Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2014-15 (1. samling)
UUI Alm.del Bilag 40
Offentligt
Justitia
Lautrupsgade 13, 6.sal
2100 København Ø
(+45) 2466 4220
(+45) 2466 4220
Til Arbejdsgruppen vedr. beskyttelse af personfølsomme oplysninger
Den parlamentarisk arbejdsgruppe vedr. beskyttelse af personfølsomme oplysninger under hhv. Kulturudvalget
og Retsudvalget har fået til opgave at ”undersøge mulighederne for en bedre beskyttelse af personfølsomme
oplysninger og et effektivt tilsyn med offentlige institutioner såvel som private virksomheders behandling af disse”.
Ved henvendelse af 28. november 2014 fremsendte Justitia i fællesskab med en række relevante aktører fra både
Tele- og IT-branchen, erhvervslivet, universitetet, NGO’er mm. en fælles opfordring til Arbejdsgruppen om revision
af de nuværende danske logningsregler. Som nævnt i fællesbrevet, er der fortsat en række problemstillinger i
forhold til de gældende logningsreglers forenelighed med både artikel 7 og 8 i EU’s Charter om Grundlæggende
Rettigheder og artikel 8 i Den Europæiske Menneskerettighedskonvention – trods afskaffelsen af
sessionslogningen i juni 2014.
I nærværende henvendelse fremsender den juridiske tænketank Justitia således konkrete anbefalinger til
hvorledes en mere proportional logningsordning kan indrettes således, at privatlivets fred respekteres og politi- og
efterretningstjenester stadig har mulighed for at gøre brug af moderne og effektiv teknologi.
På baggrund af EU-domstolens afgørelse den 8. april 2014, der erklærede EU’s logningsdirektiv for uforeneligt
med beskyttelsen af privatlivets fred og persondata i EU’s Charter om Grundlæggende Rettigheder, anbefales det,
at en kommende revision af logningsreglerne omfatter en ændring, der i højere grad tager hensyn til EU-
domstolens krav om proportionalitet og afgrænsning af personkreds. Det anbefales specifikt, at der alene kan
foretages logning af persondata vedrørende konkrete personer, som, politiet har en formodning om, er involveret i
alvorlig kriminalitet, og at de loggede data derefter alene kan udleveres i henhold til reglerne i Retsplejeloven, der
kræver mistanke og retskendelse. En sådan to-ledet ordning vil drastisk mindske omfanget af logningsreglerne
således, at de ikke omfatter almindelige borgere, men alene personer, der på baggrund af en rimelig formodning
om involvering i alvorlige strafbare forhold, er kommet i politiets søgelys. En sådan ordning vil særligt være
relevant i forhold til personer, som er blevet radikaliseret og færdes i ekstremistiske miljøer, men hvor der (endnu)
ikke foreligger en konkret mistanke om eksempelvis terrorplaner eller lignende. Også personer, der er
medlemmer af eller færdes i grupper, der er kendt for at begå organiseret kriminalitet, men ikke er omfattet af en
konkret mistanke, ville kunne omfattes af ordningen. Logning må dog ikke foretages alene på grund af politisk
aktivitet, religiøs overbevisning, etnicitet eller herkomst, ligesom Datatilsynet og Tilsynet med
efterretningstjenesterne bør foretage kontrol med denne nye ordning.
Det må forventes, at en sådan ordning vil reducere omfanget af personer, hvis data logges, fra millioner til
hundreder eller tusinder og de loggede data fra milliarder til tusinder eller titusinder, hvilket selvagt også vil
reducere risikoen for misbrug. Selvom betingelserne fra logning indsnævres kraftigt, vil de eksisterende
retssikkerhedsmæssige garantier dog stadig gælde, hvorfor det alene er alvorlig kriminalitet, der er relevant for
logning, ligesom udlevering af data vil kræve mistanke og retskendelse udstedt af uafhængige domstole. Med en
www.
company
.com
www.justitia-int.org