Udenrigsudvalget 2014-15 (1. samling)
URU Alm.del Bilag 28
Offentligt
1418374_0001.png
EVALUERING AF DANIDAS
BUSINESS-TO-BUSINESS
PROGRAM 2006-2011
E
valuEring
r
Esumé
Danidas Business-to-Business (B2B)
program har bidraget til at forbedre
kapacitet og konkurrenceevne for
virksomheder i partnerlandene.
I kraft af støtte til overførsel af tekno-
logi og knowhow gennem virksom-
hedspartnerskaber har programmet
i en lang række tilfælde bidraget til
større omsætning og forbedret
indtjening for de medvirkende lokale
virksomheder, ligesom der har været
positive effekter i forhold til arbejds-
miljø og reduceret miljøbelastning.
Der er dog langt imellem succes-
historierne og evalueringen vurderer,
at resultaterne samlet set ikke står mål
med indsatsen, særligt i forhold til de
overordnede udviklingsmålsætninger.
Beskæftigelseseffekten i de lokale
virksomheder skønnes således at være
mindre end hvad man kunne forvente,
ligesom der ikke har været væsentlige
afsmittende virkninger på andre
virksomheder i partnerlandene.
2014.05
HVAD ER
B2B-PROGRAMMET?
B2B-programmets formål var at bidrage til fattigdomsreduktion gennem vækst
og beskæftigelse i partnerlandene. Dette skulle ske gennem etableringen
af langsigtede og kommercielt bæredygtige partnerskaber mellem danske
virksomheder og lokale virksomheder.
B2B-programmet blev administreret af de danske ambassader, som ydede op
til 5 millioner kroner i støtte til partnerskaber på baggrund af projektansøgninger
fra virksomhederne selv. I de 19 deltagende lande blev der i perioden bevilget
støtte til i alt 445 partnerskaber for i alt ca. 1,1 milliard kroner.
Danida har siden 1993 ydet støtte til partnerskaber mellem danske virksomheder
og virksomheder i partnerlandene. Støtteregler og fokus er blevet justeret løbende
i perioden. Indtil 2006 under PSD-programmet og fra 2006 til 2011 under B2B-
programmet. Fra midten af 2011 blev B2B-programmet afløst af Danida Business
Partnerships, hvilket bl.a. betød at tilskuddet til virksomhederne blev sat ned
fra 90% til 50% af projektudgifterne og kravet til virksomhedernes størrelse
blev skærpet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1418374_0002.png
Hvad konkluderer
evalueringen?
B2B-programmet har i stort omfang
lykkedes med at skabe overførsel af ny
teknologi og knowhow til virksomheder
i partnerlandene. Over 400 danske
virksomheder har i kraft af deres egne
praktiske erfaringer bidraget til at øge
kapacitet og konkurrenceevne i en lang
række lokale virksomheder. Evalueringen
konkluderer, at denne kapacitetsover-
førsel har haft en positiv betydning selv
for de virksomheder som ikke er forblevet
i partnerskab med danske virksomheder.
Evalueringen vurderer, at B2B-program-
met har bidraget til at skabe 9.000
– 10.000 jobs i de medvirkende lokale
virksomheder. Denne vurdering er dog
behæftet med en del usikkerhed. Hertil
skal lægges en mulig afledet beskæftigel-
seseffekt f.eks. i kraft af øgede leverancer
til de støttede virksomheder, hvilket især
har haft en betydning ved projekter
i landbrugssektoren. Programmet
har også medvirket til en opgradering
af arbejdsforholdene og forbedret
arbejdsmiljø i virksomhederne. Introduk-
tionen af grøn teknologi og miljøforholds-
regler synes også at have haft en effekt
i mange tilfælde.
Evalueringen har undersøgt, hvilke
faktorer der havde størst betydning for
B2B-partnerskabernes succes på tværs
af landene. Virksomhedernes størrelse,
deres finansielle robusthed og deres
internationale erfaring har betydning for
resultaterne. Det samme har faktorer som
virksomhedernes motivation og tilliden
mellem partnerne. Partnerlandenes
erhvervsklima har haft en betydning
for antallet af danske virksomheder der
har engageret sig i B2B-programmet i de
enkelte lande, men erhvervsklimaet har
tilsyneladende ikke påvirket succesraten
af B2B-projekter i landene.
Evalueringen fremhæver flere eksempler
på velfungerende partnerskaber, som har
haft en betydelig effekt i lokalområdet.
I det større perspektiv har B2B-program-
met dog ikke bidraget væsentligt til
økonomisk vækst, beskæftigelse og
fattigdomsreduktion, ligesom det ikke
har haft nogen betydelig indvirkning på
erhvervslivets lokale rammebetingelser.
Men i nogle lande og i nogle sektorer har
programmet haft en betydning ved at
adressere specifikke markedsmæssige
begrænsninger. Det gælder særligt i
landbrugssektoren.
De medvirkende danske virksomheder
har generelt været tilfredse med program-
met, som har givet dem erfaringer med
at arbejde på nye markeder og i andre
kulturer. Der er eksempler på program-
mets afgørende betydning for enkelte
virksomheder, men overordnet set har
effekten i form af vækst og beskæftigelse
i de danske virksomheder været
begrænset.
Set i forhold til programudgifterne var de
danske ambassader og B2B-programmet
effektive, idet det lykkedes at etablere
445 partnerskaber gennem programmet.
Men evalueringen vurderer, at kun ca.
30% af alle indgåede partnerskaber var
i stand til at overleve efter støttens ophør.
Det er evalueringens vurdering, at
støttesatsen på 90% af udgifterne var for
høj, og at det medvirkede til at etablere
partnerskaber, der ikke var kommercielt
bæredygtige på sigt. Desuden var
ambassadernes vurdering af projekt-
ansøgningerne generelt for optimistisk,
ligesom mange af virksomhederne heller
ikke selv havde et fuldt overblik over
mulige risici. B2B-programmet har
endvidere ikke haft et pålideligt system
til måling af resultater. Evalueringen
anerkender at støttesatsen er blevet
reduceret i de senere år.
Figur 1
Landefordeling af B2B-projekter
70
60
50
40
30
20
10
0
VIETNAM
EGYPTEN
SYDAFRIKA
KENYA
UGANDA
BANGLADESH
GHANA
MOZAMBIQUE
TANZANIA
BOLIVIA
NICARAGUA
ZAMBIA
NEPAL
KINA
BHUTAN
INDONESIEN
BURKINA FASO
BENIN
MALI
Erfaringer fra
B2B-programmet
Evalueringen uddrager en række
erfaringer fra B2B-programmet samt
anbefalinger til fremtidige indsatser
indenfor området, herunder blandt andet:
Balancerede målsætninger:
Der er en
risiko for, at målsætningen om at etablere
partnerskaber overskygger den overord-
nede målsætning om at skabe udvikling
og afhjælpe fattigdom, som bør bringes
mere i fokus.
Udviklingseffekt:
B2B-programmet har
haft for lidt fokus på de bredere effekter,
som støtte til enkeltvirksomheder kan
have. Disse kan være positive effekter
i form af f.eks. fjernelse af flaskehalse,
omkring markedsinformation, logistik,
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1418374_0003.png
teknologi, osv. De kan også være negative
effekter i form af konkurrenceforvridning
eller miljøbelastning. I forbindelse med
planlægning og opfølgning af fremtidige
partnerskabsprogrammer bør de mulige
bredere effekter af de enkelte partner-
skaber indgå i udvælgelseskriterierne,
herunder en større opmærksomhed
om CSR.
Anvendelse af danske kompetencer:
B2B-projekter indenfor landbrugs-
sektoren har haft en stor interesse fra
danske virksomheder, og evalueringen
viser, at disse projekter er blandt dem,
som har de bedste udviklingseffekter.
Danske kompetencer indenfor miljøtekno-
logi efterspørges i stigende omfang. Disse
sektorer med unikke danske kompetencer
og høj relevans for partnerlandene bør
have en mere central placering i frem-
tidige indsatser.
Synergi med Danidas landeprogrammer:
Nogle ambassader har forsøgt at skabe
en sammenhæng mellem B2B og de
øvrige danske programindsatser indenfor
økonomisk udvikling, men generelt kunne
denne sammenhæng styrkes til gavn for
begge typer af indsatser.
Partnerskabets form:
I nogle lande
har der været en fast model for, at
B2B-partnere skulle indgå i joint venture,
hvilket har været uhensigtsmæssig.
Partnerskaber kan tage mange former og
de positive udviklingseffekter kan også
opstå, hvis der er tale om datterselskaber
eller handelsrelationer.
Små virksomheders betydning:
Selvom
evalueringen viser, at store og mere
robuste virksomheder generelt opnår
bedre resultater med B2B-projekter, så er
der mange eksempler på gode projekter,
hvor den danske partner er en virksomhed
med under fem ansatte.
Fokus på matchmaking:
Evalueringen
viser, at programmets effektivitet er størst
i de indledende faser af virksomhedernes
samarbejde. Der kunne derfor være
argumenter for, at en fremtidig indsats
lægger vægten på støtte til matchmaking
mellem virksomheder og det indledende
samarbejde over en periode på 2-3 år,
men ikke støtter den egentlige projekt-
fase, som tilfældet er nu.
Støttesats og landevalg:
B2B-programmet
har tiltrukket flest virksomheder i lande
der i forvejen er attraktive at investere i,
men samtidig kan det ikke påvises, at
projekterne i disse lande klarer sig bedre
end projekter i ’vanskelige’ lande. Det får
Evalueringen til at anbefale en større
fokus på de mindre attraktive lande,
hvor støtten således ville have den største
effekt set i relation til niveauet af uden-
landske investeringer. I tråd hermed
finder evalueringen grund til at overveje
om støttesatsen skulle gradueres ud
fra hvor attraktivt partnerlandet er at
investere i. Evalueringen peger på,
at B2B-programmet ikke har anvendt
EU’s de minimis regler om statsstøtte
til virksomheder.
Erfaringsdeling:
B2B-programmet
indeholdt ikke mekanismer til at udbrede
viden, teknologi og erfaringer mellem
virksomheder. Både lokale og danske
virksomheder har overfor evalueringen
efterspurgt en mulighed for introduktion
og læring for nye virksomheder til
ordningen, ligesom det kunne være
nyttigt, hvis lokale deltagende virksom-
heder mere systematisk delte teknologi
og knowhow, som de havde opnået
gennem programmet.
Kvinders ligestilling:
Partnerskabspro-
grammer giver muligheder for at fremme
kvinders ligestilling, som ikke hare været
udnyttet i B2B-programmet. Dette hensyn
kan fremover styrkes ved bl.a. at fokusere
på sektorer hvor kvindelige entreprenører
er mere fremherskende, fremme kvinders
ansættelse eller målrette indsatsen på
anden vis mod kvinder.
Resultatmåling og administration:
Resultatmålingen i B2B-programmet
havde en række svagheder, som skyldtes
at programdokumentationen og rapporte-
ringen var for omfattende for de del-
tagende virksomheder. Evalueringen
anbefaler derfor at forenkle ansøgnings-
dokumentationen og rapporteringen med
fokus på effekterne af støtten. Det bør
også overvejes at udlicitere programmets
administration, hvorved Udenrigsministe-
riet kan styrke sin strategiske styring af
programmet. Et tættere samarbejde med
IFU bør være en del af disse overvejelser.
Figur 2
Sektorfordeling af B2B-projekter
Turisme
Sikkerhed
Trykning
Transport & logistik
Byggeri
Håndværk
Marineteknologi
Maskinkonstruktion
Møbler & træprodukter
Sundhedsvæsen & medicinbeholdning
Fiskeri & akvakultur
Rådgivning & oplæring
Beklædning & tekstil
Miljøteknologi
Kommunikation/IT
Landbrug og fødevarer
0
20
40
60
80
100
120
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1418374_0004.png
Evalueringsrapporten er udgivet af:
Udenrigsministeriet
Evalueringskontoret
Asiatisk Plads 2
1448 København K
Danmark
Den fulde evalueringsrapport
kan rekvireres gratis hos:
Rosendahls-Schultz Grafisk A/S
Herstedvang 10, 2620 Albertslund
Tlf. 43 63 23 00, eller på
http://danidapublikationer.dk
For yderligere oplysninger, kontakt venligst
tlf. +45 33 92 10 83 eller [email protected]
Rapporten er desuden tilgængelig og kan downloades
fra internettet via:
evaluering.um.dk
SÅDAN FOREGIK EVALUERINGEN
AF B2B-PROGRAMMET
Evalueringens overordnede opgave var både at dokumentere resultaterne af
B2B-programmet og at udlede erfaringer for fremtidige indsatser indenfor dette
område.
Evalueringsprocessen involverede en række aktiviteter. Evalueringen foretog
en overordnet analyse af hele B2B projekt-porteføljen og en spørgeskema-
undersøgelse til alle deltagende virksomheder. Landestudier omfattede besøg i
Bangladesh og Uganda, hvor alle virksomheder, der havde deltaget i B2B-projekter
blev besøgt. Danske partnere til de samme projekter blev interviewet i Danmark.
Desuden blev 20% af alle B2B-projekterne udvalgt tilfældigt og analyseret ud
fra den tilgængelige dokumentation samt interview med (primært de danske)
partnere. Endelig indgik en række interviews af personale involveret i programmet
samt eksterne partnere som f.eks. erhvervsorganisationer i Danmark og i partner-
landene.
Evalueringen blev gennemført af et internationalt hold af uafhængige konsulenter
fra firmaerne NCG (Danmark) og DevFin Advisers (Sverige) på opdrag af Danidas
evalueringskontor i perioden fra november 2013 til september 2014. Evaluerings-
holdets arbejde blev fulgt og kommenteret af en ekstern referencegruppe med
deltagelse af eksperter, danske erhvervsorganisationer samt repræsentanter fra
Udenrigsministeriet.
D
aniDas kommentarer
Udenrigsministeriet er tilfreds med
evalueringens grundige arbejde med
at dokumentere resultaterne og uddrage
læring fra B2B-programmet og er enig
i de fleste af anbefalingerne.
Evalueringen viser, at B2B-programmet
har været en løftestang for danske
virksomheder til at engagere sig kommer-
cielt i udviklings- og vækstøkonomier
og et relevant instrument til overførsel
af dansk teknologi til udviklingslande.
Der har været en række gode projekter,
men B2B-programmet og dets efterfølger,
Danida Business Partnerships (DBP),
har imidlertid ikke samlet set haft
en tilstrækkelig effekt på jobskabelse
og bæredygtig vækst og udvikling i
udviklingslande. Evalueringen har også
sat spørgsmålstegn ved instrumenternes
forenelighed med EU-statsstøtteregler.
Udenrigsministeriet har på baggrund
af evalueringen besluttet at omlægge
Danida Business Partnership. Faciliteten
stilles i bero og samtidig indledes
udviklingen af nye og mere tidssvarende
instrumenter, som en del af en ny
strategisk ramme for innovative partner-
skaber. Erfaringerne fra B2B-programmet
vil blive inddraget i disse overvejelser.