Udenrigsudvalget 2014-15 (1. samling)
URU Alm.del Bilag 93
Offentligt
1489696_0001.png
BRIEFING HENVENDT TIL DET DANSKE PARLAMENTS UDENRIGSPOLITISKE KOMITEE
FORHINDRING AF DANSK MEDVIRKEN TIL HENRETTELSER AF NARKODØMTE KRIMINELLE I PAKISTAN
Baggrund
Reprieve repræsenterer folk fra hele verden der er i fare for henrettelse. Herunder en række personer
der er idømt dødsstraf for narkotikarelateret kriminalitet i Pakistan.
Som en del af organisationens arbejde med at repræsentere disse individer, har Reprieve udført
omfattende forskning i forbindelsen mellem europæisk antinarkotika støtte og dødsstraf for
overtrædelse af narkotivalovene. I december 2014 udsendte Reprieve den mest omfattende rapport
nogensinde,
omhandlende
forbindelsen
mellem
europæisk
financiering
af
narkobekæmpelsesprogrammer og hvordan denne er medvirkende til henrettelsen af narkodømte (se
rapporten vedhæftet her og til fri download
her
).
i
Introduktion
Mere end hundrede fanger er anholdt i forbindelse med det dansk financerede
narkobekæmpelsesprogram og afventer nu henrettelse som en følge af Pakistans genindførelse af
dødsstraffen.
Til trods for at Danmark i 2013 trak støtten til lignende narkobekæmpelses-programmer i Iran, på den
baggrund at “donationerne
ledte til henrettelser”,
ii
har det danske udviklingsministerium
retfærdiggjort opretholdelsen af den samme støtte til Pakistan mod at landets stop for dødsstraf blev
opretholdt.
iii
Nu da dette moratorium er kollapset og har sat mere end otte tusinde dømte fanger i risiko for
henrettelse, har udviklingsministeriet nægtet at indefryse støtten til Pakistans
narkobekæmpelsesprogram, og modarbejder derfor ministeriets tidligere udtalelse der lyder
“Dødsstraffen
er uacceptabel og ikke noget vi vil være medvirkende til”.
iv
I forløbet ledende op til udenrigskomiteens åbne konsultation omkring dette emne, onsdag den 28.
januar,
v
sigter denne briefing modat kortlægge hvordan dansk støttte er medvirkende til dødsdomme
for narkokriminalitet, rapporten opsamler på den danske regerings nuværende position på dette
område, og udlægger de fejlagtige antagelser som understøtter det danske udviklingsministeriums
afvisning om, at gøre støtten betinget af et stop for dødsstaf i narkorelaterede sager.
Dødsstraf for narkorkriminalitet i Pakistan
Pakistan som har den største dødsgang i verden, med mere end otte tusinde indsatte fanger, kan man
idømmes dødsstraf for besiddelse af over et kilo stoffer.
vi
I skrivende stund afventer 112 personer
henrettelse for narkodomme.
En stor del af dødsdømte har afventet henrettelse i mere end ti år på dødsgangen. Dette beskrives af
den europæiske menneskerettighedsdomstol som værende inhuman og nedværdigende behandling,
i strid med artikel tre af den europæiske konvention omkring mennneskerettigheder.
vii
Efter introduktionen af særlige midler til at sikre hurtigere retssager, har pakistanske narkodomstolle
opretholdt en rate på 92% domsfældelser. Forløbet under retssagerne falder under de basale
juridiske standarder. Pakistans anti narkotika styrke (ANF) lister antallet af dødsdomme til kriminelle
anholdt af organisationen på deres hjemmeside under overskriften “opnåede mål”
viii
og skriver i
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1489696_0002.png
deres årlige rapport “at
bringe plan til handling gennem effektiv retspraksis i retsallene, var en fortsat
prioritet i 2013”.
ix
Hvordan dansk støtte mulligør henrettelser
Danmark har givet over seksten milioner kroner
x
i multilateral narkobekæmpelses støtte, til pakistans
ANF og fortsætter med at financiere programmer, der støtter en bred vifte af aktiviteter der i sidste
ende er medvirkende til aggressive ransagninger der ofte fører til dødsdomme mod de anholdte.
Under en række af sådanne programmer har Danmark bidraget til deling af efterretninger og grænse
samarbejde i en række iniativer mellem Pakistan og andre stater. Man har yderligere bidraget med
specialtræning af personel fra ANF og forsynet programmerne med ressourcer i form af køretøjer,
nightvision kikkerter og narkohunde.
For tiden medfører sådanne programmer ofte dødsdomme til de anholdte. Specifikke indikatorer for
succes for UNODC projekteter af denne art, inkluderer “antal
anholdte”,
xi
“antal af retssager og
hvilke domme de bliver idømt”,
xii
samt en “stigning
i beslaglæggelser udført af ANF og grænsekorps”.
xiii
Fordi Pakistanske domsfældelser idømmer hårdere straffe for større mængder stoffer, øges en
persons risiko for at blive idømt hængning i takt med den mængde narkotika som den anklagede var i
besiddelse af ved anholdelsen.
Danmarks nuværende politik
I April 2013 opgav det danske udviklingsministerium sin financielle støtte til narkobekæmpelses
operationer i Iran, med begrundelsen: “donationerne
leder til henrettelser”
og betegnede
beslutningen som “Et
signal til Iran om at implementationen af dødstraf er uacceptabel og ikke noget
som vi vil være medvirkende til”.
xiv
Samtidig gav Danmark den samme form for støtte til Pakistan på den basis at landet ikke længere
udførte henrettelser. I januar 2014, skrev Danmark til Reprieve og forklarede sin position, med det
argument at den forsatte støtte var baseret på “den
pakistanske regerings beslutning om ikke at
ophæve landets stop for dødsdommen“.
xv
Den pakistanske premiereminister Nawaz Sharif annoncerede i december 2014, at landet med
omgående virkning ville genoptage henrettelser, samtidig lovede landets indenrigsminister at hænge
500 dødsdømte, i de kommende uger.
xvi
Men til trods for tidligere at have hævdet, at dansk støtte var
betinget af et stop for dødsstraf i landet, har den danske regering endnu ikke indefrosset sin støtte til
de pakistanske programmer.
xvii
Den 16. januar, skrev det danske udenrigsministerium til Reprieve og bekræftede at landet ville
opretholde sin støtte på grundet: “Ifølge
vores informationer, er den midlertidige genindførelse af
dødstraffen, rettet mod bekæmpelse af terror og omfatter kun dem der er idømt dødsstraf for terror,
og har indtil nu ikke resulteret i henrettelsen af personer dømt for narkotikarelateret kriminalitet”.
xviii
Hvorfor narkodømte risikerer henrettelse.
Reprieve mener, at Danmarks antagelse vedrørende, at narkodømte ikke vil blive henrettet, er dybt
fejlagtig. Ved annonceringen af genindførslen af dødsstraffen, lovede den pakistanste regering at
hænge dem dømt for “frygtelige forbrydelser” såvel som de der er dømt for terrorrelateret
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1489696_0003.png
kriminalitet- en kategori så bred at ingen narkodømt på Pakistans dødsgang kan vide sig sikker fra
henrettelse.
xix'
Der er tvivl om hvorvidt pakistansk lov faktisk tillader regeringen at begrænse henrettelser til dem
dømt for terroranklager og samtidig holde hånden over fanger dømt for andre forbrydelser. . I januar
2015 har Lahores Landsret afsagt en dom, som tyder på, at en sådan politik kunne være
diskriminerende og ulovlige.
Selv hvis henrettelser var begrænset til dem dømt for terror, har ny forskning fra justitsprojektet i
pakistan indikeret at op til 86% af de såkaldte terrorister på pakistans dødsgang, er blevet dømt
under bredtfavnende og dårligt definerede terrorlove for forbrydelser uden nogen forbindelse til
terrorisme.
xx
Under sådanne omstændigheder er det meget sandsynligt at der er narkodømte blandt
de 500 fanger, som Pakistan agter at henrette i de kommende uger.
Konklusion
Modstand mod dødsstraffen er en hjørnesten i dansk udenrigspolitik og danmarks afgørende
handling på vegne af iranske fanger i 2013, medvirkede til at flere andre europæiske regeringer fulgte
trop og indefrøs støtten til de iranske narkobekæmpelses programmer. Det er Reprieves håb at den
danske regering nu vil vise den samme standhaftigtighed i beslutningen om at sætte et stop for
krænkelser af menneskerettighederne i pakistanske fængsler.
Ved at anvende den samme logik overfor Pakistan som man har overfor Iran, og ved at gøre
programmer til bekæmpelse af narkotika, betingede af et forsat stop for dødsstraf i narkotikadomme,
kan Danmark slå et stort slag mod dødstraf og undgå at være medvirkende til en stribe af
henrettelser.
Danmarks fortsatte financiering og støtte til Pakistanske narkobekæmpelses initiativer, giver
Danmark en unik mulighed for at hjælpe Pakistan afskaffe dødsstraffen – et skridt der ville tjene til
realiseringen af langsigtede udenrigspolitiske mål og sende et vigtigt signal til lignende initiativer over
hele verden og redde hundredevis af liv.
Kilder
i
ii
http://www.reprieve.org.uk/case-study/safe/
http://cphpost.dk/news/denmark-ends-iranian-drug-crime-support.4898.html
Letter dated 3 January 2014 from the Danish MFA’s Department for Asia, Latin America and Oceania – copy held on file at Reprieve
http://cphpost.dk/news/denmark-ends-iranian-drug-crime-support.4898.html
iii
iv
v
http://www.ft.dk/Folketinget/udvalg_delegationer_kommissioner/Udvalg/Udenrigsudvalget/Nyheder/2015/01/28%2001%202015%20Aben
t%20samrad%20om%20henrettelse%20af%20narkosm%2020150128_131500%201208801%201209997.aspx
vi
Section 9C, Control of Narcotic Substances Act 1997,
http://fmu.gov.pk
vii
European Court of Human Rights. Judgment in the case of Soering v United Kingdom 161 Eur. Ct. H.R. (ser. A) (1989). [Online] Available
here:
http://hudoc.echr.coe.int/sites/eng/pages/search.aspx?i=001-57619#{"itemid":["001-57619"]};
see also Human Rights Commission of
Pakistan
Slow March To The Gallows: Death Penalty In Pakistan
[Online] Available here:
http://www.fidh.org/IMG/pdf/Pakistan464angconjointpdm.pdf/
[last accessed 1 September 2014]
viii
ANF, 2013.
Prosecution Achievements
[Online] Available at: <http://www.anf.gov.pk/prosecution.php> [Accessed 14 August 2014]
ix
Anti Narcotics Force, 2013.
2013-Best Year Ever in History of ANF
[PDF] Available at:
http://www.anf.gov.pk/content/2013_Best_Year.pdf
[Accessed 14 August 2014]
x
See total of UNODC projects, - PAKU83: $1,429,339 + PAK147: $362,000 + PAKH07: $1,105,615 UNDOC, ADAM, Filtered Projects (Pakistan/
Denmark) [Online] Available at: <https://www.paris-pact.net/execute.php?action=projects_browse> [Accessed 27 August 2014] Restricted
Access
xi
UNODC.
ADAM PAKU83
[Online] Available at : <https://www.paris-pact.net/execute.php?action=projects_profile&project_id> [Accessed
14 August 2014] Restricted Access
xii
UNODC.
ADAM PAKU83
[Online] Available at : <https://www.paris-pact.net/execute.php?action=projects_profile&project_id> [Accessed
14 August 2014] Restricted Access
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1489696_0004.png
xiii
UNODC.
ADAM PAKHO7
[Online] Available at : <https://www.paris-pact.net/execute.php?action=projects_profile&project_id> [Accessed
14 August 2014] Restricted Access
xiv
http://cphpost.dk/news/denmark-ends-iranian-drug-crime-support.4898.html
xv
xvi
xvii
xix
xx
Letter dated 3 January 2014 from the Danish MFA’s Department for Asia, Latin America and Oceania – copy held on file at Reprieve
http://tribune.com.pk/story/810519/500-convicts-to-be-hanged-in-coming-weeks-nisar/
http://politiken.dk/udland/ECE2493146/kritik-danmark-hjaelper-pakistan-med-henrettelser/
Letter dated 17 January 2015 from the Danish MFA’s Department for Asia, Latin America and Oceania – copy held on file at Reprieve
http://www.globalpost.com/dispatch/news/xinhua-news-agency/141219/pakistan-army-chief-signs-death-warrants-six-convicts
xviii
http://www.jpp.org.pk/upload/Terror%20on%20Death%20Row/2014_12_15_PUB%20WEP%20Terrorism%20Report.pdf
4