Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2014-15 (1. samling)
UUI Alm.del Bilag 54
Offentligt
Begrundelse for ansøgning om foretræde for retsudvalget
Vedr. Tålt ophold.
Det handler om en lille gruppe mennesker – udlændinge, der begår
lovovertrædelser, og som ikke kan sendes ud af landet – som ingen ønsker skal blive
her. Man har forsøgt at gøre tålt ophold utåleligt i ønsket om, at det fik problemet til
at forsvinde.
Resultat: seks år efter ”Tuneserloven” af december 2008 med stærkt forøget
meldepligt er antallet af personer på tålt ophold vokset fra 18 til 67. Og det har
skabt følgende alvorlige problemstillinger:
1.
Proportionalitetsprincippet:
Der skelnes ikke tilstrækkeligt mellem mindre og
større lovovertrædelser eller trusler mod statens sikkerhed. Mellem ”almindelig”
kriminalitet som f.eks. narko-overtrædelser i forskellige grader af alvor og på den
anden side terror og krigsforbrydelser. Det har ført til flere retssager over byret,
landsret og højesteret (dyre for samfundet), hvor enkeltpersoner er blevet frisat,
fordi foranstaltningen blev bedømt for at være ude af proportioner med forseelsen.
Tuneseren Sim Chafra, der var anledningen til den stærkt øgede meldepligt, blev
frisat fra den og fik en erstatning på 35.000 kr. for uberettiget tilbageholdelse. I Elias
Karkavandisagen ophævede Højesteret i 2012 opholds- og meldepligt, og
Landsretten i 2014 udvisningsdommen og fastslog, at opholdstilladelsen skulle
tilbagegives – begge domme under henvisning til
proportionalitetsprincippet:
i
sidstnævnte eksempel p.gr.a. eet lovbrud i et ellers lovlydigt liv blev det til 7 år på
tålt ophold. – Der skal desuden mindes om, at de pågældende udlændinge
har
afsonet
den straf, de blev idømt for deres forseelse.
2.
Indholdsløs og udsigtsløs tilværelse:
Begrundelsen for meldepligten var/er, at
de pågældende skal kunne sendes ud af landet, og at man derfor vil have styr på,
hvor de er. Problemet er, at de ikke kan hjemsendes p.gr.a. risiko for forfølgelse
måske livsvarig. Deres pas er frataget dem, ingen andre lande vil have dem. Måned
efter måned, år efter år ”svigter” lysten derfor til at melde sig, hvilket giver meget
arbejde til politi og domstole. En tilværelse med meldepligt hos politi, forbud mod
arbejde, ophold i Sandholmlejren på 3-4 mands værelser, begrænsede lommepenge,
begrænset hvis ingen familieliv – hvad stiller man op med et sådant liv år efter år ?
Det mest tyngende er udsigtsløsheden i, at det er på ubestemt tid.
Mange dulmer sig med stoffer, som de kun kan betale ved kriminalitet. Som
justitsminister Mette Frederiksen præcist sagde for nylig: ”Der er altid en årsag til
kriminalitet.” Tålt ophold, udsigtsløsheden, øger dermed kriminaliteten.
3.
Mangelfulde og standardiserede afgørelser fra udlændingestyrelsen:
som
følge af Højesteretsdommen 2012 i Karkavandi sagen fik Udlændingestyrelsen pligt
til at vurdere sager om tålt ophold hvert halve år, om indgrebene stadig er rimelige.
Adskillige advokater har i pressen oplyst, at Udlændingestyrelsen gang på gang blot
refererer til indsendte oplysninger – f.eks. at ophold i egen familie ville kunne
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
mindske misbrug og deraf flg. kriminalitet – men fastholder beslutningen om tålt
ophold uden yderligere begrundelser, hvorfor det ikke fører til ændret praksis.
4. Udgifterne er steget
fra 7.6. mill. i 2011 til 15.4 mill. i 2013 - d.v.s. næsten
230.000 kr pr. person, hvortil kommer øgede udgifter for Flygtningenævnet,
Rigspolitiet og Nordsjællands politi ifl. en opgørelse sendt af Justitsministeriet til
Folketinget.
5.
Vi skal til sidst henvise til
Ombudsmandens seneste redegørelse,
hvor han
rejser store betænkeligheder og kritik af foranstaltningen især det tidsubestemte
aspekt, som når det strækker sig over en årrække kunne sammenlignes med tortur.
Spørgsmål:
1. Når de pågældende udlændinge ikke kan hjemsendes, kan man så forestille sig at
skelne mellem kriminalitet under en vis grænse og terror i terrorsager ?
2. Når straffe/forholdsregler på ubestemt tid i længden er både sjælsødelæggende
og nærmer sig tortur jvf. Ombudsmanden, kan man så forestille sig en øvre
tidsgrænse ?
3. Når Udlændingestyrelsen er pålagt opfølgning hver 6. måned, kan man så
pålægge styrelsen at give begrundede beslutninger – eller hvad er forklaringen på
de hidtil fraværende begrundelser ?
I december 2008 skrev vi et brev til hver enkelt folketingsmedlem og protesterede
mod lovforslaget, og vi har fulgt problemstillingen lige siden.
Vi mener, at loven og praksis ikke har løst problemerne men derimod skabt
ovennævnte problemer, der kalder alvorligt på en revision og nuancering, som
mange andre end vi har påpeget, hvis Danmark vil være et retssamfund.
Alfred Dam
Walter Dalland
Britta Lissner Nicholson
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Vi har anmodet om dette foretræde fordi vi efter
at have forsøgt at følge praksis for tålt ophold
gennem flere år, er alvorligt bekymret for det
stigende antal udlændinge der efter udstået straf
ikke kan hjemsendes. Antallet er steget fra 18 i
2008 til i dag 67.
Vi er meget bekymret for de urealistiske regler
der er opstillet for disse mennesker der skal være
under “tålt ophold” – reglerne er livsnedbrydende
og giver ikke samfundet bedre mulighed for at
begrænse udlændinges kriminalitet.
Nogle af sagerne handler om lovovertrædelser
som absolut ikke har betydning for rigets
sikkerhed, men hvor alene den idømte/udståede
strafs længde giver domstolene mulighed for
samtidig at dømme til udvisning.
De kan imidlertid ikke udvises fordi de risikerer at
blive tortureret eller det der er værre i deres
hjemlande. De får derfor lov til at være på Tålt
Ophold. Tålt ophold er en betydelig
indskrænkning i de pågældende liv og fjerner i
hvert fald enhver mulighed for, at de kan
resocialisere sig, blive lovlydige asylansøgere og
leve en almindelig tilværelse: De skal bo i en
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
asyllejr, de skal melde sig op til dagligt hos
politiet, de må ikke arbejde og modtager kun et
beskedent lommepenge beløb hver 14.dag De er
uden indflydelse på de forhold i deres hjemland,
som har bevirket, at de ikke kan udsendes. De har
i realiteten fået en livstidsdom.
Vi mener der fra lovgiverne er opstillet et regelsæt
som ikke tager hensyn til muligheden for
reglernes gennemførelse , straffer de tidligere
lovovertrædere med påbud som nedbryder deres
livsvilkår fysisk og psykisk, og meget nemt fører
dem ud overtrædelse af landets love form for
kriminalitet og overtrædelse af de påbud de er
underlagt.
Øvrige bemærkninger.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Og så kan jeg fortælle at Bedsteforældre for Asyl
har overvejet at gøre tålt ophold til emne på
sommerens Bornholm møde. Men de har opgivet
de synes det er for indviklet og vanskelige at
forklare den undrende danske verden. Det kan vi
vist godt sætte os ind i!
Uddrag af Jyske Lovs fortale (1241)
Loven skal være ærlig og retfærdig. Tålelig efter landets sædvane. Passende og
nyttig og tydelig, så at alle kan vide og forstå, hvad loven siger. Loven skal ikke
gøres eller skrives til nogen mands særlige fordel, men efter alle deres trav , som bor
i landet