Udenrigsudvalget 2014-15 (1. samling), Det Udenrigspolitiske Nævn 2014-15 (1. samling)
URU Alm.del Bilag 111, UPN Alm.del Bilag 120
Offentligt
UDKAST.
Forslag
til
Lov om ændring af lov om udenrigstjenesten.
§1
I lov nr. 150 af 13. april 1983 om udenrigstjenesten som ændret ved lov nr. 331 af 14. maj
1997 og § 1 i lov nr. 410 af 6. juni 2002 foretages følgende ændringer:
1.
2.
3.
4.
5.
I
§ 1, stk. 2,
ændres ”De europæiske Fællesskaber” til: ” Den Europæiske Union”.
I
§ 3, stk. 2, 1. pkt.,
ændres ”, gesandtskaber eller” til: ”og”.
I
§ 3, stk. 2, 2. pkt.,
ophæves.
§ 3, stk. 3, 2. pkt.,
ophæves.
I
§ 5, stk. 1, indsættes som 3. pkt.: ”Udenrigsministeren
bestemmer hvilke stillinger,
der kan besættes på åremål.”
6.
I
§ 5, stk. 2, 1.
og
2. pkt.,
udgår ”samt kancellister”.
7.
I
§ 5 stk. 4, 1. pkt.,
ændres ”er fyldt 60 år” til: ”har nået pensionsudbetalingsalderen,
jf. pensionsbeskatningslovens § 1 a, og bestemmelsen i § 6, stk. 2,” ændres til: ”§ 6,
stk. 6,”.
8.
I
§ 5, stk. 4, 2. pkt.,
ændres ”hans” til: ”tjenestemandens”.
9.
§ 6, stk. 1,
ophæves.
Stk. 2 bliver herefter stk.1.
10.
I
§ 8, stk. 1, 1. pkt.,
udgår ”ved kongelig resolution”.
11.
I
§ 8, stk. 1, 5. pkt.,
ændres ”ham nogen post, afskediges han” til: ”tjenestemanden
nogen post, afskediges tjenestemanden”.
12.
§ 8, stk. 2,
ophæves.
13.
I
§ 9, stk. 2,
udgår ”overordentlige”.
14.
I
§ 10, stk. 1, 1. pkt.,
ændres ”Valgte” til: ”Honorære”.
15.
I
§ 10, stk. 2,
ændres ”Valggeneralkonsuler” til: ”Honorære generalkonsuler”,
”valgkonsuler” til: ”honorære konsuler” og ”valgvicekonsuler” til: ”honorære
vicekonsuler”.
16.
§ 12, stk. 1,
affattes således:
”Udenrigsministeren kan i særlige tilfælde yde honorære konsularembedsmænd et fast
årligt beløb til kontorhold.”
17.
I
§ 12,
stk. 2, ændres ”valgte” til: ”honorære”.
18.
§ 13
ophæves.
19.
§ 14, stk. 2,
affattes således:
Stk.
2.
Gebyrbeløbene
indgår
i
statsregnskabet
som
indtægter
under
Udenrigsministeriets driftsbevillinger. Udenrigsministeren kan dog bestemme, at
honorære konsularembedsmænd kan anvende modtagne gebyrbeløb til dækning af
driftsomkostninger.
§2
Loven træder i kraft en uge efter bekendtgørelsen i Lovtidende.
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
UDKAST
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Lov om udenrigstjenesten blev vedtaget i 1983. Udviklingen i årene siden 1983 har medført, at lovens bestemmelser om
personel og drift i flere henseender ikke er tidssvarende. Regeringen har derfor fundet det hensigtsmæssigt at stille forslag
om ændringer i loven, som bl.a. gør det muligt at ansætte tjenestemænd i udenrigstjenesten på åremål, og som præciserer
konteringen i statsregnskabet af gebyrindtægter for konsulære tjenestehandlinger. Herudover indeholder forslaget en række
ændringer af bestemmelser i loven, som enten har mistet deres betydning eller i dag er omfattet af anden lovgivning, således
at loven i indhold og sprogbrug retvisende afspejler udenrigstjenestens organisation og drift.
2. Lovforslagets hovedindhold
Lovforslaget indeholder følgende hovedpunkter:
- Det foreslås, at tjenestemænd i udenrigstjenesten kan ansættes på åremål i henhold til tjenestemandsloven.
- Det foreslås, at proceduren for at stille en tjenestemand i lønramme 36 eller højere lønramme til rådighed for
udenrigstjenesten kan iværksættes administrativt.
- Det foreslås, at ophæve bestemmelsen i loven om, at udsendte medarbejdere og honorære konsularembedsmænd hver for
deres embedsområde kan udføre sådanne forretninger, som i Danmark påhviler en notarius publicus med hensyn til danske
statsborgeres retshandler.
2.1. Udnævnelse af tjenestemænd
Gældende ret
I henhold til den gældende § 5, stk. 1, i lov om udenrigstjenesten (lov nr. 150 af 13. april 1983 med senere ændringer)
udnævnes tjenestemænd i udenrigstjenesten i lønramme 16 med mulighed for oprykning til lønramme 21, 29, 31 og 34,
lønramme 36 og højere lønramme uden angivelse af stilling eller tjenestested.
Det forhold, at udnævnelse sker uden angivelse af stilling eller tjenestested fortolkes efter praksis således, at tjenestemænd i
udenrigstjenesten ikke kan ansættes på åremål med henblik på varetagelsen af en specifik stilling.
De af loven omfattede tjenestemænd er som udgangspunkt pålagt en pligt til at gøre tjeneste ved de danske repræsentationer
i udlandet (forflyttelsespligten), jf. § 5, stk. 2.
Udnævnelse uden forflyttelsespligt kan ske i særlige tilfælde, jf. stk. 3.
For medarbejdere, der ikke er tjenestemænd, men ansat i henhold til overenskomst eller kontrakt fastsættes en eventuel
forflyttelsespligt som en del af de almindelige ansættelsesvilkår.
Det er efter udenrigsministeriets opfattelse hensigtsmæssigt, at tjenestemandslovens bestemmelser om ansættelse af
tjenestemænd på åremål også kan finde anvendelse i udenrigstjenesten som supplement til de allerede eksisterende
ansættelsesformer i tjenesten.
2.2. Rådgivende udvalg om ansættelse af handels- og industrikyndige specialmedarbejdere
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Gældende ret
Det fremgår af udenrigstjenestelovens § 6, stk. 1 at et rådgivende udvalg under udenrigsministeriet med repræsentanter for
interesserede myndigheder og erhvervsorganisationer medvirker ved ansættelsen af handels- og industrikyndige
medarbejdere i udenrigstjenesten.
Bestemmelsen er en videreførelse af en tilsvarende bestemmelse i lov om udenrigstjenesten fra 1961, men udvalget har ikke
været i funktion i årtier. I dag indgår rekrutteringen til udenrigstjenesten af medarbejdere med særlig specialviden som et led
i ministeriets almindelige ansættelsesprocedurer.
I henhold til lovens § 6, stk. 1, 2. pkt. kan udenrigsministeren træffe bestemmelse om nedsættelse af andre rådgivende
udvalg.
2.3. Rådighedsinstituttet
Gældende ret
I henhold til § 8, stk. 1 skal overflytning af tjenestemænd i udenrigstjenesten fra udenrigstjenestens ordinære chefsnumre
under den statslige stillingskontrol til udenrigstjenestens særlige rådighedsnumre ske ved kongelig resolution.
Begrundelsen for adgangen til at stille at en tjenestemand i udenrigstjenesten til rådighed kan være, at der som følge af
tjenestens skiftende forhold kan forekomme tilfælde, hvor en tjenestemand midlertidigt ikke kan anvises egnet stilling, samt
at der kan være behov for at varetage særlige opgaver. Situationen opstår typisk i forbindelse med hjemkaldelse af en
tjenestemand fra en stilling som ambassadør i udlandet, hvor behovet for en overflytning til et rådighedsnummer først bliver
klart i den efterfølgende dialog mellem udenrigsministeriet og tjenestemanden og efter forelæggelse af det formelle
dokument til formalisering af ambassadørens tilbagekaldelse fra posten til kongelig underskrift (rappelskrivelsen).
Der har i denne situation igennem de senere år udviklet sig en praksis, hvorefter tjenestemænd har været overflyttet til et
rådighedsnummer i stillingskontrollen alene på administrativt grundlag uden forelæggelse af spørgsmålet om selve
overflytningen til et rådighedsnummer til kongelig resolution.
I henhold til § 8, stk. 2 skal der på løbende basis stilles 5 tjenestemænd i udenrigstjenesten i lønramme 16 til rådighed med
henblik på disses uddannelse til oprykning til lønramme 21, 29, 31 og 34. Der skal endvidere på de årlige finanslove
fastsættes et beløb til uddannelse af samme 5 tjenestemænd.
Som led i den almindelige udvikling omfattes alle tjenestemænd imidlertid i dag af ministeriets generelle programmer og
budgetter for kompetenceudvikling, og der afsættes således i praksis ikke længere er særskilt beløb på finansloven til
uddannelse af de i bestemmelsen nævnte medarbejdere. Hertil kommer, at der alene er ganske få medarbejdere tilbage i den
nævnte gruppe.
2.4. Fastsættelse af beløb til kontorhold for valgte konsularembedsmænd
Gældende ret
§ 12 giver hjemmel til, at udenrigsministeren i særlige tilfælde kan yde et fast årligt kontorholdstilskud til valgte
konsularembedsmænd. Det fastslås, at beløbet skal fastsættes efter forhandling med finansministeren. Endvidere fastslås, at
der ved fastsættelsen af beløbets størrelse skal tages hensyn til, om der drages omsorg for, at brevveksling med konsulatet
kan ske på dansk.
Imidlertid bestemmes størrelsen af kontorholdstilskud til valgte konsularembedsmænd efter nutidig praksis af
udenrigsministeren uden involvering af finansministeren. Udgifterne dækkes af udenrigsministeriets årlige driftsbevilling.
Videre er der sket en udvikling derved, at det i dag generelt tilstræbes, at honorære konsulater kan fungere såvel mundtligt
som skriftligt på enten dansk eller engelsk, uanset hvilket sprog der tales på stedet.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2.5. Udførelse på repræsentationerne af forretninger, som i Danmark påhviler en notarius publicus
Gældende ret
Det fremgår af § 13, stk. 1, at udsendte medarbejdere, der indtager chefstillinger, er bemyndiget til at udføre sådanne
notarialforretninger, der i Danmark påhviler en notarius publicus med hensyn til danske statsborgeres retshandler. En
tilsvarende bemyndigelse kan tillægges den, der fungerer i chefens forfald og honorære konsularembedsmænd.
Bestemmelsen er en videreførelse af en bestemmelse i lov om udenrigstjenesten fra 1961 og indebærer ikke længere aktivitet
på repræsentationerne af den i bestemmelsen beskrevne karakter.
Udførelse af notarialforretninger er i dag reguleret i anden lovgivning, jf. retsplejelovens § 11, stk. 2 og stk. 3.
2.6. Gebyr for konsulære tjenestehandlinger i udenrigstjenesten
Gældende ret
I henhold til § 14, stk. 1 og stk. 2, erlægges der gebyr for tjenestehandlinger i udenrigstjenesten og udenrigsministeren kan
bestemme, at valgte konsularembedsmænd kan anvende modtagne gebyrbeløb til dækning af driftsomkostninger. I henhold
til bestemmelsen indbetales opkrævede gebyrbeløb til statskassen. Bestemmelsen er identisk med den tilsvarende
bestemmelse i lov om udenrigstjenesten fra 1961. Gebyrindtægterne hidrører fra konsulære tjenestehandlinger i
udenrigstjenesten i forbindelse med udstedelse af pas og visa, legaliseringer mv. Endvidere fremgår det af tekstanmærkning
nr. 103 under § 6. Udenrigsministeriet på finansloven for finansåret 2014, at som led i den årlige bevillingsafregning
overføres årets resultat fra § 06.11.05. Indtægter fra borgerserviceydelser til § 06.11.01. Udenrigstjenesten. Med
tekstanmærkningen præciseres det, at gebyrindtægterne indgår under Udenrigsministeriets driftsbevillinger.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for stat, kommuner eller regioner.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer mv..
Et udkast til lovforslag har i perioden 16. februar – 9. marts 2015 været sendt i høring hos følgende organisationer m.v.:
Centralorganisationernes Fællesudvalg,
OAO,
Stats- og Kommunalt Ansattes Forhandlingsfællesskab,
Akademikernes Centralorganisation (Akademikerne),
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1497530_0005.png
Vagt- og Sikkerhedsfunktionærernes Fagforening,
Foreningen af Tekniske og Administrative Tjenestemænd,
Dansk Magisterforening,
Djøf,
HK/Danmark,
Ingeniørforeningen (IDA),
Funktionærernes og tjenestemændenes fællesråd (FTF),
9. Sammenfattende skema.
Positive konsekvenser/
mindreudgifter
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og amtskommuner
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og amtskommuner
Økonomiske
erhvervslivet
Administrative
erhvervslivet
konsekvenser
konsekvenser
for
Ingen
for
Ingen
Ingen
for
Ingen
Lovforslaget indeholder ingen EU-
retlige aspekter.
Ingen
Ingen
Negative konsekvenser/
merudgifter
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Miljømæssige konsekvenser
Administrative
borgerne
konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1.
Til nr. 1
Det foreslås, at betegnelsen ”De europæiske Fællesskaber” i § 1 ændres til ”Den Europæiske Union”. Ændringen er en
funktion af Lissabontraktaten om Den Europæiske Union, der trådte i kraft den 1. december 2009.
Til nr. 2
Det foreslås at slette ”gesandtskaber” i § 3, da betegnelsen ikke længere er i brug som betegnelse for en repræsentation i
udenrigstjenesten.
Til nr. 3
Det foreslås at slette ”De ledes enten af udsendte medarbejdere eller af valgte konsularembedsmænd” i § 3, stk. 2, 2. pkt..
Bestemmelsen er videreført fra lov om udenrigstjenesten fra 1961 og har i dag ingen praktisk eller juridisk betydning.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Til nr. 4
Det foreslås at slette: ”De ledes enten af udsendte medarbejdere eller af valgte konsularembedsmænd” i § 3, stk. 3, 2. pkt.
Der henvises til begrundelsen ovenfor under nr. 3.
Til nr. 5
Der foreslås indsat er nyt 3. punktum i bestemmelsens § 5, stk. 1, hvorefter tjenestemænd i udenrigstjenesten kan ansættes
på åremål. Bestemmelsen svarer til den almindelige regel i tjenestemandslovens § 33 b, hvorefter vedkommende minister
bestemmer hvilke stillinger, der kan besættes på åremål.
Ansættelse som tjenestemand i udenrigstjenesten på åremål sker i øvrigt efter tilsvarende regler som ansættelse på åremål
efter tjenestemandslovgivningen. Med bestemmelsen får udenrigstjenesten adgang til som den øvrige centraladministration
at anvende åremålsansættelse som ansættelsesform.
Åremålsansættelse tænkes alene anvendt undtagelsesvis, således at anvendelsen begrænses til de tilfælde, hvor ansættelse på
åremål ud fra en samlet vurdering vil være hensigtsmæssig for en fleksibel og omkostningseffektiv udnyttelse af
personaleressourcerne.
Åremålsansættelsen kan ske med og uden forflyttelsespligt, jf. § 5, stk. 2 og 3.
Til nr. 6
Stillingsbetegnelsen kancellist finder ikke længere anvendelse i udenrigstjenesten og foreslås derfor slettet fra lovteksten.
Til nr. 7
Den foreslåede ændring af § 5, stk. 4 medfører, at der ikke længere anvendes et 60 års - kriterium for, hvornår en
tjenestemand i udenrigstjenesten (i visse tilfælde) kan vælge at lade sig pensionere med egen pension uden fradrag af det
såkaldte førtidspensionsfradrag, jf. den nugældende tjenestemandspensionslovs § 6, stk. 6. I stedet anvendes
pensionsudbetalingsalderen, jf. pensionsbeskatningslovens § 1 a, som kriterium. Ændringen sker for at harmonisere
bestemmelsen med tjenestemandspensionsloven, hvor 60 års - kriteriet ligeledes er forladt til fordel for
pensionsudbetalingsalderen. Referencen til tjenestemandspensionslovens § 6, stk. 6, frem for stk. 2, er alene en
konsekvensrettelse af en ændring af tjenestemandspensionsloven.
Til nr. 8
Det foreslås i § 5 stk. 4, 2. pkt. at ændre ”hans” til ”tjenestemandens” som en retvisende kønsneutral betegnelse. Ændringen
har alene redaktionel karakter.
Til nr. 9
Det foreslås at ophæve bestemmelsen i § 6, stk. 1, om ansættelse af handels- og industrikyndige specialmedarbejdere efter
forhandling med et rådgivende udvalg under udenrigsministeriet. Bestemmelsen er videreført fra lov om udenrigstjenesten
fra 1961. Rekruttering af den pågældende medarbejdergruppe foregår i dag som et led i ministeriets almindelige
rekrutteringsproces. I samme bestemmelse foreslås det, at ophæve bemyndigelsen til udenrigsministeren til at nedsætte andre
rådgivende udvalg. Det er udenrigsministeriets vurdering, at udenrigsministeren kan nedsætte nye rådgivende udvalg i det
omfang, der opstår behov herfor. Der tilsigtes ingen materiel ændring.
Til nr. 10
I overensstemmelse med den administrative praksis, som har udviklet sig igennem de seneste år, foreslås processen forenklet
ved bemyndigelse af udenrigsministeren til at træffe afgørelse i spørgsmålet om, hvorvidt en tjenestemand i
udenrigstjenesten skal stilles til rådighed på et af tjenestens rådighedsnumre. Mens bestemmelsen i § 5, stk. 2, vedrørende
kongelig resolution i spørgsmål om de omfattede tjenestemænds titel og tjenestested i udlandet modsvarer et praktisk behov
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
for kongeligt underskrevne dokumenter til brug for den diplomatiske proces (akkrediterings- og rappelskrivelser, jf.
Wienerkonventionen om Diplomatiske Forbindelsers artikel 14, stk. 1 a og b), fordrer overførsel af en tjenestemand til et
rådighedsnummer ikke noget dokument med kongelig underskrift.
Til nr. 11
Det foreslås endvidere i § 8 stk. 1 at ændre ”ham” og ”han” til ”tjenestemanden” som en retvisende kønsneutral betegnelse.
Ændringen har alene redaktionel karakter.
Til nr. 12
De omhandlede medarbejdere er i dag omfattet af ministeriets generelle programmer og budgetter for kompetenceudvikling,
og behovet for at afsætte særlige beløb til de ganske få tilbageværende medarbejdere i den nævnte gruppe er bortfaldet.
Bestemmelsen foreslås derfor ophævet. Der henvises til bemærkningerne under pkt. 2.3. om gældende ret.
Til nr. 13
I tilpasning til moderne sprogbrug udgår ordet ”overordentlige”. Der tilsigtes ingen materiel ændring.
Til nr. 14
Der tilsigtes ingen materiel ændring, men alene tilpasning til moderne sprogbrug. Valgte konsularembedsmænd omtales i
almindelig nutidig dansk sprogbrug som honorære konsuler. Når der til brug for lovteksten vælges betegnelsen honorære
konsularembedsmænd frem for honorære konsuler skyldes det behovet for en fællesbetegnelse dækkende ikke alene klassen
af honorære konsuler, men alle klasser af honorære konsularembedsmænd, det vil sige både honorære generalkonsuler,
honorære konsuler, honorære vicekonsuler og honorære konsularagenter. Betegnelsen svarer til den engelske term honorary
consular officer, som anvendes i den engelsksprogede version af Wienerkonventionen af 24. april 1963 om Konsulære
Forbindelser.
Til nr. 15
Ændringsforslaget er en funktion af den foreslåede ændrede betegnelse for konsularembedsmænd. Der tilsigtes ingen
materiel ændring.
Til nr. 16
Som følge af en ændring af praksis for fastsættelsen af kontorholdstilskud til honorære konsularembedsmænd, herunder at
det i dag som følge af den almindelige udvikling tilstræbes, at honorære konsulater kan fungere såvel mundtligt som skriftligt
på enten dansk eller engelsk, er § 12, stk. 1, 2. pkt. ikke længere tidssvarende. Se hertil afsnit 2.4. om gældende ret.
Bestemmelsen foreslås derfor ophævet.
Til nr. 17
Om den sproglige ændring af betegnelsen ”honorære konsularembedsmænd” se bemærkningerne til nr. 14.
Til nr. 18
Bestemmelsen, der er videreført fra lov om udenrigstjenesten fra 1961, foreslås ophævet. Begrundelsen herfor er, at
bestemmelsen ikke længere bliver anvendt i udenrigstjenesten, idet kompetencen til at udføre notarius publicus forretninger
er reguleret i anden lovgivning, jf. retsplejelovens § 11, stk. 2 og stk. 3 hvoraf det følger, at notarialforretninger er henlagt til
de danske domstole. De nærmere regler om notarialforretninger er nedfældet i justitsministeriets bekendtgørelse nr. 1555 af
18. december 2007.
Til nr. 19
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
I henhold til gældende praksis præciseres det, at gebyrindtægterne, der hidrører fra konsulære tjenestehandlinger i
udenrigstjenesten i forbindelse med udstedelse af pas og visa, legaliseringer mv., indgår i statsregnskabet som indtægter
under Udenrigsministeriets driftsbevillinger og dermed ikke tilgår statskassen. Der henvises endvidere til tekstanmærkning
nr. 103 under § 6. Udenrigsministeriet på finansloven for 2014 samt afsnit 2.6 om gældende ret.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft en uge efter bekendtgørelsen i Lovtidende.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslag
§1
I lov nr. 150 af 13. april 1983 om udenrigstjenesten, som ændret
ved lov nr. 331 af 14. maj 1997 og § 1 i lov nr. 410 af 6. juni 2002,
foretages følgende ændringer:
§ 1.
Udenrigstjenesten har til formål at varetage rigets
mellemfolkelige anliggender.
Stk. 2.
Udenrigstjenesten forestår og koordinerer udenrigspolitiske
og udenrigsøkonomiske forbindelser til udlandet, herunder
Danmarks deltagelse i samarbejdet inden for De europæiske
Fællesskaber, internationale organisationer, det internationale
udviklingssamarbejde samt behandlingen af folkeretlige spørgsmål.
Stk. 3.
Udenrigstjenesten yder bistand til danske statsborgere samt
bistand til danske virksomheder i deres erhvervsmæssige
forbindelser med udlandet.
§
3.
Udenrigsrepræsentationerne
er
organer
under
udenrigsministeriet og opretholdes på de steder i udlandet, hvor
varetagelsen af danske interesser gør det påkrævet. De oprettes og
nedlægges af kongen, vicekonsulater dog af udenrigsministeren.
Stk. 2.
De diplomatiske repræsentationer er ambassader,
gesandtskaber eller repræsentationer ved internationale
organisationer. De ledes af udsendte medarbejdere.
Stk. 3.
De konsulære repræsentationer er generalkonsulater,
konsulater eller vicekonsulater. De ledes enten af udsendte
medarbejdere eller af valgte konsularembedsmænd.
§ 5.
Udnævnelse af tjenestemænd i lønramme 16, med mulighed
for oprykning til lønramme 21, 29, 31 og 34, lønramme 36 og
højere lønramme sker til tjenestemænd i vedkommende lønramme
i udenrigstjenesten uden angivelse af stilling eller tjenestested.
Udenrigsministeren fastsætter fordelingen af de i 1. pkt. nævnte
tjenestemænd mellem udenrigsministeriet og repræsentationerne i
udlandet.
Stk. 2.
Tjenestemænd i de i stk. 1 nævnte lønrammer samt
kancellister er forpligtet til at gøre tjeneste også ved
repræsentationerne i udlandet. Bestemmelsen om, hvor og i
hvilken egenskab de skal forrette tjeneste, træffes for så vidt angår
tjenestemænd i 36. eller højere lønramme af kongen og med
hensyn til tjenestemænd i lønramme 16, med mulighed for
oprykning til lønramme 21, 29, 31 og lønramme 34, samt
1.
I
§ 1, stk. 2,
ændres »De europæiske Fællesskaber« til: »Den
Europæiske Union«
2.
I
§ 3, stk. 2, 1. pkt.,
ændres »gesandtskaber eller« til: »og«.
3.
§ 3, stk. 2, 2. pkt.,
ophæves
4.
§ 3, stk. 3, 2. pkt.,
ophæves
5.
I
§ 5, stk. 1,
indsættes som
3. pkt.:
»Udenrigsministeren
bestemmer hvilke stillinger, der kan besættes på åremål.«
6.
I
§ 5, stk. 2, 1.
og
2. pkt.,
udgår »samt kancellister«
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
kancellister af udenrigsministeren.
Stk. 3.
Uanset bestemmelsen i stk. 2 kan der i undtagelsestilfælde,
hvor særlige omstændigheder gør sig gældende, ansættes
tjenestemænd uden forpligtelse til at gøre tjeneste ved
repræsentationerne i udlandet.
Stk. 4.
Tjenestemænd, som er fyldt 60 år, og som beordres til
anden tjeneste i henhold til stk. 2, har ret til i stedet for at lade sig
forflytte at få deres afsked med pension efter § 2, stk. 1, i lov om
tjenestemandspension, idet bestemmelsen i § 6, stk. 2, i samme lov
ikke finder anvendelse. Dog gælder dette ikke i tilfælde, hvor
tjenestemanden beordres til tjeneste i udenrigsministeriet i en
stilling, der er normeret i hans lønramme.
§ 6.
Handels- og industrikyndige specialmedarbejdere ansættes
efter forhandling med et under udenrigsministeriet med henblik på
behandling af spørgsmål om Danmarks erhvervsmæssige
forbindelse med andre lande m.v. nedsat rådgivende udvalg, hvori
de interesserede myndigheder og erhvervsorganisationer skal være
repræsenteret. Udenrigsministeren kan træffe bestemmelse om
nedsættelse af andre rådgivende udvalg.
Stk. 2.
Til repræsentationerne i udlandet kan der knyttes
specialattacheer
udsendt
af
andre
ministerier
end
udenrigsministeriet.
Specialattacheernes
funktion
ved
repræsentationen udøves under repræsentationschefens ansvar.
§ 8.
Når særlige grunde taler derfor, kan det ved kongelig
resolution bestemmes, at en tjenestemand i udenrigstjenesten i
lønramme 36 eller højere lønramme stilles til rådighed.
Tjenestemænd til rådighed er pligtige til efter udenrigsministerens
anvisninger at påtage sig arbejdsopgaver. De lønnes på samme
måde
som
tjenestemænd
af
samme
lønramme
i
udenrigsministeriet, dog kan tjenestemænd til rådighed ikke
oppebære repræsentationstillæg. En tjenestemand kan ikke stå til
rådighed i et længere tidsrum end 3 år; dog kan denne periode
forlænges til 5 år, hvor ganske særlige forhold gør sig gældende.
Hvis der ved den pågældende periodes udløb ikke anvises ham
nogen post, afskediges han efter tjenestemandslovgivningens
almindelige regler.
Stk. 2.
Til rådighed for udenrigstjenesten stilles 5 tjenestemænd i
lønramme 16 med mulighed for oprykning til lønramme 21, 29, 31
og 34, til hvis uddannelse der bevilges et årligt beløb, hvis størrelse
fastsættes på finansloven.
§ 9.
Når det findes tjenstligt ønskeligt, kan der gives
udenrigstjenestemænd stillingsbetegnelser og rang, der svarer til en
højere stilling end den, hvortil de er udnævnt, eller gives dem
andre
internationalt
anvendte
betegnelser
for
udenrigstjenestemænd, dog at dette ikke får indflydelse på
størrelsen af noget af de lønningsbeløb, der tilkommer de
pågældende tjenestemænd.
Stk. 2.
Ved udsendelse af overordentlige diplomatiske
repræsentationer kan der ligeledes anvendes særlige
stillingsbetegnelser, der er fastslået i internationalt samkvem.
§ 10.
Valgte konsularembedsmænd er ulønnede og vælges blandt
egnede personer på repræsentationsstedet. Fremmede statsborgere
kan vælges, men under i øvrigt lige forhold skal danske
foretrækkes.
Stk. 2.
Valggeneralkonsuler og valgkonsuler udnævnes af kongen,
valgvicekonsuler af udenrigsministeren.
§ 12.
Udenrigsministeren kan i særlige tilfælde yde valgte
konsularembedsmænd et fast årligt beløb til kontorhold. Beløbets
størrelse fastsættes efter forhandling med finansministeren og
under hensyntagen til, om der drages omsorg for, at brevveksling
7.
§ 5, stk. 4, 1. pkt.,
ændres »er fyldt 60 år« til: »har nået
pensionsudbetalingsalderen, jf. pensionsbeskatningslovens § 1 a«,
og »bestemmelsen i § 6, stk. 2,« ændres til: »§ 6, stk. 6,«
8.
I
§ 5, stk. 4, 2. pkt.,
ændres »hans« til: »tjenestemandens«
9.
§ 6, stk. 1,
ophæves.
Stk. 2 bliver herefter stk. 1
10.
I
§ 8, stk. 1, 1. pkt.,
udgår »ved kongelig resolution«
11.
I
§ 8, stk. 1, 5. pkt.,
ændres »ham nogen post, afskediges han«
til: »tjenestemanden nogen post, afskediges tjenestemanden«
12.
§ 8, stk. 2,
ophæves.
13.
I
§ 9, stk. 2,
udgår »overordentlige«
14.
I
§ 10, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »Valgte« til: »Honorære«
15.
I § 10, stk. 2, ændres ”Valggeneralkonsuler” til: ”Honorære
generalkonsuler”, ”valgkonsuler” til: ”honorære konsuler” og
”valgvicekonsuler” til: ”honorære vicekonsuler”.
16.
§ 12, stk. 1,
affattes således: »Udenrigsministeren kan i særlige
tilfælde yde honorære konsularembedsmænd et fast årligt beløb til
kontorhold«
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
med konsulatet kan ske på dansk.
Stk. 2.
I øvrigt har valgte konsularembedsmænd kun krav på
godtgørelse af tjenstlige udgifter, der er godkendt af
udenrigsministeren.
§ 13.
Udsendte medarbejdere, der indtager chefstillinger, er
bemyndiget til, hver for sit embede, at udføre sådanne
forretninger, som i Danmark påhviler en notarius publicus med
hensyn til danske statsborgeres retshandler, herunder retshandler,
der indgås med fremmede. De herom behørigt udfærdigede akter
skal i Danmark have samme retsvirkning som her i landet udstedte
notarialakter.
Stk. 2.
I tilfælde af chefens forfald har den, der fungerer på hans
vegne, den i stk. 1 omhandlede bemyndigelse.
Stk.
3.
Udenrigsministeren
kan
tillægge
valgte
konsularembedsmænd samme bemyndigelse.
§ 14.
For tjenestehandlinger i udenrigstjenesten erlægges gebyr
efter regler, der fastsættes af udenrigsministeren.
Stk. 2.
Der skal aflægges regnskab for de modtagne gebyrbeløb.
Gebyrbeløbene indbetales til statskassen. Udenrigsministeren kan
dog bestemme, at valgte konsularembedsmænd kan anvende
modtagne gebyrbeløb til dækning af driftsomkostninger.
Stk. 3.
Tvivlsspørgsmål om gebyrberegninger afgøres af
udenrigsministeren.
§ 16.
Loven træder i kraft den 1. juli 1983.
Stk. 2.
Samtidig ophæves:
1.
lov nr. 109 af 26. april 1961 om udenrigstjenesten,
2.
lov nr. 5 (B) af 7. juni 1958 om normering og klassificering af
statstjenestemandsstillinger, som ændret senest ved lov nr. 6 af 29.
marts 1969 (B), - 6, stk. 2, og - 7, stk. 1-3.
17.
I
§ 12, stk. 2,
ændres »valgte« til »honorære«
18.
§ 13,
ophæves.
19.
§ 14, stk. 2,
affattes således: »Stk. 2. Gebyrbeløbene indgår i
statsregnskabet som indtægter under Udenrigsministeriets
driftsbevillinger. Udenrigsministeriet kan dog bestemme, at
honorære konsularembedsmænd kan anvende modtagne
gebyrbeløb til dækning af driftsomkostninger«
§2
Loven træder i kraft en uge efter bekendtgørelsen i Lovtidende
10