Udenrigsudvalget 2014-15 (1. samling)
URU Alm.del Bilag 108
Offentligt
1495859_0001.png
5. februar 2015.
Udenrigsministeriet.
København, den 5. februar 2015.
a.
Udenrigsministeriet anmoder hermed om Finansudvalgets tilslutning til, at der i finansåret 2015 af-
gives tilsagn på 106,0 mio. kr. i støtte til aktiviteter til understøttelse af menneskerettigheder og god
regeringsførelse samt til fremme af økonomisk vækst og jobskabelse under Det Arabiske Initiativ.
Udgiften vil blive afholdt af den på finansloven for 2015 opførte bevilling på 275,0 mio. kr. til §
06.32.09. Det Arabiske Initiativ.
Baggrund
Det Arabiske Initiativ (DAI) har siden etableringen i 2003 været et centralt element i dansk udvik-
lings- og udenrigspolitik i forhold til Mellemøsten og Nordafrika (MENA). Formålet med DAI er 1)
at fremme reform- og demokratiseringsprocesser i MENA og 2) at fremme dialog, forståelse og sam-
arbejde mellem Danmark og MENA-regionen. DAI er et regionalt initiativ med et geografisk fokus
på Egypten, Jordan, Libyen, Marokko, Syrien, Tunesien og Yemen.
Den samlede DAI-ramme er i 2015 på 275,0 mio. kr. fordelt på fire tematiske områder: Menneske-
rettigheder og god regeringsførelse; ligestilling; videnssamfund; og økonomisk vækst og jobskabel-
se. Af den samlede budgetramme for DAI går 104,0 mio. kr. direkte til partnerskabsaftaler med 11
danske organisationer. Nærværende anmodning angår indsatserne under området for menneskerettig-
heder og god regeringsførelse samt økonomisk vækst og jobskabelse. De øvrige områder er dækket
under partnerskabsaftalerne og en række mindre initiativer. Der vil være tale om administrationsbi-
drag for de enkelte indsatser indenfor rammerne af Danida’s retningslinjer, også hvor administrati-
onsbidraget ikke fremgår specifikt.
Projektbeskrivelse
De første fem indsatser understøtter menneskerettigheder og god regeringsførelse i MENA-regio-
nen. Støtten sigter på at styrke demokratiske institutioner baseret på inklusion og national dialog, ud-
arbejdelse af nye forfatninger, retssektorreform og adgang til basale ydelser på lokalt plan såvel som
en styrkelse af civilsamfundets rolle i den demokratiske udvikling.
1. Fremme af demokratiske reformer i MENA-regionen: European Endowment for Democracy
(EED) (5,5 mio. kr.) EED har til formål at supplere eksisterende EU-støtteinstrumenter og pro-
grammer gennem hurtige og fleksible indsatser til civilsamfundsaktører, politiske partier, medier
m.fl. der arbejder for demokratiske reformer i MENA-regionen.
2. Implementering af anbefalinger fra den nationale dialogproces og formulering af en ny forfat-
ning: Joint Support Framework, Yemen (8,0 mio. kr.) Støtten har fokus på implementering af
b.
AS001553
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1495859_0002.png
5. februar 2015.
2
anbefalingerne fra den nationale dialogproces og udarbejdelse af Yemens nye forfatning. Støtten
forventes kanaliseret gennem Verdensbanken, der modtager et administrationsgebyr på 7 pct.
3. Styrkelse af kapaciteten i 12 kommuner i Tunesien: VNG International, (21,5 mio. kr.) Støtten
har til formål at styrke kapaciteten i kommuner og centraladministration i Tunesien. Jobskabelse
er en prioritet. Der beregnes en administrationsprocent på 7 pct. til VNG.
4. Støtte gennemførelsen af den nyligt vedtagne forfatning i Tunesien: UNDP Constitution Trust
Fond (8,0 mio. kr.) Støtten fokuserer på implementeringen af forfatningen gennem fortsat støtte
til parlamentet i Tunesien. Der beregnes en administrationsprocent på 7 pct.
5. Alternativ til fængelsstraf i Marokko (fase 2) Kriminalforsorgen og Marokkos Justitsministerium
(7,0 mio. kr.) I projektets anden fase vil metoder og erfaringer blive anvendt med henblik på at
reducere afsoningsperioden, mindske overbelægning i fængslerne og fremme menneskerettighe-
der.
Indsatserne under økonomisk vækst og jobskabelse har fokus på at forbedre indkomstmuligheder,
ikke mindst for unge i regionen, hvor arbejdsløshed er et stort problem og en væsentlig hæmsko for
demokratisk transition. Indsatsen omfatter tre komplementære bidrag, der støtter økonomisk vækst
og jobskabelsesindsatser:
6. Støtte til unge iværksættere i Tunesien: Den Afrikanske Udviklingsbank (AfDB) (12,0 mio. kr.)
Indsatsen støtter unge iværksættere i Tunesien med rådgivning og startfinansiering. Den Afrikan-
ske Udviklingsbank modtager et administrationsvederlag på 5 pct.
7. Beskæftigelse for unge i Egypten: FN’s organisation for arbejdsmarkedsforhold (ILO) (24,0 mio.
kr.) Projektet har fokus på at styrke unge egyptiske kvinder og mænds muligheder for at få or-
dentlig og produktiv beskæftigelse specielt inden for landbrug og fødevareproduktion i Egypten.
ILO modtager et standard administrationsvederlag på 13 pct. i overensstemmelse med gældende
aftaler for FN ”Specialized Agencies”, der rapporterer til FN’s Economic and Social Council
(ECOSOC).
8. Mejeriværdikædeprojekt i Tunesien: Fødevarestyrelsen og Tunesiens Landbrugsministerium
(20,0 mio. kr.) Projektet vil hjælpe med til at øge kvaliteten samt kvantiteten af mælkeproduktio-
nen i det nordvestlige Tunesien med henblik på at forbedre indtjening for de lokale bønder og
øge beskæftigelsen.
Budget
Det samlede budget er 106,0 mio. kr. fordelt på følgende poster:
European Endowment for Democracy
Verdensbanken
VNG International
UNDP
Kriminalforsorgen
Den afrikanske Udviklingsbank
FN’s organisation for arbejdsmarkedsforhold (ILO)
Den danske fødevarestyrelse
I alt
5,5 mio. kr.
8,0 mio. kr.
21,5 mio. kr.
8,0 mio. kr.
7,0 mio. kr.
12,0 mio. kr.
24,0 mio. kr.
20,0 mio. kr.
106,0 mio. kr.
Tilsagnet vil blive afholdt i 2015 med 106,0 mio. kr. under § 06.32.09.20. Øvrige indsatser.
Tilsagnet forventes udbetalt i årene 2015-2016.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5. februar 2015.
3
Væsentlige risikoelementer
Den politiske kontekst i MENA-regionen er kompleks og dynamisk. De væsentligste risici ligger i
uforudsigeligheden i den politiske og sikkerhedsmæssige situation i regionen. DAI tager sit udgangs-
punkt i denne virkelighed og indsatser designes i videst mulige omfang med en fleksibel og regional
tilgang, der muliggør løbende tilpasning af konkrete indsatser. Det bemærkes, at rationalet for DAI
netop er at respondere med interventioner tilrettelagt til omskiftelige og skrøbelige situationer.
c.
Sagen forelægges Finansudvalget, da der er tale om en rammebevilling, hvor totaludgiften oversti-
ger 37 mio. kr.
Forslaget er tiltrådt af Udenrigsministeriets bevillingskomite.
Under henvisning til ovenstående anmoder Udenrigsministeriet om Finansudvalgets tilslutning til,
at der i finansåret 2015 afgives tilsagn på 106,0 mio. kr. i støtte til fremme af menneskerettigheder og
god regeringsførelse samt økonomisk vækst og jobskabelse under Det Arabiske Initiativ.
Udgiften vil blive afholdt af den på finansloven for 2015 opførte bevilling på 275,0 mio. kr. til §
06.32.09. Det Arabiske Initiativ.
Finansministeriets tilslutning foreligger.
d.
e.
f.
København, den 5. februar 2015
M
OGENS
J
ENSEN
Til Finansudvalget.