Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2014-15 (1. samling)
UUI Alm.del Bilag 5
Offentligt
1411613_0001.png
Udlændingeafdelingen
Kontor:
Sagsnr.:
Dok.:
Udlændingekontoret
2014-960-0025
1290206
UDKAST
Forslag
til
Lov om ændring af udlændingeloven
(Statsforvaltningens underretning af kommunerne ved udstedelse af regi-
streringsbeviser og opholdskort efter EU-reglerne samt justering af bolig-
kravet m.v.)
§1
I udlændingeloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1021 af 19. september 2014,
foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 9, stk. 6, § 9, stk. 15, 3. pkt., § 9, stk. 20, 3. pkt., § 9, stk. 27, 3. pkt., §
19, stk. 1, nr. 6,
og to steder i
§ 19, stk. 1, nr. 7,
ændres ”sin egen bolig”
til: ”en selvstændig bolig”.
2.
I
§ 9, stk. 10,
ændres ”§§ 213, 216 eller § 217, §§ 224 eller 225, jf. §§
216 eller 217, eller § 228, § 229, stk. 1, §§ 237” til: ”§ 213, § 216, stk. 1, §
225, jf. § 216, stk. 1, § 233, stk. 1 og 2, §§ 233 a, 237”.
3.
I
§ 9, stk. 19,
ændres ”215-219, 222 eller 223, §§ 224 eller 225, jf. §§
216-219, 222 eller 223, eller § 228, § 229, stk. 1, §§ 230, 232” til: ”215,
216, 218, 219, 222, 223, § 224, stk. 1, § 225, jf. §§ 216, 218, 219, 222, 223
eller § 224, stk. 1, §§ 226, 232, § 233, stk. 1 og 2, §§ 233 a”.
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4.
I
§ 9 j, stk. 4,
ændres ”§§ 216 eller 217, §§ 224 eller 225, jf. §§ 216 eller
217, eller § 228, § 229, stk. 1, eller §§” til: § 216, stk. 1, § 225, jf. § 216,
stk. 1, § 233, stk. 1 og 2, §§ 233 a,”.
5.
I
§ 22, stk. 1, nr. 6,
ændres ”§ 216, § 222, §§ 224 og 225, jf. §§ 216 og
222, § 230, § 235” til: ”§ 216, § 222, § 225, jf. §§ 216 og 222, § 226, §
235”
6.
I
§ 44 a, stk. 1,
ændres ”og Styrelsen for Fastholdelse og Rekruttering”
til: ”, Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering og Statsforvaltningen”.
7.
§ 44 a, stk. 1, nr. 2,
ophæves og i stedet indsættes:
”2) at udlændingen er meddelt tidsubegrænset opholdstilladelse eller afslag
herpå,
3) at udlændingen er meddelt tidsbegrænset opholdstilladelse efter afslag
på tidsubegrænset opholdstilladelse, jf. nr. 2, eller”
Nr. 3 bliver herefter nr. 4.
§2
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. juni 2015.
Stk. 2.
Lovens § 1, nr. 1, finder ikke anvendelse for udlændinge, der inden
lovens ikrafttræden har indgivet ansøgning om opholdstilladelse efter ud-
lændingelovens § 9, stk. 1, nr. 1-3, eller § 9 c, stk. 1. For sådanne udlæn-
dinge finder de hidtil gældende regler anvendelse.
Stk. 3.
Lovens § 1, nr. 2-5, finder anvendelse, hvis det strafbare forhold er
begået den 1. juni 2015 eller senere. Hvis det strafbare forhold er begået
før den 1. juni 2015, finder de hidtil gældende regler anvendelse.
§3
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, men kan ved kongelig an-
ordning helt eller delvis sættes i kraft for Færøerne og Grønland med de
ændringer, som de færøske og grønlandske forhold tilsiger.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
2. Orientering af kommunerne om udstedelse af registreringsbeviser
og opholdskort i medfør af EU-reglerne mv.
3. Justeringer af boligkravet ved familiesammenføring
4. Ændringer som følge af lov nr. 633 af 12. juni 2013
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
6. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
7. Administrative konsekvenser for borgerne
8. Miljømæssige konsekvenser
9. Forholdet til EU-retten
10. Hørte myndigheder mv.
11. Sammenfattende skema
1. Indledning
Formålet med lovforslaget er for det første at præcisere, at Statsforvaltnin-
gen er ansvarlig for at orientere kommunerne om Statsforvaltningens ud-
stedelse af registreringsbevis og opholdskort i medfør af EU-reglerne.
Formålet med lovforslaget er for det andet at foretage to mindre justeringer
af boligkravet i forbindelse med familiesammenføring, således at fremleje
af en bolig vil kunne opfylde boligkravet, og således at den herboende
fremover skal kunne godtgøre at råde over en selvstændig bolig. Endelig
foretages visse justeringer af udlændingeloven som følge af lov nr. 633 af
12. juni 2013, hvorved bl.a. straffelovens kapitel 24 om seksualforbrydel-
ser blev ændret.
2. Orientering af kommunerne om udstedelse af registreringsbeviser
og opholdskort i medfør af EU-reglerne mv.
2.1. Gældende ret
Det følger af udlændingelovens § 44 a, stk. 1, nr. 1, at Udlændingestyrel-
sen uden udlændingens samtykke videregiver oplysninger om, at udlæn-
dingen er meddelt registreringsbevis eller opholdskort i medfør af EU-
reglerne, jf. udlændingelovens § 6 og bekendtgørelse nr. 474 af 12. maj
2011, som ændret ved bekendtgørelse nr. 305 af 28. marts 2014 (herefter
EU-opholdsbekendtgørelsen), til kommunalbestyrelsen for den kommune,
hvor udlændingen bor eller opholder sig eller flytter til fra udlandet.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Det er i alle tilfælde Statsforvaltningen, som træffer afgørelse om udste-
delse af registreringsbeviser og opholdskort i medfør udlændingelovens §
6 og EU-opholdsbekendtgørelsen, jf. EU-opholdsbekendtgørelsens § 33,
stk. 1.
Statsforvaltningen indtaster i dag oplysninger om udstedelse af registre-
ringsbeviser og opholdskort, jf. udlændingelovens § 6 og EU-
opholdsbekendtgørelsen, i udlændingeregisteret, hvorfra oplysningen au-
tomatisk overføres til udlændingeinformationssystemet. Derefter sendes
automatisk en meddelelse til den relevante kommunalbestyrelse.
Det fremgår ikke af ordlyden i udlændingelovens § 44 a, skt. 1, at Udlæn-
dingestyrelsen i forbindelse med orienteringen af den relevante kommu-
nalbestyrelse om et afslag på en ansøgning om tidsubegrænset opholdstil-
ladelse, jf. udlændingelovens § 44 a, stk. 1, nr. 2, skal orientere om en
eventuel forlængelse af en allerede eksisterende tidsbegrænset opholdstil-
ladelse.
Udlændingelovens § 44 a blev indsat ved lov nr. 365 af 6. juni 2002, jf.
lovforslag nr. L 152 af 28. februar 2002, herunder særligt pkt. 8 i forsla-
gets almindelige bemærkninger. Udlændingelovens § 44 a, stk. 1, nr. 2,
blev indsat som en præcisering ved lov nr. 425 af 10. juni 2003, jf. lovfors-
lag nr. L 174 af 12. marts 2003.
2.2. Den foreslåede ordning
Eftersom Statsforvaltningen i alle tilfælde træffer afgørelse i første instans
om udstedelse af registreringsbevis og opholdskort i medfør af udlændin-
gelovens § 6 og EU-opholdsbekendtgørelsen, bør Statsforvaltningen også
være ansvarlig for at orientere den relevante kommunalbestyrelse herom i
medfør af udlændingelovens § 44 a, stk. 1, nr. 1. Det foreslås derfor, at
pligten til at orientere den relevante kommunalbestyrelse om udstedelse af
registreringsbevis og opholdskort, jf. udlændingelovens § 6 og EU-
opholdsbekendtgørelsen, fremover skal påhvile Statsforvaltningen. Det
bemærkes, at det forventes, at Statsforvaltningen inden den foreslåede
ikrafttrædelsesdato (1. juni 2015) er overgået til et nyt sagsbehandlingssy-
stem, som automatisk vil indberette oplysningerne til udlændingeinforma-
tionssystemet, hvorfra meddelelse om udstedelse af registreringsbevis eller
opholdskort, jf. udlændingelovens § 6 og EU-opholdsbekendtgørelsen, vil
blive sendt til den relevante kommunalbestyrelse.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Desuden foreslås det med henblik på at undgå risikoen for misforståelser
præciseret, at Udlændingestyrelsen – hvis der i forbindelse med et afslag
på en ansøgning om tidsubegrænset opholdstilladelse meddeles forlængel-
se af en allerede eksisterende tidsbegrænset opholdstilladelse – skal orien-
tere den relevante kommunalbestyrelse herom i forbindelse med oriente-
ringen om afslaget på tidsubegrænset opholdstilladelse, jf. udlændingelo-
vens § 44 a, stk. 1, nr. 2.
3. Justeringer af boligkravet ved familiesammenføring
3.1 Gældende ret
I sager om ægtefællesammenføring efter udlændingelovens § 9, stk. 1, nr.
1, følger det af udlændingelovens § 9, stk. 6, at opholdstilladelse, medmin-
dre særlige grunde, herunder hensynet til familiens enhed, taler derimod,
skal betinges af, at den herboende person godtgør at råde over sin egen bo-
lig af rimelig størrelse, jf. udlændingelovens § 9, stk. 27.
Det følger vedrørende familiesammenføring med børn, jf. udlændingelo-
vens § 9, stk. 1, nr. 2, af udlændingelovens § 9, stk. 15, 3. pkt., at opholds-
tilladelse, såfremt væsentlige hensyn taler derfor, kan betinges af, at den
herboende person godtgør at råde over sin egen bolig af rimelig størrelse,
jf. udlændingelovens § 9, stk. 27.
Vedrørende adoption mv., jf. udlændingelovens § 9, stk. 1, nr. 3, følger det
af udlændingelovens § 9, stk. 20, 3. pkt., at opholdstilladelse, når opholds-
tilladelsen gives med henblik på ophold hos barnets nærmeste familie, skal
betinges af, at den herboende person godtgør at råde over sin egen bolig af
rimelig størrelse, jf. udlændingelovens § 9, stk. 27.
Efter udlændingelovens § 9, stk. 27, 3. pkt., kan justitsministeren fastsætte
nærmere regler om, hvornår det kan anses for godtgjort, at den herboende
person råder over sin egen bolig af rimelig størrelse, jf. § 9, stk. 6, § 9, stk.
15, 3. pkt., og § 9, stk. 20, 3. pkt., og om kommunalbestyrelsens udtalelse
efter § 9, stk. 27, 1. pkt. Bemyndigelsen er udnyttet ved bekendtgørelse nr.
814 af 20. juli 2004 om opfyldelse af boligkravet i familiesammenførings-
sager og om kommunalbestyrelsens udtalelse om referencens boligforhold,
som ændret ved bekendtgørelse nr. 123 af 21. januar 2009 (herefter bolig-
kravsbekendtgørelsen).
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Bestemmelserne vedrørende boligkrav ved ægtefællesammenføring og fa-
miliesammenføring med børn blev indsat i udlændingeloven ved lov nr.
424 af 31. maj 2000. Det fremgår af forarbejderne, jf. lovforslag nr. L 208
af 29. februar 2000, at det overordnede formål med lovforslaget er at bi-
drage til en forbedring af grundlaget for udlændinges introduktion og inte-
gration i det danske samfund, og at det som udgangspunkt bl.a. skal være
en betingelse for ægtefællesammenføring, jf. udlændingelovens § 9, stk. 1,
nr. 1, at den herboende godtgør at råde over sin egen bolig af rimelig stør-
relse.
Det fremgår dernæst af bemærkningerne til bestemmelserne, at det vil væ-
re en betingelse for at anse boligkravet for opfyldt, at den herboende råder
over sin egen bolig, og at det ligger heri, at den herboende som ejer, an-
dels- eller anpartshaver, lejer eller på anden måde skal råde over brugsret-
ten til sin egen bolig.
Det fremgår endvidere, at hvis den herboende ejer eller lejer en del af en
bolig, vil boligkravet være opfyldt, også selv om boligen ikke har eget
køkken og/eller toilet, men at en fremlejeaftale, dvs. en udlejningsaftale
vedrørende en bolig, som indgås med lejeren af den pågældende bolig,
vedrørende en lejebolig eller en del af en sådan bolig, ikke vil opfylde kra-
vet om egen bolig. Det fremgår i overensstemmelse hermed af boligkravs-
bekendtgørelsens § 6, stk. 3, at boligkravet ikke anses for opfyldt, hvis den
herboende råder over en lejebolig eller en del af en lejebolig ved en frem-
leje- eller låneaftale.
Det er endelig en betingelse, at den herboende på forhånd, f.eks. ved en
ikke tidsbegrænset lejekontrakt, godtgør at kunne opfylde boligkravet frem
til tidspunktet for en eventuel meddelelse af tidsubegrænset opholdstilla-
delse til den familiesammenførte person. Det fremgår i den forbindelse af
boligkravsbekendtgørelsens § 4, stk. 1, at boligkravet anses for opfyldt, når
den herboende godtgør, at vedkommende senest 3 måneder efter tidspunk-
tet for ansøgerens indgivelse af ansøgning om opholdstilladelse vil råde
over sin egen bolig af rimelig størrelse, jf. §§ 6 og 7, jf. § 8, indtil mindst 3
år efter tidspunktet for ansøgerens indgivelse af ansøgning om opholdstil-
ladelse.
Hvis boligkravet stilles, skal kravet som udgangspunkt være opfyldt, indtil
den familiesammenførte udlænding måtte opnå tidsubegrænset opholdstil-
ladelse. Det følger i den forbindelse af udlændingelovens § 11, stk. 2, at en
tidsbegrænset opholdstilladelse, som er meddelt med mulighed for varigt
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
ophold, kan forlænges efter ansøgning, medmindre der er grundlag for at
inddrage opholdstilladelsen efter udlændingelovens § 19.
Det fremgår af udlændingelovens § 19, stk. 1, nr. 6, at en tidsbegrænset
opholdstilladelse kan inddrages, når opholdstilladelsen er betinget af, at en
herboende person godtgør at råde over sin egen bolig af rimelig størrelse,
jf. § 9, stk. 6, § 9, stk. 15, 3. pkt., og § 9, stk. 20, 3. pkt., og den herboende
person ikke længere kan godtgøre dette.
Det følger endvidere af § 19, stk. 1, nr. 7, at en tidsbegrænset opholdstilla-
delse kan inddrages, når opholdstilladelsen ikke er betinget af, at en herbo-
ende person godtgør at råde over sin egen bolig af rimelig størrelse, fordi
særlige grunde taler derimod, jf. § 9, stk. 6, § 9, stk. 15, 3. pkt., og § 9, stk.
20, 3. pkt., og disse særlige grunde ikke længere foreligger, og den herbo-
ende person ikke kan godtgøre at råde over sin egen bolig af rimelig stør-
relse.
Udlændingelovens § 19, stk. 1, nr. 6 og 7, blev tillige indsat ved lov nr.
424 af 31. maj 2000. Det fremgår af forarbejderne, jf. lovforslag nr. L 208
af 29. februar 2000, pkt. 1, at boligkravet skal være opfyldt vedvarende
indtil tidspunktet for meddelelse af tidsubegrænset opholdstilladelse til den
pågældende familiesammenførte person, og at manglende overholdelse af
kravet vil kunne medføre, at opholdstilladelsen - så længe denne er med-
delt tidsbegrænset - nægtes forlænget eller inddrages.
Det fremgår af bemærkningerne til bestemmelserne, at boligkravet normalt
ikke kan anses for opfyldt, hvis den herboende kun midlertidigt råder over
en bolig, f.eks. fordi der er indgået en tidsbegrænset lejekontrakt, og ikke
på forhånd kan godtgøre efterfølgende at råde over en anden bolig, der op-
fylder boligkravet.
Ved vurderingen af, om manglende opfyldelse af boligkravet skal føre til
inddragelse eller nægtelse af forlængelse af en meddelt opholdstilladelse,
skal de hensyn, der er nævnt i udlændingelovens § 26, stk. 1, indgå, jf. ud-
lændingelovens § 11, stk. 2, og § 19, stk. 4.
3.2 Lovforslagets udformning
Det foreslås at ændre boligkravet, således at der fremover stilles krav om,
at den herboende råder over en selvstændig bolig. Det medfører, at det som
udgangspunkt ikke længere vil være muligt at opfylde boligkravet ved at
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
leje værelser i eksempelvis sine forældres ejerbolig. Der skal ved vurde-
ringen af, om der er tale om en selvstændig bolig, hovedsagelig lægges
vægt på, om der er en selvstændig indgang til boligen, og om boligen
fremstår som en enhed. Forslaget om at ændre boligkravet således, at der
stilles krav om råden over en selvstændig bolig, styrker kravets integrati-
onsfremmende formål.
Der henvises endvidere til bemærkningerne til § 1, nr. 1.
Det foreslås endvidere, at fremleje af en selvstændig bolig fremover vil
kunne opfylde boligkravet, forudsat at boligen i øvrigt opfylder kravene.
Det skyldes, at det har vist sig uhensigtsmæssigt, at det – uanset forholde-
ne i øvrigt – ikke er muligt at opfylde boligkravet med en fremlejeaftale.
En almindelig fremlejeaftale på det danske boligmarked har en maksimal
løbetid på 2 år, jf. bl.a. lejelovens § 70, stk. 1. Det findes derfor hensigts-
mæssigt som følge af justeringen af boligkravet til tillige at omfatte frem-
leje generelt at nedsætte kravet til en midlertidig lejekontrakts varighed fra
tre år, jf. boligkravsbekendtgørelsens § 4, stk. 1, til 1 år og 6 måneder fra
ansøgningstidspunktet. Det vil tilsvarende gælde ved ansøgning om for-
længelse af en opholdstilladelse, jf. boligkravsbekendtgørelsens § 5, stk. 1.
For så vidt angår inddragelse, jf. udlændingelovens § 19, stk. 1, nr. 6 og 7,
foreslås den nuværende regel, jf. boligkravsbekendtgørelsens § 5, stk. 2,
fastholdt med den ændring, at kravet til lejekontraktens varighed nedsættes
fra tre år til 1 år og 6 måneder. Det medfører, at boligkravet anses for op-
fyldt, når den herboende godtgør, at vedkommende råder over en selv-
stændig bolig af rimelig størrelse indtil mindst 1 år og 6 måneder efter
tidspunktet for ansøgerens indgivelse af ansøgning om opholdstilladelse
eller seneste indgivelse af ansøgning om forlængelse af opholdstilladelsen
eller frem til det tidspunkt, hvor ansøgerens opholdstilladelse tidligst kan
forventes meddelt tidsubegrænset, hvis dette tidspunkt ligger tidligere end
1 år og 6 måneder efter tidspunktet for ansøgerens indgivelse af ansøgning
om opholdstilladelse eller seneste indgivelse af ansøgning om forlængelse
af opholdstilladelsen.
Boligkravets integrationsfremmende formål vil fortsat varetages, idet der
ikke ændres ved det nuværende krav om, at hvis der er stillet boligkrav,
skal den herboende råde over en selvstændig bolig indtil det tidspunkt,
hvor den familiesammenførte måtte opnå tidsubegrænset opholdstilladelse.
Hvis den herboende ikke kan godtgøre at råde over en selvstændig bolig,
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
kan den familiesammenførtes tidsbegrænsede opholdstilladelse inddrages,
jf. udlændingelovens § 19, stk. 1, nr. 6, eller forlængelse kan nægtes, jf.
udlændingelovens § 11, stk. 2, jf. § 19. Hvis der ikke er stillet boligkrav
som betingelse for at tillade ægtefællesammenføring som følge af, at der
forelå ganske særlige grunde, og disse grunde ikke længere foreligger, vil
den familiesammenførtes tidsbegrænsede opholdstilladelse kunne inddra-
ges eller nægtes forlænget, hvis den herboende ikke kan godtgøre at råde
over en selvstændig bolig.
Der ændres således ikke på betingelsen om, at boligkravet som udgangs-
punkt vedvarende skal være opfyldt, indtil udlændingen måtte opnå tids-
ubegrænset opholdstilladelse.
Hvis forslaget vedtages, vil der samtidig med lovens foreslåede ikrafttræ-
den den 1. juni 2015 blive udstedt en ny boligkravsbekendtgørelse.
Der henvises endvidere til bemærkningerne til § 1, nr. 1.
4. Ændringer som følge af lov nr. 633 af 12. juni 2013
4.1 Gældende ret
4.1.1 Ægtefællesammenføring og familiesammenføring med børn
Det følger af udlændingelovens § 9, stk. 10, at opholdstilladelse efter § 9,
stk. 1, nr. 1, medmindre ganske særlige grunde, herunder hensynet til fami-
liens enhed, taler derfor, ikke kan gives, såfremt den herboende person in-
den for en periode på 10 år inden tidspunktet for afgørelsen for et eller fle-
re forhold begået mod en ægtefælle eller samlever ved endelig dom er
idømt betinget eller ubetinget frihedsstraf eller anden strafferetlig retsføl-
ge, der indebærer eller giver mulighed for frihedsberøvelse, for en lovover-
trædelse, der ville have medført en straf af denne karakter, for overtrædel-
se af straffelovens §§ 213, 216 eller 217, §§ 224 eller 225, jf. §§ 216 eller
217, eller § 228, § 229, stk. 1, §§ 237, 244-246, 250, 260, 261, 262 a eller
266.
Bestemmelsen blev indsat ved lov nr. 427 af 9. juni 2004, jf. lovforslag nr.
L 171 af 20. februar 2004 og ændringsforslagene gengivet i Folketingets
Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitiks betænkning af 11. maj
2004 over forslaget.
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Det følger endvidere af udlændingelovens § 9, stk. 19, at opholdstilladelse
efter § 9, stk. 1, nr. 2, medmindre ganske særlige grunde, herunder hensy-
net til familiens enhed, taler derfor, ikke kan gives, såfremt den i Danmark
fastboende person eller dennes ægtefælle eller samlever inden for en peri-
ode på 10 år inden tidspunktet for afgørelsen for et eller flere forhold be-
gået mod et eller flere mindreårige børn ved endelig dom er idømt betinget
eller ubetinget frihedsstraf eller anden strafferetlig retsfølge, der indebærer
eller giver mulighed for frihedsberøvelse, for en lovovertrædelse, der ville
have medført en straf af denne karakter, for overtrædelse af straffelovens §
210, stk. 1 eller 3, jf. stk. 1, §§ 213, 215-219, 222 eller 223, §§ 224 eller
225, jf. §§ 216-219, 222 eller 223, eller § 228, § 229, stk. 1, §§ 230, 232,
235, 237, 244-246, 250, 260, 261, § 262 a, stk. 2, eller § 266.
Bestemmelsen blev indsat ved lov nr. 427 af 9. juni 2004, jf. lovforslag nr.
L 171 af 20. februar 2004 og ændringsforslagene gengivet i Folketingets
Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitiks betænkning af 11. maj
2004 over forslaget.
Både udlændingelovens § 9, stk. 10 og 19, henviser således til en række
bestemmelser i straffelovens kapitel 24 om seksualforbrydelser. Der blev
foretaget væsentlige ændringer i dette kapital ved lov nr. 633 af 12. juni
2013, uden at henvisningerne til kapitlet i udlændingeloven blev ændret.
4.1.2 Au pair-personer
Det følger af udlændingelovens § 9 j, stk. 4, at opholdstilladelse efter § 9 j,
stk. 1, medmindre særlige grunde taler derfor, ikke kan gives, hvis værts-
personen eller dennes ægtefælle eller samlever inden for en periode på 10
år inden tidspunktet for afgørelsen for et eller flere forhold begået mod en
person, der på gerningstidspunktet var au pair hos den domfældte, ved en-
delig dom er idømt betinget eller ubetinget frihedsstraf eller anden straffe-
retlig retsfølge, der indebærer eller giver mulighed for frihedsberøvelse,
for en lovovertrædelse, der ville have medført en straf af denne karakter,
for overtrædelse af straffelovens §§ 216 eller 217, §§ 224 eller 225, jf. §§
216 eller 217, eller § 228, § 229, stk. 1, eller §§ 237, 244-246, 250, 260,
261, 262 a eller 266.
Bestemmelsen blev indsat ved lov nr. 505 af 6. juni 2007, jf. lovforslag nr.
L 198 af 28. marts 2007.
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Der henvises således tillige i udlændingelovens § 9 j, stk. 4, til en række
bestemmelser i straffelovens kapital 24, der som nævnt blev ændret væ-
sentligt ved lov nr. 633 af 12. juni 2013.
4.1.3 Udvisning
Det følger af udlændingelovens § 22, stk. 1, nr. 6, at en udlænding, som
har haft lovligt ophold her i landet i mere end de sidste 9 år, og en udlæn-
ding med opholdstilladelse efter § 7 eller § 8, stk. 1 eller 2, som har haft
lovligt ophold her i landet i mere end de sidste 8 år, kan udvises bl.a., hvis
udlændingen efter bestemmelser i straffelovens kapitel 12 og 13 eller efter
straffelovens § 119, stk. 1 og 2 og stk. 3, 2. pkt., jf. 1. pkt., § 123, § 136, §
180, § 181, § 183, stk. 1 og 2, § 183 a, § 184, stk. 1, § 186, stk. 1, § 187,
stk. 1, § 193, stk. 1, § 208, stk. 1, § 210, stk. 1 og 3, jf. stk. 1, § 215, § 216,
§ 222, §§ 224 og 225, jf. §§ 216 og 222, § 230, § 235, § 237, § 244, § 245,
§ 245 a, § 246, § 250, § 252, stk. 1 og 2, § 261, stk. 2, § 262 a, § 276, jf. §
286, §§ 278-283, jf. § 286, § 279, jf. § 285, hvis forholdet angår socialt
bedrageri, § 288, § 289, § 289 a, § 290, stk. 2, § 291, stk. 1, jf. stk. 4, eller
§ 291, stk. 2, idømmes ubetinget frihedsstraf eller anden strafferetlig rets-
følge, der indebærer eller giver mulighed for frihedsberøvelse, for en lov-
overtrædelse, der ville have medført en straf af denne karakter.
Der henvises således til straffelovens § 216, § 222, §§ 224 og 225, jf. §§
216 og 222, § 230, og § 235 i bestemmelsen. Disse bestemmelser vedrører
seksualforbrydelser og blev som nævnt ændret væsentligt ved lov nr. 633
af 12. juni 2013.
Det bemærkes, at der henvises til udlændingelovens § 22 i bl.a. udlændin-
gelovens §§ 23 og 24, som vedrører udvisning af en udlænding, der har
haft lovligt ophold her i landet i kortere tid end 9 henholdsvis 8 år.
4.2 Lovforslagets udformning
Det foreslås at foretage en række justeringer i udlændingelovens § 9, stk.
10 og 19, § 9 j, stk. 4, og § 22, stk. 1, nr. 6, som følge af de ændringer i
straffelovens kapitel 24, som blev foretaget ved lov nr. 633 af 12. juni
2013. For så vidt angår ændringerne i straffeloven henvises generelt til
forarbejderne til lov nr. 633 af 12. juni 2013, jf. lovforslag nr. L 141 af 6.
februar 2013, og Straffelovrådets betænkning nr. 1534/2012 om seksual-
forbrydelser, som det nævnte lovforslag bygger på.
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Nedenfor beskrives de ændringer, som blev foretaget ved lov nr. 633 af 12.
juni 2013, af de bestemmelser i straffelovens kapitel om seksualforbrydel-
ser, der henvises til i udlændingelovens § 9, stk. 10 og 19, § 9 j, stk. 4, og
§ 22, stk. 1, nr. 6, og der redegøres for, hvilke ændringer i disse henvisnin-
ger der foreslås.
Ved lov nr. 633 af 12. juni 2013 blev straffelovens dagældende § 217 om
samleje ved ulovlig tvang ophævet og gerningsindholdet overført til § 216,
stk. 1. Der skal derfor ikke længere henvises til straffelovens § 217 i ud-
lændingelovens § 9, stk. 10 og 19, og § 9 j, stk. 4.
Straffelovens dagældende § 218, stk. 2, om at skaffe sig samleje med en
person, der befinder sig i en tilstand, i hvilken den pågældende er ude af
stand til at modsætte sig handlingen, blev tillige flyttet til straffelovens §
216, stk. 1, og udvidet således, at bestemmelsen nu også finder anvendelse
i sager om voldtægt af den nævnte karakter inden for ægteskab. Udlændin-
gelovens § 9, stk. 10, § 9 j, stk. 4, og § 22, stk. 1, nr. 6, henviser ikke i dag
til straffelovens dagældende § 218, stk. 2, men det findes på grund af for-
holdets alvorlige karakter hensigtsmæssigt at medtage gerningsindholdet i
den dagældende § 218, stk. 2, i de nævnte bestemmelser som følge af æn-
dringerne af straffelovens § 216. Det foreslås derfor, at der i udlændinge-
lovens § 9, stk. 10, § 9 j, stk. 4, og § 22, stk. 1, nr. 6, skal henvises til §
216, stk. 1.
Ved lov nr. 633 af 12. juni 2013 blev straffebestemmelsen vedrørende
samleje med et barn under 12 år flyttet fra straffelovens dagældende § 222,
stk. 1 og 2, til § 216, stk. 2, og straffes nu som voldtægt. Eftersom udlæn-
dingelovens § 9, stk. 10, og § 9 j, stk. 4, vedrører forhold begået mod hen-
holdsvis en ægtefælle eller samlever eller en au pair, findes det fortsat vel-
begrundet, at der ikke henvises til denne bestemmelse i udlændingelovens
§ 9, stk. 10, og § 9 j, stk. 4.
Udlændingelovens § 9, stk. 19, indeholder allerede i dag en henvisning til
såvel straffelovens § 216 som §§ 218 og 222. Ændringerne af straffelovs-
bestemmelserne, som skitseret ovenfor, har derfor ikke materiel betydning
i forhold til udlændingelovens § 9, stk. 19.
Udlændingelovens § 22, stk. 1, nr. 6, indeholder i dag en henvisning til så-
vel straffelovens § 216 som § 222, hvorfor flytningen af gerningsindholdet
for så vidt angår samleje med et barn under 12 år fra straffelovens dagæl-
dende § 222, stk. 1 og 2, til straffelovens § 216, stk. 2, ikke har materiel
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
betydning i forhold til udlændingelovens § 22, stk. 1, nr. 6. Det foreslås på
denne baggrund, at udlændingelovens § 22, stk. 1, nr. 6, fortsat skal henvi-
se til straffelovens § 216, jf. for så vidt angår 216, stk. 1, det ovenfor an-
førte.
Straffelovens dagældende § 218, stk. 1, om samleje ved udnyttelse af en
persons sindssygdom mv., blev ændret således, at bestemmelsen nu også
finder anvendelse i sager om overgreb af den nævnte karakter inden for
ægteskab. Straffelovens dagældende § 218, stk. 2, blev som nævnt flyttet
til § 216, hvorfor stk. 1 nu er den eneste bestemmelse i straffelovens § 218.
Det foreslås på den baggrund, at udlændingelovens § 9, stk. 19, fortsat skal
henvise til straffelovens § 218.
Straffelovens § 219 om ansatte eller tilsynsførendes samleje med personer
optaget på institutioner blev ændret bl.a. således, at bestemmelsen også nu
finder anvendelse for ansatte i politiet. Det foreslås, at udlændingelovens §
9, stk. 19, fortsat skal henvise til straffelovens § 219, som denne bestem-
melse nu er formuleret.
Straffelovens § 222 om samleje med barn under 15 år blev som nævnt ved
lovændringen ændret i forhold til samleje med et barn under 12 år, som nu
straffes som voldtægt efter straffelovens § 216, stk. 2. Det foreslås, at ud-
lændingelovens § 9, stk. 19, og § 22, stk. 1, nr. 6, fortsat skal henvise til
straffelovens § 222.
Straffelovens § 223 om samleje med stedbarn, plejebarn mv. blev ændret,
således at bestemmelsen ikke længere omfatter adoptivbørn, som nu om-
fattes af straffelovens § 210, stk. 1, om incest. Det bemærkes, at straffelo-
vens § 210, stk. 1, tillige er omfattet af udlændingelovens § 9, stk. 19. Det
foreslås, at udlændingelovens § 9, stk. 19, fortsat skal henvise til straffelo-
vens § 223.
Straffelovens dagældende § 224 om anden heteroseksuel kønslig omgæn-
gelse end samleje og § 225 om homoseksuel kønslig omgængelse blev ved
lovændringen samlet i en ny § 225 om andet seksuelt forhold end samleje.
Bestemmelserne i bl.a. §§ 216, 218-219, 222 og 223 om ”samleje” blev
samtidig udvidet til ud over vaginalt samleje også at omfatte analt samleje,
jf. de almindelige bemærkninger til lovforslag nr. L 141 af 6. februar 2013,
pkt. 3.2.4. Det foreslås derfor, at henvisningen til straffelovens dagældende
§§ 224 og 225, jf. §§ 216 og 217, i udlændingelovens § 9, stk. 10 og § 9 j,
stk. 4, erstattes af en henvisning til straffelovens § 225, jf. § 216, stk. 1.
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Det foreslås endvidere, at henvisningen i udlændingelovens § 9, stk. 19, til
straffelovens dagældende §§ 224 og 225, jf. §§ 216-219, 222 eller 223, er-
stattes af en henvisning til straffelovens § 225, jf. §§ 216, 218-219, 222 el-
ler 223. Det foreslås endelig, at henvisningen i udlændingelovens § 22, stk.
1, nr. 6, til straffelovens dagældende §§ 224 og 225, jf. §§ 216 og 222, er-
stattes af en henvisning til straffelovens § 225, jf. §§ 216 og 222.
Straffelovens dagældende § 228, stk. 1, om rufferi m.v. blev flyttet til
straffelovens § 233, stk. 1, og § 233 a. Det foreslås derfor, at henvisningen
i udlændingelovens § 9, stk. 10 og 19, og § 9 j, stk. 4, ændres fra straffelo-
vens § 228 til straffelovens § 233, stk. 1, og § 233 a.
Straffelovens dagældende § 228, stk. 2, om medvirken til bestemte former
for erhverv ved kønslig usædelighed blev omskrevet og flyttet til § 224,
stk. 1. Den dagældende bestemmelse vedrørte tilskyndelse eller bistand til
en person under 21 år til at søge erhverv ved kønslig usædelighed, samt
medvirken til en persons befordring ud af riget, for at denne i udlandet
skulle drive erhverv ved kønslig usædelighed eller benyttes til sådan usæ-
delighed, når den befordrede person var under 21 år eller uvidende om
formålet. Den nugældende bestemmelse i straffelovens § 224, stk. 1, ved-
rører medvirken til, at en person under 18 år mod betaling eller løfte om
betaling har samleje med en kunde. Hvor bestemmelsen tidligere var en
supplerende bestemmelse om medvirken til visse former for prostitution,
vedrører bestemmelsen nu udelukkende personer under 18 år. Det findes
derfor hensigtsmæssigt at opretholde henvisningen for så vidt angår ud-
lændingelovens § 9, stk. 19, om familiesammenføring med børn, mens det
foreslås at ophæve henvisningen til bestemmelsen i udlændingelovens § 9,
stk. 10, og § 9 j, stk. 4, idet det bemærkes, at det foreslås, at der fortsat i
disse bestemmelser skal henvises til straffelovens § 233, stk. 1, om rufferi.
Straffelovens dagældende § 229, stk. 1, om alfonseri blev med en sproglig
modernisering flyttet til § 233, stk. 2. Det foreslås derfor, at der i udlæn-
dingelovens § 9, stk. 10 og 19, og § 9 j, stk. 4, henvises til § 233, stk. 2.
Straffelovens dagældende § 230 om optagelse af børnepornografi blev
med en sproglig modernisering og en forenkling af strafferammen flyttet
til straffelovens § 226. Det foreslås derfor, at der i udlændingelovens § 9,
stk. 19, og § 22, stk. 1, nr. 6, skal henvises til straffelovens § 226.
Straffelovens § 232 om blufærdighedskrænkelse blev med en sproglig mo-
dernisering og en opdeling af strafferammen videreført. Det foreslås der-
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1411613_0015.png
for, at der i udlændingelovens § 9, stk. 19, fortsat skal henvises til straffe-
lovens § 232.
Straffelovens § 235 om salg mv. af børnepornografi blev sprogligt moder-
niseret. Det foreslås derfor, at der i udlændingelovens § 9, stk. 19, og § 22,
stk. 1, nr. 6, fortsat skal henvises til straffelovens § 235.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget vurderes ikke at have økonomiske eller administrative konse-
kvenser for det offentlige af betydning.
6. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for
erhvervslivet mv.
7. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.
8. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.
9. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
10. Hørte myndigheder mv.
Et udkast til lovforslaget har været sendt i høring hos følgende myndighe-
der og organisationer mv.:
[…]
11. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/
Mindreudgifter
Ingen
Negative konsekven-
ser/Merudgifter
Ingen af betydning
Økonomiske
konsekven-
ser for stat,
kommuner
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1411613_0016.png
og regioner
Administra-
tive konse-
kvenser for
stat, kom-
muner
og
regioner
Økonomiske
konsekven-
ser for er-
hvervslivet
Administra-
tive konse-
kvenser for
erhvervsli-
vet
Miljømæs-
sige konse-
kvenser
Administra-
tive konse-
kvenser for
borgerne
Forholdet til
EU-retten
Ingen
Ingen af betydning
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter
16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det foreslås at ændre boligkravet, således at der fremover stilles krav om,
at den herboende råder over en selvstændig bolig. Det medfører, at det ik-
ke længere vil være muligt at opfylde boligkravet ved at leje værelser i ek-
sempelvis sine forældres ejerbolig, medmindre den udlejede del af boligen
i sig selv fremstår som en selvstændig bolig. Der skal ved vurderingen af,
om der foreligger en selvstændig bolig, hovedsagelig, lægges vægt på, om
der er en selvstændig indgang til boligen, og om boligen fremstår som en
enhed.
Boligkravet vil kunne være opfyldt, selv om boligen ikke har eget køkken
og/eller toilet. Dette kan eksempelvis være tilfældet, hvis den herboende
ægtefælle mv. råder over et kollegieværelse eller et klubværelse.
Forslaget vil endvidere indebære, at fremleje af en bolig fremover vil kun-
ne opfylde boligkravet. Desuden foreslås det, at kravet til en midlertidig
lejekontrakts varighed nedsættes fra tre år, jf. boligkravsbekendtgørelsens
§ 4, stk. 1, til 1 år og 6 måneder år fra ansøgningstidspunktet. Det gælder
tilsvarende ved ansøgning om forlængelse af en opholdstilladelse, jf. bo-
ligkravsbekendtgørelsens § 5, stk. 1. Låneaftaler, hvorved forstås aftaler
om vederlagsfri overdragelse af brugsretten, vil fortsat ikke kunne opfylde
boligkravet.
Der henvises i øvrigt til pkt. 3.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 2-5
Der foreslås en række ændringer af overvejende teknisk karakter som følge
af vedtagelsen af lov nr. 633 af 12. juni 2013.
Der henvises til pkt. 4.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 6
Det foreslås, at pligten til at orientere den relevante kommunalbestyrelse
om udstedelse af registreringsbevis og opholdskort, jf. udlændingelovens §
17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6 og EU-opholdsbekendtgørelsen, fremover skal påhvile Statsforvaltnin-
gen.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 7
Det foreslås præciseret, at Udlændingestyrelsen – hvis der i forbindelse
med et afslag på en ansøgning om tidsubegrænset opholdstilladelse med-
deles forlængelse af en allerede eksisterende tidsbegrænset opholdstilla-
delse – skal orientere den relevante kommunalbestyrelse herom i forbin-
delse med orienteringen om afslaget på tidsubegrænset opholdstilladelse.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til § 2
Det foreslås i
stk. 1,
at loven skal træde i kraft den 1. juni 2015.
Det foreslås i
stk. 2,
at justeringen af boligkravet skal finde anvendelse på
ansøgninger om opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9, stk. 1, nr. 1-
3, og § 9 c, stk. 1, som er indgivet efter lovens ikrafttræden, hvis der er
stillet eller skal stilles boligkrav som betingelse for at henholdsvis meddele
og forlænge en tilladelse. For udlændinge, der har indgivet ansøgning før
lovens foreslåede ikrafttræden, finder de hidtil gældende regler anvendel-
se.
Det foreslås i
stk. 3,
at ændringen i forhold til, hvilke bestemmelser i straf-
feloven der henvises til i de nævnte bestemmelser i udlændingeloven, skal
finde anvendelse, hvis overtrædelsen er begået efter lovens ikrafttræden,
dvs. den 1. juni 2015 eller senere. Hvis det relevante strafbare forhold er
begået før den 1. juni 2015, finder de hidtil gældende regler anvendelse.
De bestemmelser, som foreslås ændret ved forslagets § 1, nr. 2-4, vedrører
den situation, hvor en herboende udlænding eller dennes ægtefælle eller
samlever er dømt for en overtrædelse af forskellige bestemmelser i straffe-
loven, som er begået mod henholdsvis en samlever eller ægtefælle, børn
eller en au pair, og som medfører, at den pågældendes samlever eller ægte-
fælle, børn eller au pair som udgangspunkt er afskåret fra at få meddelt
opholdstilladelse i en periode på 10 år, efter den herboende eller dennes
samlever eller ægtefælle ved endelig dom er straffet for overtrædelsen.
18
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Det medfører eksempelvis, at hvis en herboende udlænding vedrørende et
forhold begået mod sin ægtefælle eller samlever før den 1. juli 2013 er
dømt efter straffelovens dagældende § 217, kan der som udgangspunkt ik-
ke meddeles opholdstilladelse til den pågældendes ægtefælle eller samle-
ver i 10 år efter endelig dom.
Til § 3
Bestemmelsen vedrører lovens territoriale gyldighed og indebærer, at lo-
ven ikke gælder for Færøerne og Grønland, men ved kongelig anordning
helt eller delvis kan sættes i kraft for Færøerne og Grønland med de æn-
dringer, som de færøske eller grønlandske forhold tilsiger.
19