Udenrigsudvalget 2014-15 (1. samling)
URU Alm.del Bilag 123
Offentligt
NOTITS
Til:
CC:
Fra:
Emne:
Folketingets Udenrigsudvalg
J.nr.:
Bilag:
2015-6429
2
3. marts 2015
Handels- og udviklingsministeren
Dato:
Status for FN-forhandlingerne om post-2015 dagsordenen
Ref. skriftelig orientering af 5. februar 2015
Status for FN-forhandlingerne om post-2015 dagsordenen, d. 17.-20. februar 2015 i New York
Mødet var det andet i de mellemstatslige forhandlinger om post-2015 dagsordenen og
omhandlede primært den politiske erklæring som udgør ét af i alt fire
1
elementer der forventes
at udgøre den samlede post-2015 dagsorden. Der var tale om drøftelser og ikke tekstnære
forhandlinger, og det er hensigten, at disse skal danne grundlag for udarbejdelse af en egentlig
forhandlingstekst forventeligt i maj måned, som derefter vil blive forhandlet.
Foruden de traditionelle grupper, herunder EU, gruppen af udviklingslande (G77), den
afrikanske gruppe og de mindst udviklede lande afgav en lang række medlemsstater nationale
indlæg. Det gav en god dynamik og mere nuancerede synspunkter, som bidrog til at undgå
skarpe Nord-Syd skillelinjer. Danmark og flere andre EU-lande afgav nationale indlæg, der
komplementerede og forstærkede EU's budskaber.
Den politiske erklæring
På mødet drøftedes form og indhold i den politiske erklæring på grundlag af to dokumenter
(papir med elementer og det under mødet udsendte diskussionsoplæg) fra co-facilitatorerne.
Der var enighed på tværs af regioner om, at erklæringen skulle være visionær og generelt også
om, at den skulle være kort. Derimod synes der ikke enighed, om i hvilket omfang erklæringen
skulle hæve ambitionsniveauet og sætte en ny dagsorden eller holde sig til at bekræfte
eksisterende rammer og vedtaget sprog.
De seks elementer (Værdighed, Mennesker, Velstand, Planet, Retfærdighed, og Partnerskaber)
foreslået af
FNs generalsekretær
som ramme for de 17 mål fik en blandet modtagelse. Mange
lande var bekymrede for, at det var et forsøg på at samle de 17 mål i færre grupper/metamål.
Andre lande så det som et nyttigt udgangspunkt for en mere letforståelig kommunikation af de
mange mål, evt. kombineret med mere handlingsorienterede budskaber. Som alternativ blev det
1
(i) politisk erklæring, (ii) mål og undermål, (ii) implementeringsmidler samt (iv) opfølgning og review.