Udenrigsudvalget 2014-15 (1. samling), Det Udenrigspolitiske Nævn 2014-15 (1. samling)
URU Alm.del Bilag 132, UPN Alm.del Bilag 148
Offentligt
1510635_0001.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Indhold
1. INDLEDNING .............................................................................................................................................................. 2
2. PÅTEGNING ................................................................................................................................................................. 3
3. BERETNING .................................................................................................................................................................. 4
3.1 Præsentation af Udenrigsministeriet ........................................................................................................................... 4
3.1.1 Hovedopgaver ................................................................................................................................................... 4
3.1.2 Organisation ....................................................................................................................................................... 4
3.2 Virksomhedens omfang ................................................................................................................................................5
3.3 Årets faglige resultater ...................................................................................................................................................5
3.4 Årets økonomiske resultat ............................................................................................................................................5
3.5 Opgaver og ressourcer ...................................................................................................................................................6
3.5.1 Opgaver og ressourcer: Skematisk oversigt .................................................................................................. 6
3.6 Målrapportering ..............................................................................................................................................................7
3.6.1 Målrapportering 1. del: Skematisk oversigt ............................................................................................................. 8
3.6.2 Målrapportering 2. del: Uddybende analyser og vurderinger............................................................................... 8
3.7 Redegørelse for reservation ........................................................................................................................................13
3.8 Forventninger til det kommende år...........................................................................................................................14
3.8.1. De økonomiske rammer og deres betydning for det kommende år ..................................................... 14
3.8.2. Hovedprioriteter ............................................................................................................................................. 14
4. REGNSKAB .................................................................................................................................................................. 16
4.1 Anvendt regnskabspraksis ...........................................................................................................................................16
4.2 Resultatopgørelse m.v. .................................................................................................................................................16
4.2.1 Forklaring af tilbageførte hensættelser og periodiseringsposter ............................................................. 18
4.3 Balancen .........................................................................................................................................................................18
4.4 Egenkapitalforklaring ...................................................................................................................................................19
4.5 Likviditet og låneramme ..............................................................................................................................................19
4.6 Opfølgning på lønsumsloft .........................................................................................................................................20
4.7 Bevillingsregnskabet .....................................................................................................................................................20
4.8 Udgiftsbaserede hovedkonti .......................................................................................................................................21
5. BILAG ............................................................................................................................................................................. 22
5.1 Noter til resultatopgørelsen og balancen ..................................................................................................................22
5.1.1 Noter til balancen ............................................................................................................................................ 23
5.2 Indtægtsdækket virksomhed .......................................................................................................................................24
5.3 Gebyrfinansieret virksomhed .....................................................................................................................................24
5.4 Forelagte investeringer.................................................................................................................................................24
6. Oversigt over prioriteter og mål...................................................................................................................................25
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
1. INDLEDNING
Hermed præsenteres Udenrigsministeriets årsrapport for
2014.
Udenrigsministeriet er en enhedsorganisation bestående af
et departement uden underliggende styrelser eller instituti-
oner og med mere end 100 diplomatiske repræsentationer
og handelskontorer samt godt 400 honorære konsulater i
udlandet. Desuden henhører de selvejende institutioner
Dansk Institut for Internationale Studier (DIIS) og Institut
for Menneskerettigheder (IMR) i bevillingsmæssig hen-
seende under Udenrigsministeriet, mens de selvstændigt
aflægger årsrapportering.
Udenrigsministeriets årsrapport rapporterer i overens-
stemmelse med tidligere års praksis på alle Udenrigs-
ministeriets opgaver, herunder de departementale opgaver,
der indgår som en integreret del af Udenrigsministeriets
aktiviteter. Dette giver alle med professionel eller personlig
interesse i Udenrigsministeriets arbejde et sammen-
hængende og tværgående regnskabsmæssigt billede af mini-
steriets væsentligste resultater i 2014, og dokumenterer den
styring, der ligger til grund herfor.
Årsrapporten er udarbejdet med udgangspunkt i Moderni-
seringsstyrelsens vejledning om udarbejdelse af årsrapport
og falder i fire dele: En påtegning, en beretning, en regn-
skabsmæssig afrapportering og en bilagsdel. Yderligere
oplysninger om Udenrigsministeriets virke kan findes på
ministeriets hjemmeside www.um.dk
Målrapporteringen omfatter de seks prioriteter med under-
liggende mål og initiativer for det forløbne år, som udgør
grundlaget for Udenrigsministeriets samlede mål- og resul-
tatstyring.
Endvidere henvises til Danidas årsrapporter for aktiviteter
og målopfyldelse inden for udviklingsbistanden
(http://aarsberetninger.danida.um.dk/) og Open Aid.dk
(http://openaid.um.dk/). For aktiviteter inden for eksport-
og investeringsfremme henvises til Eksportrådets hjemme-
side (http://um.dk/da/eksportraadet/).
Spørgsmål vedrørende Udenrigsministeriets årsrapport kan
rettes til Udenrigsministeriets Økonomikontor på
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1510635_0004.png
3
2. PÅTEGNING
Årsrapporten omfatter de hovedkonti på finansloven, som
Udenrigsministeriet, CVR nummer 43 27 19 11, er ansvar-
lig for: § 06.11.01. Udenrigstjenesten og § 06.11.05. Indtæg-
ter fra Borgerserviceydelser, herunder de regnskabsmæssige
forklaringer, som skal tilgå Rigsrevisionen i forbindelse
med bevillingskontrollen for 2014. Derudover er Uden-
rigsministeriet ansvarlig for administrationen af en række
tilskudskonti, jf. tabel 14 i afsnit 4.8.
Det tilkendegives hermed:
at årsrapporten er rigtig, dvs. at årsrapporten ikke
indeholder væsentlige fejlinformationer eller udeladel-
ser, herunder at målopstillingen og målrapporteringen i
årsrapporten er fyldestgørende,
at de dispositioner, som er omfattet af regnskabsaflæg-
gelsen, er i overensstemmelse med meddelte bevillin-
ger, love og andre forskrifter samt med indgåede afta-
ler og sædvanlig praksis, og
at der er etableret forretningsgange, der sikrer en øko-
nomisk hensigtsmæssig forvaltning af midler og drift i
Udenrigsministeriet.
Udenrigsministeriet, den 19. marts 2015.
Ulrik Vestergaard Knudsen
Departementschef, Udenrigsministeriet
Jesper Kammersgaard
Kontorchef, Økonomikontoret
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4
3. BERETNING
3.1 Præsentation af Udenrigsministeriet
3.1.1 Hovedopgaver
Udenrigsministeriets hovedopgave er at føre regeringens
udenrigs- og sikkerhedspolitik, europapolitik, eksport- og
investeringsfremmepolitik samt udviklingspolitik ud i livet.
Det indebærer, at Udenrigsministeriet bl.a.:
Sikrer et fleksibelt og globalt netværk for hele regerin-
gen gennem koordinering af Danmarks officielle for-
bindelser til udlandet, herunder en række internationa-
le organisationer såsom EU, FN og NATO samt det
nordiske samarbejde.
Forvalter den danske udviklingsbistand.
Støtter dansk erhvervslivs eksportarbejde, internatio-
nalisering og øvrige kommercielle aktiviteter i udlan-
det, hvor der er en klar dansk kommerciel interesse til
stede, samt trækker udenlandske investeringer til
Danmark.
Forestår og koordinerer udenrigsøkonomiske forbin-
delser til udlandet, herunder på det handelspolitiske
område.
Hjælper danskere, der er kommet i vanskelige situatio-
ner i udlandet, og varetager opgaver vedrørende vi-
sum, opholdstilladelser og pas.
Bidrager til at give udlandet kvalificeret viden om
Danmark, dansk kultur og Danmarks særlige kompe-
tencer (public diplomacy /offentlighedsdiplomati).
Det globale netværk af repræsentationer er Udenrigs-
ministeriets særkende og grundlag for varetagelsen af
Danmarks internationale interesser. Med indgående kend-
skab til lokale forhold og det rette netværk bidrager repræ-
sentationerne til at sikre kvaliteten og validiteten af de
informationsstrømme, der indgår som grundlag i formule-
ringen af dansk udenrigspolitik og en række andre politiske
forhold i Danmark. Antallet, størrelsen og placeringen af
de danske repræsentationer overvejes og prioriteres løben-
de efter Danmarks udenrigspolitiske interesser og mål.
Som følge af den i 2013 lancerede reform og modernisering
af udenrigstjenesten blev den danske tilstedeværelse i over
25 lande justeret i løbet af 2014. En række repræsentationer
blev åbnet, og der skete en styrkelse af tilstedeværelsen i
bl.a. vækstlande og EU’s beslutningscentre. Der blev end-
videre lukket et antal repræsentationer, primært i Europa.
Ved udgangen af 2014 havde Danmark 71 ambassader
samt 35 øvrige repræsentationer, herunder 6 multilaterale
repræsentationer, 13 generalkonsulater, 1 konsulat, 2 repræ-
sentationskontorer, 6 handelskontorer og 6 innovations-
centre. Derudover havde Danmark over 400 honorære
repræsentationer.
Ministeriet i København er organiseret i en centerstruktur
med 7 centre. Hvert center har enten et funktionelt, geo-
grafisk eller kundeorienteret fokus. Formålet med denne
struktur er at sikre en klar og tidssvarende opgavefordeling.
Endvidere har centerstrukturen til formål at fremme den
samtænkning i opgavevaretagelsen, som er Udenrigsmini-
steriets komparative fordel og forudsætningen for at kunne
håndtere nuværende og fremtidige udfordringer.
I regeringens strategi fra maj 2014 om eksportfremme og
økonomisk diplomati indgår myndighedssamarbejde med
to indsatsområder i perioden 2015-2017: Vækstrådgivere og
strategiske sektorsamarbejder. Myndighedssamarbejdet vil
have fokus på sektorer, hvor særlige danske spidskompe-
tencer i form af ekspertise eller teknologi kan gøre en for-
skel for de udvalgte landes bæredygtige udvikling. Samar-
bejdet tilrettelægges mellem de danske ambassader, lokale
myndigheder, udsendte danske vækstrådgivere og danske
fagmyndigheder. Hovedparten af indsatserne finansieres
via udviklingsbistanden og omfatter OECD-DACs liste
over udviklingslande.
På Udenrigsministeriets hjemmeside www.um.dk kan der
hentes yderligere information om Udenrigsministeriets
organisation, herunder de ovenfor meddelte oplysninger
samt f.eks. de tidligere årsrapporter.
Udenrigsministeriets Årsrapport 2014 aflægges for følgende
to hovedkonti på finansloven:
§ 06.11.01. Udenrigstjenesten
§ 06.11.05. Indtægter fra Borgerserviceydelser
Derudover er Udenrigsministeriet ansvarlig for admi-
nistrationen af en række tilskudskonti, jf. tabel 14 i af-
snit 4.8.
I bevillingsmæssig henseende er Udenrigsministeriets ho-
vedopgaver opdelt i fire overordnede hovedformål: Gene-
rel udenrigspolitik, Administration af udviklingspolitik,
Eksport- og investeringsfremme og Borgerservice.
3.1.2 Organisation
Udenrigsministeriet består af ministeriet i København og
ambassader, generalkonsulater og handelskontorer mv. i
udlandet samt repræsentationer ved de væsentligste interna-
tionale organisationer. Hertil kommer et større antal hono-
rære konsulater. Den samlede koncern beskæftigede i 2014
i alt 2.584 medarbejdere, fordelt med 888 i ministeriet i
København og 1.696 på repræsentationerne. Af disse 1.696
var 1.268 lokalt ansatte medarbejdere.
Udenrigsministeriet er en enhedstjeneste. Det betyder, at
medarbejderne indgår i én og samme organisation, uanset
hvor de er placeret. Dette giver en enstrenget varetagelse af
Danmarks internationale interesser, hvad enten det drejer
sig om udenrigs- og sikkerhedspolitik, europapolitik, udvik-
lingspolitik, handelspolitik, støtte til danske virksomheders
internationalisering, hjælp til danskere i nød i udlandet eller
offentlighedsdiplomati. Organisationsstrukturen gør det
muligt at levere konkrete svar på internationale og globale
udfordringer på tværs af arbejdsområder uden organisatori-
ske og forvaltningsmæssige hindringer.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1510635_0006.png
5
3.2 Virksomhedens omfang
Af tabel 1 fremgår Udenrigsministeriets samlede aktivitet i
2014 fordelt på kategorierne drift samt administrative ord-
ninger. Drift omfatter Udenrigsministeriets driftsbevillin-
ger, som vedrører Udenrigsministeriets departement, her-
under drift af repræsentationerne i udlandet, og indtægter
for borgerserviceydelser. Administrative ordninger mv.
omfatter udviklingsbistanden og eksportfremme samt
bidrag til internationale organisationer m.fl.
Tabel 1. Virksomhedens samlede aktivitet i 2014
Mio. kr.
Drift
Administrative ordninger
m.v.
Anlæg
Udgifter
Indtægter
Udgifter
Indtægter
Udgifter
Indtægter
Bevilling
1.973,3
-287,3
14.393,6
-212,9
-
-
Regnskab
1.959,8
-298,7
13.947,8
-224,2
-
-
På den baggrund videreføres en akkumuleret lønsumsop-
sparing på 74,6 mio. kr. til 2015, jf. tabel 11.
3.3 Årets faglige resultater
Der skal ifølge Moderniseringsstyrelsens vejledning om
udarbejdelse af årsrapport rapporteres på
”alle mål, der er
aftalt med eller fastsat af anden part end virksomheden”.
Den eks-
terne målfastsættelse finder for Udenrigsministeriet hoved-
sageligt sted gennem minister- og regeringsbeslutninger,
udenrigs- og udviklingspolitiske redegørelser, folketingsbe-
slutninger og beslutninger i internationale fora. Den interne
udmøntning af målene skete i 2014 på baggrund af Uden-
rigsministeriets prioriteter og underliggende mål, der er
baseret på et overordnet politisk prioritetspapir, som tager
udgangspunkt i regeringsgrundlaget fra oktober 2011. Må-
lene skal sikre, at der leveres reelle resultater, produkter og
ydelser til gavn for regeringen, myndigheder, borgere og
virksomheder i Danmark og udlandet, samt at danske inte-
resser i øvrigt varetages. Målene for 2014 indgår i en strate-
gisk prioritetsplan for hele Udenrigsministeriet. I afsnit 3.6
rapporteres på målopfyldelsen for de seks prioriteter via de
12 underliggende strategiske mål for 2014.
3.4 Årets økonomiske resultat
Udenrigsministeriets driftsresultat for 2014 udviser et over-
skud på 24,1 mio. kr. efter regulering af hensættelser vedrø-
rende reserverede bevillinger, jf. tabel 2. På den baggrund
videreføres et akkumuleret overført overskud på i alt 314,3
mio. kr. til 2015, jf. tabel 9. Årets resultat afspejler, at
Udenrigsministeriet har et stærkt fokus på løbende at til-
passe aktivitetsniveauet til ministeriets faldende bevillinger.
Udenrigsministeriets samlede lønudgifter under lønsums-
loftet udgjorde 586,8 mio. kr. i 2014. Sammenholdes for-
bruget med lønsumsloftet på finansloven (inkl. TB) for
2014 på 571,2 mio. kr., udgør merforbruget 15,6 mio. kr.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1510635_0007.png
6
Tabel 2. Udenrigsministeriets økonomiske hoved- og nøgletal (mio. kr.)
Resultatopgørelse – hovedtal
Ordinære og andre driftsindtægter total
Heraf indtægtsført bevilling
Heraf eksterne indtægter
Øvrige driftsindtægter er anført under andre driftsposter
Ordinære driftsomkostninger total
Heraf løn og andre personaleomkostninger
Heraf afskrivninger
Heraf øvrige omkostninger
Resultat af ordinær drift total
Øvrige indtægter
Øvrige omkostninger
Resultat før finansielle poster
Finansielle indtægter
Finansielle omkostninger
Årets resultat
Balance
Anlægsaktiver
Omsætningsaktiver
Egenkapital
Hensatte forpligtelser
Langfristede gældsforpligtelser
Kortfristede gældsforpligtelser
Lånerammen
Træk på lånerammen (FF4) -saldo 31.13.
Finansielle nøgletal (obligatoriske)
Udnyttelsesgrad af lånerammen
Negativ udsvingsrate
Overskudsgrad
Bevillingsandel
2012*
-2.187,4
-1.986,2
-201,2
2.099,8
656,6
312,7
1.130,5
-87,6
-103,7
15,6
-175,7
-2,1
114,4
-63,3
2012
1.871,0
672,0
-316,9
-87,8
-1.899,3
-239,0
2.528,6
1.897,3
2012
72,7 %
5,0
7,7 %
91,7 %
2013
-1.944,2
-1.739,7
-204,5
1.812,2
602,8
87,0
1.122,3
-132,0
-80,1
16,9
-195,2
-1,3
69,8
-126,7
2013
1.796,9
303,3
-322,9
-93,6
-1.778,8
-232,0
2.528,6
1.796,9
2013
71,1 %
8,8
6,5 %
89,5 %
2014
-1.887,8
-1686,0
-202,6
1830,1
604,9
132,8
1092,4
-57,7
-94,8
17,9
-134,5
-1,4
111,7
-24,1
2014
1.720,7
327,0
-347,1**
-83,4
-1.755,5
-371,2
2.528,6
1.720,7
2014
68,1 %
9,6
1,3 %
89,3 %
Personaleoplysninger
2012
2013
2014
Årsværk
1.242,0
1.134,7
1.122,3
Årsværkspris 1.000 kr.
520,0
517,8
522,9
Lønomkostningsandel
26,8 %
30,7 %
31,3 %***
Lønsumsloft
682,2
622,3
571,2
Lønforbrug i henhold til lønsumsloft
645,9
587,6
586,8
Anm.: Der anvendes regnskabsmæssige fortegn, dvs. positive beløb = omkostninger/underskud, negative beløb = indtægter/overskud.
* Data er eksklusiv resultatpåvirkning af det danske EU-formandskab, der fandt sted i første halvår af 2012.
** Egenkapital inklusiv reguleret egenkapital på 32,8 mio.kr.
*** Lønomkostningsandel er i 2014 beregnet ved at dividere lønforbrug i henhold til lønsumsloft med ordinære og andre driftsindtægter (ekskl. Kompeten-
cecentret).
3.5 Opgaver og ressourcer
Dette afsnit rapporterer om Udenrigsministeriets opgaver
og de dertil afsatte ressourcer. Første del præsenterer
ressourceforbruget for hver enkelt af Udenrigsministeri-
ets opgaver, opgjort efter finanslovens opgavespecifikati-
on. I anden del redegøres for opgaver, hvortil der var
reserveret bevilling ved regnskabets afslutning.
3.5.1 Opgaver og ressourcer: Skematisk oversigt
Nedenstående tabel 3 viser hele Udenrigsministeriets
ressourceforbrug fordelt på alle ministeriets opgaver.
Opdelingen på opgaver er foretaget med udgangspunkt i
finanslovens tabel 6, ”Specifikation af udgifter på opga-
ver”. Opstillingen dækker hele Udenrigsministeriets drift
inkl. indtægtsdækket virksomhed.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1510635_0008.png
7
Tabel 3. Sammenfatning af økonomi under § 06.11.01 og § 06.11.05 (mio. kr.)
Indtægtsført
bevilling
Hjælpefunktioner
Generel udenrigspolitik
Administration af udviklingsbistand
Eksport- og investeringsfremme mv.
Borgerservice
Gebyrvirksomhed, borgerserviceydelser
I alt
610,6
362,5
331,3
270,0
186,6
-75,0
1.686,0
Øvrige indtægter
0,0
119,1
0,0
76,5
3,0
100,2
298,8
Omkostninger
679,5
403,6
368,7
301,3
207,7
0,0
1.960,7
Andel af årets
overskud
68,9
-78,1
37,4
-45,2
18,1
-25,2
-24,1
Anm.: Der anvendes regnskabsmæssige fortegn, dvs. positive beløb = omkostninger/underskud, negative beløb = indtægter/overskud.. Opdelingen på
opgaver er foretaget med udgangspunkt i finanslovens tabel 6.
3.6 Målrapportering
Udenrigsministeriets mål- og resultatstyring omfatter
både ministeriets udadvendte opgaver, f.eks. betjening af
borgere og virksomheder, og ministeriets departementale
opgaver rettet mod at betjene ministre, regeringen og
Folketinget. Dermed fremmes en balanceret styring på
tværs af ministeriets overordnede aktivitetsområder.
Ministeriets mål og resultatstyring er baseret på et over-
ordnet politisk prioritetspapir, der er udarbejdet på bag-
grund af regeringsgrundlaget. Hver politisk prioritet ejes
af et medlem af koncernledelsesforummet, der med bi-
stand fra såkaldte stakeholders i ministeriets centre for-
mulerer mål og følger op på målopfyldelsen.
Udenrigsministeriets mål- og resultatstyring følger ho-
vedprincipperne i Moderniseringsstyrelsens vejledning
”Strategisk
styring med resultater i fokus”.
Målrapporteringen
omfatter de udvalgte koncernstrategiske mål og initiati-
ver, men er ikke en udtømmende beskrivelse af samtlige
af Udenrigsministeriets opgaver.
Med mål- og resultatstyringsprocessen for 2014 introdu-
ceredes halvårlige dialogmøder mellem medlemmer af
koncernledelsesforum og de respektive repræsentations-
chefer. Formålet er løbende at følge op på fremdriften og
iværksætte eventuelle handlinger for at sikre målopfyldel-
se. Endvidere er der i 2014 rapporteret kvartalsvist på de
underliggende mål og initiativer til koncernledelsesfo-
rummet for at sikre strategisk ejerskab og regelmæssig
opfølgning. Der er ved målopstillingen for 2015 sat yder-
ligere fokus på at opstille færre og mere klare mål og
evalueringskriterier.
I 2014 blev der opstillet seks prioriteter for ministeriets
samlede virke. Til hver prioritet er der knyttet 1-3 under-
liggende mål (i alt 12 mål) og 1-3 større, konkrete initiati-
ver under hvert mål, som i væsentligt omfang bidrager til
målopfyldelse (i alt 20 initiativer).
De seks prioriteter er som følger:
1.
2.
3.
4.
5.
6.
Sikkerhedspolitik i balance
Vækst og beskæftigelse i Danmark og Europa
Omstilling til grøn økonomi og grøn vækst
Arktis
Alle mennesker har ret til et bedre liv, hvor deres
samlede sæt af rettigheder respekteres
En åben og samarbejdende udenrigstjeneste med
mennesket i fokus
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1510635_0009.png
8
3.6.1 Målrapportering 1. del: Skematisk oversigt
I tabel 4 opsummeres den samlede målopfyldelse for de
seks prioriteter gennem de 12 underliggende strategiske
mål. Resultatkravet er som udgangspunkt ’A’ (fuldt op-
fyldt). Målopfyldelsen er opgjort med udgangspunkt i
helårsrapporteringen for 2014 for hvert strategisk mål
med bidrag fra målansvarlige enheder i organisationen.
Udenrigsministeriet har fulgt op på fremdriften i de stra-
tegiske mål kvartalsvist.
Tabel 4. Årets målopfyldelse
Politiske prioriteter og strategiske mål
I vurderingen tildeles ’A’, hvor det strategiske mål er
fuldt opfyldt, ’B’ hvor målet er delvist opfyldt, og ’C’
hvor målet ikke er opfyldt. Som det fremgår af tabel 4, er
der inden for 6 ud af 12 af de strategiske mål samlet set
vurderet fuld målopfyldelse, mens der for 6 strategiske
mål er vurderet delvis målopfyldelse. Udenrigsministeri-
ets målopfyldelse for 2014 vurderes på den baggrund
samlet set at være tilfredsstillende.
Målopfyldelsen fordelt på:
A= opfyldt
B= delvist opfyldt
C= ikke opfyldt
Samlet antal
strategiske mål
Opfyldte
mål
Delvist
opfyldte
mål
2
2
1
2
1
2
6
1
1
6
Ikke opfyldte
mål
-
-
-
-
-
-
-
Prioritet 1. Sikkerhedspolitik i balance
Prioritet 2. Vækst og beskæftigelse i Danmark og Europa
Prioritet 3. Omstilling til grøn økonomi og grøn vækst
Prioritet 4. Arktis
Prioritet 5. Alle mennesker har ret til et bedre liv, hvor
deres samlede sæt af rettigheder respekteres
Prioritet 6. En åben og samarbejdende udenrigstjeneste med mennesket i
fokus
Samlet opfyldelse af strategiske mål
2
2
1
2
2
3
12
3.6.2 Målrapportering 2. del: Uddybende analyser
og vurderinger
I det følgende uddybes og kommenteres på målopfyldel-
sen for hvert af Udenrigsministeriets seks prioriteter med
de underliggende 12 strategiske mål. For hvert strategisk
mål opsummeres indledningsvist målopfyldelsen jf. tabel
4. Der henvises til kapitel 6 for en oversigt over de stra-
tegiske mål tilknyttet prioriteterne.
Prioritet 1: Sikkerhedspolitik i balance
Den samlede målopfyldelse for
strategisk mål 1.1.
er
opgjort til B (delvis målopfyldelse).
Danmark fortsatte i 2014 sin bredspektrede indsats for
bekæmpelse af terrorisme og voldelig ekstremisme.
Danmark forblev aktivt involveret i globale samarbejds-
fora som Global Counter Terrorism Forum (CGTF). I
Mellemøsten tilsluttede Danmark sig den internationale
koalition, der bekæmper terrorbevægelsen ISIL. Også via
programmer i andre regioner – Sahel, Afrikas Horn og
Afghanistan/Pakistan – bidrog Danmark til at imødegå
radikaliseringstruslen. Danmark forblev aktivt involveret i
bekæmpelsen af pirateri ved Afrikas Horn – gennem
militære bidrag, kapacitetsopbygning og indsatser rettet
mod de bagvedliggende årsager til pirateri. I 2014 udar-
bejdedes en ny dansk strategi for pirateribekæmpelse
(2014-2018), der også introducerede Guinea-bugten som
nyt indsatsområde. Strategien blev først officielt lanceret i
februar 2015, hvilket er en af årsagerne til den delvise
målopfyldelse af det strategiske mål 1.1. Danmark bidrog
også aktivt til udformningen af EU's og NATOs politik-
ker for så vidt angår maritim sikkerhed. For at styrke
koordinationen af Danmarks internationale ageren ved
cyber-spørgsmål, etablerede Udenrigsministeriet i 2014 et
nyt såkaldt cyber-team.
Danmark satte i 2014 vigtige fingeraftryk på den interna-
tionale nedrustnings- og ikke-spredningsdagsorden. Der
blev arbejdet med at færdiggøre og søge tilslutning til et
nyt adfærdskodeks for våbentransport, der forventes
lanceret i 2015. Danmark præsenterede i samarbejde
med Tyskland og Polen indspil vedrørende et muligt nyt
regime for kontrol af konventionelle våben i Europa.
Følgevirkningerne af situationen i Ukraine spillede imid-
lertid negativt ind i på bestræbelserne på at skabe frem-
drift på området, og er en af de væsentligste årsager til
den delvise målopfyldelse af det strategiske mål 1.1.
Den samlede målopfyldelse for
strategisk mål 1.2.
er
opgjort til B (delvis målopfyldelse).
2014 var præget af en fortsat stærk dansk profil for så
vidt angår stabilisering af skrøbelige og konfliktramte
stater, bl.a. gennem programmer i prioriterede regioner.
Danmark bidrog til stabiliseringen af de oppositionskon-
trollerede områder i Syrien med udgangspunkt i en ny
strategisk ramme for 2014-5. Fokus var i øvrigt på løben-
de at tilpasse programmet i lyset af omskiftelige sikker-
hedsforhold. En ny Afghanistan strategi for 2015-2017
blev endeligt godkendt og offentliggjort i oktober 2014.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
9
Danmark ydede et vigtigt bidrag til dialogen med Somalia
via gennemførelsen af et internationalt højniveaumøde i
København i november 2014. Lanceringen af et strate-
gisk landepolitikpapir måtte udskydes grundet en politisk
krise i Somalia, hvilket er den primære årsag til den delvi-
se målopfyldelse af det strategiske mål 1.2. I Sahel foku-
serede den danske indsats på situationen i Mali – udover
at stille militære bidrag til rådighed for FN-operationen i
landet (MINUSMA) – fortsattes gennemførelsen af et
flerårigt freds- og stabiliseringsprogram for regionen.
Prioritet 2: Vækst og beskæftigelse i Danmark og
Europa
Den samlede målopfyldelse for
strategisk mål 2.1.
er
opgjort til B (delvis målopfyldelse).
Udenrigsministeriet har i 2014 bidraget til at fremme
danske interesser og konkrete tiltag om vækst og beskæf-
tigelse i Danmark såvel som EU. Dette gælder eksempel-
vis Udenrigsministeriets rolle i at sikre, at Danmark er så
tæt på kernen i EU som muligt gennem effektiv koordi-
nation og samarbejde med EU’s institutioner og med-
lemslande. I 2014 har Udenrigsministeriet fremmet op-
bygningen af stærke relationer til den nytiltrådte EU-
Kommission og det nyvalgte Europa-Parlament. Samtidig
er der i december 2014 indgået en aftale med de såkaldte
Ja-partier i Folketinget om en folkeafstemning angående
det danske retsforbehold, som ligeledes kan flytte Dan-
mark tættere på kernen i EU.
Udenrigsministeriet har arbejdet for at fremme vækst
gennem konkrete tiltag i Europa. Først ved at påvirke
formuleringen af Det Europæiske Råds fem strategiske
prioriteter fra juni 2014, hvor Danmark var med til at
sikre at vækst og beskæftigelse blev en hovedprioritet for
EU. Dernæst gennem opbakning til Kommissionens
investeringsplan fremlagt i december 2014 med vægt på
projekter inden for især bæredygtighed og ny teknologi.
Planen repræsenterer en ambitiøs investeringsplan for
hele EU. Danmark har fortsat støttet strukturreformkur-
sen for at sikre stabiliseringen af den europæiske økono-
mi som et væsentligt fundament for dansk vækst og
beskæftigelse.
Danmark har gennem en hurtig national ratifikation
(december, 2014) af associerings- og frihandelsaftalerne
(AA/DCFTA’er) med Ukraine, Georgien og Moldova
sendt et klart signal om, at Danmark bakker op om lan-
denes europæiske orientering. Endvidere har den bilatera-
le støtte gennem Naboskabsprogrammet i høj grad været
rettet mod reformer, som skal understøtte implemente-
ring af associerings- og frihandelsaftalerne. Under det
danske naboskabsprogram er det udviklet et tæt samar-
bejde med såvel Kosovos som det Ukrainske landbrugs-
ministerium. I overensstemmelse med landedes nationale
prioriteter ydes der blandt andet støtte til små og mellem-
store landbrug og til agro-industrier, hvilket har under-
støttet produktiviteten og effektiviteten, og dermed
fremmet vækst og beskæftigelse.
Målsætningen om i 2014 at fremme rammebetingelserne
for danske virksomheder i Rusland har været vanskelig på
grund af EU’s økonomiske sanktioner rettet mod Rus-
land og Ruslands mod-sanktioner i forhold til EU. Dette
er den væsentligste årsag til den delvise målopfyldelse af
det strategiske mål 2.1. Udenrigsministeriet har medvirket
til at rådgive danske erhvervsorganisationer og større
virksomheder om, hvordan sanktioner og nye rammebe-
tingelser for samhandel med Rusland bedst kan håndte-
res.
Den samlede målopfyldelse for
strategisk mål 2.2.
er
opgjort til B (delvis målopfyldelse).
Danmarks udenrigsøkonomiske vilkår er under foran-
dring. Især forskydningen af den globale vækst mod
markeder udenfor Europa og USA giver nye udfordrin-
ger og muligheder. Det er en høj prioritet for Udenrigs-
ministeriet at bidrage til et bedre fodfæste for danske
virksomheder på de nye vækstmarkeder, som i de kom-
mende årtier ventes at stå for 60-70 procent af den globa-
le vækst. Samtidig er det centralt at sikre de bedste betin-
gelser for dansk erhvervsliv på de største traditionelle
eksportmarkeder, hvor der fortsat er stor købekraft, og
som for mange virksomheder tjener som springbræt til
eksport.
Regeringen fremlagde den første samlede danske strategi
for eksportfremme og økonomisk diplomati i 2014, der
skal understøtte danske virksomheders eksportindsats og
internationalisering. Strategien styrker det økonomiske
diplomati i Udenrigsministeriet og på tværs af ministeri-
erne. Formålet er, at virksomhederne i højere grad får
gavn af det officielle Danmarks støtte på de globale
vækstmarkeder. Dermed lanceres en række initiativer
med et stærkere samspil mellem udviklings- og kommer-
cielle indsatser, så dansk viden og teknologi kan levere
løsninger på lokale udviklingsbehov samtidig med, at
dette kan skabe grundlag for kommercielle indsatser. Det
gælder bl.a. i forhold til myndighedssamarbejde mellem
danske og udenlandske myndigheder i en række udvalgte
lande. Strategien indeholder 40 konkrete initiativer, hvor-
af en stor del er iværksat i 2014. Således etableringen af
Udenrigsøkonomisk Forum, der fungerer som et bredere
rådgivende organ for handels- og udviklingsministeren
såvel som for Udenrigsministeriet. Ligeledes er der i
Udenrigsministeriet etableret et fælles team om officielle
erhvervsfremstød mellem Eksportrådet, DI og Landbrug
og & Fødevarer for at højne kvaliteten af erhvervsfrem-
stødene.
Strategien for eksportfremme og økonomisk diplomati
skal samtidig sikre erhvervslivet udbytte af den vækstori-
entering, der er indeholdt ændringen af den danske re-
præsentationsstruktur, som Udenrigsministeriet gennem-
førte i 2014. Der blev etableret ambassader i Nigeria,
Colombia, Filippinerne og Myanmar og et handelskontor
i Lagos. Den nye repræsentationsstruktur vil samlet set
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
10
indebære en styrket dansk adgang til markeder med ca.
300 mio. indbyggere.
Det fortsatte fokus på vækstmarkederne i regeringsstrate-
gien skal understøtte Udenrigsministeriets igangværende
vækstmarkedsindsats og bidrage til en forøgelse på 50
procent i den danske vareeksport til BRIK-landene samt
seks ”andenbølgelande” (Indonesien, Mexico, Sydafrika,
Sydkorea, Tyrkiet og Vietnam) i perioden 2011-2016.
Eksporttallene for de første elleve måneder af 2014 ligger
ca. 2 pct. under det vækstspor, som vil indfri målsætnin-
gen frem mod 2016. Den delvise målopfyldelse for stra-
tegisk mål 2.2. skyldes således afvigelsen i relation til 2016
målsætningen og skal ses i lyset af de markante valuta-
kursfald og den faldende økonomiske vækst i flere af de
10 udvalgte lande. Hertil kommer, at situationen i Rus-
land og Ukraine har påvirket den betydelige danske vare-
eksport til Rusland negativt, ligesom eksporten af mink-
skind til Hongkong har været ramt af et markant prisfald.
På den positive side har Danmark, på trods af vigende
efterspørgsel på flere af vækstmarkederne, formået at øge
sine markedsandele ift. konkurrenterne. Særligt vareek-
sporten til Kina, Sydkorea, Indonesien, Mexico og Tyrki-
et har bidraget positivt til målsætningen om, at den dan-
ske vareeksport til de 10 udvalgte vækstmarkeder ved
udgangen af 2014 skal udgøre mindst 75 mia. kr.
Parallelt med Udenrigsministeriets styrkede indsats på
vækstmarkederne er der fortsat fokus på at sikre dansk
erhvervsliv gode eksportmuligheder på de traditionelle
volumenmarkeder. Således blev der i 2014 vedtaget vo-
lumenmarkedshandlingsplaner for USA, Japan og Tysk-
land med konkrete initiativer inden for udvalgte sektorer.
Udenrigsministeriet har i 2014 været involveret i 47 inve-
steringsprojekter, som har ført til oprettelse eller fasthol-
delse af 1.250 arbejdspladser i Danmark. Dermed overgik
resultatet Invest in Denmarks målsætning. Det var især
investeringer fra Europa og Nordamerika, som bidrog
positivt. Udover den direkte jobeffekt bidrager de uden-
landske investeringer til at øge konkurrenceevnen og
eksporten samt skabe bedre adgang til ny teknologi og
viden.
Prioritet 3: Omstilling til en grøn økonomi og grøn
vækst
Den samlede målopfyldelse for
strategisk mål 3.1.
er
opgjort til A (fuld målopfyldelse).
Udenrigsministeriet har gennem 2014 deltaget aktivt i
flere internationale og bilaterale initiativer for at fremme
omstilling til grøn økonomi og grøn vækst. Grøn vækst
og grøn økonomi fremmer en inklusiv og bæredygtig
udvikling, der har lav udledning af drivhusgasser og bru-
ger klodens ressourcer effektivt.
Udenrigsministeriet har i 2014 iværksæt bilaterale indsat-
ser i blandt andet Bolivia, Afghanistan, Etiopien, Niger,
Uganda og Zimbabwe for 1,5 mia. kr. til fremme af grøn
omstilling, hvortil kommer en række øvrige bidrag gen-
nem f.eks. Den Globale Miljøfacilitet. Der er samlet
indgået tilsagn for 3,3 mia. kr. inden for prioritetsområdet
grøn vækst. I EU har Udenrigsministeriet også arbejdet
aktivt for vedtagelse af ambitiøse energi- og klimamål. På
Det Europæiske Råd i oktober 2014 lykkedes det at nå til
enighed om EU’s klima- og energipolitik for 2030 med et
mål om intern CO2-reduktion på mindst 40 procent.
Dette skaber et godt grundlag for en fortsat EU-
lederrolle frem mod COP21 i Paris.
Finansiering bliver en stor udfordring på det forestående
COP21 og i bestræbelserne på at nå til enighed i FN om
de nye globale bæredygtighedsmål. I den sammenhæng
kan Udenrigsministeriets bidrag til den Grønne Klima-
fond i 2014 fremhæves, herunder fokus på inddragelse af
den private sektor. Udenrigsministeriet har i 2014 bidra-
get til at udvikle partnerskaber og forretningsmodeller
med fokus på private finansieringskilder, blandt andet
gennem den danske Klimainvesteringsfond, ’Sustainable
Energy for All’ initiativet (SE4AL) og ’Global Green
Growth Forum’ (3GF).
Udenrigsministeriet har arbejdet målrettet for at sikre, at
energi bliver en del af post-2015 dagsordenen med bære-
dygtighedsmål om øget adgang, effektiviseringer og kvali-
tet. I 2014 har Udenrigsministeriet indgået et samarbejde
med ’German Marshall Fonden’ med fokus på energisik-
kerhed og afholdt højniveaumødet ’Copenhagen Energy
Security Dialogue’ i København i november 2014. Uden-
rigsministeriet har i 2014 endvidere haft fokus på at styr-
ke indsatsen i forhold til global vandknaphed, herunder
omsætte Danmarks kompetencer på vandområdet til nye
tiltag og investeringer i udviklingslande. Udenrigsministe-
riet har for at støtte adgangen til vand samt bæredygtig
omstilling ved Danida Business Finance i 2014 godkendt
finansiering af projekter til vandforsynings- og spilde-
vandsanlæg i Zambia til ca. 600 mio. kr.
Øget inddragelse af dansk erhvervsliv for at fremme
bæredygtig udvikling i udviklingslande har været i fokus i
2014. Udenrigsministeriet afholdte Rana Plaza-
konferencen og lancerede en sekspunktsplan til fremme
af virksomheders samfundsansvar. En central aktivitet i
sekspunktsplanen var arbejdet for at styrke virksomhe-
ders samfundsansvar og bæredygtige værdikæder som
centrale indsatsområder i de nye EU rådskonklusioner
om samarbejdet med den private sektor på det udvik-
lingspolitiske område, der blev vedtaget i december 2014.
Prioritet 4: Arktis
Den samlede målopfyldelse for
strategisk mål 4.1.
er
opgjort til A (fuld målopfyldelse).
Indsatsen i forhold til Arktis blev yderligere styrket i
2014. Forudsætningerne herfor blev skabt med oprettel-
sen i 2013 af et særskilt arktisk kontor i Udenrigsministe-
riet. For at styrke implementeringen af Kongerigets arkti-
ske strategi indledte Udenrigsministeriet i 2014 et opsø-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
11
gende og koordinerende arbejde over for en bred vifte af
relevante myndigheder i såvel Danmark som Grønland
og Færøerne. Som et resultat af indsatsen blev der i 2014
forberedt og/eller iværksat konkrete initiativer inden for
de fem hovedområder identificeret i strategien, herunder
på 14 konkrete delmål i den til strategien knyttede hand-
lingsplan.
På kommunikationsområdet blev der i samarbejde med
Statens Naturhistoriske Museum igangsat arbejde med et
Arktisk Public Diplomacy fremstød, der primo 2015
forventes udrullet i udetjenesten med fokus på lande med
væsentlige interesser i regionen.
Den samlede målopfyldelse for
strategisk mål 4.2.
er
opgjort til A (fuld målopfyldelse).
En betydelig del af den styrkede indsats med relevante
myndigheder i Danmark, Grønland og Færøerne dannede
efterfølgende udgangspunkt for en intensiveret dialog
med Kongerigets partnere i Arktis om konkrete samar-
bejdstiltag. Der gennemførtes således i 2014 møder med
alle de væsentligste aktører i Arktisk Råd. Især indsatsen
over for de nye observatørstater i Arktis Råd såsom Kina,
Japan og Sydkorea blev intensiveret. Derudover blev der
leveret konkret og operativt input til det kommende
amerikanske formandskab for Arktisk Råd.
I forhold til Arktisk Råd fortsatte Udenrigsministeriet i
2014 gennem en sekundering af en medarbejder til sekre-
tariatet sin aktive støtte til styrkelse af Rådets kapacitet.
Der var også i 2014 et tæt samarbejde med Færøerne og
Grønland i forbindelse med varetagelsen af de to rigsde-
les udenrigsinteresser. Dette samarbejde er tæt forbundet
med og udgør i vidt omfang en integreret del af imple-
menteringen af den arktiske strategi.
I forhold til Færøerne bistod Udenrigsministeriet fortsat i
sildestriden med EU, der i august 2014 fandt en løsning,
således at EU’s sanktioner blev hævet. Samtidig bortfaldt
Færøernes sagsanlæg mod EU i regi af WTO og FN’s
havretskonvention. Udenrigsministeriet bistod tillige
Færøerne med at opnå en frihandelsaftale med Tyrkiet.
I forhold til Grønland stod spørgsmålet om råstofudvin-
ding fortsat centralt i 2014. Arbejdet med opfølgning på
uranarbejdsgruppens rapport optog her en vigtig plads i
samarbejdet. Arbejdet blev sat midlertidigt i bero i for-
bindelse med det grønlandske valg, men forventes gen-
optaget hurtigst muligt i 2015.
Derudover gik sagen om fastsættelse af grønlandske
hvalfangstkvoter inden for den Internationale Hval-
fangstkommission (IWC) i 2014 ind i sin afgørende fase.
Baseret på et langt og intenst internationalt forhandlings-
forløb lykkedes det i september 2014 Udenrigsministeriet
og det grønlandske landsstyre at opnå tilslutning til
Grønlands kvoteønsker for 2015-2018. Hermed blev en
meget vanskelig sag løst efter en omfattende dansk-
grønlandsk indsats.
Prioritet 5: Alle mennesker har ret til et bedre liv,
hvor deres samlede sæt af rettigheder respekteres
Den samlede målopfyldelse for
strategisk mål 5.1.
er
opgjort til A (fuld målopfyldelse).
Udenrigsministeriet har i 2014 særligt gennem to initiati-
ver arbejdet for at sikre målet om et løbende fokus i den
horisontale politikformulering på fremme af international
retsorden, menneskerettigheder, demokrati og god rege-
ringsførelse med henblik på at sikre fortsat dansk leder-
skab i den internationale indsats både i multilaterale or-
ganisationer og i Danmarks bilaterale samarbejder.
Danmark har for det første bidraget til at fremme den
internationale udvikling og implementering af konceptet
Responsibility to Protect (R2P – princippet om staters
ansvar for at imødegå grove internationale forbrydelser,
såsom folkemord og etnisk udrensning). Med udgangs-
punkt i to igangværende nationale processer – en udred-
ning om operationalisering af R2P i dansk udenrigspolitik
og en kortlægning af danske myndigheders R2P-
relaterede indsatser – har Danmark videreført sit leder-
skab på området. Danmark har eksempelvis afholdt et
møde i den internationale gruppe af R2P-kontaktpunkter
(R2P-focal points) samt været medarrangør af et ek-
spertmøde om R2P i EU-regi og en international konfe-
rence om R2P med deltagelse af mere end 50 lande.
Danmark har også været med til at tilrettelægge et kursus
om R2Ps praktiske implementering ved Kofi Annan
Peacekeeping Centre i Ghana.
For det andet er kampagnen mod tortur blevet lanceret
på højt niveau i Genève, New York og Bruxelles. Kam-
pagnens første årlige forum er blevet afholdt med delta-
gelse af 18 geografisk bredt sammensatte lande, og en
vennegruppe er blevet etableret, der ved udgangen af
2014 havde 20 medlemslande fra fem verdensregioner.
Sideløbende har danske repræsentationer ydet et stort
arbejde for at gøre opmærksom på initiativet blandt lan-
de, der endnu ikke har ratificeret konventionen, eksem-
pelvis i Vietnam og Myanmar, ligesom initiativet har
været promoveret i forbindelse med rejser af udenrigsmi-
nisteren og handels- og udviklingsministeren.
Den samlede målopfyldelse for
strategisk mål 5.2.
er
opgjort til B (delvis målopfyldelse).
Med udgangspunkt i den menneskerettighedsbaserede
tilgang til udviklingssamarbejdet har Danmark arbejdet
målrettet med at skabe konkrete resultater i det multilate-
rale og bilaterale arbejde i forhold til opbygning af sam-
fund, hvor alle uanset køn har ret til basale serviceydelser.
Gennem indgåelse af nye udviklingskontrakter bidrager
Danmark til at fremme regeringernes ansvarlighed over
for deres borgere. Udviklingskontrakter er bidrag til et
udviklingslands generelle budget kombineret med en
aftale om konkrete forbedringer på centrale områder,
typisk inden for god regeringsførelse og serviceleverancer
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
12
til landets borgere. Målsætningen for 2014 var at indgå to
udviklingskontrakter, men grundet en konkret mistanke
om uregelmæssigheder, blev det besluttet at udsætte
kontrakten med Mozambique til 2015, hvilket er årsagen
til den delvise målopfyldelse af det strategiske mål 5.2.
I Tanzania blev der, som et centralt element i det 5-årige
landeprogram, indgået en udviklingskontrakt på 550 mio.
kr. Udviklingskontrakten støtter den tanzaniske regerings
implementering af dets fattigdomsorienterede nationale
strategi.
Som led i Danmarks arbejde for aktivt at fremme en
ambitiøs international dagsorden, der reflekterer seksuel
og reproduktiv sundhed og rettigheder (SRSR), er der
gennem hele 2014 blevet arbejdet målrettet med alliance-
opbygning og fortalervirksomhed. Der har været et
stærkt samarbejde og hyppige kontakter med toneangi-
vende ligesindede europæiske lande, ligesom der særligt i
forbindelse med forårets samlinger i FN’s Kvindekom-
missionen og FN’s Befolkningskommissionen blev taget
målrettet kontakt til udvalgte lande i Syd. I Post-2015
forhandlingerne har Danmark, i samarbejde med allierede
lande og civilsamfundsorganisationer, bidraget aktivt til,
at den afsluttende rapport indeholder gode elementer om
ligestilling og SRSR. I opfølgning heraf markerede Dan-
mark under FN’s Generalforsamling i september SRSR
med en række højtprofilerede events, herunder lancering
af den nye SRSR-Multidonorfond, ’Amplify Change’, der
støtter civilsamfundets fortalervirksomhed for at fremme
universel anerkendelse af seksuel og reproduktiv sundhed
og rettigheder.
Prioritet 6: En udenrigstjeneste med mennesket i
fokus
Den samlede målopfyldelse for
strategisk mål 6.1.
er
opgjort til B (delvis målopfyldelse).
Den 1. august 2014 blev Udenrigsministeriets Pressekon-
tor og kontoret for Public Diplomacy sammenlagt for at
optimere synergien på presse- og kommunikationsområ-
det. Udenrigsministeriet har i 2014 gennemført en strate-
gisk satsning på de sociale medier for at få skabt øget
opmærksomhed og aktive brugerflader. Med udgangen af
2014 er 65 ud af 79 ambassader og multilaterale repræ-
sentationer tilgængelige på de sociale medier, og antallet
af såkaldte ’følgere’ er forøget med 64 procent.
Udenrigsministeriet har i kommunikationsindsatsen bi-
draget til et fokus på ’mere vækst og beskæftigelse til
gavn for Danmark’ ved at etablere nye partnerskaber.
Som eksempel kan nævnes partnerskaber med Jyllands-
Posten om ambassadøranalyser samt partnerskab med
3GF og State of Green om dansk og international pres-
seomtale. Derudover har der været fokus på presseomtale
om vækst, eksport, de nye danske repræsentationer og en
ny udenrigspolitisk virkelighed. Udenrigsministeriet har
gennemført et partnerskabsinitiativ med Børsen om et
nærmarkedsprojekt med titlen ’Rundt om DK’, som
opfølgning på ’Børsen Jorden Rundt’ i 2013. Initiativer,
der sætter fokus på vækst- og eksportpotentialer for
Danmark.
Udenrigsministeriet har i 2014 styrket det offensive pres-
searbejde gennem en åben tilgang, medietræning af med-
arbejdere og en bedre nyhedstiming. Der er indkaldt til
pressebriefinger om højaktuelle emner på den udenrigs-
politiske agenda om ISIL, Somaliakonferencen og konti-
nentalsoklen nord for Grønland, og skabt presseomtale i
danske og internationale medier ved officielle besøg i
Polen og Canada samt statsbesøg i Kina og Kroatien.
Den delvise målopfyldelse for strategisk mål 6.1. skyldes
en afvigelse i relation til målsætningen om at styrke det
offensive pressearbejde i internationale medier, herunder
udviklingen af effektive modeller til overvågning af inter-
nationale og sociale medier. Udenrigsministeriet vil i 2015
implementere et fælles styringsredskab til monitorering
og opfølgning på de sociale medier samt fortsætte sit
fokus på et offensivt pressearbejde målrettet de internati-
onale medier.
Den samlede målopfyldelse for
strategisk mål 6.2.
er
opgjort til A (fuld målopfyldelse).
Det fremgår af regeringsgrundlaget fra oktober 2011, at
regeringen ønsker en gennemgribende revision af de
danske visumregler for at styrke dels de danske virksom-
heders forretningsmuligheder over for udenlandske sam-
arbejdspartnere dels det danske turisterhverv. I overens-
stemmelse hermed nedsatte regeringen en tværministeriel
visumarbejdsgruppe om revision af de danske regler,
hvor Udenrigsministeriet deltog fra 2012-13.
Arbejdsgruppens hovedanbefalinger mundede ud i at
tildele repræsentationerne kompetence til at give straks-
afslag i visumsager, implementering af Red-Carpet ord-
ningen (såkaldt fast track business visa) samt øget fokus
på tilgængeligheden for indlevering af ansøgning om
visum til Danmark.
Ved udgangen af 2014 er det muligt at indgive ansøgning
om visum til Danmark på i alt 149 lokationer fordelt på
97 lande – heraf udstedes visum på 53 danske repræsen-
tationer. Danmark har outsourcet indgivelse af ansøgning
om visum på 93 lokationer fordelt på 29 lande, og Dan-
mark repræsenteres af andre Schengenrepræsentationer i
49 lande med 51 lokationer. I forhold til 2013 er der sket
en stigning i indleveringssteder ved repræsentationsaftaler
samt outsourcing-kontorer på godt 19 procent.
Udenrigsministeriet opnåede i 2014 et samlet resultat på
283 Red Carpet aftaler, hvilket udgør en stigning på 45
aftaler alene for 4. kvartal 2014. Der arbejdes løbende på
at indgå nye Red Carpet aftaler på repræsentationerne, og
ordningen er blevet eksponeret i forbindelse med åbnin-
gen af de nye ambassader i 2014.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1510635_0014.png
13
Den 1. marts 2015 får alle danske repræsentationer af-
slagskompetence i visumsager. I efteråret 2014 blev der
derfor afholdt fem regionalkurser, således at alle berørte
medarbejdere har fået fornøden undervisning og kompe-
tenceløft til at håndtere de nye regler. Hermed kommer
Danmark på linje med de øvrige Schengenlande – og det
vil gøre det muligt i en række tilfælde at afkorte sagsbe-
handlingstiden.
Den samlede målopfyldelse for
strategisk mål 6.3.
er
opgjort til A (fuld opfyldelse).
I efteråret 2014 gennemførte Udenrigsministeriet en
medarbejdertilfredshedsundersøgelse i alle dele af hjem-
me- og udetjenesten. Undersøgelsen viste en mindre
fremgang fra et i forvejen relativt højt niveau. Der måltes
således en medarbejdertilfredshed på 73 point mod 72
point året før. Der er i sammenligning med andre offent-
lige myndigheder tale om et relativt højt niveau. Under-
søgelsen viste imidlertid også, at der fortsat er behov for
at arbejde med stresshåndtering og prioritering. Målrette-
de tiltag i forhold til begge udfordringer er iværksat i
2014 og er yderligere under udvikling i 2015.
I 2014 afsluttedes et analysearbejde om ligestilling i
Udenrigsministeriet, herunder fremme af flere kvinder i
chefstillinger. På basis af forslag fra en bredt sammensat
intern gruppe af ”forankringsagenter” er der gennemført
en række tiltag om forfremmelse og rekruttering med
særlig fokus på kønsdiversitet. Derudover er der gennem-
ført initiativer, som skal styrke bevidstheden hos den
enkelte om barrierer og vanetænkning, som kan hæmme
større diversitet og bedre udnyttelse af ministeriets ledel-
sestalentmasse.
Parallelt hermed er arbejdet med afklaring af karriereveje
for Udenrigsministeriets ansatte fortsat. Mobilitets- og
karrieredrøftelse er nu indarbejdet som et fast element i
ministeriets medarbejderudviklingssamtalekoncept. Ar-
bejdet med karriereveje for lokalt ansatte er endvidere
påbegyndt, men forventes først afsluttet medio 2015, idet
Udenrigsministeriet har prioriteret en bred inddragelse og
dialog med udvalgte lokalt ansatte i processen.
Der har været fokus på implementeringen af UM’s lønre-
form, der blev vedtaget i slutningen af 2013. Lønrefor-
men har medført øget brug af resultatbaseret aflønning
og en mere strategisk anvendelse af løn, tillæg og konsu-
lentudnævnelser til bl.a. at understøtte ministeriets behov
for medarbejdermobilitet. 2014 markerede endvidere
starten på implementeringen af en ny lønstruktur i ude-
tjenesten – en proces der gennemføres i takt med udpeg-
ningen af nye medarbejdere til stillingerne som udsendt
på de danske repræsentationer.
3.7 Redegørelse for reservation
Udenrigsministeriet har i forbindelse med afslutningen af
regnskabet for 2014 foretaget flere reservationer af bevil-
linger til brug for specifikke formål i det kommende år.
Disse er nærmere specificeret i tabel 5 nedenfor.
Tabel 5. Reserverede bevillinger på specifikke formål under § 06.11.01. Udenrigstjenesten (mio. kr.)
Reservationer - § 06.11.01
Opgave
Styrket markedsføring af Danmark
Vækstmarkedsstrategier I
Grøn eksportfremme
Vækstmarkedsstrategier II
Styrket eksport- og investeringsfremmeindsats på velfærds- og
sundhedsområdet
Fremme af eksport af dansk energiteknologi mv
Tiltrækning af udenlandske journalister
I alt
Reserveret år
2011
2012
2013
2014
2014
2014
2014
Reservation
Forbrug i året
primo
1,1
3,6
0,3
-
-
-
-
5,0
1,1
3,9
0,0
-
-
-
-
5,0
Reservation
ultimo 2014
0,0
0,0
0,3
3,7
0,2
0,6
1,0
5,8
Forventet
afslutning
-
-
2015
2015
2015
2015
2015
Bemærkninger til større reservationer:
Som led i Aftale om en vækstplan mellem regeringen
(SRSF) og Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative
Folkeparti om en yderligere styrkelse af eksport- og inve-
steringsfremmeindsatsen på de nye vækstmarkeder blev
der afsat 12 mio. kr. årligt i 2014 og 2015 under Uden-
rigsministeriets driftsbevilling. Heraf er 8,3 mio. kr. an-
vendt i 2014, mens 3,7 mio. kr. er reserveret til anvendel-
se i 2015.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
14
3.8 Forventninger til det kommende år
3.8.1. De økonomiske rammer og deres betydning
for det kommende år
Udenrigsministeriet vil i 2015 fortsat have fokus på at
tilpasse aktivitetsniveauet til ministeriets faldende bevil-
linger, herunder tilpasninger som følge af omprioriterin-
ger af en del af udviklingsbistanden for 2015 for at hånd-
tere merudgifter til asylmodtagelse med Aftale om finans-
loven for 2015. Konsekvensen heraf er en yderligere
reduktion af Udenrigsministeriets drift og administration
af udviklingsbistanden på 27 mio. kr. i 2015.
3.8.2. Hovedprioriteter
Udenrigsministeren og handels- og udviklingsministeren
præsenterede i slutningen af 2014 det udenrigspolitiske
visionspapir ”Mere Danmark i Verden”, der tager afsæt i
en bred debat og dialog om Danmarks rolle i verden,
herunder de udenrigs-, udviklings- og handelspolitiske
prioriteter i fremtiden. Set med udenrigspolitiske øjne har
2014 været et skelsættende år. Et år karakteriseret af
krisen i Ukraine, kampen mod ISIL og voldlig ekstre-
misme samt ebola-epidemien i Vestafrika. Visionspapiret
skitserer tre overordnede pejlemærker for udenrigspoli-
tikken – sikkerhed, velstand og værdier – og giver et bud
på, hvad dansk udenrigspolitik skal fokusere på og priori-
tere for bedst muligt at fremme Danmarks interesser.
Udenrigsministeriets strategiske mål formuleres med
udgangspunkt i et overordnet prioritetspapir ”Prioriteter
og indsatsområder for Udenrigsministeriet”. Prioritetspa-
piret tager afsæt i regeringsgrundlaget fra oktober 2011
samt en række fastlagte politikker og strategier for Uden-
rigsministeriets opgavevaretagelse. Papiret tilpasses i takt
med den politiske udvikling og er senest opdateret i de-
cember 2014 på baggrund af visionspapiret ”Mere Dan-
mark i Verden”. Det opdaterede papir udgør rammen for
ministeriets generelle mål- og resultatstyring i 2015. Det
indeholder seks politiske prioriteter, og til hver prioritet
er der knyttet mellem et og tre centralt formulerede stra-
tegiske mål (i alt 9 strategiske mål i 2015). Endvidere er
der til hvert af de strategiske mål knyttet mellem to og tre
konkrete initiativer, der i væsentligt omfang bidrager til
målopfyldelse (i alt 24 initiativer i 2015). I nedenstående
afsnit beskrives kort de seks hovedprioriteter for 2015.
1. Sikkerhedspolitik i balance
I et globalt samfund er alle parter fælles om og afhængige
af at fremme fred og stabilitet i verdens konfliktområder
samt at bidrage til løsningen af en række globale trusler.
Udenrigsministeriet vil arbejde for en sikkerhedspolitik i
balance og sikre, at Danmark fortsat viser et aktivt enga-
gement i håndtering af internationale konflikter og freds-
opbygning i såvel nærområder som på andre kontinenter.
Danmarks tilgang til sikkerhedspolitikken vil fortsat være
bredspektret og bl.a. fokusere på samspillet mellem ener-
gi og sikkerhed.
Udenrigsministeriet vil forebygge og bekæmpe terrorisme
og voldelig ekstremisme – såvel gennem målrettet arbejde
i globale fora som FN, EU og Global Counter Terrorism
Forum som gennem indsatser på regionalt og landeni-
veau, herunder i Irak.
Samtidig vil Udenrigsministeriet bidrage til at fremme en
stabilisering af situationen i Ukraine gennem konkrete
indsatser til inddragelse af den ukrainske befolkning i
politiske beslutningsprocesser, herunder nationale min-
dretalsspørgsmål og rettighedsproblematikker, understøt-
te pressefrihed og styrke civilsamfunds- og menneskeret-
tighedsorganisationer. Endelig vil Danmark bidrage til en
styrkelse af det internationale sanktionssystem gennem
effektiv dansk håndtering af sanktioner og arbejde for
øget retssikkerhed for sanktionerede personer og grup-
per.
2. Vækst og beskæftigelse i Danmark og Europa
Europa har i de senere år oplevet den alvorligste økono-
miske krise siden det europæiske samarbejde blev dannet
i 1950’erne. Krisen har i høj grad påvirket rammebetin-
gelserne for EU og for dansk økonomi. Udenrigsministe-
riet vil arbejde for at fremme et aktivt engagement i for-
muleringen og forhandlingen af Danmarks prioriterede
sager for at styrke vækst og beskæftigelse i Danmark og
Europa. Det bliver afgørende i de kommende år at for-
stærke den fælles indsats i EU for at fremme et økono-
misk stærkt og jobskabende Europa, hvor nødvendige
reformer gennemføres, konkurrenceevnen genoprettes,
og hvor internationale handelsaftaler kan forbinde EU til
de globale vækstcentre. Den udvikling fremmer Danmark
bedst ved at være placeret så tæt på kernen i EU som
muligt og ved at vise et aktivt engagement i formulering,
koordinering og forhandling af Danmarks position.
I 2015 vil Udenrigsministeriet særligt fokusere på øget
vækst og beskæftigelse ved at fremme ambitiøse frihan-
delsaftaler og sikre retsgrundlaget for og en udmøntning
af EFSI-fonden (the European Fund for Strategic In-
vestments), der tilgodeser danske interesser. Udenrigsmi-
nisteriet vil arbejde for færre grænsehindringer i Norden i
forbindelse med Danmarks formandskab for Nordisk
Ministerråd. Endvidere forberedes gennemførelsen af en
folkeafstemning om omdannelse af retsforbeholdet til en
tilvalgsordning, som et konkret udtryk for, at Danmark
kommer tættere på kernen i EU. Endelig vil Udenrigsmi-
nisteriet bidrage til at skabe jobs og vækst i Danmark ved
fortsat gennemførelse af Regeringsstrategien for Eksport-
fremme og Økonomisk diplomati samt gennem et kvali-
tetsløft af udenlandske investeringsprojekter i Danmark.
3. Omstilling til en grøn økonomi og grøn vækst
Verden står over for globale udfordringer på klima- og
miljøområdet. Det er udfordringer, der skal løses i en
verden præget af store forandringer. I 2015 vil der være
fokus på at arbejde med omstillingen til en grøn økonomi
og grøn vækst gennem fremme af en mere bæredygtig
udvikling med fokus på reduktion af udledninger, et mere
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
15
effektivt ressourceforbrug og øget adgang for verdens
fattigste til basale ressourcer. Med udgangspunkt i den
udviklingspolitiske strategi vil Udenrigsministeriet priori-
tere indsatser, som styrker bæredygtig naturressourcefor-
valtning, mindsker klimabelastning og forbedrer menne-
skers adgang til nødvendige ressourcer som vand og
energi. Herudover er 2015 også året, hvor der skal for-
handles en internationale klimaaftale i Paris (COP21),
hvor der forventes stor opmærksomhed og aktiv delta-
gelse.
Udenrigsministeriet vil i 2015 have et skærpet fokus på at
involvere den private sektor i initiativer og nye partner-
skaber, der fremmer den grønne omstilling. Det danske
udviklingssamarbejde og de danske erhvervskompetencer
kan her levere vigtige bidrag, hvor vi skal udnytte de
muligheder, Danmark har som grønt demonstrationsland
for teknologier, der kan drive omstillingen til en grøn
økonomi. Endvidere vil der blive sat fokus på at fremme
virksomheders sociale ansvar og bæredygtige værdikæder.
4. Arktis
Arktis undergår i disse år gennemgribende forandringer
som følge af de globale klimaændringer. Med udviklingen
øges opmærksomheden på nye muligheder, men også på
de udfordringer, der følger af ændringerne. Udenrigsmi-
nisteriet har styrket sit fokus på det arktiske område. I
2015 vil implementeringen af Arktisk Strategi bl.a. blive
fremmet via indsatsen under det amerikanske formand-
skab for Arktisk Råd 2015-2017 med fokus på bæredygtig
udvikling og miljøbeskyttelse. Udenrigsministeriet vil
endvidere arbejde aktivt for at styrke inddragelsen af
observatørerne i Arktis Råd for at fremme Kongerigets
prioriteter og styrke kontakten til vigtige observatørlande.
5. Aktivt engagement for værdier og rettigheder
Retssamfundet og respekten for det enkelte menneskes
rettigheder er fundamentale principper i det danske sam-
fund. Derfor vil Udenrigsministeriet prioritere et aktivt
engagement for værdier og rettigheder. For at fremme
disse værdier globalt vil Udenrigsministeriet styrke ind-
satsen for at nå FN’s 2015 mål og sikre danske prioriteter
i udviklingen af post-2015 målene. Børns adgang til kvali-
tetsuddannelse er et vigtigt redskab i kampen for demo-
krati og fattigdomsbekæmpelse. Udenrigsministeriet vil
fastholde en prioritering af de fattigste og mest sårbare
børns uddannelse, herunder børn i skrøbelige situationer
og pigers adgang til uddannelse. Derudover vil der være
et særligt fokus på at fremme den internationale retsor-
den ved at bidrage til en universel ratificering og bedre
implementering af torturkonventionen.
Åben, kommunikerende og samarbejdende
udenrigstjeneste
Først og sidst handler udenrigspolitik om mennesker.
Udenrigsministeriet skal have en åben, kommunikerende
og samarbejdende udenrigstjeneste. Udenrigsministeriet
arbejder for at styrke det internationale samarbejde. Det
gælder både i forhold til de danske bilaterale kontakter,
herunder i udviklingssamarbejdet og i kontakten med
civilsamfundet i andre lande. Og det gælder i de multila-
terale organisationer.
Gennem øget åbenhed og kommunikation vil der være
fokus på samarbejdet med erhvervsliv og civilsamfund,
herunder de folkelige organisationer, medier og øvrige
interessenter. Dette vil blandt andet ske gennem en styr-
ket anvendelse af sociale medieplatforme, og i 2015 med
særligt fokus på profilering af Norden som region under
det danske formandskab for Nordisk Ministerråd.
Indsatsen på borgerserviceområdet og opgaverne i for-
hold til den enkelte dansker vil blive styrket ved udvikling
af nye kommunikationsformer i form af en ny ’app’ til
rejsende danskere i udlandet. Arbejdet med at sikre større
tilgængelighed ved indlevering af visumansøgninger vil
fortsætte, ligesom processen for at opnå en mere smidig
sagsbehandling videreføres med udrulning af afslags-
kompetence på relevante repræsentationer.
Fokus vil i 2015 blive fastholdt på at fremme Udenrigs-
ministeriets kapacitet til at skabe resultater af høj faglig-
hed. Nogle af de redskaber, der bringes i anvendelse, er
at skabe større klarhed om karriereudvikling og medar-
bejdermobilitet, sikre en forbedret strategisk styring samt
effektive sagsgange. På denne måde er det muligt at fast-
holde Udenrigsministeriet som en attraktiv arbejdsplads
med spændende faglige udfordringer og høj medarbejder-
tilfredshed både i ude- og hjemmetjeneste.
6.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
16
4. REGNSKAB
Bogføringskredsen vedrørende driftsregnskabet består af
§ 06.11.01. Udenrigstjenesten samt § 06.11.05. Indtægter
fra Borgerserviceydelser.
4.1 Anvendt regnskabspraksis
Ministeriet følger overordnet set de generelle statsli-
ge regler for omkostningsbaseret regnskab og om-
kostningsbaserede bevillinger med følgende be-
mærkninger: I medfør af aftale med Finansministeri-
et er værdien af omsættelige og delvist omsættelige
ejendomme fastlagt på baggrund af en markedsvur-
dering gennemført i 2005, mens ikke-omsættelige
ejendomme er fastlagt på baggrund af anskaffelses-
værdien. Der foretages generelt ikke løbende værdi-
regulering i forhold til markedsudviklingen af de
omsættelige og delvist omsættelige ejendomme, men
i 2014 er den bogførte værdi vedr. ambassadebyg-
ningen i Dublin værdireguleret. Dette er sket med
Finansministeriets specifikke godkendelse og er be-
grundet i et forventet salg af ejendommen i 2015. Al-
le ejendomme er opdelt på en værdi for henholdsvis
grund, bygninger og installationer. Værdien af instal-
lationer sættes til 10 pct. af bygningsværdien.
Aktiver under tilskudsområdet indgår ikke i det
omkostningsbaserede regnskab.
Udenrigsministeriet har ændret regnskabspraksis i
forhold til løbende valutakurstilpasning i regnskabet.
Frem til 2013 ændrede den enkelte repræsentation
løbende valutakurs i forbindelse med overførsel af
likviditet. Der var således på et givet tidspunkt flere
kurser pr. valuta i regnskabet. Fra 2013 fastlægges en
årlig kurs pr. valuta. Denne årligt fastsatte kurs er
den samme, som budgettet fastlægges med.
Udenrigsministeriet indgik i 2005 aftale med Fi-
nansministeriet og Moderniseringsstyrelsen om at
benytte fælles bank- og kassebeholdninger i udetje-
nesten på det omkostnings og udgiftsbaserede om-
råde. Fra 2013 er likviditeten både i ude- og hjemme-
tjenesten opdelt på disse områder. Der er dog til-
skudsbevillinger, der registreres i det omkostnings-
baserede områder og som efterfølgende afregnes.
4.2 Resultatopgørelse m.v.
Udenrigsministeriets resultatopgørelse for årene 2012 til
2014 er anført nedenfor i tabel 6.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1510635_0018.png
17
Tabel 6. Udenrigsministeriets resultatopgørelse 2013 – 2015 (mio. kr.)
Resultat pr. 31.12.2013
Ordinære driftsindtægter
Indtægtsført bevilling
Bevilling
Anvendt af tidligere års reserverede bevillinger
Reserveret af indeværende års bevillinger
Indtægtsført bevilling total
Salg af varer og tjenesteydelser
Gebyrer
Ordinære driftsindtægter total
Ordinære driftsomkostninger
Forbrugsomkostninger
Husleje
Forbrugsomkostninger total
Personaleomkostninger
Lønninger
Pension
Lønrefusion
Andre personaleomkostninger
Personaleomkostninger total
2
Af- og nedskrivninger
Andre ordinære driftsomkostninger
Ordinære driftsomkostninger total
Resultat af ordinær drift total
Andre driftsposter
Andre driftsindtægter
Andre driftsomkostninger
Resultat før finansielle poster total
Finansielle poster
Finansielle indtægter
Finansielle omkostninger
Finansielle poster total
Resultat før ekstraordinære poster total
Ekstraordinære poster
Ekstraordinære omkostninger
Ekstraordinære indtægter
Ekstraordinære poster total
0,3
-1,4
-1,1
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
-1,3
69,8
4
68,6
-125,6
-1,4
111,7
110,3
-24,1
0,0
89,8
89,8
0,0
-78,7
16,6
-194,1
-94,8
17,9
-134,6
-170,1
0,0
-89,80
600,9
95,9
-103,2
9,1
602,8
87,0
3
886,5
1.812,2
-132,0
605,6
98,5
-109,3
10,1
604,9
132,8
865,8
1.830,1
-57,7
622,7
101,3
-112,4
10,4
622
85,8
998,94
1.928,60
80,30
235,9
235,9
226,6
226,6
221,9
221,9
-1.731,5
-13,2
1
5,0
-1.739,7
-110,0
-94,6
-1.944,2
-1.686,0
-5,0
5,8
-1.685,2
-102,4
-100,2
-1.887,8
-1.660,70
5,8
-5,8
-1.660,70
-87,6
-100,0
-1.848,30
Regnskab 2013
Regnskab 2014
Budget 2015
Resultatopgørelse total
-126,7
-24,1
Anm.: Der anvendes regnskabsmæssige fortegn, dvs. positive beløb = omkostninger/underskud, negative beløb = indtægter/overskud.
2
Udenrigsministeriets personaleomkostninger indeholder løn til indtægtsdækket virksomhed samt tilskud til personer og overstiger derfor lønforbruget
under lønsumsloftet jf. afsnit 4.6, tabel 11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1510635_0019.png
18
Tabel 7. Resultatdisponering (mio. kr.)
2014
Årets resultat til disponering
Disponeret til bortfald
Disponeret til udbytte til statskassen
Disponeret til overført overskud
-24,1
0,0
0,0
-24,1
4.3 Balancen
Udenrigsministeriets balance for årene 2013 og 2014 er
anført nedenfor i tabel 8. Noter til balancen er at finde i
afsnit 5.1.1
Tabel 8. Udenrigsministeriets balance 2013 – 2014
(mio.kr.)
Balance per 31.12.2014
Aktiver
Anlægsaktiver
Immaterielle anlægsaktiver
Færdiggjorte udviklingsprojekter
Erhvervede koncessioner, patenter,
licenser mv.
Udviklingsprojekter under opførelse
Immaterielle anlægsaktiver total
Materielle anlægsaktiver
Grunde, arealer og bygninger
Transportmateriel
Produktionsanlæg og maskiner
Inventar og it-udstyr
Igangværende arbejder for egen regning
Materielle anlægsaktiver total
Finansielle anlægsaktiver
Statsforskrivning
Øvrige finansielle anlægsaktiver
Finansielle anlægsaktiver total
Anlægsaktiver total
Omsætningsaktiver
Tilgodehavender
Periodeafgrænsningsposter
Likvide beholdninger
FF5 Uforrentet konto
FF7 Finansieringskonto
Andre likvider
Likvide beholdninger total
Omsætningsaktiver total
Aktiver total
104,9
-25,4
214,9
294,4
597,7
2.427,3
-181,5
489,0
169,2
476,7
803,7
2.557,2
243,9
59,4
237,6
89,3
32,8
0,0
32,8
1.829,7
32,8
0,0
32.8
1.753,5
1.546,6
15,9
8,3
64,6
45,4
1.680,7
1,491,1
25,5
6,8
49,9
22,3
1.595,7
113,1
2,6
0,6
116,3
116,2
2,6
6,3
125,0
2013
2014
4.2.1 Forklaring af tilbageførte hensættelser og perio-
diseringsposter
Udenrigsministeriets hensættelser er blevet reguleret per
31.12.2014. Samtlige hensættelser nedenfor er blevet redu-
ceret i forhold til saldi året før, hvilket har medført indtæg-
ter på resultatsiden.
Hensættelser i 2014
Mio. kr.
Feriepengehensættelse
101,0
Fratrædelsesgodtgørelse for lokalt ansatte medarbejdere i
28,9
udetjenesten
Hensat til istandsættelse af lejemål
52,5
Hensat til tab på debitorer
0,4
Hensat til rådighedsløn *
1,6
*Note: ”Hensættelse til rådighedsløn” skyldes en EU dom i 2013. Denne
dom betød, at Udenrigsministeriet har forpligtelser overfor tjenestemænd,
der er gået fra rådighedsløn til pension. De 1,6 mio. kroner, som anført
ovenfor, er en beregnet restsaldo, som kommer til udbetaling i løbet af
2015.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1510635_0020.png
19
Balance per 31.12.2014
Passiver
Egenkapital
Reguleret egenkapital
Overført overskud
Egenkapital total
Hensatte forpligtelser
Langfristede gældsforpligtelser
Prioritetsgæld og anden langfristet
gæld
FF4 Langfristet gæld
Langfristede gældsforpligtelser
total
Kortfristede gældsforpligtelser
Leverandører af vare og tjeneste-
ydelser
Anden kortfristet gæld
Skyldige feriepenge
Reserveret bevilling
Periodeafgrænsningsposter, forplig-
telser
Igangværende arbejde og forpligtel-
ser
Kortfristede gældsforpligtelser
total
Gæld total
2013
2014
4.4 Egenkapitalforklaring
Udenrigsministeriets egenkapital udgør ultimo 2014 i alt
347,1 mio. kr. Heraf udgør det akkumulerede overførte
overskud i alt 314,3 mio. kr. og den regulerede egenkapital
32,8 mio. kr., jf. tabel 9.
Det overførte overskud udgjorde primo 2014 i alt 290,1
mio. kr. og er således med årets resultat på 24,1 mio. kr.
forøget til 314,3 mio. kr.
Tabel 9. Udenrigsministeriets egenkapitalforklaring
2014 (mio. kr.)
R-1
2013
mio. kr.
-196,2
-32,8
0,0
-32,8
0,0
0,0
0,0
-163,4
0,0
0,0
-126,7
0,0
0,0
-290,1
-322,9
-32,8
-290,1
-322,9
-93,6
-32,8
-314,3
-347,1
-83,4
-0,5
-1.778,3
-1.778,8
0,0
-1.755,5
-1.755,5
R
2014
mio. kr.
-322,9
-32,8
0,0
-32,8
0,0
0,0
0,0
-290,1
0,0
0,0
-24,1
0,0
0,0
-314,3
-347,1
Egenkapital Primo
Primoværdi for reguleret egenkapital
Ændringer i reguleret egenkapital
Ultimoværdi reguleret egenkapital
Primoværdi for opskrivninger
Ændringer i opskrivninger
Ultimoværdi for opskrivninger
Primoværdi for overført overskud
Ændringer overført overskud ifm.
kontoændringer
Bortfald af eksisterende overførte
overskud
Årets resultat
Årets bortfald
Udbytte til statskassen
Ultimoværdi for overført overskud
Egenkapital ultimo
-77,1
-34,4
-102,9
-5,1*
-1,9
-10,6
-232,0
-2.010,8
-111,9
-21,2
-101,0
-5,8
-2,3
-129,0
-371,2
-2.126,7
Passiver total
-2.427,3
-2.557,2
*Note: Heraf udgør 0,1 mio. kr. bortfald af reserveret bevilling vedrørende
EU-formandskabet i 2012.
4.5 Likviditet og låneramme
Udenrigsministeriets driftsbevillinger er omfattet af likvidi-
tetsordningen om selvstændig likviditet. Ordningen er
tilpasset de særlige organisatoriske forhold på udenrigstje-
nestens repræsentationer.
Tabel 10. Udnyttelse af låneramme (mio. kr.)
2014
Sum af immaterielle og materielle anlægsaktiver
Låneramme
Udnyttelsesgrad i pct.
1.720,7
2.527,2
68,1 %
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1510635_0021.png
20
4.6 Opfølgning på lønsumsloft
Udenrigsministeriets lønsumsforbrug under lønsumsloftet
udgjorde i alt 586,8 mio. kr. i 2014, hvilket betød et mer-
forbrug på 15,6 mio. kr. i forhold til lønsumsloftet på 571,2
mio. kr. Den samlede lønsumsopsparing udgør herefter
74,6 mio. kr. ved udgangen af 2014, jf. tabel 11.
Tabel 11. Opfølgning på lønsumsloft (mio. kr.)
Hovedkonto
Lønsumsloft FL
Lønsumsloft inkl. TB/ aktstykker
Lønforbrug under lønsumsloft
Difference
Akkumuleret. opsparing ultimo 2013
Akkumuleret opsparing ultimo 2014
2014
§ 06.11.01
571,0
571,2
586,8
-15,6
90,2
74,6
4.7 Bevillingsregnskabet
Bevillingsregnskabet for konto § 06.11.01 og § 06.11.05 er
opgjort nedenfor i tabel 13. Udenrigsministeriets driftsre-
sultat for 2014 udviser et overskud på 24,1 mio. kr. efter
regulering af hensættelser vedrørende reserverede bevillin-
ger. På den baggrund videreføres et akkumuleret overført
overskud på i alt 314,3 mio. kr. til 2015. Årets resultat vur-
deres primært at være udtryk for, at Udenrigsministeriet har
fokus på løbende at tilpasse aktivitetsniveauet til ministeri-
ets faldende bevillinger, jf. endvidere afsnit 3.4. Årets øko-
nomiske resultat.
Tabel 12. Udenrigsministeriets bevillingsregnskab for § 06.11.01. Udenrigstjenesten og § 06.11.05. Indtægter fra
borgerserviceydelser (mio. kr.)
Regnskab
2013
1.612,9
8,2
-285,9
1.898,9
Budget (FL+TB)
2014
1.686,0
-
-287,3
1.973,3
Regnskab
2014
1.661,1
-0,8
-298,7
1.959,8
-24,1
Difference
24,9
-0,8
11,4
13,5
Nettoudgiftsbevilling
Nettoforbrug af reservation
Indtægter
Udgifter
Budget
2015
1.660,7
-315,8
1.976,5
Årets resultat
-126,7
Anm.: Afrundinger gør, at sammentælling ikke summer til totalen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1510635_0022.png
21
4.8 Udgiftsbaserede hovedkonti
Nedenfor redegøres for ministeriets udgiftsbaserede hovedkonti.
Tabel 13. Udenrigsministeriets forvaltede udgiftsbaserede hovedkonti (mio. kr.)
Hovedkonto
06.11.06 Renteindtægt af diverse tilgodehavender
06.11.15 Ikke-lovbundne tilskud
06.11.19 Bilateralt naboskabsprogram
06.11.21 Udlodninger fra IØ og IFU
06.21.01 Nordisk Ministerråd
06.22.01 Fredsbevarende operationer mv. under de Forenede
Nationer
06.22.03 Øvrige organisationer
06.22.05 Den Europæiske Investeringsbank
06.32.01 Udviklingslande i Afrika
06.32.02 Udviklingslande i Asien og Latinamerika
06.32.04 Personelbistand
06.32.05 Danidas erhvervsindsatser
06.32.06 Blandede kreditter
06.32.07 Lånebistand
06.32.08 Øvrig bistand
06.32.09 Det Arabiske initiativ
06.32.11 Naboskabsprogram
06.33.01 Bistand gennem civilsamfundsorganisationer
06.34.01 Miljø- og klimabistand i udviklingslande mv.
06.35.01 Forskning og oplysning i Danmark mv.
06.35.02 International udviklingsforskning
06.36.01 De Forenede Nationers Udviklingsprogram
(UNDP)
06.36.02 De Forenede Nationers Børnefond (UNICEF)
06.36.03 HIV/AIDS, Befolknings- og sundhedsprogrammer
06.36.05 Globale miljøprogrammer
06.36.06 FN’s øvrige udviklingsprogrammer og diverse
Multilaterale bidrag (FNUD)
06.37.01 Verdensbankgruppen
06.37.02 Regionale udviklingsbanker
06.37.03 Regionale udviklingsfonde, gældslettelsesinitiativer
og øvrige fonde
06.37.04 Bistand gennem Den Europæiske Union (EU)
06.38.01 Multilateral regional- og genopbygningsbistand
06.38.02 Indsatser vedr. stabilitet og sikkerhed
06.38.03 Diverse multilaterale bidrag
06.39.01 Generelle bidrag til internationale humanitære
organisationer
06.39.02 Humanitære bidrag til akutte og langvarige kriser
06.39.03 Humanitære bidrag til partnere i akutte og langvarige
kriser
06.41.02 Eksportstipendiater og handelskontorer
06.41.03 Særlige eksportfremmetilskud
Bevillingstype
Indtægtsbev.
Reservationsbev.
Reservationsbev.
Indtægtsbev.
Lovbunden
Lovbunden
Lovbunden
Anden bevilling
Reservationsbev.
Reservationsbev.
Reservationsbev.
Reservationsbev.
Reservationsbev.
Reservationsbev.
Reservationsbev.
Reservationsbev.
Reservationsbev.
Reservationsbev.
Reservationsbev.
Reservationsbev.
Reservationsbev.
Reservationsbev.
Reservationsbev.
Reservationsbev.
Reservationsbev.
Reservationsbev.
Reservationsbev.
Reservationsbev.
Reservationsbev.
Anden bevilling
Reservationsbev.
Reservationsbev.
Reservationsbev.
Reservationsbev.
Reservationsbev.
Reservationsbev.
Reservationsbev.
Reservationsbev.
Indtægter/udgifter
Indtægter
Udgifter
Udgifter
Indtægter
Udgifter
Udgifter
Udgifter
Indtægter
Udgifter
Udgifter
Udgifter
Udgifter
Udgifter
Udgifter
Indtægter
Udgifter
Udgifter
Udgifter
Udgifter
Udgifter
Udgifter
Udgifter
Udgifter
Udgifter
Udgifter
Udgifter
Udgifter
Udgifter
Indtægter
Udgifter
Udgifter
Udgifter
Indtægter
Udgifter
Udgifter
Udgifter
Udgifter
Udgifter
Udgifter
Udgifter
Indtægter
Udgifter
Udgifter
Bevilling
-10,0
40,2
0,0
-125,0
118,3
333,4
251,2
-2,0
1,9
2.528,4
1.231,2
275,2
355,1
-0,6
-50,4
-4,5
424,7
275,0
193,2
1.007,5
1.203,6
239,8
12,0
614,8
290,0
801,7
-1,3
295,4
-1,2
897,7
-5,1
175,4
-1,0
485,5
-0,5
-7,1
-2,6
610,0
-3,9
1.631,0
-23,3
72,2
54,8
Regnskab 2014
-16,4
40,4
-0,3
-125,0
107,0
273,3
234,4
-7,1
0,0
2.329,0
1.050,7
284,5
360,9
0,0
-46,8
1,3
416,9
274,8
193,3
1011,8
1.203,6
236,7
12,0
615,8
290,0
802,0
-0,3
297,5
-1,7
898,7
-0,1
176,2
-1,0
485,7
0,0
0,0
0,0
610,0
-8,3
1.631,0
-26,3
72,9
46,3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
22
5. BILAG
5.1 Noter til resultatopgørelsen og balancen
Ekstraordinære poster
Udenrigsministeriet havde ikke i 2014 hverken ekstraordi-
nære indtægter eller omkostninger.
Tab på debitorer (Balancen)
Udenrigsministeriet har i 2014 reduceret sine hensætter til
tab på debitorer i 2014 fra ca. 1 mio. kroner i 2013 til ca.
0,35 mio. kroner i 2014.
Varebeholdninger (Balancen)
Udenrigsministeriet har ingen varebeholdninger med vide-
resalg for øje.
Hensatte forpligtelser (Balancen)
Der hensættes årligt en forpligtelse vedrørende Udenrigs-
ministeriets mere end 500 lejemål i udetjenesten. Der sker
en del lejemålsændringer i løbet af et kalenderår som følge
af forskellige boligbehov under ”ny boligpolitik”. Hensæt-
telsesbeløbet udgjorde ca. 52,5 mio. kr. pr. 31. december
2014. I 2014 er saldoen blevet reguleret ned med ca. 2,0
mio. kr.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1510635_0024.png
23
5.1.1 Noter til balancen
Note 1. Immaterielle anlægsaktiver (mio. kr.) – der kan forekomme afrundingsdifferencer
Færdige udviklingsprojekter
Kostpris pr. 1.1.2014
Primokorrektioner og flytning mellem bogføringskredse
Tilgang
Afgang
Kostpris pr. 31.12.2014
Akkumulerede afskrivninger
Akkumulerede nedskrivninger
Akkumulerede af- og nedskrivninger 31.12.2014
Regnskabsmæssig værdi pr. 31.12.2014
Årets afskrivninger
Årets nedskrivninger
Årets af- og nedskrivninger
-28,4
-0,1
-28,4
-130,2
116,2
-28,4
-0,6
2,6
-0,1
-130,9
118,7
-28,4
36,3
-4,8
246,4
-130,2
0,0
0,0
3,2
-0,6
36,3
-4,8
249,6
-130,9
215,0
Erhvervede koncessioner m.v.
3,2
I alt
218,2
Udviklingsprojekter under udførelse
Mio. kr.
Primo saldo pr. 1. januar 2014
Tilgang
Nedskrivninger
Overført til færdiggjorte udviklingsprojekter
Kostpris pr. 31.12.2014
-3,1
6,3
0,4
9,0
Note 2. Materielle anlægsaktiver (mio. kr.)
Grunde, arealer og
bygninger
Kostpris pr. 01.01 2014
Primokorrektioner og flytning mellem
bogføringskredse
Tilgang
Afgang
Kostpris pr. 31.12.2014
Akkumulerede afskrivninger
Akkumulerede nedskrivninger
Akkumulerede af- og nedskrivninger
Regnskabsmæssig værdi pr. 31.12.2013
Årets afskrivninger
Årets nedskrivninger
Årets af- og nedskrivninger
1921,9
Infrastruktur
Produktions-
anlæg m.v.
37,9
Transport-
materiel
67,0
Inventar og
IT-udstyr
176,8
I alt
2203,6
12,0
-0,7
1933,2
-286,0
-156,1
-442,1
1491,1
-33,2
-33,6
-66,8
0,8
-1,6
37,2
-30,4
0,0
-30,4
6,8
-0,7
-0,7
24,9
-14,8
77,1
-51,5
0,0
-51,5
25,5
-0,4
-0,4
5,9
-18,1
164,6
-112,6
-2,1
-114,7
49,9
-2,5
-2,5
43,6
-35,1
2212,1
-480,5
-158,3
-638,7
1573,4
-36,8
-33,6
-70,4
Igangværende arbejder for egen regning
Mio. kr.
Primo saldo pr. 1. januar 2014
Tilgang
Nedskrivninger
Overført til færdige materielle anlægsaktiver
Kostpris pr. 31.12.2014
45,4
26,0
-49,1
22,3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1510635_0025.png
24
5.2 Indtægtsdækket virksomhed
Den indtægtsdækkede virksomhed under Udenrigs-
ministeriets kompetencecenter er opgjort nedenfor i
tabel 14.
Tabel 14. Indtægtsdækket virksomhed 2011-2014 (mio. kr.)
2011
Sprogundervisning årets resultat (negativt fortegn = overskud)
Sprogundervisning akkumuleret resultat (negativt fortegn = overskud)
-2,1
-7,4
2012
2,4
-5,0
2013
1,1
-4,0
2014
-0,2
-4,2
5.3 Gebyrfinansieret virksomhed
Udenrigsministeriets gebyrfinansierede virksomhed under
§ 06.11.05. er opgjort nedenfor i tabel 15. Lovgrundlaget er
overholdt.
Tabel 15. Gebyrindtægter 2011-2014 (mio. kr.)
2011
Gebyr pas
Gebyr legalisering
Gebyr bistandssager
Gebyr visa og arbejds- og opholdstilladelser
Øvrige gebyrindtægter
I alt
-7,7
-11,4
-0,4
-46,2
-1,3
-66,9
2012
-16,5
-12,3
-0,4
-57,9
-1,7
-88,7
2013
-16,7
-13,4
-0,2
-62,9
-1,5
-94,6
2014
-16,2
-13,9
-0,2
-67,7
-2,2
-100,2
5.4 Forelagte investeringer
Tabel 16. Oversigt over igangværende anlægsprojekter (mio. kr.)
Igangværende anlægsprojekter
Ambassadebygning, Dhaka*
Senest fore-
lagt
Bygge-
start
Forventet
afslutning
2015
2005
Afholdte
udgifter i alt
0,2
Afholdte udgifter,
indeværende år
Godkendte totaludgifter
7,0 (jf. aktstykke 178, 2005)
Ambassade og boliger, New
136,0 (jf. aktstykke 48,
Delhi**
2015/16
2017/18
7,0
1,1
2008)
* Sagen forventes afsluttet i 2015 som følge af beslutningen om at arbejde mod en nordisk samlokaliseringsløsning i Dhaka, jf. Akt 11 af 23/10 2014.
** Udgiften til erhvervelse af grundrettigheder udgør 136 mio. kr., og er afholdt i 2010. Projekteringsstart inkl. EU-udbud i 2010. Byggestart oprindeligt
oplyst til 2012, men er ændret til 2015/16.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1510635_0026.png
25
6.1 Oversigt over prioriteter og mål
Politiske prioriteter og strategiske mål
Målopfyldelse fordelt på:
A = opfyldt
B = delvist opfyldt
C = ikke opfyldt
Prioritet 1. Sikkerhedspolitik i balance
Mål 1.1: Gennem en målrettet indsats og strategier - særligt i multilaterale fora som FN, NATO og EU - arbej-
der Danmark for imødegå trusler på den moderne sikkerhedspolitiske dagsorden fra bl.a. cyberangreb, pirateri
og terrorisme samt for at håndtere aktuelle udfordringer på nedrustnings- og våbenkontrolområdet.
Mål 1.2: I løbet af 2014 udarbejdes der konsoliderede planer/strategier for Danmarks samlede engagement i en
række skrøbelige stater mhp. at fremme stabiliseringsdagsordnen.
Prioritet 2. Vækst og beskæftigelse i Danmark og Europa
Mål 2.1: Udenrigsministeriet fremmer en konstruktiv og engageret dansk tilgang til EU-samarbejdet og samar-
bejdet med EU’s naboer med henblik på i størst muligt omfang at påvirke vækst og beskæftigelse positivt. Det
er et tværgående hensyn, der slår i gennem i danske positioner i forhold til reformer af sektorpolitikkerne,
prioriteringen af ressourcer, udvidelsesforhandlinger, partnerskabspolitikken og handelspolitikken.
Mål 2.2: Udenrigsministeriet skal bidrage til jobskabelse og vækst i Danmark gennem øget dansk eksport og
tiltrækning af udenlandske investeringer, herunder gennem den bedste mulige organisering af regeringens ek-
sportfremmeindsats, høj prioritering af økonomisk diplomati samt fortsat fokus på regeringens vækstmarkeds-
strategi.
Prioritet 3. Omstilling til grøn økonomi og grøn vækst
Mål 3.1: UM vil med udgangspunkt i den udviklingspolitiske strategi prioritere indsatser, som styrker bæredygtig
naturressourceforvaltning, mindsker klimabelastningen og forbedrer menneskers adgang til vand og
jord/fødevarer og energi, herunder vil UM i 2014 have et skærpet fokus på at involvere den private sektor i
initiativer og partnerskaber, der fremmer den grønne omstilling.
Prioritet 4. Arktis
Mål 4.1: En styrket implementering af arktisk strategi i tæt koordination med relevante aktører i centraladmini-
strationen samt i Grønland og Færøerne.
Mål 4.2: Tættere politisk dialog med de væsentligste lande i Arktisk Råd mhp. at fremme Kongerigets strategiske
interesser.
Prioritet 5. Alle mennesker har ret til et bedre liv, hvor deres samlede
sæt af rettigheder respekteres
Mål 5.1: Der sikres i den horisontale politikformulering løbende fokus på fremme af international retsorden,
menneskerettigheder, demokrati og god regeringsførelse med henblik på at sikre fortsat dansk lederskab i den
internationale indsats både i multilaterale organisationer og i Danmarks bilaterale samarbejder.
Mål 5.2: UM vil med udgangspunkt i den menneskerettighedsbaserede tilgang til udviklingssamarbejdet skabe
konkrete resultater i det multilaterale og bilaterale arbejde i forhold til opbygning af samfund, hvor alle uanset
køn har ret til basale serviceydelser som en væsentlig forudsætning for at kunne skabe et bedre liv.
Prioritet 6. En åben og samarbejdende udenrigstjeneste med menne-
sket i fokus
Mål 6.1: Udenrigsministeriet opnår en bedre kommunikation gennem partnerskaber, netværksskabelse, offensiv
presse, og dialog på sociale medier. Aktiviteterne i målet vil blive gennemført som led i udmøntningen af Uden-
rigsministeriets kommunikationspolitik.
Mål 6.2: Styrkelse på visumområdet af virksomhedernes forretningsmuligheder over for udenlandske samar-
bejdspartnere.
Mål 6.3: Fremme Udenrigsministeriet som en ambitiøs og attraktiv arbejdsplads med spændende faglige udfor-
dringer og en høj medarbejdertilfredshed
B
B
B
B
A
A
A
A
B
B
A
A
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1510635_0027.png
26