Udenrigsudvalget 2014-15 (1. samling)
URU Alm.del Bilag 61
Offentligt
1429304_0001.png
26. november 2014.
Udenrigsministeriet.
København, den 26. november 2014.
a.
Udenrigsministeriet anmoder hermed om Finansudvalgets tilslutning til, at der i finansåret 2014 af-
holdes merudgifter til fremrykning af bidrag på 200,0 mio. kr. til FN’s børnefond og FN’s befolk-
ningsfond. Merudgiften finansieres fra den generelle reserve til merudgifter ved nye bevillingsfor-
slag.
Baggrund
Som en del af Aftale mellem regeringen, Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten om finansloven
for 2015 forhøjes § 6.3. bistand til udviklingslandene med 200 mio. kr. i 2014 som følge af fremryk-
ning af tilsagn til FN’s børnefond og FN’s befolkningsfond fra 2015 til 2014.
Danmark støtter FN’s børnefond med 190 mio. kr. årligt i kernebidrag og innovationsfacilitet. For
FN’s befolkningsfond var der på forslag til finanslov for 2015 planlagt kernebidrag samt innovati-
onsfacilitet på 252 mio. kr. i 2015.
UNICEF, FN's Børnefond, arbejder for at beskytte børns rettigheder og bistår udviklingslandene
med at forbedre levevilkårene for børn, unge og kvinder, herunder at alle børn kan opnå deres fulde
potentiale. Danmark støtter UNICEF grundet organisationens erfaring og ekspertise med udbredelse
af børns rettigheder, herunder støtte til uddannelsesformål i humanitære kriser, samt organisationens
evne til at koble humanitære indsatser og udviklingsarbejde.
UNFPA, FN's Befolkningsfond, er FN's centrale organisation for fremme af kvinders seksuelle og
reproduktive sundhed og rettigheder (SRSR). Danmark støtter UNFPA p.b.a. organisationens kerne-
fokus – fremme af SRSR, som er en dansk udviklingsprioritet. Desuden begrundes den danske støtte
i organisationens evne til at inddrage og arbejde med en bred vifte af aktører på et normativt niveau.
Organisationens rolle vurderes desuden vigtig for kvinder og unge i humanitære kriser.
Projektbeskrivelse
UNICEF's strategi (2014-2017) har syv prioritetsområder, henholdsvis sundhed; hiv/aids; vand, sa-
nitet og hygiejne; ernæring; uddannelse; beskyttelse af børn og social inklusion. Derudover er lige-
stilling og humanitære indsatser tværgående indsatsområder. Organisationen arbejder i alle prioritets-
områder ud fra en rettighedsbaseret tilgang til udvikling. UNICEF's humanitære arbejde og nød-
hjælpsarbejde udgør over en tredjedel af organisationens samlede aktiviteter. UNICEF er dermed en
helt central partner i både det internationale udviklings- og nødhjælpsarbejde, ikke mindst inden for
vigtige områder som uddannelse og beskyttelse af børn. Rammerne for UNICEF's indsatser udstik-
b.
AS001543
2014-27624
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
26. november 2014.
2
kes af FN's børnekonvention fra 1989, som stort set alle verdens lande har tiltrådt, 2015-målene og
handlingsplanen fra FN's børnetopmøde i 2002 samt af konventionen om udryddelse af vold mod
kvinder.
UNFPA spiller en væsentlig rolle i opbygning af forståelse for, hvordan kvinders adgang til SRSR
har indvirkning på sociale, økonomiske, miljømæssige samt menneskeretlige aspekter af befolk-
ningsudvikling. UNFPA er ansvarlig for opfølgningen på FN-konferencen om befolkning og udvik-
ling i Kairo i 1994 (ICPD) samt resultaterne fra opfølgningskonferencen i 1999 (ICPD+5). UNFPA
spiller samtidig en central rolle i arbejdet med at fremme opfyldelsen af 2015-målene, herunder pri-
mært nedbringelse af dødeligheden blandt gravide og fødende kvinder, kampen mod spredningen af
hiv/aids, bekæmpelse af vold mod kvinder og fremme af kvinders ligestilling. UNFPA's strategi for
2014-2017 har bekræftet dette fokus, herunder også på unge samt sårbare gruppers seksuelle og re-
produktive sundhed og rettigheder. Desuden spiller UNFPA en stor og aktiv rolle på landeniveau i
forberedelsen af relevante sektorprogrammer inden for sundhed og uddannelse og bidrager herigen-
nem til en styrket koordinering af udviklingsindsatsen. Kairo Deklarationen fra 1994 gav UNFPA et
20-årigt mandat – mandatet blev i 2010 forlænget på ubestemt tid under den formelle titel ICPD
Beyond 2014.
Budget
Det samlede budget andrager 200,0 mio. kr. Tilsagnet vil blive afholdt i 2014 med 100,0 mio. kr.
under § 06.36.02.10. Generelt bidrag til UNICEF og 100,0 mio. kr. under § 06.36.03.10. FN’s Be-
folkningsfond (UNFPA).
Tilsagnet forventes udbetalt i 2014.
Bidragene er en fremrykning af en del af kernebidraget i 2015. Det gennemsnitlige årlige niveau
for kernebidrag til hhv. FN’s børnefond og FN’s befolkningsfond påvirkes dermed ikke af disse
fremrykninger.
Væsentlige risikoelementer
De adskillige sideløbende humanitære kriser stiller UNICEF og UNFPA over for både finansielle-,
personelle- og kapacitetsmæssigeudfordringer, og organisationernes kapacitet er allerede på nuvæ-
rende tidspunkt fuldt udnyttet. Nye humanitære kriser kan potentielt udfordre organisationernes evne
til at levere på de opstillede mål i de respektive organisationsstrategier. Desuden er korruption en ri-
sikofaktor for både UNICEF og UNFPA og særligt i deres arbejde i skrøbelige stater. Specifikt for
UNICEF er der med den strategiske plan behov for at dreje organisationens fokus i en mere balance-
ret retning mellem områderne
sundhed, uddannelse
og
børns rettigheder,
hvor førstnævnte hidtil har
haft forrang. UNFPA har konsekvent haft udfordringer med finansiering, hvilket også er en nævne-
værdig risikofaktor i.f.t. opfyldelse af målene i UNFPA's strategi for 2014-2017.
Udgifterne til bevillingen finansieres således:
§ 06.36.02.
De Forende Nationers Børnefond (UNICEF) (Reservationsbev.)
10.
Generelt bidrag til UNICEF
41.
Overførselsudgifter til EU og øvrige udland
100,0 mio. kr.
§ 06.36.03.
HIV/AIDS, Befolknings- og sundhedsprogrammer
(Reservationsbev.)
10.
FN’s Befolkningsfond (UNFPA)
41.
Overførselsudgifter til EU og øvrige udland
100,0 mio. kr.
Merudgifter ved nye bevillingsforslag.
§ 35.11.01.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
26. november 2014.
3
10.
Merudgifter ved nye bevillingsforslag
49.
Reserver og budgetregulering
-200,0 mio. kr.
c.
d.
e.
Sagen forelægges Finansudvalget nu, således at tilsagnene kan afgives i indeværende år.
Under henvisning til ovenstående anmoder Udenrigsministeriet hermed om Finansudvalgets tilslut-
ning til, at der i finansåret 2014 afholdes merudgifter til fremrykning af bidrag på 200,0 mio. kr. til
FN’s børnefond og FN’s befolkningsfond. Merudgiften finansieres fra den generelle reserve til mer-
udgifter ved nye bevillingsforslag, således at der på forslag til lov om tillægsbevilling for 2014 opfø-
res følgende:
§ 06.36.02.
§ 06.36.03.
§ 35.11.01.
De Forende Nationers Børnefond
HIV/AIDS, Befolknings- og sundhedsprogrammer
Merudgifter ved nye bevillingsforslag.
Udgift
100,0 mio. kr.
100,0 mio. kr.
-200,0 mio. kr.
f.
Finansministeriets tilslutning foreligger.
København, den 26. november 2014
M
OGENS
J
ENSEN
Til Finansudvalget.