningen, selv om
behandlingen af ansøgningen påhviler en anden medlemsstat efter
kriterierne i Dublinforordningen, jf. herved dennes artikel 17, stk. 1 (den
såkaldte suverænitetsklausul).
Det følger i øvrigt allerede af Dublinforordningens artikel 17, stk. 1, at den
medlemsstat, som beslutter at behandle en asylansøgning, straks skal
angive dette i Eurodac-systemet ved at tilføje den dato, hvor beslutningen
om at behandle ansøgningen blev truffet.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 15 (forslag til ændring af
udlændingelovens § 58 j), og bemærkningerne hertil.
18
UUI, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 95: Udkast til forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Gennemførelse af den reviderede Eurodac-forordning af 26. juni 2013).
2.2. Personer under international beskyttelse
2.2.1. Gældende ret
Rigspolitiets pligt til at videregive oplysninger til den centrale Eurodac-
enhed om, at en asylansøger har fået beskyttelse som flygtning, fremgår af
udlændingelovens § 58 j, stk. 1.
Således bestemmer udlændingelovens § 58 j, stk. 1, 1. pkt., at Rigspolitiet
meddeler den centrale Eurodac-enhed, såfremt en asylansøger, der har fået
optaget og videregivet fingeraftryk, opnår dansk indfødsret eller
opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7, stk. 1, her i landet. Dette
sker på baggrund af lister modtaget fra Udlændingestyrelsen.
Herudover skal Rigspolitiet efter udlændingelovens § 58 j, stk. 1, 2. pkt.,
hvis de modtager oplysning om, at en asylansøger, der har fået optaget og
videregivet fingeraftryk, har opnået opholdstilladelse som flygtning i
overensstemmelse med flygtningekonventionen af 28. juli 1951 eller
statsborgerskab i et andet EU-land, meddele dette til den centrale Eurodac-
enhed.
2.2.2. Den nye Eurodac-forordnings artikel 18
Efter den nye Eurodac-forordning skal oplysninger om, at en person har
opnået international beskyttelse, ikke blokeres mod videregivelse, men i
stedet mærkes med henblik på at informere medlemsstaterne, såfremt en
person, der allerede har opnået international beskyttelse, indgiver en ny
asylansøgning. Formålet hermed er at undgå situationer, hvor en person får
opholdstilladelse i flere medlemsstater.
Det følger således af den nye Eurodac-forordnings artikel 18, stk. 1, at den
medlemsstat, der har indrømmet international beskyttelse til en udlænding,
hvis oplysninger tidligere var registreret i det centrale Eurodac-system,
skal mærke de pågældende oplysninger. Mærkningen lagres i det centrale
Eurodac-system, og det centrale Eurodac-system forestår herefter
oplysning af andre medlemsstater, som foretager en mærkning af deres
tilsvarende datasæt.
Efter bestemmelsens stk. 2 stilles oplysninger om personer under
international beskyttelse, der opbevares i det centrale system og er mærket
i henhold til stk. 1, til rådighed til sammenligninger med henblik på de i
19
UUI, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 95: Udkast til forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Gennemførelse af den reviderede Eurodac-forordning af 26. juni 2013).
artikel 1, stk. 2, omhandlede formål (retshåndhævelse) i en periode på tre
år efter den dato, hvor den registrerede fik international beskyttelse.
Oplysningerne om selve mærkningen videregives dog ikke.
Efter udløbet af perioden på tre år blokerer det centrale system automatisk
sådanne oplysninger for videregivelse i tilfælde af en anmodning om
sammenligning med henblik på retshåndhævelse.
Blokerede oplysninger videregives ikke, og det centrale system sender et
negativt resultat tilbage til den begærende medlemsstat i tilfælde af et hit.
Efter den nye Eurodac-forordnings artikel 18, stk. 3, skal en mærkning af
oplysninger vedrørende en udlænding, fjernes i tilfælde af tilbagekaldelse,
afslutning af vedkommendes status eller afslag på forlængelse af den
pågældendes flygtningestatus.
For så vidt angår oplysninger, som efter den gældende forordnings artikel
12 er blokeret, vil disse på dagen for den nye forordnings ikrafttræden (den
20. juli 2015) få ophævet blokeringen. I stedet vil oplysningerne overgå til
at være markerede, jf. herved den nye Eurodac-forordnings artikel 44.
2.2.3. Justitsministeriets overvejelser
Som beskrevet oven for under pkt. 2.2.1 videregiver Rigspolitiet allerede i
dag oplysninger om, at en asylansøger, der har fået optaget og videregivet
fingeraftryk, opnår opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7, stk. 1,
her i landet. Dette sker på baggrund af lister, der modtages fra
Udlændingestyrelsen.
Den centrale Eurodac-enhed blokerer herefter oplysningerne i medfør af
den gældende Eurodac-forordnings artikel 12, hvilket indebærer, at de
registrerede oplysninger om den pågældende blokeres mod videregivelse.
Som følge heraf informeres den anmodende medlemsstat ikke, når der er et
hit vedrørende en person, som er anerkendt som flygtning i en anden
medlemsstat. I stedet sender den centrale Eurodac-enhed et negativt
resultat tilbage som svar på sammenligningsanmodningen.
Den nye Eurodac-forordning indeholder ikke en bestemmelse svarende til
artikel 12 i den gældende forordning. I stedet indføres der som anført med
artikel 18 en mærkningsordning, hvorefter der fremover alene skal ske
20
UUI, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 95: Udkast til forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Gennemførelse af den reviderede Eurodac-forordning af 26. juni 2013).
mærkning og ikke blokering af oplysninger om personer, der er meddelt
beskyttelse.
Det er Justitsministeriets opfattelse, at Rigspolitiets videregivelse af
oplysninger efter den gældende bestemmelse i udlændingelovens § 58 j,
stk. 1, lever op til den mærkning, som skal finde sted efter den nye
Eurodac-forordnings artikel 18, stk. 1.
Denne bestemmelse er imidlertid begrænset til oplysninger om
opholdstilladelser efter udlændingelovens § 7, stk. 1, ligesom den ikke
indeholder nærmere bestemmelser om den situation, hvor en
opholdstilladelse bortfalder.
På den baggrund foreslås det, at bestemmelsen i udlændingelovens § 58 j,
stk. 1, udvides i overensstemmelse med den nye Eurodac-forordnings
artikel 18.
Således vil Rigspolitiet på baggrund af lister, der modtages fra
Udlændingestyrelsen, skulle videregive oplysning til det centrale Eurodac-
system om, at en udlænding, hvis fingeraftryk er videregivet til det
centrale Eurodac-system, er meddelt opholdstilladelse i medfør af
udlændingelovens § 7, stk. 1-3, eller har opnået beskyttelse i en anden
medlemsstat.
Endvidere vil Rigspolitiet skulle videregive oplysning til det centrale
Eurodac-system, såfremt en udlænding, som har fået beskyttelse her i
landet eller i et anden medlemsstat, ikke længere har denne beskyttelse,
herunder hvis opholdstilladelsen inddrages, bortfalder eller afslås
forlænget.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 13 og 14 (forslag til ændring af
udlændingelovens § 58 j, stk. 1), og bemærkningerne hertil.
2.3. Information til den registrerede om rettigheder
2.3.1. Gældende ret
Der blev ikke i forbindelse med gennemførelsen af den gældende Eurodac-
forordning indført nye bestemmelser om den registreredes rettigheder. Det
blev således forudsat, at forordningens bestemmelser herom allerede var
21
UUI, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 95: Udkast til forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Gennemførelse af den reviderede Eurodac-forordning af 26. juni 2013).
opfyldt af reglerne i persondatalovens afsnit III om den registreredes
rettigheder.
Efter den gældende forordnings artikel 18 skal den medlemsstat, der
videregiver oplysninger til den centrale Eurodac-enhed, bl.a. oplyse den
person, som oplysningerne vedrører, om, hvem der er registeransvarlig i
forbindelse med registreringen af oplysningerne, formålet med
behandlingen af oplysningerne i Eurodac-systemet, hvem oplysningerne
videregives til, hvorvidt den pågældende person er forpligtet til at få
optaget sine fingeraftryk og personens eventuelle mulighed for at få indsigt
i oplysningerne og mulighed for at berigtige disse.
2.3.2. Den nye Eurodac-forordnings artikel 29, stk. 1, om den
registreredes rettigheder
Den nye Eurodac-forordnings artikel 29 svarer i det væsentlige til den
gældende forordnings artikel 18.
Efter den nye forordnings artikel 29, stk. 1, skal underretningen som noget
nyt dog ske skriftligt og om nødvendigt mundtligt på et sprog, den
pågældende forstår eller med rimelighed kan formodes at forstå.
Herudover er det fastsat, at der skal udarbejdes en fælles folder med
oplysninger om den registreredes rettigheder.
2.3.3. Justitsministeriets overvejelser
Som noget nyt indfører den nye Eurodac-forordning et krav om, at der skal
ske skriftlig underretning af udlændingen om dennes rettigheder som
registreret.
Med henblik på en gennemførelse af kravet om skriftlighed i den nye
Eurodac-forordnings artikel 29, stk. 1, foreslås det, at der i
udlændingeloven indsættes en bestemmelse om, at udlændingen skriftligt
skal gøres bekendt med sine rettigheder, såfremt der optages fingeraftryk,
som skal videregives til det centrale Eurodac-system.
Indholdet af de oplysninger, som skal meddeles udlændingen, er videreført
fra den gældende Eurodac-forordning til den nye Eurodac-forordning, og
22
UUI, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 95: Udkast til forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Gennemførelse af den reviderede Eurodac-forordning af 26. juni 2013).
der er med den foreslåede indsættelse af en ny bestemmelse i
udlændingeloven ikke tilsigtet nogen ændring heraf.
Udlændingen vil således fortsat skulle underrettes om identiteten af den
registeransvarlige og i givet fald af dennes repræsentants identitet,
formålet med at behandle oplysningerne i Eurodac-systemet samt om
modtagerne af oplysningerne.
Desuden vil udlændingen skulle underrettes om retten til at få indsigt i
oplysninger, der vedrører den pågældende, og om retten til at anmode om
at få ukorrekte oplysninger vedrørende den pågældende berigtiget.
Endvidere vil udlændingen skulle underrettes om retten til at få ulovligt
lagrede oplysninger vedrørende den pågældende slettet, samt om retten til
at få oplysninger om procedurerne for udøvelse af disse rettigheder,
herunder kontaktoplysninger for den registeransvarlige og de nationale
tilsynsmyndigheder.
Herudover vil en udlænding omfattet af udlændingelovens § 40 a, stk. 1,
nr. 1 eller 2, skulle underrettes om pligten til at lade sine fingeraftryk
optage.
Underretningen skal ske på det tidspunkt, hvor de pågældendes
fingeraftryk optages.
Idet det er politiet, som i dag optager fingeraftryk af en udlænding efter
udlændingelovens § 40 a, stk. 1, nr. 1 og 2, foreslås det, at politiet forestår
underretningen.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 3 (forslag til indsættelse af et nyt
stykke i udlændingelovens § 40 a), og bemærkningerne hertil.
2.4. Forbud mod videregivelse af oplysninger til tredjelande,
internationale organisationer eller private enheder
2.4.1. Gældende ret
Den gældende Eurodac-forordning indeholder ikke bestemmelser om
forbud mod videregivelse af oplysninger til tredjelande, internationale
organisationer eller private enheder, der er etableret i eller uden for
23
UUI, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 95: Udkast til forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Gennemførelse af den reviderede Eurodac-forordning af 26. juni 2013).
Unionen, og der blev i forbindelse med gennemførelsen af den gældende
forordning heller ikke fastsat særlige bestemmelser herom.
2.4.2. Den nye Eurodac-forordnings artikel 35 om forbud mod
videregivelse til tredjelande, internationale organisationer eller private
enheder
Efter den nye Eurodac-forordnings artikel 35, stk. 1, må
personoplysninger, som en medlemsstat eller Europol får fra det centrale
system i henhold til forordningen, ikke videregives eller stilles til rådighed
for tredjelande, internationale organisationer eller private enheder, der er
etableret i eller uden for Unionen. Dette forbud gælder også, hvis disse
oplysninger behandles yderligere på nationalt plan eller mellem
medlemsstaterne som omhandlet i artikel 2, litra b), i rammeafgørelse
2008/977/RIA om beskyttelse af personoplysninger i forbindelse med
politisamarbejde og retligt samarbejde i kriminalsager.
Efter bestemmelsens stk. 2 må personoplysninger, som stammer fra en
medlemsstat og udveksles mellem medlemsstater efter et hit opnået med
henblik på de i forordningens artikel 1, stk. 2, fastsatte formål
(retshåndhævelse), ikke videregives til tredjelande, hvis der er en alvorlig
fare for, at den registrerede som følge af videregivelsen kan blive udsat for
tortur, umenneskelig og nedværdigende behandling eller afstraffelse eller
andre former for krænkelser af den pågældendes grundlæggende
rettigheder.
Det følger af bestemmelsens stk. 3, at forbuddene i stk. 1 og 2 ikke berører
medlemsstaternes ret til at videregive sådanne oplysninger til de
tredjelande, som Dublinforordningen finder anvendelse på.
2.4.3. Justitsministeriets overvejelser
Med henblik på gennemførelse af bestemmelsen foreslås det, at der i
udlændingelovens § 58 c indsættes en ny bestemmelse, hvorefter
personoplysninger, som modtages fra det centrale system i henhold til
forordningen, ikke må videregives eller stilles til rådighed for tredjelande,
internationale organisationer eller private enheder, der er etableret i eller
uden for EU.
24
UUI, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 95: Udkast til forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Gennemførelse af den reviderede Eurodac-forordning af 26. juni 2013).
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 5 (forslag til ændring af
udlændingelovens § 58 c), og bemærkningerne hertil.
2.5. Øvrige ændringer
Som følge af den nye Eurodac-forordning foreslås også en række sproglige
ændringer.
Det drejer sig for det første om definitionen af Eurodac-forordningen i
udlændingelovens § 58 b, stk. 1.
Det foreslås samtidig, at betegnelsen ”den centrale Eurodac-enhed” ændres
til ”det centrale Eurodac-system” i udlændingelovens § 58 b, stk. 2. Som
konsekvens heraf foreslås bestemmelserne i §§ 58 d, 58 i og 58 j ændret,
så der også her står det centrale Eurodac-system.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 4 (forslag til ændring af
udlændingelovens § 58 b), og bemærkningerne hertil, samt til § 1, nr. 7.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
[…]
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for
erhvervslivet mv.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget skaber det retlige grundlag for dansk tilknytning på
mellemstatsligt grundlag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om
oprettelse af »Eurodac« til sammenligning af fingeraftryk med henblik på
en effektiv anvendelse af forordning (EU) nr. 604/2013 om fastsættelse af
25
UUI, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 95: Udkast til forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Gennemførelse af den reviderede Eurodac-forordning af 26. juni 2013).
1516052_0026.png
kriterier og procedurer til afgørelse af, hvilken medlemsstat der er
ansvarlig for behandlingen af en ansøgning om international beskyttelse,
der er indgivet i en af medlemsstaterne af en tredjelandsstatsborger eller en
statsløs og om medlemsstaternes retshåndhævende myndigheders og
Europols adgang til at indgive anmodning om sammenligning med
Eurodacoplysninger med henblik på retshåndhævelse og om ændring af
forordning (EU) nr. 1077/2011 om oprettelse af et europæisk agentur for
den operationelle forvaltning af store it-systemer inden for området med
frihed, sikkerhed og retfærdighed. Der henvises til afsnit 2.1.
8. Hørte myndigheder mv.
Et udkast til lovforslaget har været sendt i høring hos følgende
myndigheder og organisationer mv.:
Advokatsamfundet, Amnesti Nu, Amnesty International, Asylret,
Børnerådet, Børns Vilkår, Dansk Flygtningehjælp, Danske Advokater,
Datatilsynet, Den Danske Dommerforening, Den Danske Helsinki-Komité
for Menneskerettigheder, Den Katolske Kirke i Danmark, DIGNITY –
Dansk Institut Mod Tortur, Direktoratet for Kriminalforsorgen,
Dokumentations- og Rådgivningscentret om Racediskrimination,
Dommerfuldmægtigforeningen, Domstolsstyrelsen, Flygtningenævnet,
Flygtninge Under Jorden, Foreningen af Udlændingeretsadvokater,
Færøernes
Landsstyre,
Naalakkersuisut
(Grønlands
Selvstyre),
Indvandrerrådgivningen, Institut for Menneskerettigheder, Kirkernes
Integrationstjeneste, Landsforeningen af Forsvarsadvokater, Præsidenten
for Vestre Landsret, Præsidenten for Østre Landsret, samtlige byretter, Red
Barnet, Retspolitisk Forening, Retssikkerhedsfonden, Rigsadvokaten,
Rigspolitiet, Røde Kors, Rådet for Etniske Minoriteter, SOS mod Racisme,
Udlændingestyrelsen, UNHCR og Ægteskab Uden Grænser.
9. Sammenfattende skema
Økonomiske
konsekvenser
for
stat, kommuner og
regioner
Positive
konsekvenser/
Mindreudgifter
[* ]
Negative
konsekvenser/
Merudgifter
Lovforslaget
indebærer
merudgifter til
øget
sagsadministration
26
UUI, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 95: Udkast til forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Gennemførelse af den reviderede Eurodac-forordning af 26. juni 2013).
1516052_0027.png
Administrative
konsekvenser
for
stat, kommuner og
regioner
Økonomiske
konsekvenser
for
erhvervslivet
Administrative
konsekvenser
for
erhvervslivet
Miljømæssige
konsekvenser
Administrative
konsekvenser
for
borgerne
Forholdet til EU-
retten
[*]
på [*] mio. kr. i
2014 og frem på
[*] område.
[*]
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
[*]
Ingen
[*]
Lovforslaget skaber det retlige grundlag for
dansk tilknytning på mellemstatsligt
grundlag til Europa-Parlamentets og Rådets
forordning om oprettelse af »Eurodac« til
sammenligning af fingeraftryk med henblik
på en effektiv anvendelse af forordning (EU)
nr. 604/2013 om fastsættelse af kriterier og
procedurer til afgørelse af, hvilken
medlemsstat
der
er
ansvarlig
for
behandlingen af en ansøgning om
international beskyttelse, der er indgivet i en
af
medlemsstaterne
af
en
tredjelandsstatsborger eller en statsløs og om
medlemsstaternes
retshåndhævende
myndigheders og Europols adgang til at
indgive anmodning om sammenligning med
Eurodacoplysninger med henblik på
retshåndhævelse og om ændring af
forordning (EU) nr. 1077/2011 om oprettelse
af et europæisk agentur for den operationelle
forvaltning af store it-systemer inden for
området med frihed, sikkerhed og
retfærdighed (omarbejdning).
27
UUI, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 95: Udkast til forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Gennemførelse af den reviderede Eurodac-forordning af 26. juni 2013).
28
UUI, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 95: Udkast til forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Gennemførelse af den reviderede Eurodac-forordning af 26. juni 2013).
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Med ændringen af udlændingelovens § 40 a, stk. 1, kommer det til at
fremgå direkte af bestemmelsen, at optagelsen af fingeraftryk af de
udlændinge, som er omfattet af bestemmelsen, skal ske omgående.
Det påhviler allerede i dag politiet i umiddelbar forlængelse af, at en
udlænding søger om asyl, at optage fingeraftryk. Der tilsigtes ikke med
den foreslåede bestemmelse nogen ændring heri.
Gør fingerspidsernes tilstand det ikke muligt omgående at optage
fingeraftryk af en kvalitet, der kan bruges til hensigtsmæssig
sammenligning, optages udlændingens fingeraftryk, så snart det vurderes,
at fingerspidsernes tilstand gør det muligt at få optaget et vellykket
fingeraftryk, jf. herved den nye Eurodac-forordnings artikel 9, stk. 1, 2.
afsnit, og artikel 14, stk. 4
Er det ikke muligt omgående at optage fingeraftryk på grund af
foranstaltninger truffet af hensyn til udlændingens helbred eller til
beskyttelsen af folkesundheden, skal fingeraftrykkene optages og
videresendes til det centrale Eurodac-system snarest muligt og senest 48
timer efter, at disse sundhedsmæssige hensyn ikke længere er nødvendige,
jf. herved den nye Eurodac-forordnings artikel 9, stk. 2, 1. afsnit, og artikel
14, stk. 5, 1. afsnit.
Der henvises til de almindelige bemærkninger, afsnit 2.1.3.3.
Til nr. 2
Med den foreslåede bestemmelse vil der som noget nyt være pligt til at
optage fingeraftryk af udlændinge, som afvises efter udlændingelovens §
28, hvis de forbliver her i landet uden at være frihedsberøvet i hele
perioden fra pågribelsen til udsendelsen på baggrund af afgørelsen om
afvisning.
Vælger udlændingen ved pågribelsen at søge asyl, bliver den pågældende
omfattet af bestemmelsen i udlændingelovens § 40 a, stk. 1, nr. 1, om
asylansøgere.
29
UUI, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 95: Udkast til forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Gennemførelse af den reviderede Eurodac-forordning af 26. juni 2013).
Der henvises til de almindelige bemærkninger, afsnit 2.1.3.2.
Til nr. 3
Efter den foreslåede bestemmelse i udlændingeloven skal politiet skriftligt
gøre udlændingen bekendt med sine rettigheder efter § 28, stk. 1, i
persondataloven og om pligten til at lade sine fingeraftryk optage, hvis
optagelsen sker i medfør af lovens § 40 a, stk. 1, nr. 1 eller 2, eller stk. 2,
nr. 1, og fingeraftrykkene skal videregives til det centrale Eurodac-system.
Med ændringen gennemføres den nye Eurodac-forordnings artikel 29, stk.
1, krav om skriftlighed.
Underretningen skal mødekomme udlændingens behov, herunder gives på
et sprog, som udlændingen forstår eller med rimelighed kan formodes at
forstå. Om nødvendigt skal underretningen også gives mundtligt. Er
udlændingen mindreårig, skal oplysningerne gives på en måde, der tager
hensyn til den pågældendes alder.
Der henvises til de almindelige bemærkninger, afsnit 2.3.3.
Til nr. 4
Med den foreslåede affattelse af udlændingelovens § 58 b, stk. 1, ændres
definitionen af Eurodac-forordningen, således at der ved Eurodac-
forordningen herefter forstås Europa-Parlamentets og Rådets forordning
(EU) nr. 603/2013 af 26. juni 2013 om oprettelse af »Eurodac« til
sammenligning af fingeraftryk med henblik på en effektiv anvendelse af
forordning (EU) nr. 604/2013 om fastsættelse af kriterier og procedurer til
afgørelse af, hvilken medlemsstat der er ansvarlig for behandlingen af en
ansøgning om international beskyttelse, der er indgivet i en af
medlemsstaterne af en tredjelandsstatsborger eller en statsløs og om
medlemsstaternes retshåndhævende myndigheders og Europols adgang til
at indgive anmodning om sammenligning med Eurodacoplysninger med
henblik på retshåndhævelse og om ændring af forordning (EU) nr.
1077/2011 om oprettelse af et europæisk agentur for den operationelle
forvaltning af store it-systemer inden for området med frihed, sikkerhed og
retfærdighed (omarbejdning) med senere ændringer.
Med den forslåede ændring af udlændingelovens § 58 b, stk. 2, ændres
betegnelsen den centrale Eurodac-enhed til det centrale Eurodac-system.
30
UUI, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 95: Udkast til forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Gennemførelse af den reviderede Eurodac-forordning af 26. juni 2013).
Desuden defineres det, hvad der i loven skal forstås ved det centrale
Eurodac-system.
Den foreslåede ændring af udlændingelovens § 58 b, stk. 2, er en
konsekvens af en ændret terminologi i den nye Eurodac-forordning og har
til formål at bringe udlændingelovens terminologi i overensstemmelse med
den terminologi, der anvendes i den nye Eurodac-forordning.
Der henvises til de almindelige bemærkninger, afsnit 2.5.
Til nr. 5
Den nye bestemmelse i § 58 c gennemfører den nye Eurodac-forordnings
artikel 35, stk. 1, hvorefter personoplysninger, som en medlemsstat får fra
det centrale system i henhold til forordningen, ikke må videregives eller
stilles til rådighed for tredjelande, internationale organisationer eller
private enheder, der er etableret i eller uden for EU.
Det bemærkes, at forbuddet ikke berører medlemsstaternes ret til at
videregive sådanne oplysninger til de tredjelande, som Dublin-
forordningen finder anvendelse på, jf. herved også udlændingelovens § 58
c, stk. 1 og 2, samt den nye Eurodac-forordnings artikel 35, stk. 3.
Der henvises til de almindelige bemærkninger, afsnit 2.4.3.
Til nr. 6
Ændringen i udlændingelovens § 58 d er en konsekvensændring af
lovforslagets § 1, nr. 15, hvorved der i udlændingelovens § 58 j, indsættes
et nyt stykke.
Til nr. 7
Ændringen er konsekvens af den foreslåede bestemmelse i lovforslagets §
1, nr. 4.
Til nr. 8
Med ændringen præciseres det, at der ikke skal ske videregivelse af
oplysninger til det centrale Eurodac-system vedrørende statsborgere i
31
UUI, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 95: Udkast til forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Gennemførelse af den reviderede Eurodac-forordning af 26. juni 2013).
andre EU-lande. Der videregives i dag heller ikke oplysninger herom, og
ændringen er alene en præcisering af den gældende retstilstand.
Ændringen vil tillige omfatte statsborgere i lande, som deltager i Dublin-
og Eurodac-samarbejdet, jf. bekendtgørelse nr. 1419 af 22. december 2011
om anvendelse af visse regler i udlændingeloven over for Island,
Lichtenstein, Norge og Schweiz (Eurodac-forordningen og Dublin-
forordningen), som er udstedt i medfør af udlændingelovens § 58 e.
Der henvises til de almindelige bemærkninger afsnit 2.1.3.1.
Til nr. 9 og 10
Ændringerne er en konsekvens af lovforslagets § 1, nr. 11.
Til nr. 11
Med ændringen af den gældende bestemmelse i udlændingelovens § 58 i,
stk. 2, tilpasses udlændingelovens regler om, hvilke oplysninger der
sammen med optagne fingeraftryk af asylansøgere skal videregives til det
centrale Eurodac-system, til den nye Eurodac-forordning.
Ændringen indebærer, at der udover de oplysninger, som allerede efter den
gældende bestemmelse skal videregives til den centrale Eurodac-enhed,
også videregives oplysning om operatørens brugernavn. Herudover skal
der videregives oplysning om datoen for udlændingens ankomst, hvis
udlændingen er overført i medfør af artikel 22 i Dublinforordningen, jf.
herved den nye Eurodac-forordnings artikel 10, litra b. I disse tilfælde skal
datoen for indgivelsen af asylansøgningen angives som den dato, der er
indlæst af den medlemsstat, der har overført ansøgeren, jf. den nye
Eurodac-forordnings artikel 11, litra b.
Der henvises til de almindelige bemærkninger afsnit 2.1.3.4.
Til nr. 12
Med ændringen bestemmes det, at der også skal videregives oplysninger
om operatørens brugernavn. Der er tale om en konsekvensændring, som
følger af lovforslagets § 1, nr. 11.
Der henvises til de almindelige bemærkninger afsnit 2.1.3.4.
32
UUI, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 95: Udkast til forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Gennemførelse af den reviderede Eurodac-forordning af 26. juni 2013).
Til nr. 13 og 14
Med den foreslåede ændring tilpasses bestemmelsen i udlændingelovens §
58 j, stk. 1, til den nye Eurodac-forordnings artikel 18 om mærkning af
oplysninger vedrørende personer, som har opnået international beskyttelse
herunder subsidiær beskyttelse.
Ændringen indebærer således, at der efter bestemmelsen – foruden
oplysninger om opholdstilladelser efter udlændingelovens § 7, stk. 1
(konventionsstatus) – også skal gives meddelelse til det centrale Eurodac-
system om udlændinge,
der opnår opholdstilladelse
efter
udlændingelovens § 7, stk. 2 (beskyttelsesstatus) og 3 (midlertidig
beskyttelse).
Indsættelsen af det nye 2. pkt. i § 58 j, stk. 1, indebærer desuden, at
meddelelse skal gives til det centrale Eurodac-system, hvis udlændingens
opholdstilladelse efter § 7, stk. 1, 2 eller 3, inddrages, bortfalder eller
nægtes forlænget.
Med ændringen af 2. pkt., som bliver til 3. pkt., skal Rigspolitiet, hvis de
modtager oplysninger om, at en udlænding har opnået beskyttelse,
herunder subsidiær beskyttelse, i en anden medlemsstat eller udlændingen
ikke længere har en sådan beskyttelse, meddele dette til det centrale
Eurodac-system.
Der henvises til de almindelige bemærkninger afsnit 2.2.3.
Til nr. 15
Efter det foreslåede nye stk. 2 i udlændingelovens § 58 j skal der
videregives en række nye oplysninger til det centrale Eurodac-system, om
udlændinge, som allerede har fået optaget deres fingeraftryk, som er
videregivet til det centrale Eurodac-system.
Efter stk. 2, nr. 1, i den foreslåede bestemmelse skal der videregives
oplysninger om udlændingens ankomstdato, for så vidt angår udlændinge,
der er overført her til landet i medfør af artikel 25 i Dublinforordningen.
Efter stk. 2, nr. 2, i den foreslåede bestemmelse skal der for så vidt angår
udlændinge, som er blevet udsendt af EU-landenes område eller har forladt
33
UUI, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 95: Udkast til forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Gennemførelse af den reviderede Eurodac-forordning af 26. juni 2013).
dette, videregives oplysninger om udrejsedatoen. I praksis vil der efter den
foreslåede bestemmelse skulle videregives oplysninger, når udlændingen
er blevet ledsaget ud af EU-landenes område af politipersonale. Det
samme gælder, i de tilfælde hvor udlændingen er påset udrejst, samt hvor
der er tilvejebragt sikre oplysninger om, at udlændingen er udrejst. Det kan
f.eks. være når organisationen International Organization for Migration
(IOM) påser udrejsen af Danmark, eller modtager udlændingen ved
ankomsten til hjemlandet. Derimod vil der ikke skulle videregives
oplysninger, hvis udlændingen alene skønnes udrejst.
Efter stk. 2, nr. 3, i den foreslåede bestemmelse skal datoen for
registreringen af udlændingen som asylansøger videregives, hvis
Udlændingestyrelsen træffer afgørelse om, at udlændingen kan opholde sig
her i landet under asylsagens behandling, jf. herved § 48 e, stk. 2, og denne
afgørelse træffes efter artikel 17, stk. 1, i Dublinforordningen.
Der henvises til de almindelige bemærkninger afsnit 2.1.3.4.
Til nr. 16
Den foreslåede ændring er en konsekvens af den nye Eurodac-forordnings
artikel 16, stk. 1, som fastslår, at lagringsperioden i det centrale system er
ændret fra 2 år til 18 måneder for oplysninger om udlændinge, der har fået
optaget fingeraftryk i medfør af § 40 a, stk. 1, nr. 2, som er videresendt til
det centrale Eurodac-system.
Til § 2
Det fremgår af den nye Eurodac-forordnings artikel 46, at forordningen
skal finde anvendelse fra den 20. juli 2015.
I overensstemmelse med artikel 46 i den nye Eurodac-forordning foreslås
det derfor, at de af lovforslagets bestemmelser, som skal gennemføre
forordningen træder i kraft den 20. juli 2015.
Til § 3
Det foreslås, at loven ikke skal gælde for Færøerne og Grønland, men at
loven ved kongelig anordning helt eller delvist kan sættes i kraft for
Færøerne og Grønland med de ændringer, som de færøske og grønlandske
forhold tilsiger.
34
UUI, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 95: Udkast til forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Gennemførelse af den reviderede Eurodac-forordning af 26. juni 2013).
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende ret
Gældende formulering
Lovforslaget
I
udlændingeloven,
jf.
lovbekendtgørelse nr. 1021 af 19.
september 2014, som ændret
senest ved lov nr. [ ] af [ ],
foretages følgende ændringer:
§1
1.
I
§ 40 a, stk. 1,
indsættes efter
§ 40 a.
Der optages fingeraftryk af ”optages”: ”omgående”.
en udlænding, som
1) søger om opholdstilladelse efter
§ 7, stk. 1 og 2, jf. dog stk. 11,
2) pågribes i forbindelse med
forsøg på ulovligt at indrejse her i
landet fra et land, der ikke er
tilsluttet Den Europæiske Union,
2.
I
§ 40 a, stk. 1, nr. 2,
indsættes
og som ikke afvises, jf. § 28, eller efter ”eller”: ”som forbliver her i
3) søger om forlængelse af en landet uden at være frihedsberøvet
opholdstilladelse, der er meddelt i
hele
tidsrummet
mellem
efter § 7 eller § 8, jf. dog stk. 11.
pågribelsen og vedkommendes
udsendelse på grundlag af en
afgørelse om afvisning, jf. § 28,
eller”.
3.
I
§ 40 a
indsættes efter stk. 12
som nyt stykke:
”Stk.
13.
Optages der fingeraftryk i
medfør af stk. 1, nr. 1 eller 2, eller
stk. 2, nr. 1, som skal videregives
til det centrale Eurodac-system i
medfør af § 58 i, stk. 1, gør politiet
skriftligt udlændingen bekendt
med sine rettigheder efter § 28,
stk. 1, i lov om behandling af
personoplysninger samt pligten til
at lade sine fingeraftryk optage.”
35
UUI, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 95: Udkast til forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Gennemførelse af den reviderede Eurodac-forordning af 26. juni 2013).
§ 58 b.
Ved Eurodac-forordningen
forstås i denne lov Rådets
forordning (EF) nr. 2725/2000 af
11. december 2000 om oprettelse
af Eurodac til sammenligning af
fingeraftryk med henblik på en
effektiv
anvendelse
af
Dublinkonventionen med senere
ændringer.
Stk. 2.
Ved den centrale Eurodac-
enhed forstås i denne lov den
centrale enhed i agenturet for den
operationelle forvaltning af store
it-systemer inden for området
frihed, sikkerhed og retfærdighed,
som er ansvarlig for driften af den
centrale database omhandlet i
Eurodac-forordningens artikel 1,
stk. 2, litra b.
4.
§ 58 b
affattes således:
Ӥ
58
b.
Ved
Eurodac-
forordningen forstås i denne lov
Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EU) nr. 603/2013 af
26. juni 2013 om oprettelse af
»Eurodac« til sammenligning af
fingeraftryk med henblik på en
effektiv anvendelse af forordning
(EU) nr. 604/2013 om fastsættelse
af kriterier og procedurer til
afgørelse af, hvilken medlemsstat
der er ansvarlig for behandlingen
af en ansøgning om international
beskyttelse, der er indgivet i en af
medlemsstaterne
af
en
tredjelandsstatsborger eller en
statsløs og om medlemsstaternes
retshåndhævende myndigheders og
Europols adgang til at indgive
anmodning om sammenligning
med Eurodacoplysninger med
henblik på retshåndhævelse og om
ændring af forordning (EU) nr.
1077/2011 om oprettelse af et
europæisk agentur for den
operationelle forvaltning af store
it-systemer inden for området med
frihed, sikkerhed og retfærdighed
(omarbejdning)
med
senere
ændringer.
Stk. 2.
Ved det centrale Eurodac-
system forstås i denne lov den
centrale enhed i agenturet for den
operationelle forvaltning af store
it-systemer inden for området
frihed, sikkerhed og retfærdighed,
som er ansvarlig for driften af den
centrale database som omhandlet i
Eurodac-forordningens artikel 3,
36
UUI, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 95: Udkast til forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Gennemførelse af den reviderede Eurodac-forordning af 26. juni 2013).
stk. 1, litra a.”
§ 58 c.
(Udelades)
Stk. 2.
Fortrolige oplysninger,
herunder
oplysninger
om
enkeltpersoners
rent
private
forhold, må, i det omfang det
følger
af
reglerne
i
Dublinforordningen, videregives
til myndighederne i et andet land,
der
er
tilknyttet
Dublinforordningen. Oplysninger
som nævnt i 1. pkt. må, i det
omfang
det
følger
af
Schengenkonventionen,
videregives til myndighederne i et
andet Schengenland.
Stk. 3.
(Udelades)
5.
I
§ 58 c
indsættes efter stk. 2
som nyt stykke:
”Stk.
3.
Personoplysninger, som
modtages fra det centrale Eurodac-
system i medfør af Eurodac-
forordningen, må ikke videregives
eller stilles til rådighed for
internationale
organisationer,
private institutioner eller lande, der
ikke er tilsluttet Den Europæiske
Union.”
Stk. 3 bliver herefter stk. 4.
§ 58 d.
Justitsministeren kan
fastsætte nærmere bestemmelser til
gennemførelse af reglerne i
Schengenkonventionen,
VIS-
forordningen, Dublinforordningen
og Eurodacforordningen. Der kan i
den
forbindelse
fastsættes
bestemmelser om, at andre end
6.
I
§ 58 d
ændres ”stk. 1 og 2” til:
Rigspolitichefen efter § 58 j, stk. 1 ”stk. 1-3”.
og 2, kan videregive oplysninger
til den centrale Eurodac-enhed.
7.
I
§ 58 d, § 58 i og § 58 j
ændres
”den centrale Eurodac-enhed” til:
”det centrale Eurodac-system”.
§ 58
i.
Rigspolitichefen
videregiver straks fingeraftryk, der
37
UUI, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 95: Udkast til forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Gennemførelse af den reviderede Eurodac-forordning af 26. juni 2013).
er optaget af udlændinge over 14
år i medfør af § 40 a, stk. 1, til den
centrale
Eurodac-enhed.
Rigspolitichefen kan endvidere
videregive fingeraftryk, der er
optaget af udlændinge over 14 år i
medfør af § 40 a, stk. 2, nr. 1, til
den centrale Eurodac-enhed med
henblik på at kontrollere, om
udlændingen tidligere har indgivet
ansøgning om asyl i et andet EU-
land.
Stk. 2.
Sammen med fingeraftryk
optaget i medfør af § 40 a, stk. 1,
nr. 1, videregiver Rigspolitichefen
til den centrale Eurodac-enhed
oplysninger om
1) sted og dato for udlændingens
indgivelse af ansøgning om
opholdstilladelse efter § 7,
2) udlændingens køn,
3)
udlændingens
udlændingenummer eller andet
referencenummer og
4) datoen for optagelsen af
udlændingens fingeraftryk.
Stk. 3.
Sammen med fingeraftryk
optaget i medfør af § 40 a, stk. 1,
nr. 2, videregiver Rigspolitichefen
til den centrale Eurodac-enhed
oplysninger om
1) sted og dato for pågribelsen af
udlændingen og
2) de i stk. 2, nr. 2-4, nævnte
oplysninger.
Stk. 4-6. (Udelades)
8.
I
§ 58 i, stk. 1,
indsættes efter 2.
pkt.: ”1. og 2. pkt., finder ikke
anvendelse, hvis udlændingen er
statsborger i et andet EU-land eller
et tredjeland om hvilket, der er
fastsat nærmere regler i medfør af
§ 58 e.”
9.
I
§ 58 i, stk. 2, nr. 3,
ændres
”referencenummer
og”
til:
”referencenummer,”.
10.
I
§ 58 i, stk. 2, nr. 4,
ændres ”.”
til: ”,”.
11.
I
§ 58 i, stk. 2,
indsættes efter
nr. 4 som nye numre:
”5) operatørens brugernavn og
6) datoen for udlændingens
ankomst, såfremt der er tale om en
overførsel efter artikel 22 i
Dublinforordningen.”
12.
I
§ 58 i, stk. 3, nr. 2,
ændres
”4” til: ”5”.
§ 58 j.
Såfremt en udlænding, der i
medfør af § 40 a, stk. 1, nr. 1, har
fået optaget fingeraftryk, der er
38
UUI, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 95: Udkast til forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Gennemførelse af den reviderede Eurodac-forordning af 26. juni 2013).
videregivet til den centrale
Eurodac-enhed efter § 58 i, stk. 1,
1. pkt., opnår opholdstilladelse her
i landet efter § 7, stk. 1, eller
meddeles
dansk
indfødsret,
videregiver
Rigspolitichefen
oplysning herom til den centrale
Eurodac-enhed.
Modtager
Rigspolitichefen oplysning om, at
en udlænding, der i medfør af § 40
a, stk. 1, nr. 1, har fået optaget
fingeraftryk, der er videregivet til
den centrale Eurodac-enhed efter §
58 i, stk. 1, 1. pkt., er blevet
anerkendt
som
flygtning
i
overensstemmelse
med
flygtningekonventionen af 28. juli
1951 eller er blevet meddelt
statsborgerskab i et andet EU-land,
videregiver
Rigspolitichefen
oplysning herom til den centrale
Eurodac-enhed. 1. og 2. pkt. finder
ikke anvendelse, når der er
forløbet mere end 10 år fra
tidspunktet for optagelsen af
udlændingens fingeraftryk.
Stk. 2.
Såfremt en udlænding, der
i medfør af § 40 a, stk. 1, nr. 2, har
fået optaget fingeraftryk, der er
videregivet til den centrale
Eurodac-enhed efter § 58 i, stk. 1,
1. pkt., opnår opholdstilladelse her
i landet eller meddeles dansk
indfødsret,
videregiver
Rigspolitichefen oplysning herom
til den centrale Eurodac-enhed.
Modtager
Rigspolitichefen
oplysning om, at en udlænding,
der i medfør af § 40 a, stk. 1, nr. 2,
har fået optaget fingeraftryk, der er
videregivet til den centrale
13.
I
§ 58 j, stk. 1,1. pkt.,
ændres
”§ 7, stk. 1” til: ”§ 7, stk. 1–3”, og
efter 1. pkt. indsættes: ”Det samme
gælder,
såfremt
en
opholdstilladelse som nævnt i 1.
pkt., inddrages, bortfalder eller
nægtes forlænget.”
14.
I
§ 58 j, stk. 1,2. pkt.,
som
bliver til 3. pkt., ændres ”er blevet
anerkendt
som
flygtning
i
overensstemmelse
med
flygtningekonventionen af 28. juli
1951” til: ”har opnået beskyttelse,
ikke længere har en sådan
beskyttelse”.
15.
I
§ 58 j
indsættes efter stk. 1
som nyt stykke:
”Stk.
2.
Såfremt Rigspolitiet bliver
bekendt
hermed,
videregiver
Rigspolitiet følgende oplysninger
til det centrale Eurodac-system om
en udlænding, der i medfør af § 40
a, stk. 1, nr. 1, har fået optaget
fingeraftryk, der er videregivet til
det centrale Eurodac-system efter
§ 58 i, stk. 1, 1. pkt.:
1) udlændingens ankomstdato, for
så vidt angår udlændinge, der er
overført her til landet i medfør af
artikel 25 i Dublinforordningen,
2) udlændingens udrejsedato, for
så vidt angår udlændinge, som er
39
UUI, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 95: Udkast til forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Gennemførelse af den reviderede Eurodac-forordning af 26. juni 2013).
Eurodac-enhed efter § 58 i, stk. 1,
1.
pkt.,
har
opnået
opholdstilladelse
eller
statsborgerskab i et andet EU-land,
videregiver
Rigspolitichefen
oplysning herom til den centrale
Eurodac-enhed.
Bliver
Rigspolitichefen bekendt med, at
en udlænding, der i medfør af § 40
a, stk. 1, nr. 2, har fået optaget
fingeraftryk, der er videregivet til
den centrale Eurodac-enhed efter §
58 i, stk. 1, 1. pkt., har forladt EU-
landenes område, videregiver
Rigspolitichefen oplysning herom
til den centrale Eurodac-enhed. 1.-
3. pkt. finder ikke anvendelse, når
der er forløbet mere end 2 år fra
tidspunktet for optagelsen af
udlændingens fingeraftryk.
blevet udsendt af EU-landenes
område eller har forladt dette, og
3) datoen for registreringen af
udlændingen som asylansøger,
såfremt
Udlændingestyrelsen
træffer
afgørelse
om,
at
udlændingen kan opholde sig her i
landet
under
asylsagens
behandling, jf. herved § 48 e, stk.
2, og denne afgørelse træffes efter
artikel
17,
stk.
1,
i
Dublinforordningen.”
Stk. 2 bliver herefter stk. 3.
16.
I
§ 58 j, stk. 2, 4. pkt.,
som
bliver til stk. 3, 4. pkt., ændres ”2
år” til: ”18 måneder”.
§2
Loven træder i kraft den 20. juli
2015.
§3
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland, men kan ved
kongelig anordning helt eller
delvis sættes i kraft for Færøerne
og Grønland med de ændringer,
som de færøske og grønlandske
forhold tilsiger.
40