Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2014-15 (1. samling)
UUI Alm.del Bilag 59
Offentligt
1488980_0001.png
Folketinget
Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik
Christiansborg
1240 København K
Lovafdelingen
Dato:
Kontor:
23. januar 2015
Statsrets- og Menneske-
retskontoret
Sagsbeh: Christian Monberg
Sagsnr.: 2011-629-0054
Dok.:
1436657
Hermed sendes Justitsministeriets notits om domme afsagt af Den Europæ-
iske Menneskerettighedsdomstol i sager mod Danmark i 2014.
Mette Frederiksen
/
Louise Vadheim Guldberg
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
UUI, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 59: Notits om domme afsagt af Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol i sager mod Danmark i 2014
NOTITS
om domme afsagt af Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol i
sager mod Danmark i 2014
1.
Europarådets Ministerkomité har i anbefaling CM/Rec(2008)2 om ef-
fektive nationale procedurer for fuldbyrdelse af domme afsagt af Den Eu-
ropæiske Menneskerettighedsdomstol (herefter ”Menneskerettigheds-
domstolen”) bl.a. anbefalet, at medlemsstaterne orienterer deres nationale
parlamenter om opfyldelsen af domme afsagt af Menneskerettigheds-
domstolen i sager mod medlemsstaten.
2.
Det kan oplyses, at der i 2014 blev afsagt to domme af Menneskeret-
tighedsdomstolen i sager mod Danmark, hvoraf den ene er endelig.
Den første sag,
Biao mod Danmark,
vedrørte familiesammenføring og an-
vendelsen af den (tidligere) såkaldte 28-års regel i udlændingeloven.
Menneskerettighedsdomstolen fandt i sin dom af 25. marts 2014, at der i
den konkrete sag ikke forelå en krænkelse af Menneskerettighedskonven-
tionens artikel 8 om retten til privat- og familieliv eller artikel 14 om for-
bud mod diskrimination sammenholdt med artikel 8.
Dommen er ikke endelig, idet klagerne efterfølgende anmodede om, at sa-
gen blev indbragt for Menneskerettighedsdomstolens Storkammer, hvilket
Menneskerettighedsdomstolen ved afgørelse af 8. september 2014 imøde-
kom. Regeringen har den 15. januar 2015 afgivet indlæg i sagen til brug
for sagens behandling ved Menneskerettighedsdomstolens Storkammer.
Den anden sag,
M.E. mod Danmark,
vedrørte udvisning af en statsløs pa-
læstinenser, som ved Østre Landsrets dom af 26. januar 2006 blev idømt 7
års fængsel og udvist af Danmark for bestandigt. Dommen blev stadfæstet
af Højesteret den 25. august 2006.
Menneskerettighedsdomstolen fastslog i sin dom af 8. juli 2014, at udvis-
ningen og den efterfølgende udsendelse af klageren til Syrien ikke udgjor-
de en krænkelse af Menneskerettighedskonventions artikel 8 om retten til
privatliv og familieliv eller artikel 3 om forbud mod tortur og anden
umenneskelig eller vanærende behandling eller straf. Menneskerettigheds-
domstolen afslog den 17. november 2014 klagerens anmodning om hen-
visning til Menneskerettighedsdomstolens Storkammer, hvorved dommen
blev endelig.
2
UUI, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 59: Notits om domme afsagt af Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol i sager mod Danmark i 2014
3.
Det kan herudover til orientering oplyses, at Menneskerettigheds-
domstolen i 2014 har anmodet den danske regering om bemærkninger i
fem sager mod Danmark, der fortsat verserer ved Menneskerettigheds-
domstolen.
En af disse sager drejer sig om, hvorvidt der i forbindelse med politiets af-
fyring af skud mod to personer, som medførte at de pågældende afgik ved
døden, og myndighedernes efterfølgende behandling af sagen er sket en
krænkelse af Menneskerettighedskonventionens artikel 2 om retten til liv,
artikel 3 om forbud mod tortur og anden umenneskelig eller vanærende
behandling eller straf eller artikel 13 om adgang til effektive retsmidler.
En anden sag drejer sig om, hvorvidt Østre Landsrets dom af 10. juni
2011, hvorved en journalist og en redaktionschef fra DR blev idømt dag-
bøder for injurier mod Rigshospitalet og en navngiven overlæge, var i
overensstemmelse med Menneskerettighedskonventionens artikel 10 om
retten til ytringsfrihed.
Tre andre sager, som behandles samlet, drejer sig om, hvorvidt politiets
administrative frihedsberøvelse af de tre klagere var i strid med Menneske-
rettighedskonventionens artikel 5 om retten til frihed og personlig sikker-
hed.
4.
Det kan endelig oplyses, at der i øjeblikket verserer i alt 22 sager mod
Danmark ved Menneskerettighedsdomstolen. Seks af disse er allerede om-
talt under pkt. 2 og 3 ovenfor.
Herudover drejer to sager sig om, hvorvidt det var i strid med Menneske-
rettighedskonventionens artikel 8 om retten til privat- og familieliv, at kla-
gerne fik afslag på dansk statsborgerskab, og om klagerne i den forbindel-
se efter bestemmelsen i Menneskerettighedskonventionens artikel 13 har
haft adgang til effektive retsmidler. I den ene sag er der desuden rejst
spørgsmål om, hvorvidt Menneskerettighedskonventionens artikel 14 om
forbud mod diskrimination er blevet krænket.
En tredje sag drejer sig om, hvorvidt det var i strid med Menneskerettig-
hedskonventionens artikel 8 at udvise klageren af Danmark for bestandigt
på grund af begået kriminalitet, når klagerens hustru og børn bor i Dan-
mark.
3
UUI, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 59: Notits om domme afsagt af Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol i sager mod Danmark i 2014
En fjerde sag drejer sig om, hvorvidt det var i strid med Menneskerettig-
hedskonventionens artikel 8 om retten til privat- og familieliv, at en an-
modning om genoptagelse af en faderskabssag blev afvist.
En femte sag drejer sig om, hvorvidt det var i strid med Menneskerettig-
hedskonventionens artikel 6, at klagerens kære vedrørende sagsomkost-
ninger i en straffesag blev afvist af domstolene, fordi kærefristen var udlø-
bet.
Disse sager var ligeledes omtalt i Justitsministeriets notits om domme af-
sagt af Menneskerettighedsdomstolen mod Danmark i 2013, som blev
sendt til Folketingets Retsudvalg og Folketingets Udvalg for Udlændinge-
og Integrationspolitik den 19. februar 2014.
Endelig drejer de resterende 11 sager sig om, hvorvidt det er i strid med
Menneskerettighedskonventionen at udsende klagerne i medfør af Dublin-
forordningen til Italien, hvor de tidligere har søgt asyl.
4