Underudvalget under Udvalget for Forretningsordenen 2014-15 (1. samling)
UUF Alm.del Bilag 1
Offentligt
1421072_0001.png
LOVSEKRETARIATET
NOTAT
OM REGLER OG PRAKSIS FOR UNDERUDVALGET UNDER UDVALGET
FOR FORRETNINGSORDENENS BEHANDLING AF BERETNINGER FRA
UNDERSØGELSESKOMMISSIONER
Indledning
I dette notat gennemgås kort de gældende regler og praksis for
Underudvalget under Udvalget for Forretningsordenens behandling af
beretninger fra undersøgelseskommissioner, særligt med hensyn til
spørgsmål om høring af ministre, hvis forhold behandles i en sådan beretning,
og muligheden for beskikkelse af bisiddere til sådanne ministre. Notatet er
konkret udarbejdet med henblik på tilrettelæggelsen af behandlingen af
Skattesagskommissionens beretning.
Generelt om ordningen for behandling af beretninger fra
undersøgelseskommissioner
Forretningsordenens kapitel XVIII indeholder bestemmelser dels om
Folketingets medvirken til nedsættelse af undersøgelseskommissioner, dels
om Folketingets opfølgning på undersøgelseskommissioners beretninger.
Kapitlet, som blev indsat i forretningsordenen i 1999, var ligesom lov om
undersøgelseskommissioner foranlediget af det såkaldte Nordskov-udvalgs
betænkning fra 1996 (betænkning nr. 1315). Kapitlets regler bør ses i nær
sammenhæng med reglerne i lov om undersøgelseskommissioner.
Det er karakteristisk for ordningen med undersøgelseskommissioner, at
stillingtagen til ministres ansvar ligger uden for undersøgelseskommissioners
kompetence. Således kan en undersøgelseskommission efter loven få til
opgave at
undersøge og redegøre for et faktisk begivenhedsforløb.
Endvidere
kan undersøgelseskommissioner få til opgave at
foretage retlige vurderinger
til belysning af, om der foreligger grundlag for, at det offentlige søger nogen
draget til ansvar.
En undersøgelseskommission kan derimod specifikt ikke få
til opgave at foretage retlige vurderinger til belysning af spørgsmålet om
ministres
ansvar.
Spørgsmålet om ministres eventuelle ansvar på grundlag af resultaterne af en
undersøgelseskommissions arbejde henhører derimod under Folketinget. Det
gælder både for så vidt angår politisk ministeransvar, dvs. muligheden for at
17. november 2014
Ref.: 14-001053-3
1/9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
blive mødt med Folketingets mistillid eller som det mindre med en politisk
kritik, og for så vidt angår det retlige ministeransvar, dvs. muligheden for at
blive tiltalt for Rigsretten.
Til gengæld gælder det, at spørgsmål om
embedsmænds
retlige ansvar, som
en beretning fra en undersøgelseskommission måtte give anledning til, alene
er et anliggende for regeringen. Dette er klart forudsat i forarbejderne til
bestemmelserne (betænkning og indstilling af 5. maj 1999 om ændring af
forretningsorden for Folketinget (B 136, folketingsåret 2008-09) med
gengivelse fra Udvalget for Forretningsordenens beretning af 25. juni 1997
over forslag til lov om undersøgelseskommissioner).
Den centrale bestemmelse i forretningsordenen om opfølgning på
undersøgelseskommissioners beretninger er § 56, 1. pkt., hvoraf det fremgår,
at alle beretninger fra undersøgelseskommissioner, der vedrører ministres,
herunder afgåede ministres, forhold, behandles af Udvalget for
Forretningsordenen med henblik på eventuel indstilling om
ansvarsspørgsmålet.
Underudvalget har efter § 59 til opgave at foretage forberedende behandling
af Udvalget for Forretningsordenens opgaver, således at underudvalget
afgiver udtalelse til udvalget til brug for dettes beretning eller betænkning til
Folketinget. De regler, som er fastsat for Udvalget for Forretningsordenens
sagsbehandling efter kapitel XVIII, gælder også for underudvalgets
sagsbehandling.
Udvalgets og underudvalgets sagsbehandlingsskridt
Høring af berørte forhenværende ministre over kommissionsberetningen
Forretningsordenens nærmere regler om Udvalget for Forretningsordenens
og underudvalgets sagsbehandling handler i vidt omfang om at sikre de
berørte ministres retssikkerhed.
Efter § 56, 2. pkt., gives vedkommende minister lejlighed til over for udvalget
at kommentere kommissionsberetningen. ”Vedkommende minister” må i
overensstemmelse med 1. pkt. forstås som en minister, herunder en afgået
minister, hvis forhold er berørt i kommissionsberetningen.
Det kan ikke antages, at en undersøgelseskommissions høring af berørte
tidligere ministre som led i den høring, kommissionen skal foretage af vidner,
undersøgte personer og deres bisiddere efter § 23, stk. 3 og 4, i lov om
undersøgelseskommissioner over enkelte forhold, generelt kan erstatte den
nævnte høring over hele beretningen. Høring over Skattesagskommissionens
beretning bør derfor ikke undlades alene af den grund, at kommissionen hørte
sagens vidner ved breve af 3. juni 2014 over bevisvurderinger m.v.
2/9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Høring af berørte ministre eller tidligere ministre over en kommissions-
beretning må dog formentlig kunne undlades, hvis det står klart, at en
beretning ikke behandler forhold, der kan give grundlag for, at der søges gjort
et ansvar gældende mod de pågældende.
Ud fra sådanne betragtninger undlod man i forbindelse med behandlingen af
Farum-sagen i folketingsåret 2012-13 at foretage høring af berørte tidligere
ministre. Det samme var tilfældet ved behandlingen i 2011-12 af PET-
kommissionens beretning (som blev behandlet efter reglerne i
forretningsordenens kapitel XVIII, selv om kommissionen ikke var nedsat efter
lov om undersøgelseskommissioner). Ligeledes er der ikke lagt op til høring af
tidligere ministre i forbindelse med Blekingegade-kommissionens beretning,
som fortsat er under behandling.
Beslutningen om, hvorvidt der skal ske høring af en tidligere minister, må
således bero på en nærmere vurdering af, om kommissionsberetningen
behandler forhold, der vedrører vedkommende, og som det ikke kan
udelukkes vil kunne give grundlag for, at der søges gjort et ansvar gældende.
Af nylige sager, hvor der blev foretaget høring, kan nævnes Dan Lynge-
sagen, hvor man hørte justitsminister Lene Espersen, og skattefradragssagen
(også kendt som TDC-sagen), hvor man hørte statsminister Anders Fogh
Rasmussen og tidligere skatteminister Svend Erik Hovmand.
For en kort redegørelse for hidtidig praksis med hensyn til høring af ministre,
herunder forhenværende ministre, i forbindelse med Folketingets behandling
af beretninger fra undersøgelseskommissioner henvises til
bilag 1.
Beskikkelse af bisidder
Efter forretningsordenens § 57, stk. 1, har den minister, hvis forhold
undersøges, ret til bisidder efter eget valg.
Ministeren og ministerens eventuelle bisidder har som hovedregel ret til at
blive gjort bekendt med undersøgelsens skriftlige materiale.
Ministeren og dennes eventuelle bisidder har endvidere ret til at overvære
møder i udvalget med andre personer. Bisidderen skal have adgang til at stille
spørgsmål til disse personer og har endvidere adgang til at anmode udvalget
om at foranstalte yderligere bevisførelse inden for de rammer, der gælder for
udvalgets sagsoplysning. Der skal udfærdiges referat af ministerens egen
mødedeltagelse, og der skal gives ministeren og hans bisidder kopi heraf.
Det fremgår ikke af forretningsordensbestemmelsen eller af dens forarbejder,
hvornår retten til en bisidder indtræder. Det forekommer mest nærliggende i
3/9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
mangel på holdepunkter for andet, at den indtræder, samtidig med at det står
klart, at der bør ske høring af den pågældende minister eller tidligere minister,
jf. ovenfor.
Det bør derfor efter Lovsekretariatets opfattelse overvejes at gøre berørte
tidligere ministre opmærksomme på retten til en bisidder allerede i forbindelse
med høringen.
Vederlag til bisiddere vil skulle afholdes over Folketingets budget.
Sagsoplysningsskridt
Efter forretningsordenens § 57, stk. 2, kan Udvalget for Forretningsordenen
eller underudvalget udpege en eller flere personer til at bistå sig som
sagkyndige.
Endvidere er det forudsat i § 58, 4. pkt., at udvalget eller underudvalgets
behandling undtagelsesvis kan omfatte en supplerende undersøgelse til
klarlæggelse af nogle faktiske forhold.
Herudover kan udvalget og underudvalget naturligvis søge forhold i relation til
undersøgelseskommissionens beretning belyst gennem spørgsmål til ministre
efter de almindelige regler, der gælder for udvalgsspørgsmål.
Høring over mulige kritikpunkter m.v.
Forretningsordenens § 58 indeholder følgende bestemmelser om høring af
ministre over mulige kritikpunkter m.v.:
”Hvis udvalget på grundlag af beretning fra en
undersøgelseskommission eller på andet grundlag overvejer at søge
ministeransvar gjort gældende, skal udvalget tidligst muligt gøre
vedkommende minister bekendt med de kritikpunkter, som udvalget
overvejer at fremdrage i sin indstilling. Ministeren kan forlange at
modtage udvalgets udkast til beretning eller betænkning. Ministeren
skal have lejlighed til på det således foreliggende grundlag at afgive
skriftlig udtalelse til udvalget og til i møde med udvalget at redegøre
nærmere for sine synspunkter. Hvis udvalgets behandling
undtagelsesvis omfatter en supplerende undersøgelse til klarlæggelse
af nogle faktiske forhold, bør ministeren inden en skriftlig eller
mundtlig udspørgning gøres bekendt med, hvilke faktiske forhold
undersøgelsen omfatter.”
Udkomme af behandlingen
Det forudsættes i forretningsordenens § 59, at udkommet af sagens
behandling er en beretning eller betænkning fra Udvalget for
Forretningsordenen på grundlag af en udtalelse fra underudvalget.
4/9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
I praksis kan anvendes den fremgangsmåde, at underudvalgets udtalelse til
udvalget har form af et udkast til beretning eller betænkning.
Beretningsformen er formentlig den mest nærliggende, hvis der alene er tale
om, at udvalget (eller de enkelte partier) vil udtale en opfattelse af forløbet,
mens betænkningsformen vil kunne anvendes, hvis der samtidig skal
fremsættes forslag til Folketinget, herunder – hvis det skulle komme på tale –
om at rejse tiltale ved Rigsretten.
5/9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1421072_0006.png
BILAG 1
Hidtidig praksis med hensyn til høring af ministre, herunder
forhenværende ministre, i forbindelse med Folketingets behandling af
beretninger fra undersøgelseskommissioner
Sager, hvor der ikke er foretaget høring
Man undlod i forbindelse med behandlingen af Farum-sagen i folketingsåret
2012-13 at foretage høring af berørte tidligere ministre. Det samme var
tilfældet ved behandlingen i 2011-12 af PET-kommissionens beretning (som
blev behandlet efter reglerne i forretningsordenens kapitel XVIII, selv om
kommissionen ikke var nedsat efter lov om undersøgelseskommissioner).
Ligeledes er der ikke lagt op til høring af tidligere ministre i forbindelse med
Blekingegade-kommissionens beretning, som fortsat er under behandling.
Farum-sagen
For så vidt angår Farum-sagen var undladelsen af at høre nogen ministre
begrundet således i Udvalget for Forretningsordenens beretning om sagen
(beretning nr. 4, folketingsåret 2012-13):
”Underudvalget har overvejet, hvorvidt og i hvilket omfang det er
påkrævet eller hensigtsmæssigt som led i underudvalgets behandling
af sagen at give personer, der fungerede som indenrigsministre i den
undersøgte periode, lejlighed til at kommentere
kommissionsberetningens konklusioner, jf. §§ 56 og 58 i Folketingets
forretningsorden.
Det fremgår af Farum-kommissionens beretning, at kommissionen
har foretaget høring af tidligere indenrigsministre, såfremt det har
været relevant.
Justitsministeriet har endvidere oplyst over for udvalget, at de
pågældende tidligere ministre har fået beretningen tilsendt.
I lyset af ovenstående og i lyset af, at udvalget ikke har fundet
grundlag for at drage nogen til ansvar, har udvalget fundet det
upåkrævet at anvende de principper for høring, der fremgår af
forretningsordenens kapitel XVIII.”
Det bemærkes i tilknytning hertil, at Farum-kommissionens kommissorium var
meget bredt, men ikke synes specifikt at have rettet sig mod ministres
handlinger eller undladelser. Det nærmeste, kommissoriet kom ministres
forhold, var, at kommissionen skulle ”undersøge og redegøre for […]de
forskellige tilsynsmyndigheders varetagelse af deres opgaver, herunder
6/9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Tilsynsrådet for Frederiksborg Amt, Frederiksborg Amtskommune, relevante
ministerier samt Arbejdsmarkedsrådet.”
Det fremgår endvidere af Farum-kommissionens beretning, at kommissionen
anså det for sin opgave at foretage en faktumundersøgelse af
begivenhedsforløbet, navnlig med henblik på at identificere ”systemfejl”, og at
overveje eventuelt behov for ændringer af love m.v., men ikke at foretage
ansvarsvurderinger.
Endelig synes Farum-kommissionen kun på ganske få punkter at have
behandlet forhold, som kan opfattes som kritiske, vedrørende ministre som
led i sin undersøgelse af tilsynsmyndighedernes varetagelse af deres opgaver
– nemlig for det første, at Indenrigsministeriet under daværende minister
Thorkild Simonsen i 1998 trods embedsværkets rådgivning havde undladt at
anlægge retssag mod Farum Kommune om indfrielse af et ulovligt optaget lån
fra banken FIH, og for det andet, at indenrigsminister Karen Jespersen i 2000
ikke havde fundet anledning til at gå ind i en sag om FIH’s finansiering af
Farum Park, selv om ministeriet i et notat havde vurderet, at kommunens
dispositioner havde udløst pligt til deponering af et større beløb.
PET-kommissionens beretning
For så vidt angår PET-kommissionens beretning var undladelsen af at høre
nogen ministre begrundet således i Udvalget for Forretningsordenens
beretning (beretning nr. 2, folketingsåret 2011-12):
”Underudvalget har overvejet, hvorvidt og i hvilket omfang det er
påkrævet eller hensigtsmæssigt som led i underudvalgets behandling
af sagen at give personer, der fungerede som justitsministre i den
undersøgte periode, lejlighed til at kommentere
kommissionsberetningens konklusioner, jf.
§§ 56 og 58 i Folketingets forretningsorden.
I den anledning har underudvalget noteret sig, at disse og de øvrige
regler om behandlingen af sager vedrørende ministeransvar i
Folketingets Forretningsordens kapitel XVIII som omtalt ovenfor er
blevet til i forlængelse af Nordskov Nielsen-udvalgets betænkning og
dermed i samme forbindelsesom lov om undersøgelseskommissioner.
Underudvalget bemærker i den sammenhæng, at PET-
kommissionens beretning på centrale punkter er atypisk set i forhold
til den ordning for spørgsmål om eventuelt ministeransvar, som lov
om undersøgelseskommissioner og forretningsordenens kapitel XVIII
opstiller.
7/9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1421072_0008.png
Det fremgår af PET-kommissionens beretning, at kommissionen har
foretaget høring af tidligere justitsministre. Justitsministeriet har
endvidere telefonisk oplyst over for udvalget, at de pågældende
tidligere ministre har fået beretningen tilsendt.
I lyset af ovenstående og i lyset af, at udvalget ikke efter så mange år
har fundet grundlag for at drage nogen til ansvar, har udvalget fundet
det upåkrævet at anvende de principper for høring, der fremgår af
forretningsordenens kapitel XVIII.”
PET-kommissionens kommissorium indebar, at der skulle foretages en
undersøgelse af og redegørelse for politiets efterretningsvirksomhed i
perioden 1945-1989 i forhold til politiske partier, faglige konflikter og politisk-
ideologisk prægede grupperinger og bevægelser i Danmark og karakteren af
de aktiviteter i politiske partier m.v., der i den nævnte periode var baggrunden
for politiets efterretningsvirksomhed på dette område. Endvidere skulle
kommissionen, for så vidt angår perioden 1968-1989, vurdere politiets
efterretningsvirksomhed set i forhold til de sidstnævnte aktiviteter og herunder
belyse, om virksomheden var udøvet i overensstemmelse med de regler og
retningslinjer, som havde været fastsat af Folketinget eller regeringen.
Det indgik ikke udtrykkeligt i kommissoriet, at kommissionen skulle behandle
ministres forhold.
Udvalget for Forretningsordenen påpegede i sin beretning en række forhold
omhandlet i kommissionsberetningen, som udvalget betegnede som
kritisable, og fremhævede endvidere, at reglerne om ministeransvar betyder,
at det i sidste ende er justitsministeren, der har ansvaret, hvis PET ikke
overholdt gældende retningslinjer.
Udvalget fandt sammenfattende, at PET-kommissionen afdækkede
eksempler på kritisable forhold, men at der ikke efter så mange år var
grundlag for at drage nogen til ansvar. Udvalget så dog med stor alvor på
disse eksempler.
Sager, hvor der er foretaget høring
Der blev foretaget høring i Dan Lynge-sagen, hvor man hørte justitsminister
Lene Espersen, og i skattefradragssagen (også kendt som TDC-sagen), hvor
man hørte statsminister Anders Fogh Rasmussen og tidligere skatteminister
Svend Erik Hovmand. I Dan Lynge-sagen blev der givet 1 måneds
høringsfrist, og i skattefradragssagen blev der givet ca. 6 ugers høringsfrist til
begge ministre.
8/9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Dan Lynge-sagen
I Dan Lynge-sagen indgik det i undersøgelseskommissionens kommissorium
at undersøge og redegøre for det samlede begivenhedsforløb, som knyttede
sig til politiets samarbejde med Dan Lynge såvel i forbindelse med
efterforskning og bekæmpelse af rockerkriminalitet som i andre
sammenhænge. Undersøgelsen skulle omfatte dels politiet – herunder
Politiets Efterretningstjeneste – dels andre relevante myndigheder, herunder
den overordnede anklagemyndighed og Justitsministeriet.
Endvidere skulle kommissionens undersøgelse og redegørelse bl.a. omfatte
påstande om, at Justitsministeriet i besvarelsen af et spørgsmål fra
Folketinget skulle have afgivet urigtige oplysninger om kontakter mellem Dan
Lynge og politiet.
Kommissionen forholdt sig indgående til det sidste spørgsmål i beretningen,
og Udvalget for Forretningsordenen gik også i sin behandling ind i en nøje
stillingtagen til denne del af undersøgelsen. Udvalgets flertal fandt ikke
anledning til en kritik af justitsministeren i det konkrete tilfælde, da ministerens
svar efter sit indhold var korrekt, og da der ikke syntes at have været noget
ønske om at vildlede Folketinget og offentligheden, idet formålet med svaret
var at vise størst mulig åbenhed. Et mindretal (EL) ønskede at udtale en skarp
kritik af ministerens svar til Folketinget.
Skattefradragssagen
I skattefradragssagen skulle undersøgelseskommissionen ifølge sit
kommissorium bl.a. undersøge og redegøre for det samlede
begivenhedsforløb, der knyttede sig til, at skatteministeren ikke i forbindelse
med et bestemt lovforslag havde fremsat forslag om bestemmelser om
regulering af en bestemt fradragsmulighed. Endvidere skulle kommissionens
undersøgelse omfatte de besvarelser, som regeringen havde afgivet til
Folketinget om sagen.
Både skatteministeren og statsministeren havde besvaret mundtlige og
skriftlige spørgsmål om sagen i Folketinget.
Undersøgelseskommissionen forholdt sig i sin beretning til, hvilket kendskab
statsministeren og skatteministeren havde haft til sagen på relevante
tidspunkter, og redegjorde for statsministerens og skatteministerens
besvarelser af folketingsspørgsmål.
I udvalget for forretningsordenens beretning udtalte flertallet (V, DF og KF), at
man ikke fandt grundlag for at foretage sig videre, mens mindretallet (S, RV,
SF og EL) udtalte sig kritisk om skatteministeren, både om med hensyn til den
manglende lukning af et ”skattehul” og med hensyn til de besvarelser, der var
afgivet til Folketinget, og også om statsministeren, for så vidt angår det første.
9/9