Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2014-15 (1. samling)
UUI Alm.del Bilag 47
Offentligt
1437775_0001.png
Europaudvalget
EU-note
Til:
Dato:
Udvalgets medlemmer og stedfortrædere
18. december 2014
”En ny begyndelse” – Kommissionens arbejdsprogram for 2015
Sammenfatning
Kommissionens arbejdsprogram for 2015 ”En ny begyndelse” indeholder
23 nye initiativer, som Juncker-Kommissionen foreslår gennemført i overens-
stemmelse med de politiske retningslinjer, der tidligere er blevet forelagt for
Europa-Parlamentet. Samtidig har Kommissionen bemærkelsesværdigt
udpeget 80 eksisterende lovforslag, som den vil ændre eller trække tilbage
af politiske eller tekniske grunde. Hovedoverskrifterne i lovgivningsprogram-
met er: investeringsplanen til en værdi af 315 mia. euro, et ambitiøst digitalt
indre marked i EU, en kapitalmarkedsunion, de første skridt imod en
europæisk energiunion, kamp mod skatteunddragelse og skattesvig, mere
fælles fodslag om indvandringspolitik og et styrket samarbejde om euroen.
Parlamentet stemmer til januar om en resolution om den ”nye begyndelse”
som Kommissionen har lovet.
Hovedoveroverskrifter i Kommissionens arbejdsprogram for 2015
Kommissionsformand Jean-Claude Juncker og første næstformand Frans Tim-
mermans fremlagde den 16. december 2014 i Strasbourg Kommissionens ar-
bejdsprogram for 2015 for Europa-Parlamentet. Arbejdsprogrammet er en over-
sættelse og konkretisering af
de 10 politiske prioriteringer,
som Juncker fremlag-
de i forbindelse med sin valgkampagne og sin tiltrædelse i juli. Ved præsentatio-
1/5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
nen af arbejdsprogrammet lagde Juncker og Timmermans vægt på budskabet
om, at EU bør være ”big on big things and smaller on smaller things”.
Arbejdsprogrammet indeholder 23 initiativer, som Kommissionen har forpligtet sig
politisk til at iværksætte i 2015. Topprioriteten på denne 12-måneders ”opgaveli-
ste” er investeringsplanen for Europa og en række forslag, der sætter fokus på
beskæftigelse og vækst.
Kommissionen forpligter sig navnlig til at levere følgende i 2015:
En investeringsplan for Europa:
Den lovgivningsmæssige opfølgning af
den plan, der blev bebudet i sidste måned, og som skal frigøre offentlige
og private investeringer i realøkonomien på mindst 315 mia. EUR i løbet
af de næste tre år.
En ambitiøs pakke for det digitale indre marked:
Den skal skabe
rammerne for en dynamisk digital økonomi og et dynamisk digitalt sam-
fund ved at komplementere de lovgivningsmæssige rammer for telekom-
munikationssektoren, modernisere reglerne om ophavsrettigheder, for-
enkle reglerne for forbrugere, der foretager køb på nettet, fremme cyber-
sikkerhed og udbrede digitalisering.
De første skridt hen imod en europæisk energiunion,
der skal give
energiforsyningssikkerhed, sikre yderligere integration af de nationale
energimarkeder, begrænse den europæiske efterspørgsel efter energi og
dekarbonisere energimikset.
En ny strategi for det indre marked,
der skal færdiggøre den lovgiv-
ningsmæssige ramme på det finansielle område. Kommissionen vil her
bl.a. udarbejde en handlingsplan for opbygningen af en ”kapitalmarkeds-
union”, som skal supplere bankunionen, så det bliver billigere at skaffe fi-
nansiering for små og mellemstore virksomheder.
En mere retfærdig tilgang til beskatning:
En handlingsplan om indsat-
sen for at bekæmpe skatteunddragelse og skattesvindel, herunder foran-
staltninger på EU-niveau, som skal bidrage til, at vi går over til et system,
hvor det er i det land, hvor overskuddet skabes, der også beskattes. Det
skal bl.a. ske i kraft af automatisk udveksling af oplysninger om skatteaf-
gørelse og stabilisering af selskabsskattegrundlaget.
En europæisk dagsorden for migration:
med en ny tilgang til lovlig mi-
gration, der skal gøre EU til et attraktivt mål for mennesker med talent og
færdigheder og forbedre forvaltningen af migration i EU gennem øget
samarbejde med tredjelande, solidaritet mellem vores medlemsstater og
bekæmpelse af menneskehandel.
En stærkere økonomisk og monetær union:
Fortsatte bestræbelser på
at fremme økonomisk stabilitet og tiltrække investorer til Europa.
2/5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1437775_0003.png
En fuldstændig liste med alle 23 initiativer inden for hvert af de 10 prioriterede
politikområder findes
her.
Rydder op i igangværende Kommissionsforslag
I forbindelse med udarbejdelsen af arbejdsprogrammet foreslår Kommissionen at
tilbagekalde eller ændre 80 af de 452 forslag, der for tiden er til behandling i Eu-
ropa-Parlamentet og Rådet. . Nogle foreslås trukket tilbage, fordi de ikke er i
overensstemmelse med den nye Kommissions prioriterede områder. Men i man-
ge tilfælde lægger Kommissionen fortsat stor vægt på at nå de fastsatte mål.
Første næstformand
Frans Timmermans
forklarede:
"Vi vil skabe resultater.
Denne kommission er enig i, at EU skal være ambitiøs, også når det gælder mil-
jømæssige og sociale standarder. Men det er meningsløst at lade EU-
institutionerne spilde tid og energi på forslag, der ikke har en chance for at blive
vedtaget - som ikke vil give de resultater, vi ønsker at se i praksis. Så når det er
tilfældet, vil vi overveje andre, mere effektive måder at nå vores fælles mål på."
Se den fuldstændige liste over forslag, som Kommissionen lægger op til at træk-
ke tilbage
her.
Kommissionen afventer Europa-Parlamentets og Rådets synspunkter, inden den
formelt trækker forslagene tilbage
Blandede reaktioner ved debatten i Europa-Parlamentet
Arbejdsprogrammet fik blandede reaktioner fra MEP’erne under debatten med
Kommissionsformand Jean-Claude Juncker og første næstformand Frans Tim-
mermans. Navnlig det forhold, at Kommissionen lægger op til at trække 80 lov-
givningsinitiativer tilbage vakte røre. Især blev det kritiseret, at forslagene om
renere luft
1
og "cirkulær økonomi"
2
, heriblandt specielt forslaget om affaldsgen-
brug
3
, ligeledes er med på denne ”kill-liste”.
Første Næstformand Timmermans bekræftede, at Kommissionen vil trække af-
faldsforslaget fra juli 2014 tilbage. Men kun for at komme med noget bedre. ”Vi
1
2
KOM(2013)920.
Initiativerne, der inkluderer flere forslag, blev oprindeligt sat i gang med medde-
lelsen KOM(2014)398: ”Omstilling
til en cirkulær økonomi: et program for et Euro-
pa uden affaldsproduktion”.
Se Kommissionens side
her
for mere information.
3
KOM(2014)397.
3/5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
trækker forslaget om affaldspakken, men vi fremsætter et nyt forslag, der er mere
ambitiøst, og jeg vil garantere, at det kommer i 2015” sagde Timmermans.
EPP-gruppens næstformand, József Szájer (HU), glædede sig over forandrings-
paratheden og enkeltheden i Kommissionens forslag, som sigter mod at mindske
bureaukrati og gøre livet lettere for de økonomiske aktører. Han roste Kommissi-
onens bestræbelser på at "koncentrere sig om implementeringsspørgsmål".
S&D-gruppens næstformand, Enrique Guerrero Salom (ES), hilste Junckers fo-
kus på nærhedsprincippet velkommen, men gentog at "Vi også har brug for en
stærk Europæisk Union". Den sociale model "må opretholdes og forsvares", tilfø-
jede han. Med henvisning til Kommissionens "kill-liste" medgav han, at "nogen
ændringer er nødvendige, men ikke tilbagetrækninger", især for så vidt angår
"barselsorlov og cirkulær økonomi".
Vicky Ford, der talte for ECR-gruppen, sagde, at "økonomien bør komme i første
række. Alle EU-initiativer må gennemgå en enkel prøve: Vil det gøre det lettere
eller sværere for vores virksomheder at trives?". "I 2015 har vi behov for økono-
mier, der er tilpasset 2050 - ikke 1950'erne - levende digitale markeder, betingel-
ser, der tillader industrien at blomstre og øget udenrigshandel", tilføjede hun.
Næstformand i ALDE-gruppen, Sophie in't Veld (NL), argumenterede for, at bed-
re lovgivning også betyder gennemsigtighed. "ALDE støtter naturligvis bestræ-
belserne på at slanke og forenkle. Men vi tror på en intelligent trimning, ikke en
total skovrydning", sagde hun. Hun kritiserede Kommissionens planer om at
skrotte en lang række forslag i relation til "diskrimination og gennemsigtighed,
miljøet og demokratiske værdier".
Rina Ronja Kari (DK) sagde på vegne af GUE-gruppen, at "det ser ud til, at
Kommissionen er opsat på at gøre livet lettere for de store virksomheder på ar-
bejdstagernes bekostning". Hun tilføjede, at "vi har brug for en situation, hvor
borgerne er i centrum for vores overvejelser".
De Grønnes medformand, Philippe Lamberts (BE), insisterede på, at "Europa
skal arbejde for flertallet, ikke bare mindretallet" samt at "arbejdstagerne må sæt-
tes forrest i vores overvejelser". Han opfordrede også til "miljømæssig bæredyg-
tighed" og mindede om, at "bedre regulering ikke er lig med ingen regulering eller
deregulering".
Medformand for EFDD-gruppen, Nigel Farage (UK), sagde, at Juncker har "haft
travlt med et PR-bureau, og har brugt en pæn sum penge på at rebrande EU-
Kommissionen". Han kritiserede også Kommissionens slogan "ny begyndelse" -
"det gør vi jo hvert 5. år", sagde han.
4/5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1437775_0005.png
Løsgængeren Gerolf Annemans (BE) roste Kommissionens "mere fokuserede"
tilgang. "Jeg tror, vi skal undgå at indføre al for meget lovgivning, tingene er gået
for langt i forvejen. Vi har ikke brug for mere lovgivning, vi skal ikke narre os selv,
for så opnår vi ingenting", sagde han.
Juncker rundede debatten af med at understrege, at arbejdsprogrammet denne
gang er blevet udarbejdet i dialog med både Europa-Parlamentet og Rådet for at
skabe opbakning til programmet inden fremlæggelsen. Set i det lys fandt han
Europa-Parlamentets kritik af Kommissionens prioriteringer mærkværdig,
Mindre bureaukrati og færre lovgivningsmæssige byrder
Arbejdsprogrammet afspejler ligeledes Kommissionens fokus på bedre lovgiv-
ning, der bygger på programmet for målrettet regulering ("Refitprogrammet
4
"),
som har til formål at bekæmpe bureaukrati og fjerne lovgivningsmæssige byrder,
så der skabes vilkår, der fremmer investeringer. Kommissærkollegiet har udpeget
en række forslag og gældende retsakter, som vil blive gennemgået og ændret, så
de kommer til at fungere bedre for Europas borgere og virksomheder. Dette om-
fatter også tiltag til forenkling, f.eks. af den fælles landbrugspolitik.
Se listen over tiltag som følge af arbejdet med bedre regulering
her.
Med venlig hilsen
Klaus Andersen
4
REFIT-programmet er Kommissionens program for ”målrettet og effektiv regulering”, se Kommissionens
side
her
for mere information.
5/5