Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2014-15 (1. samling)
UUI Alm.del Bilag 114
Offentligt
1533753_0001.png
DIIS POLICY BRIEF APRIL 2015
Ekstremisme på nettet
KAMPEN MOD ONLINE-RADIKALISERING
STARTER OFFLINE
Modnarrativer fremhæves ofte som columbus-
ægget i forebyggelsen af ekstremisme og
radikalisering. De skal punktere ekstremismens
propaganda eller skabe positive alternativer til
dens fællesskaber. Men effekterne er tvivlsom-
me og kan i værste fald virke stik mod hensig-
ten. Uddannelse og kritisk tænkning er derfor
den bedste forebyggelse.
Ekstremister og propagandister har indtaget de
sociale medier. Det har skabt bekymring for, at de
radikale holdningsfællesskaber fører til yderligere
radikalisering ude foran computerskærmene. Flere
forskere, interesseorganisationer og ministre slår
derfor til lyd for at forebygge radikalisering ved at
ANBEFALINGER
Sats på en langsigtet styrkelse af kritisk tænkning
og en åben demokratisk kultur.
Uddan unge i digitale kundskaber, der gør dem
bedre i stand til at forstå de sociale mediers
virkemåder og gennemskue manipulation.
Undgå at anvende direkte modnarrativer, som ud-
fordrer og falsificerer den ekstremistiske ideologi.
Undgå at fremme positive alternativer via
strategiske alliancer med organisationer i
civilsamfundet.
UUI, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 114: Policy brief om strategier til forebyggelse af ekstremisme på internettet, fra DIIS
1533753_0002.png
Vi bør fokusere kræfterne på at opbygge et stærkt
demokratisk samfund af digitalt indfødte.
Modnarrativer har meget lille relevans for den egentlige målgruppe, som først og
fremmest søger at få bekræftet egne idéer og radikale inklinationer.
gennemtrænge online-miljøernes ideologiske
forsvarsværker med modnarrativer. Helt overordnet
kan strategierne til at modgå ekstremistiske narrativer
inddeles i tre kategorier:
Kritisk tænkning og skepsis
over for informationers
sandhedsværdi kombineret med gode digitale
kundskaber kan gøre unge mindre tiltrukket af
ekstremismen. De skal ifølge denne tankegang trænes
gennem en demokratipædagogik, der arbejder med at
forbedre deres mediekompetencer, dvs. forståelse for
de forskellige digitale mediers funktioner, færdigheder
i omgangen med nye medier samt analytiske og
refleksive mediekritiske kundskaber. Tilgangen satser
således på langsigtsperspektivet. Den forsøger at
forebygge fremtidig ekstremisme ved at opbygge et
stærkt demokratisk samfund af digitalt indfødte.
Direkte modnarrativer
til ekstremismens ideologi
og livsstil
Positive alternativer,
der blandt andet støtter
moderate stemmer
Opbygning af digitale kompetencer og kritiske
refleksionsevner
hos potentielt sårbare unge
Direkte modnarrativer
forsøger at ”vinde diskussio-
nen” ved at dekonstruere og delegitimere den
ekstremistiske propaganda. Tilgangen forsøger
således på kort sigt at påvirke adfærden hos dem, der
sympatiserer med eller tager del i den voldelige
ekstremisme. Modnarrativer kan blandt andet handle
om at latterliggøre, udfordre og falsificere den
ekstremistiske ideologis påstande eller at påvise
uoverensstemmelsen mellem ekstremismens utopi
og dens brutale virkelighed. Den direkte tilgang bygger
ofte på antagelsen om, at den voldelige ekstremismes
narrativer er baseret på misforståelser og konspira-
tionsteorier, og at afsløre det vil så tvivl i ekstremis-
mens tankerækker og lede sympatisørerne på rette
vej.
Positive alternativer
opererer på mellemlangt sigt og
forsøger at modgå ekstremismens tiltrækningskraft
gennem alternative udbud på identitetsmarkedet som
eksempelvis moderate fortolkninger af religion og
ideologi eller ikke-ekstremistiske fritidsaktiviteter
baseret på sekulære, vestlige værdier. Tilgangen
udfordrer dermed ikke ekstremismens narrativer
direkte, men ønsker i stedet at påvirke de unge, der er
sårbare over for budskaberne. Herudover kan de
alternative stemmer hjælpe med at samle det stille
flertal imod ekstremismen ved at understrege
solidaritet, fælles mål og fælles værdier.
En uddybende diskussion af tiltagene mod ekstrem-
isme på nettet findes i rapporten
Online-radikalisering:
Modtagerparadoks – forståelsen af individet
Modnarrativerne har flere problemer med individ-
forståelsen, når det ikke blot handler om at modsige
Forebyggelse på internettet.
Læs mere på diis.dk.
UUI, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 114: Policy brief om strategier til forebyggelse af ekstremisme på internettet, fra DIIS
1533753_0003.png
ekstremistiske røster, men også om at forebygge
radikalisering. I de direkte modnarrativer er det
rationelle individer, der skal præsenteres for sand-
heden. I de positive alternativer er det sårbare og
manipulerbare unge, som skal podes med de rette
værdier. Men begge tilgange rammer ved siden af
skiven. Ekstremismen virker ofte dragende på unge,
der er fanget i en eksistentiel og identitetspolitisk
modstandskamp. Her risikerer direkte modnarrativer
blot at blive opfattet som typisk vestlig og politisk
korrekt propaganda, der oven i købet er genstand for
en latterliggørende modpropaganda. De alternative
fortællinger tilbyder ofte ikke andet end en mod-
standsløs og impotent multikulturel normalitet, som
misforstår ekstremismens følelsesmæssige og
politiske ophav.
De normalitetsskeptiske unge navigerer i et kaotisk
informationshav, hvor de nødvendigvis må reducere
støjen gennem aktive fravalg. Kunsten bliver derfor at
lokke de unge til frivilligt at betragte sindrigt konstrue-
rede modnarrativer, som i udgangspunktet er uforene-
lige med deres værdier. De lave kliktal for eksisterende
onlinekampagner illustrerer, at det ikke lykkes.
Modnarrativer har meget lille relevans for den
egentlige målgruppe, som først og fremmest søger at
få bekræftet egne idéer og radikale inklinationer.
Modnarrativernes antagelser om kommunikationens
radikaliserende eller de-radikaliserende effekt har ikke
blik for radikaliseringens meget individuelle og
kontekstuelle karakter. Den enkelte fortolker ny
information i relation til en personlig livsfortælling og
et netværk af eksisterende relationer. Der findes intet
universalmiddel.
Afsenderparadoks – oprør mod autoriteter
Modnarrativernes strenge fokus på budskabet
risikerer at gøre tilgangene blinde over for finansie-
rings- og afsenderparadokser. Ideen om de positive
alternativer bygger til dels på, at narrativerne skal
leveres af autoritative, moderate stemmer som for
eksempel moderate imamer, der kan hjælpe med at
affeje volden som illegitim. Problemet er dog, at
online-ekstremismen og radikaliseringsfænomenet i
høj grad også er baseret på normalitetsskeptiske
TO EKSEMPLER PÅ MODNARRATIVER
Et eksempel på direkte modnarrativer er kampagnen
Et eksempel på en kampagne, der spiller på positive
alternativer, er
Walk Away from Violent Extremism
af den
australske ngo People against Violent Extremism.
Kampagnen bevæger sig på flere platforme med både
film og billeder. Formålet er blandt andet at forbedre viden
og opmærksomhed om voldelig ekstremisme, at udvikle
modnarrativer, som deles gennem online-platforme og
at styrke modstandsdygtigheden over for radikal og
ekstremistisk indflydelse på unge. Det sidste element
forsøger kampagnen at opnå ved at appellere til følelserne.
Den beskriver ”normaliteten”, dvs. middag med familien
og fodbold med vennerne, som den sikre havn, hvor
frustrerede unge i stedet bør kaste det sociale anker.
Den grundlæggende fortælling i kampagnen er således
ideen om en sekulær og individualiseret multikulturel
normalitet.
Think Again Turn Away,
som det amerikanske udenrigs-
ministerium står bag.
Kampagnen anvender terrororganisationers strategi-
ske fejltagelser samt beretninger fra afhoppere til at
fremstille den voldelige ekstremisme som en fejlslagen
strategi. Den har et aktivt korps af Twitterbrugere, som
mikroblogger om jihadistiske netværks fejlinformationer
og manipulation. Kampagnen breder sig i film og billeder
over de fleste sociale medier og anvender såvel humor
som kontraideologisk faktatjek. Den har særligt fået
omtale for en kontroversiel video,
Welcome to the ”Isla-
mic State” land (ISIL/ISIS),
der i sarkastiske vendinger
fortæller om alle fordelene ved at blive fremmedkriger
for Islamisk Stat i Syrien og Irak.
IS svarede igen med modpropaganda, der angreb dob-
beltmoral og hykleri i den amerikanske selvfremstilling.
UUI, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 114: Policy brief om strategier til forebyggelse af ekstremisme på internettet, fra DIIS
1533753_0004.png
DIIS POLICY BRIEF APRIL 2015
unges oprør mod autoriteter og moderate livsanskuel-
ser, hvorfor det autoritetsbaserede modnarrativ blot
risikerer at bekræfte og måske også forstærke
oprørstrangen.
Det effektfulde modnarrativ skal, som en slags
trojansk hest, plante en spire af tvivl, der kan få lov at
vokse og nedbryde ekstremismens forsvarsværker
indefra. Sådanne alternativer kan formodentlig få
nogle unge, der flirter med ekstremismen, til at
komme på andre tanker. Men hvis den trojanske hest
overhovedet skal have en chance for at komme inden
for murene, må afsenderen ikke være synlig og
hensigten ikke være klar. Den kritiske fortælling har
således størst indflydelse, hvis tvivlens stemme udgår
fra de ekstremistiske miljøers indre.
Hvis de alternative stemmer bliver økonomisk eller
ideologisk koblet til staten, vil det blot bestyrke
mistanken og mistilliden. Afsenderparadokset
beskriver faren ved, at staten støtter modnarrativer og
kampagner fremført af organisationer i civilsamfun-
det. Støtten risikerer at blive et dødskys for troværdig-
heden af de uafhængige initiativer, og derfor taler
afsenderparadokset imod idéen om strategiske
alliancer med organisationer.
Alternativ sandhed eller kritisk tilgang
De direkte modnarrativer handler om at demonstrere
ideologiens falske grundlag og vise unge mennesker,
hvordan virkeligheden i virkeligheden ser ud. Den
tilgang tager afsæt i simple antagelser om kommuni-
kation og anerkender ikke åbent, at medievirkelig-
heden er politisk konstrueret og altid betinger en
bestemt vinkling eller måske endda fordrejning af
indholdet – uanset hvem afsenderen er. De positive
alternativer tilbyder en light-version af den ekstremisti-
ske originalvare og forsøger at lokke de normalitets-
skeptiske unge tilbage i folden. I stedet for at frem-
hæve den ”sande” virkelighed som de direkte
modnarrativer, tilbyder alternativerne en anden og
mere uproblematisk plads i fællesskabet.
Den kritiske dannelse er derimod mere fundamental.
Tilgangen kobler generel viden og oplysning til den
kritiske sans for at lære de unge at betvivle simple
sandhedsudsagn og de autoriteter, som fremfører
dem. De to første tilgange postulerer altså en anden
sandhed, mens den sidste tilgang vægter kritikken af
sandhedsudsigelser. Derfor virker tilgangene uforene-
lige.
Der mangler ganske enkelt forskning, som påviser
online-kommunikationens radikaliserende eller
de-radikaliserende effekt. En sådan forskning bør tage
udgangspunkt i radikaliseringens mangefacetterede
individ, så vi ikke fristes til at anvende skrivebords-
rationelle idealkonstruktioner.
At forebygge ekstremisme er ikke det samme som at
sælge et bedre produkt eller at tale sandhed til en
virkelighedsforstyrret modkultur. Kampen mod
online-ekstremisme starter derfor offline gennem
bedre uddannelse og en åben demokratisk kultur med
større politisk og identitetsmæssigt albuerum. Der
findes ingen enkle løsninger. Men den mest sikre
strategi er det lange seje træk, som satser på
(ud)dannelse og kritisk tænkning.
Tobias Gemmerli, videnskabelig assistent, International Sikkerhed ([email protected])
Forsideillustration: Pawel Kuczynski
DIIS· DANSK INSTITUT FOR INTERNATIONALE STUDIER
www.diis.dk