Udenrigsudvalget 2014-15 (1. samling)
URU Alm.del Bilag 91
Offentligt
Offentlige indkøb og menneskerettigheder
Baggrund
Det offentlige køber ind for ca. 300 mia. kr. om året. Det offentlige er derfor med til at understøtte
udbuddet af varer og ydelser, der udover at være billige og af god kvalitet er sikre og sunde og
produceret under ansvarlige forhold. Som alle andre køber det offentlige ind til den lavest mulige pris
gennem globale værdikæder. Der er derfor en risiko for, at produktionen foregår i lande, hvor
håndhævelsen af national lovgivning er usikker, og respekten for menneskerettigheder er lav eller ikke
eksisterende.
Det er det vigtigt, at man også i det offentlige er med til at fremme ansvarlig produktion gennem
samarbejde og dialog med sine leverandører ikke mindst i lysets af de internationale retningslinjer på
området. De vigtigste retningslinjer på området er FNs retningslinjer for menneskerettigheder og
erhvervsliv og OECDs retningslinjer for multinationale virksomheder. Med baggrund i OECD’s
retningslinjer har man etableret den danske Mæglings- og Klageinstitution, hvor man kan klage over
såvel private virksomheder som offentlige myndigheder og organisationer over manglende
overholdelse af OECD’s retningslinjer.
Gennem de senere år har der i forskellige fora, blandt andet i regi af DIEH, været diskuteret, hvordan
det offentliges ansvar kan udmøntes i praksis, og man er nået til en erkendelse af, at det er vigtigt at
både det politiske og offentlige administrative niveau sidder med sammen med leverandører, når det
skal diskuteres, hvordan det offentlige bedst muligt varetager deres ansvar i forhold til FNs
retningslinjer for menneskerettigheder og erhverv samt OECDs retningslinjer for multinationale
virksomheder.
DIEH arrangerer i samarbejde med Mæglings- og klageinstitutionen for ansvarlig virksomhedsadfærd et
debatmøde om etiske offentlige indkøb, hvor fokus er på det offentliges ansvar for at respektere
menneskerettigheder i forbindelse med indkøb.
Formål
Formål med arrangementet er at sætte fokus på de offentlige myndigheders forpligtelser i forhold til at
følge FNs retningslinjer for menneskerettigheder og erhvervliv og OECD’s retningslinjer for
multinationale virksomheder samt muligheder for positiv indflydelse på menneskerettigheder i
værdikæden. Der vil ligeledes blive lagt op til en diskussion af de muligheder det offentlige har for at
øge deres indflydelsessfære og gøre brug af deres indkøbsvolumen til at påvirke leverandører til at
efterleve internationale retningslinjer og principper.
Mødet vil være delt op i to sektioner, hvor den første sektion omhandler de internationale
retningslinjer, som det offentlige har forpligtet sig til at støtte op om, og hvordan retningslinjerne øver
indflydelse på det offentliges indkøbsprocedurer. Den anden sektion omhandler, hvordan det offentlige
i praksis kan arbejde med feltet, og IT-sektoren vil være case.
Første sektion vil blive indledt af et oplæg af fra Juraprofessor, Robert Stumberg fra Georgetown
University samt Amol Mehar, CEO for ICAR (the International Corporate Accountability Roundtable),
USA, der præsenterer rapporten ”Turning a blind eye? Respecting Human Rights in Government
Purchasing” (Læs rapporten her: http://accountabilityroundtable.org/wp-
content/uploads/2014/09/Procurement-Report-FINAL.pdf ). Rapporten belyser, hvordan offentlige
indkøb i USA kan have såvel negativ som positiv indflydelse på menneskerettigheder i værdikæden
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
samt hvilke muligheder, der er for strategiske ændringer af indkøbsprocessen så den understøtter
respekt for menneskerettigheder.
Mads Øvlisen, formand for Mæglings- og klageinstitutionen vil præsentere OECD’s retningslinjer og
Mæglings- og klageinstitutionen for ansvarlig virksomhedsadfærd og forventninger til det offentlige.
DIEH vil give praktiske eksempler på, hvordan man i det offentlige kan arbejde med samfundsansvar i
sin leverandørkæde.
Efterfølgende vil der være paneldebat, hvor repræsentanter for erhvervsorganisationer, leverandører,
fagbevægelse, repræsentanter fra det politiske system; kommunalpolitikere og regions politikere samt
NGOer vil debattere, hvordan det offentlige kan støtte op om de internationale retningslinjer og
principper for menneskerettigheder, når de køber ind.
Sektion to vil have et praktisk fokus, hvor IT-industrien vil være case. Det offentlige aftager hvert år en
stor andel af alt IT-udstyr, og der har inden for det seneste år været en række sager, der beskriver
udfordringer i IT-industriens værdikæder – lige fra brug af børnearbejde i forbindelse med udvindingen
af mineraler, som benyttes af industrien til kritisable og farlige arbejdsforhold på de fabrikker, som
producerer såvel komponenter som de endelige produkter.
Sektion to vil blive indledt af oplæg fra en repræsentant fra det offentlige, som vil fortælle om de etiske
krav de stiller, når der gennemføres et udbud, samt hvilke forventninger de har til leverandørerne.
Efterfølgende vil repræsentanter fra IT-industrien fortælle om, hvordan de varetager deres ansvar i
forhold til FNs retningslinjer for menneskerettigheder og erhverv samt OECDs retningslinjer. Björn
Claesson vil præsentere Electronics Watch, som er et europæisk initiativ, der vil samle offentlige
indkøbere om at arbejde for bedre arbejdsforhold i elektronikindustrien blandt andet ved at stille
ensartede krav i forbindelse med udbud samt sikre en samlede opfølgning på om leverandørerne
efterlever de krav som stilles. Sektion to vil blive afrundet med en diskussion af om initiativer som
Electronics Watch er en del af løsningen på de udfordringer offentlige indkøbere oplever, når de skal
efterleve de internationale principper og retningslinjer, og i så fald hvordan sådanne initiativer bør
udformes.
Målgruppe for sektion 1:
Politikere og indkøbschefer i det offentlige samt leverandører til det offentlige.
Målgruppe for sektion 2:
Repræsentanter fra IT-industrien, indkøbschefer og indkøbere.
Forslag til deltagere i paneldiskussion
Sektion 1(Moderator – info følger)
Mæglings- og Klageinstitutionen – Formand Mads Øvlisen
DIEH
Rådet for Samfundsansvar
Leverandører
Erhvervsorganisation
Fagbevægelsen
Repræsentanter fra det politiske system
Kommunalpolitikker
Region hovedstaden