Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2014-15 (1. samling)
UUI Alm.del Bilag 103
Offentligt
TALEPAPIR
DET TALTE ORD GÆLDER
Anledning
Åbent fælles samråd med ministeren for børn, ligestilling,
integration og sociale forhold
Svar på samrådsspørgsmål AB og AC samt spm. Q
Børne- og Undervisningsudvalget og Udvalget for Ud-
lændinge- og Integrationspolitik
Børne- og Undervisningsudvalget
Ca. 10-15 minutter
Onsdag den 25. marts 2015, kl. 11.30, i FT, lokale 2-080
Titel
Målgruppe
Arrangør
Taletid
Tid og sted
1
UUI, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 103: Kopi af undervisningsministerens talepapir fra samrådet den 25. marts 2015 om radikalisering og antisemitisme, jf. BUU alm. del - samrådsspm. AB og AC og UUI alm. del - samrådsspm. Q, fra undervisningsministeren
1524817_0002.png
Disposition
1. Indledning (M)
2. Demokrati og medborgerskab i den danske folkeskole (M)
3. Hvordan modvirker vi anti-jødiske holdninger, diskrimination, ekstremisme og radikali-
sering i skoler og på uddannelser? (M)
4. Forebyggelse af antisemitisme i samfundet (ministeren for børn, ligestilling, integration og
sociale forhold)
5. Afslutning (ministeren for børn, ligestilling, integration og sociale forhold)
1. Indledning
Jeg vil gerne takke udvalgene for indkaldelse til samrådet og muligheden for at
drøfte dette vigtige emne.
Selv om der heldigvis sjældent sker terrorhandlinger, er det noget, der sker. Ik-
ke bare her i Danmark, men også i andre lande. Det er klart, at når der sker en
så forfærdelig terrorhandling, som den vi netop har set, så berører det alle dybt.
Det giver anledning til at overveje, om der er mere vi kan gøre i forskellige in-
stitutioner i samfundet og inden for foreningslivet m.v. Derfor er jeg glad for at
få muligheden for at udfolde dette i dag.
Som undervisningsminister blev jeg for nylig – forud for terrorhandlingen i
Danmark – inviteret til et EU-ministerrådsmøde, der blev afholdt den 17. marts
2015 i Paris. Terrorhandlingen i Paris var baggrunden for, at man i EU ville
drøfte erfaringer på området. Herefter skete terroranslaget i Danmark – med
tydelige paralleller til det, der skete i Paris.
Derfor rækker denne debat videre. Det er antidemokratiske handlinger i brede-
ste forstand. Lige fra ytringsfrihed til antisemitisme og andre radikaliserede
handlinger. Det er omdrejningspunktet for diskussionen om, hvad vi kan gøre,
og hvordan vi bedst muligt forhindrer sådanne handlinger. I forlængelse heraf
må man erkende, at det er svært at lave en strategi, der fuldstændigt forhindrer
det.
En af udfordringerne inden for uddannelsesområdet er, at nogle af de antide-
mokratiske handlinger, vi har set i forskellige lande, bliver begået af veluddan-
nede unge. Unge, som på trods af deres skolegang, alligevel er blevet radikali-
serede. Derfor er der ingen nemme løsninger.
Det gjorde dybt indtryk på mig at deltage i EU-ministerrådsmødet i Paris. Den
franske undervisningsminister og jeg selv havde tragedierne tæt inde på livet.
2
UUI, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 103: Kopi af undervisningsministerens talepapir fra samrådet den 25. marts 2015 om radikalisering og antisemitisme, jf. BUU alm. del - samrådsspm. AB og AC og UUI alm. del - samrådsspm. Q, fra undervisningsministeren
Men også de hollandske, britiske og spanske undervisningsministre kunne by-
de ind med erfaringer i forbindelse med terrorhandlinger i deres respektive lan-
de.
Jeg vil indlede med at svare på spørgsmålene AB og AC. Herefter vil ministe-
ren for børn, ligestilling, integration og sociale forhold besvare spørgsmål Q.
2. Demokrati og medborgerskab i den danske folkeskole
I har efter ønske fra Esben Lunde (V) stillet mig følgende spørgsmål (AB):
Ministeren bedes redegøre for, hvad regeringen gør for at håndhæve folke-
skolens formålsparagraf § 1, stk. 3: ”Folkeskolen skal forberede eleverne til
deltagelse, medansvar, rettigheder og pligter i et samfund med frihed og folke-
styre. Skolens virke skal derfor være præget af åndsfrihed, ligeværd og demo-
krati” set i relation til udviklingen med antisemitisme i det danske samfund,
som strider mod denne paragraf.”
Den danske folkeskole spiller en helt afgørende rolle i, at børn og unge udvik-
ler sig til aktive og ansvarlige medborgere i et demokratisk samfund. Det frem-
går også af den del af folkeskolelovens formålsparagraf, som spørgsmålet hen-
viser til.
Jeg vil give nogle eksempler på arbejdet med at håndhæve denne del af for-
målsparagraffen med særlig vægt på, hvad der bliver gjort for at diskutere pro-
blemer i forhold til blandt andet jøder og antisemitisme.
Vi ved fra forskningen, at elever, der er en del af skolens fællesskab, har min-
dre risiko for at blive marginaliserede og komme i kontakt med kriminelle mil-
jøer. Skolens arbejde med at inddrage eleverne i forskellige læringsaktiviteter
er altså helt centralt i forhold til at modvirke, at børn og unge udvikler ekstre-
misme og bliver radikaliserede. I den forbindelse vil jeg fremhæve Aarhus
Kommune. Her har man en sammenhængende strategi for, hvordan man an-
vender forpligtende dialoger på tværs af elevgrupper. Samtidig er der et tæt
samarbejde mellem parter i civilsamfundet som fx socialområdet, foreningsliv
og politi. Børn og unge involveres derfor systematisk i dialoger og dilemmaer,
der kan forhindre fx radikalisering.
Aarhus-modellen har haft stor succes og har fået opmærksomhed internatio-
nalt. Derfor er det centralt, at vi forholder os til, hvordan modellen kan udbre-
des til andre kommuner.
Med den nye trivselsmåling, som gennemføres for første gang i år, får skolen et
redskab til at identificere udfordringer i relation til elevernes trivsel. Og der-
3
UUI, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 103: Kopi af undervisningsministerens talepapir fra samrådet den 25. marts 2015 om radikalisering og antisemitisme, jf. BUU alm. del - samrådsspm. AB og AC og UUI alm. del - samrådsspm. Q, fra undervisningsministeren
med understøtte arbejdet med, at ingen elever mistrives eller føler sig margina-
liserede i skolen.
Derudover sikrer Fælles Mål i en lang række af folkeskolens fag som historie,
samfundsfag, kristendomskundskab, dansk, tysk og fransk, at eleverne arbejder
med temaer, der på forskellig måde kan bidrage til at modvirke ekstremisme og
anti-jødiske holdninger.
Og på EMU’en stilles undervisningsforløb til rådighed med fokus på at fore-
bygge ekstremisme. Fx ligger der i øjeblikket et forløb om racismeparagraffen
og ytringsfrihed.
Også prøverne har de senere år haft fokus på temaer, der forebygger ekstreme
holdninger. I de mundlige prøver i historie har der fx været opgivet temaer som
’Terror’, ’11. september’, ’Holocaust’, ’Folkemord’, ’Menneskerettigheder’,
’Muhammedkrisen’, ’FN’, ’Nazisme’ og ’Jødeudryddelse’. I kristendomskund-
skab har der været opgivet temaer som kulturmøder, billedforbud i Islam og
næstekærlighed. I samfundsfag har ’Demokrati som styreform’, ’Grundloven,
demokrati eller diktatur?’ og ’Muhammedkrisen’ været blandt de opgivne te-
maer. Og i de skriftlige prøver har ’Intolerance’ været et tema.
Jeg vil også gerne nævne, at det, der ligger i folkeskolens formålsparagraf, og-
så findes i formålsparagraffen for gymnasiet.
Det er vigtigt at vi har en fælles bevidsthed om, at størstedelen af de danske
børn og unge faktisk har disse værdier inde under huden. Vores børn ligger i
top i forhold til internationale undersøgelser af elevers samfundsforståelse.
Men undersøgelser peger samtidig på, at 3-4 pct. har en lav tilknytning til sko-
len, og at en tilsvarende stor gruppe har en lav samfundsforståelse.
Vi skal derfor blive bedre til at klæde såvel skolens medarbejdere som for-
eningsdanmark på til at identificere disse børn og unge og give dem konkrete
redskaber til, hvordan disse unge igen bliver en del af skolens fællesskab. Det
er vigtigt, at der bliver grebet ind så tidligt som muligt. Helt konkret har jeg be-
sluttet at sætte gang i en forskningskortlægning og en erfaringsopsamling, der
skal give os et fundament at stå på i forhold til blandt andet at udarbejde en
pakke til lærere og skoler om, hvordan de identificerer og følger op på børn og
unge i risiko for radikalisering.
Samtidig har jeg inviteret en række foreninger og interessenter fra uddannel-
sesområdet til et rundbordsmøde, hvor jeg vil høre deres bud på, hvordan vi
kan foregribe, at unge radikaliseres eller udvikler en modvilje mod bestemte
grupper, som eksempelvis jøderne.
4
UUI, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 103: Kopi af undervisningsministerens talepapir fra samrådet den 25. marts 2015 om radikalisering og antisemitisme, jf. BUU alm. del - samrådsspm. AB og AC og UUI alm. del - samrådsspm. Q, fra undervisningsministeren
3. Hvordan modvirker vi antisemitisme, diskrimination, eks-
tremisme og radikalisering i skoler og på uddannelser?
Samrådsspørgsmål AC lyder således: ”Ministeren
bedes i fortsættelse af BUU
alm. del – samrådsspm. AB redegøre for, hvilke konkrete initiativer ministeren
og regeringen vil tage for at forhindre antisemitiske handlinger og decideret
jødeforfølgelse i Danmark i fremtiden.”
På Undervisningsministeriets og Socialministeriets område har regeringen for
ganske nylig sammen med satspuljepartierne (Venstre, Dansk Folkeparti, Libe-
ral Alliance, SF og Konservative) indgået en aftale om en række initiativer, der
skal styrke forebyggelsen af radikalisering og ekstremisme.
Der er i satspuljeaftalen enighed om tre indsatsområder: 1) Styrket kommunal
indsats og opkvalificering af fagfolk, 2) Nye værktøjer til forebyggelse af radi-
kalisering, og 3) Mobilisering af civilsamfund og lokalmiljøer.
Vi er altså enige om en bred indsats, der går fra at styrke den statslige og
kommunale indsats til at inddrage civilsamfundet og de frivillige foreninger og
organisationer. Ministeren for børn, ligestilling, integration og sociale forhold
vil komme nærmere ind på disse initiativer.
På undervisningsområdet vil jeg nævne yderligere et par tiltag, der skal mod-
virke en sådan marginalisering og anti-jødiske holdninger.
Det er for det første et undervisningsmæssigt fokus på jødernes historie og de
universale menneskerettigheder. Det fremgår blandt andet af historiekanonen,
der identificerer 29 historiske nedslag, som undervisningen tager udgangspunkt
i. Her er både jødeaktionen i 1943 og FN’s Verdenserklæring om Menneskeret-
tighederne i 1948 centrale nedslag.
Andre tiltag, der sætter fokus på had mod jøder og behovet for medmenneske-
lig forståelse, er den tilbagevendende Auschwitz-dag og hjemmesiderne folke-
drab.dk og Holocaust.dk, som UVM og DIIS (Dansk Institut for Internationale
Studier) står bag. Her er fokus på at imødegå holocaustbenægtelse og give ele-
verne redskaber til selv at gennemskue lignende konspirationsteorier og pseu-
dohistoriske påstande.
Der er også indledt dialog med Dansk Jødisk Museum om udviklingen af et nyt
undervisningsmateriale.
5
UUI, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 103: Kopi af undervisningsministerens talepapir fra samrådet den 25. marts 2015 om radikalisering og antisemitisme, jf. BUU alm. del - samrådsspm. AB og AC og UUI alm. del - samrådsspm. Q, fra undervisningsministeren
4. Forebyggelse af antisemitisme i samfundet (Minister for
børn, ligestilling, integration og sociale forhold)
[Minister for børn, ligestilling, integration og sociale forhold]
[Samrådsspørgsmål Q:
”Ministrene bedes redegøre for, hvilke konkrete initia-
tiver, regeringen vil tage for at forhindre antisemitiske handlinger og decideret
jødeforfølgelse i Danmark i fremtiden.”]
5. Afslutning
[Minister for børn, ligestilling, integration og sociale forhold]
[Spørgsmål og debat]
6